Gå til innhold

Bytte borrelås? Hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig god Gore-Texjakke men borrelåsen nederst ved ermene har blitt veldig dårlig. 

Har kjøpt nye borrelås og skal skifte. Men hvordan lønner det seg å sette på ny borrelås? Må det syes på eller finnes det ok tekstillim? 

Selvfølgelig så er jo ikke lukkingen to enkle striper, men klippet i fine fasonger 🤪 

Jeg har tilgang på symaskin men den er helt gresk for meg. 

Noen gode tips der ute? 

A1BA00EA-1B86-4DF4-A54B-CA6E5EF57A9B.jpeg

Anonymkode: 04698...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veldig god Gore-Texjakke men borrelåsen nederst ved ermene har blitt veldig dårlig. 

Har kjøpt nye borrelås og skal skifte. Men hvordan lønner det seg å sette på ny borrelås? Må det syes på eller finnes det ok tekstillim? 

Selvfølgelig så er jo ikke lukkingen to enkle striper, men klippet i fine fasonger 🤪 

Jeg har tilgang på symaskin men den er helt gresk for meg. 

Noen gode tips der ute? 

A1BA00EA-1B86-4DF4-A54B-CA6E5EF57A9B.jpeg

Er jakken så ny at det fortsatt er garanti på den? Da må du okke sy eller gjøre noe med jakken selv, fordi garantien da ikke gjelder uansett hva du gjør med jakken eller hva som skjer med jakken. 

Butikk kjeden der jakken er kjøpt sender jakken inn til reperasjon. Noen ganger koster det ikke noe andre ganger koster det litt. 

Anonymkode: 79340...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jakken så ny at det fortsatt er garanti på den? Da må du okke sy eller gjøre noe med jakken selv, fordi garantien da ikke gjelder uansett hva du gjør med jakken eller hva som skjer med jakken. 

Butikk kjeden der jakken er kjøpt sender jakken inn til reperasjon. Noen ganger koster det ikke noe andre ganger koster det litt. 

Det er det. Jakka er nok en prototype før dagens modell er på markedet. Så denne jakka tror jeg aldri har vært solgt på det åpne markedet. 

Jeg kan høre med leverandøren kanskje men jeg tror ikke de har verksted her i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skredder eller skomaker kan hjelpe deg med dette. Jepp, dette er eldgamle yrker som har gjenoppstått i våre dager. Du kan finne dem selv i småbyer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Horten Market skrev:

En skredder eller skomaker kan hjelpe deg med dette. Jepp, dette er eldgamle yrker som har gjenoppstått i våre dager. Du kan finne dem selv i småbyer.

Jeg benytter ofte slike tjenester ;) stor tilhenger av omsøm. Men for noe smått og «simpelt» som en borrelås har jeg ikke lyst å bruke mye penger på. Det burde jo sånn egentlig være en billig og enkel sak å fikse. Håper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det. Jakka er nok en prototype før dagens modell er på markedet. Så denne jakka tror jeg aldri har vært solgt på det åpne markedet. 

Jeg kan høre med leverandøren kanskje men jeg tror ikke de har verksted her i landet. 

Men er den kjøpt i Norge? Jeg hadde en dyr Hagløf (?) Jakke og den tok butikken inn og fikk fikset. Der fikk jeg beskjed om at garanti og reklamsjonsretter ette forbrukerkjøpsloven ikke gjaldt dersom jakken ble forsøkt fikset selv. Sender du den til skomaker og jakken blir gjennomhullet med synål så er jakkas vanntetthet skadet. 

De fleste jakkene i gortex syes ikke med nål og tråd de tapes og sveises. Det er utfordringen din uten spesialmaskiner å få til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er den kjøpt i Norge? Jeg hadde en dyr Hagløf (?) Jakke og den tok butikken inn og fikk fikset. Der fikk jeg beskjed om at garanti og reklamsjonsretter ette forbrukerkjøpsloven ikke gjaldt dersom jakken ble forsøkt fikset selv. Sender du den til skomaker og jakken blir gjennomhullet med synål så er jakkas vanntetthet skadet. 

De fleste jakkene i gortex syes ikke med nål og tråd de tapes og sveises. Det er utfordringen din uten spesialmaskiner å få til. 

Ja det er det. Liten lysten på å sy i jakka. Selv om det kun er nederst på ermene. Derfor jeg lurer litt på å lime om det finnes lim til sånt? 

Jeg er usikker på hvem som selger denne jakka. Jeg kjøpte av en ambassadør, som fikk jakka for å teste denne. Jakka ble produsert med noen endringer. Og selges hos noen få forhandlere på nett. Men sikkert i en og annen butikk også. Vet bare ikke hvilken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet borrelås på en jakke selv, sydde den på for hånd. Jeg har borrelås med lim for gardiner, men tviler på at det vil holde på en jakke. Jeg har festet en veldig tynn dekklist på en persienne med denne typen borrelås og dekklisten har falt ned flere ganger. Så limet på den slags borrelås er ikke særlig bra. Tror ikke du bør lime det på med superlim e.l. heller, det vil vel ødelegge stoffet. 

Er borrelåsene som er på nå sydd på? I så fall kan du sy nye på også. 

Det var litt plunder å sy på nye borrelåser, men med en litt kraftig synål var det gjort på en halvtime. 

Anonymkode: 8563b...5bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skiftet borrelås på en jakke selv, sydde den på for hånd. Jeg har borrelås med lim for gardiner, men tviler på at det vil holde på en jakke. Jeg har festet en veldig tynn dekklist på en persienne med denne typen borrelås og dekklisten har falt ned flere ganger. Så limet på den slags borrelås er ikke særlig bra. Tror ikke du bør lime det på med superlim e.l. heller, det vil vel ødelegge stoffet. 

Er borrelåsene som er på nå sydd på? I så fall kan du sy nye på også. 

Det var litt plunder å sy på nye borrelåser, men med en litt kraftig synål var det gjort på en halvtime. 

Anonymkode: 8563b...5bd

Takk for tips. Hmm aner faktisk ikke hvordan dagens borrelås er festen men tror den er sveiset på på et slags vis.

Skal kikke litt nøyere på den senere i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...