Wolvesfan78 Skrevet 18. oktober 2018 #1 Skrevet 18. oktober 2018 Jeg flytter fra en møblert utleieleilighet. Barna mine sølte på sofaen og det har så vidt oppstått en flekk i stoffet. Utleier krever at jeg skal betale for ny sofa med utgangspunkt i tilsvarende modell på markedet. Han påstår at sofaen er tre år gammel. Dette finner jeg urimelig. I tillegg ønsker han at sofaen skal stå fremme ved visning etter at jeg har betalt for den. Hva er mine rettigheter?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #2 Skrevet 18. oktober 2018 Dersom det er på en pute så får du levere denne til rens og satse på at de får av flekken. Anonymkode: 23471...168 3
atropos Skrevet 18. oktober 2018 #3 Skrevet 18. oktober 2018 Ta kontakt med Forbrukerrådet. De hjalp oss med noe lignende da vi skulle flytte fra utleieleilighet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #4 Skrevet 18. oktober 2018 Har dere et kjøkken eller spisestue, der barnet kan spise, så må dere selvsagt erstatte den. Er det ikke andre steder han kan spise og drikke, så må han regne med at slike ting kan skje. Anonymkode: 83f85...6b6 2
Nicco Skrevet 18. oktober 2018 #5 Skrevet 18. oktober 2018 Bare tull at dere skal betale den, når det er utleid møblert så et faktisk det en del av slitasjen. Utleier kommer ingen vei med det. 9
Wolvesfan78 Skrevet 18. oktober 2018 Forfatter #6 Skrevet 18. oktober 2018 Hvordan kan jeg argumentere overfor huseier?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #7 Skrevet 18. oktober 2018 1 time siden, Wolvesfan78 skrev: Hvordan kan jeg argumentere overfor huseier? Det er vanlig, forventet slitasje som man må regne med når man leier ut. Sofaen er ikke ødelagt av en flekk. Du kan tilby rens, men jeg har en mistanke om at huseier her ønsker å flå deg for penger uansett. Anonymkode: 37e5a...883 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #8 Skrevet 18. oktober 2018 Lei deg ei rensemaskin og prøv å få vekk flekken før du gjer noko meir. Anonymkode: 8fef6...986 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #9 Skrevet 18. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er vanlig, forventet slitasje som man må regne med når man leier ut. Sofaen er ikke ødelagt av en flekk. Du kan tilby rens, men jeg har en mistanke om at huseier her ønsker å flå deg for penger uansett. Anonymkode: 37e5a...883 Et av mine barn leide en leilighet møblert med bl.a. en skinnsofa. Sofaen fikk en liten rift etter 2 år og da huseier kom og så det forlangte hun en splitter ny sofa. Hun kom ingen vei, riften var normal slitasje ble konklusjonen fra utleieselskapet. Huseier ville også ha nymalte vegger på utleiers kostnad, kom ingen vei med det heller. Anonymkode: 5401f...860 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #10 Skrevet 18. oktober 2018 Kan du ikke prøve å få bort flekken? Det synes jeg er det minste du kan prøve på. Anonymkode: 39137...1b8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #11 Skrevet 18. oktober 2018 3 timer siden, Wolvesfan78 skrev: Jeg flytter fra en møblert utleieleilighet. Barna mine sølte på sofaen og det har så vidt oppstått en flekk i stoffet. Utleier krever at jeg skal betale for ny sofa med utgangspunkt i tilsvarende modell på markedet. Han påstår at sofaen er tre år gammel. Dette finner jeg urimelig. I tillegg ønsker han at sofaen skal stå fremme ved visning etter at jeg har betalt for den. Hva er mine rettigheter? Dine rettigheter er å erstatte det du har skadet og følgeskader av det du har skadet. Utleier får fremlegge kvittering eller annen dokumentasjon på at sovaen var ny, om det er et stridstema. Anonymkode: c2f05...9e8 1
Wolvesfan78 Skrevet 18. oktober 2018 Forfatter #12 Skrevet 18. oktober 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke prøve å få bort flekken? Det synes jeg er det minste du kan prøve på. Anonymkode: 39137...1b8 Jeg har prøvd meget hardt å få vekk flekken, den er så og si borte, kun en skygge igjen.
Wolvesfan78 Skrevet 18. oktober 2018 Forfatter #13 Skrevet 18. oktober 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dine rettigheter er å erstatte det du har skadet og følgeskader av det du har skadet. Utleier får fremlegge kvittering eller annen dokumentasjon på at sovaen var ny, om det er et stridstema. Anonymkode: c2f05...9e8 Mener du at det er rimelig at jeg skal erstatte en ny lik modell til prisen det koster idag? La oss si sofaen kostet ti tusen for tre år siden, samme modell koster idag 11500. Skal jeg betale for ny lik eller betale for opprinnelig utlegg utleier har hatt? Utleier har også mulighet å nedskrive verdi av møbler med 15% årlig på skatten. Har han innboforsikring kan han også kreve sofaen erstattet. Er det da rett og rimelig at utleier skal bære hele denne kostnaden?
Vilali Skrevet 18. oktober 2018 #14 Skrevet 18. oktober 2018 50 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vanlig, forventet slitasje som man må regne med når man leier ut. Sofaen er ikke ødelagt av en flekk. Du kan tilby rens, men jeg har en mistanke om at huseier her ønsker å flå deg for penger uansett. Anonymkode: 37e5a...883 Signerer denne! 6 minutter siden, Wolvesfan78 said: Mener du at det er rimelig at jeg skal erstatte en ny lik modell til prisen det koster idag? La oss si sofaen kostet ti tusen for tre år siden, samme modell koster idag 11500. Skal jeg betale for ny lik eller betale for opprinnelig utlegg utleier har hatt? Utleier har også mulighet å nedskrive verdi av møbler med 15% årlig på skatten. Har han innboforsikring kan han også kreve sofaen erstattet. Er det da rett og rimelig at utleier skal bære hele denne kostnaden? Som over, dette er utleiers ansvar og kostnad ene og alene.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #15 Skrevet 18. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vanlig, forventet slitasje som man må regne med når man leier ut. Sofaen er ikke ødelagt av en flekk. Du kan tilby rens, men jeg har en mistanke om at huseier her ønsker å flå deg for penger uansett. Anonymkode: 37e5a...883 Flekker i sofaen er ikke forventet slitasje i mine øyne. Skal man spise/drikke i sofaen må man være forsiktig! Hos oss er det totalforbud f.eks med melk og melkeprodukter i sofaen. Og ellers er vi forsiktig når vi spiser i sofaen. Den kostet 15.000, og ønsker å ha den noen år. Hvordan er det mulig å flekke til en sofa som ikke er ens egen??? Anonymkode: 79cfe...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #16 Skrevet 18. oktober 2018 56 minutter siden, Wolvesfan78 skrev: Mener du at det er rimelig at jeg skal erstatte en ny lik modell til prisen det koster idag? La oss si sofaen kostet ti tusen for tre år siden, samme modell koster idag 11500. Skal jeg betale for ny lik eller betale for opprinnelig utlegg utleier har hatt? Utleier har også mulighet å nedskrive verdi av møbler med 15% årlig på skatten. Har han innboforsikring kan han også kreve sofaen erstattet. Er det da rett og rimelig at utleier skal bære hele denne kostnaden? Lever du i en verden der du tror at en innboforsikring for utleier dekker dine skader på hans møbler? Tror du seriøstmpå dette, så trenger du å oppdatere deg. Slik jeg forstår saken, så har du flyttet ut, levert nøkler og overlevert boligen i samme eller tilnærmet samme tilstand som da du overtok leiligheten? Da har du tapt dine rettigheter til å forsøke å utbedre skaden på sofaen, og eventuelt andre skader. Ville du selv akseptert å få en sofa nedsmusset av barn i retur etter en leieperiode, der leieren er mer opptatt av kroner og øre på en ny sofa? Jeg svarer for deg, neppe, med mindre du er en person som ikke er det minste nøye med hvordan du behandler egne og andres ting. Leier man, så lar man ikke barn sitte i sofaen med mat og drikke eller leker som setter flekker. Men det har du tydeligvis heller ikke vært så nøye på. Da er det helt rimelig at du må betale en ny sofa, lik eller tilnærmet lik den du har skadet. Det er en grunn til at vi som driver med utleie ønsker voksne folk inn, uten dyr eller barn, nemlig den at vi har et ønske om å få folk inn som ikke herper boligene og innventaret i boligene og i tillegg lager lange utmattende konflikter rundt det de har skadet. Denne utleieren gir deg neppe gode referanser om du en dag trenger referanse for ny bolig eller andre relasjoner, med forbehold om at tråden har rot i virkeligheten da. Anonymkode: c2f05...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #17 Skrevet 18. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Flekker i sofaen er ikke forventet slitasje i mine øyne. Skal man spise/drikke i sofaen må man være forsiktig! Hos oss er det totalforbud f.eks med melk og melkeprodukter i sofaen. Og ellers er vi forsiktig når vi spiser i sofaen. Den kostet 15.000, og ønsker å ha den noen år. Hvordan er det mulig å flekke til en sofa som ikke er ens egen??? Anonymkode: 79cfe...9d0 Når du leier møblert så skal du kunne behandle møblene, også sofaen, som "ens egen". Det er derfor man kaller stedet man bor for "hjemme", uavhengig om man leier eller eier selv. Uhell skjer, og har man barn så må man forvente at flekker og søl oppstår, det er ikke godt for noen å bo et sted der man er redde for å ha uhell, hverken barn eller voksne. Er man utleier så må man regne med at møblene blir brukt, huset blir brukt og hvitevarene blir brukt. Flekker, litt revnet søm etc er vanlig bruksslitasje. Anonymkode: 37e5a...883 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #18 Skrevet 18. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lever du i en verden der du tror at en innboforsikring for utleier dekker dine skader på hans møbler? Tror du seriøstmpå dette, så trenger du å oppdatere deg. Slik jeg forstår saken, så har du flyttet ut, levert nøkler og overlevert boligen i samme eller tilnærmet samme tilstand som da du overtok leiligheten? Da har du tapt dine rettigheter til å forsøke å utbedre skaden på sofaen, og eventuelt andre skader. Ville du selv akseptert å få en sofa nedsmusset av barn i retur etter en leieperiode, der leieren er mer opptatt av kroner og øre på en ny sofa? Jeg svarer for deg, neppe, med mindre du er en person som ikke er det minste nøye med hvordan du behandler egne og andres ting. Leier man, så lar man ikke barn sitte i sofaen med mat og drikke eller leker som setter flekker. Men det har du tydeligvis heller ikke vært så nøye på. Da er det helt rimelig at du må betale en ny sofa, lik eller tilnærmet lik den du har skadet. Det er en grunn til at vi som driver med utleie ønsker voksne folk inn, uten dyr eller barn, nemlig den at vi har et ønske om å få folk inn som ikke herper boligene og innventaret i boligene og i tillegg lager lange utmattende konflikter rundt det de har skadet. Denne utleieren gir deg neppe gode referanser om du en dag trenger referanse for ny bolig eller andre relasjoner, med forbehold om at tråden har rot i virkeligheten da. Anonymkode: c2f05...9e8 Nettopp, når man leier skal man alltid gå på tå hev, ikke finne på å føle seg hjemme, bruke møblene normalt, la barn med omgangssyke ligge på sofaen, eller i det hele tatt leve der man bor. Anonymkode: 37e5a...883 13
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #19 Skrevet 18. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en grunn til at vi som driver med utleie ønsker voksne folk inn, uten dyr eller barn, nemlig den at vi har et ønske om å få folk inn som ikke herper boligene og innventaret i boligene og i tillegg lager lange utmattende konflikter rundt det de har skadet. Blablabla. Da er det vel bedre å leie ut umøblert da? Hvorfor velger du å leie ut møblert? Det må jo være mye bedre for alle parter at leietager ordner med egen sofa. Anonymkode: 013f6...7b6 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #20 Skrevet 18. oktober 2018 Om man leaser en bil, noe mange gjør idag.. Så må man betale for striper og bulker på bilen når den leveres inn. TS, mener du virkelig at det er helt greit at utleier alene må ta kostnadene med ny sofa? På den andre siden kan kanskje utleier være mer fleksibel her i forhold til å prøve å rense sofa. Anonymkode: 0757c...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå