Gå til innhold

Sykt hol hele tiden!!! Hjelp meg!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som prøver å være flink med mat og drikke og som bare føler seg bunn hol døgnet rundt? 

Jeg sluttet med p piller for en stund siden og har siden omtrent ikke vært mett. Jeg er så fysen mellom måltidene hele tiden, og eier ikke viljestyrke. Har vi godis eller annet hjemme så tar jeg. Jeg finner alltid et eller annet dritt å putte i kjeften og jeg er mektig lei. 

Jeg spyr av å se meg selv omtrent og det er ingen god følelse. 

Kjærsten håper på bebis mens jeg håper det tar litt tid slik at jeg rekker å gå ned litt og endre de drittvanene her først.. 

andre i samme båt?? Hva gjør dere når dere føler dere sånn?

Anonymkode: be427...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det sånn i perioder, og så har jeg gode perioder.

Det som ofte får meg ut av de dårlige periodene, er jeg har overspist søtt og usunt. Jeg har rett og slett spist meg så kvalm, at ingenting frister lenger.

En annen mulighet er å belønne seg selv med bedre mat en periode. For eksempel bedre pålegg på brødskiver, gode middager osv. Altså drite i om middagen er kaloririk, bare den er god. Da gleder du deg kanskje nok til maten, sånn at du dropper godisen FØR maten.

Når måltidene sitter, kan du begynne å redusere kalorier og gjøre maten sunnere.

 

Anonymkode: b6274...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig sulten etter jeg kuttet p-pillene, men siden jeg skjønte det var derfor og ikke fordi jeg trenger mer mat spiste jeg heller ikke annerledes. Det tok ikke lang tid (rundt 2 uker) før sulten ga seg. I mellomtiden drakk jeg veldig mye vann. Om du må ha noe kan det kanskje fungere med grønnsaker eller litt frukt for å stille den verste sulten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Flere enn meg som prøver å være flink med mat og drikke og som bare føler seg bunn hol døgnet rundt? 

Jeg sluttet med p piller for en stund siden og har siden omtrent ikke vært mett. Jeg er så fysen mellom måltidene hele tiden, og eier ikke viljestyrke. Har vi godis eller annet hjemme så tar jeg. Jeg finner alltid et eller annet dritt å putte i kjeften og jeg er mektig lei. 

Jeg spyr av å se meg selv omtrent og det er ingen god følelse. 

Kjærsten håper på bebis mens jeg håper det tar litt tid slik at jeg rekker å gå ned litt og endre de drittvanene her først.. 

andre i samme båt?? Hva gjør dere når dere føler dere sånn?

Anonymkode: be427...251

Hva spiser du, da? Får du i deg nok fiber, fett og proteiner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hol?

Anonymkode: 6917e...d7c

Mener kanskje hul, men på dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Roci skrev:
 

Hva spiser du, da? Får du i deg nok fiber, fett og proteiner? 

Når jeg ikke dytter i meg all annen drit mener du?

som regel noe veldig enkelt til frokost da jeg ikke er noe frokostmenneske. Kanskje en frukt eller en yoghurt. 

Til lunsj spiser jeg to vanlige husman knekkebrød, et eller annen smørepålegg med syltede agurker eller lignende. +en frukt. Prøver å drikke masse vann. 

Vi spiser vanlige middager. Prøver å holde kosemat til helgene, fisk en dag i uken, også prøver jeg å lage litt fra bunnen av fremfor å kjøpe ferdig. 

Vi spiser gjerne sen middag så ingen kveldsmat. 

Som regel så får jeg skvist inn et par knekkebrød som mellommåltider. 

Dette er det jeg i utgangspunktet skal og bør spise, men jeg stapper i meg mye unødvendig føler jeg. Veldig svak for dressing, smør, majones osv så prøver å holde det til helgen.

Anonymkode: be427...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips, og det eneste som funker for meg, er å ikke kjøpe inn driten. Jeg kan ikke ha godis og annet usunt i skapene, for jeg eier ikke viljestyrke. 

Anonymkode: f3270...89f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rullestolbruker skrev:
 

Mener kanskje hul, men på dialekt?

Betyr å være fysen på noe, hele tiden. For ikke nok liksom uansett hva man putter i seg.

Anonymkode: 95408...4d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokosten din er veldig mager og jeg tror det er en av de største "synderne". Frokosten din kan nesten avgjøre dine spisevaner resten av dagen! Spiser du litt mer kaloririk frokost med flerumettet fett, protein og såkalt "treige karbohydrater", så holder du deg mett lenger og det vil sikkert påvirke holheten ila dagen. Jeg spiser alltid en håndfull nøtter på kvelden, og spiser lite sikker :) har ikke lyst på det lenger for jeg spiser veldig sunt

Anonymkode: 42c28...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Frokosten din er veldig mager og jeg tror det er en av de største "synderne". Frokosten din kan nesten avgjøre dine spisevaner resten av dagen! Spiser du litt mer kaloririk frokost med flerumettet fett, protein og såkalt "treige karbohydrater", så holder du deg mett lenger og det vil sikkert påvirke holheten ila dagen. Jeg spiser alltid en håndfull nøtter på kvelden, og spiser lite sikker :) har ikke lyst på det lenger for jeg spiser veldig sunt

Anonymkode: 42c28...58f

Ja.. jeg vet jeg kunne gjort en større innsats der. Takk😁

Anonymkode: be427...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Mitt tips, og det eneste som funker for meg, er å ikke kjøpe inn driten. Jeg kan ikke ha godis og annet usunt i skapene, for jeg eier ikke viljestyrke. 

Anonymkode: f3270...89f

Sant, det er bare det at uansett om vi ikke har godteri så finner jeg alltid NOE.. ofte våkner jeg om natta og da er det alltid noe jeg finner å dytte i kjeften. Håper nattesøvnen blir bedre av å kutte pepsi Max 

Anonymkode: be427...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at en litt mer kaloririk frokost og lunsj vil hjelpe deg veldig. Hadde jeg spist to knekkebrød med smøreost til lunsj, hadde jeg fortsatt å være sulten resten av dagen. Sleng på litt mer pålegg. Ekstra skinke, egg, avokado etc. Du vil nok fort merke at du holder deg lenger mett. Havregryn til frokost anbefales også. 

Anonymkode: 1c1be...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Når jeg ikke dytter i meg all annen drit mener du?

som regel noe veldig enkelt til frokost da jeg ikke er noe frokostmenneske. Kanskje en frukt eller en yoghurt. 

Til lunsj spiser jeg to vanlige husman knekkebrød, et eller annen smørepålegg med syltede agurker eller lignende. +en frukt. Prøver å drikke masse vann. 

Vi spiser vanlige middager. Prøver å holde kosemat til helgene, fisk en dag i uken, også prøver jeg å lage litt fra bunnen av fremfor å kjøpe ferdig. 

Vi spiser gjerne sen middag så ingen kveldsmat. 

Som regel så får jeg skvist inn et par knekkebrød som mellommåltider. 

Dette er det jeg i utgangspunktet skal og bør spise, men jeg stapper i meg mye unødvendig føler jeg. Veldig svak for dressing, smør, majones osv så prøver å holde det til helgen.

Anonymkode: be427...251

En frukt eller yoghurt og et par knekkebrød når dere har sen middag, er jo ingen ting! Ikke rart du føler deg hul og sulten!  Ser du har fått mange bra forslag til mer næringsrik og mettende mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips folkens!! Jeg jobber med saken nå👍🏻😁

Anonymkode: be427...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:
 

Betyr å være fysen på noe, hele tiden. For ikke nok liksom uansett hva man putter i seg.

Anonymkode: 95408...4d6

Takk. Aldri hørt før

Anonymkode: 6917e...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk. Aldri hørt før

Anonymkode: 6917e...d7c

Ikke jeg heller. Må være lokal dialekt et eller annet sted i landet. Aner ikke hvor. Høres nynorsk ut. Kanskje vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode og dårlige perioder. De dårlige gjerne i forbindelse med ferie og høytider, og så må jeg ta et skippertak for å komme i gjenge igjen. De første ukene da føler jeg meg hul innvendig. Altså at magen kjennes tom, selv om jeg vet at jeg har fått i meg nok næring. 

- Jeg lar være å ha snop og is hjemme. Har en boks peanøttsmør, nugatti og en boks oboy som jeg kan ta av om søtsuget er virkelig ille, feks i forbindelse med menstruasjon, men disse boksene varer som regel et halvt år eller mer. Knekkebrød med peanøttsmør og nugatti stiller søtsuget, og metter mer enn en sjokolade. Da kan du spise det som et måltid, fremfor å spise sjokolade i tillegg til et måltid. 

- Jeg spiser havregrøt med melk til frokost. Aldri vært glad i havregrøt, og er ikke noe frokostmenneske, men jeg må jo ha næring, for å ha noe å gå på. En tynn grøt om morgenen er lett å få ned. Tykk grøt har jeg ikke sjans å få ned. Eventuelt kan du ha havregryn og litt nøtter og blande med yoghurt, kesam eller biola. Grovhakk noen nøtter å ha liggende i en boks, så det er fort gjort. Denne frokosten holder deg mett lenge, og inneholder bra med proteiner. 

- Jeg spiser også en del husmann knekkebrød, fordi det er billig, enkelt, godt og lite kalorier. Men skal det være lunsj, og ikke mellommåltid, så må du ha mer pålegg på. Egg, makrell i tomat, laks og/eller rikelig med grønnsaker. Dropp majonesen. Jeg ppleide å syns at både egg, makrell og laks var best med majones, men har vent meg til å like det uten, og nå synes jeg majones ikke er noe særlig. Jeg bruker også en del kalkunpølse, sånn som en kjøper en hel pølse og skjærer opp selv. Minner om servelatpølse. Denne metter godt.

- Jeg kan anbefale å lage proteinrundstykker å ha til lunsj. Kan gjerne lage dem med ost, skinke, sopp, løk/vårløk, urter, oliven, tørket tomat og det du måtte ønske av grønnsaker, så er de enkle å ta ut av fryseren og legge i veska, klar til lunsj. Slipper pålegg. Pleier å lage dem i muffinsbrett, for da blir de høye og fine. Oppskrift finner du på nett. 

- Less på med grønnsaker til middag, så blir du mett uten å ha dårlig samvittighet. 

- Ha sunn snacks tilgjengelig. Kjøp det du liker, ellers blir det ikke spist. Litt nøtter, knaskegulrot, sukkererter, søt te med suketter og banan er favorittene her. Spiser i tillegg en del frukt, kanskje to-tre om dagen.

- Drikk bare vann, kaffe og sukkerfri te. Her sparer du masse kalorier. Et glass juice mindre tilsvarer vel omtrent et knekkebrød med magert pålegg. Spis heller det ekstra knekkebrødet om du er sulten, og drikk heller vann. 

- Ikke drikk og spis samtidig. Om magen er full av væske vil maten passere raskere gjennom magesekken, slik at denne tømmes raskere. "Alle" har hørt at man skal drikke et stort glass vann før maten for å bli raskere mett, men slik blir du også raskere sulten. Ta et par små slurker for å skylle munnen mens du spiser, men la være å drikke deg mett. Dette har jeg lært av en kirurg som driver med slankeoperasjoner, og alle slankeopererte får beskjed om å ikke drikke 20 min før og etter måltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg også å bevege deg mer. Enten trening eller å gå/sykle en tur eller lignende. Motivasjonen til å spise sunt kommer ofte av seg selv når du har vært på trening. Du vil jo ikke "ødelegge". Lag deg gjerne noe proteinrikt som metter etter treningen, slik at du ikke griper etter sjokolade eller annet usunt når du kommer hjem og er sliten og sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:
 

Ikke jeg heller. Må være lokal dialekt et eller annet sted i landet. Aner ikke hvor. Høres nynorsk ut. Kanskje vestlandet.

Hvorfor bruke tid på å kommentere her når dere ikke skjønner språket da? Det er fredag, bruk tiden på noe annet. 

Anonymkode: be427...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...