Gå til innhold

Fotografering for nybegynnere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har null erfaring med å ta bilder, men hadde hatt lyst å lære meg å ta finere bilder med et mer skikkelig kamera. Speilreflekskamera er jo svindyrt og jeg er litt redd for å kjøpe meg ett og ikke få det noe særlig til uansett. Hvordan kan jeg lære meg det grunnleggende?😊 youtube, blogger, kurs??

Anonymkode: d4078...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en god del blogger som beskriver hvordan du best tar bilder. Det er bare å google f eks How to be a good photographer. Det finnes også en god del norsk blogger som har fototips.

Det finnes også mange fotokurs rundt omkring. Det er bare å google det

Anonymkode: a8bdb...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gode youtube videoer, det gjør jeg med mitt eksisterende speilreflekskamera, googler mitt kamera, velger seriøs video-serie (oftest engels språklig) med en som har langet gode videoer og forklarer godt. For å bli godt kjent med funksjonene på  akkurat mitt kamera :) 

 

Anonymkode: d4a16...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp et billig brukt kamera og start med å ta bilder. Se på litt youtubekanaler så du får en grunnleggende forståelse av de mest elemententære funksjonene, blender, lukkertid, ISO og så må du prøve det i praksis. Ta titusenvis med bilder, så vil du finne ut hva som funker for deg, hva du er god på og hva du liker. Evt hva du må bli flinkere til.

Jeg har fortsatt et nikon D50 kamera jeg tar bilder med. Har litt over 40 000 eksponeringer og gjør litt sport i å bruke gammelt drittutstyr.

 

Anonymkode: 97099...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i nærheten av en by så arrangeres det stadig vekk introduksjonskurs i bruk av speilreflekskamera. Det ville jeg gått for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Finner masse bra på nettet ja, youtube er topp! 👍

Og så anbefaler jeg å se på fotografier, massevis!! La deg inspirere!

Pinterest er en fin side hvor du kan lage deg mapper. Prøv å se på bilder i forskjellige stilarter; "portretter", "landskap", "emosjonelle portretter", "still life", "macro", ... osv.

Ta med deg kamera over alt, og ta bilde av alt! 😄 Øvelse gjør mester!

Og hvis du ikke føler deg helt klar til å kjøpe et dyrt speilreflekskamera, kan et hybrid være et alternativ. Det er en blanding av speilrefleks og vanlig kompaktkamera. Du kan bytte objektiver på det også. Og gjerne har de innbygde filter du kan bruke for å gjøre bildene mer spennende. Etterhvert er det jo fint å gå over til å ikke bruke filter, og lære Manuell instillinger, hvis det er noe man vil da så klart. Jeg arr blant annet et sånt hybrid kamera (Olympus Pen), som jeg lånte bort til venninna mi, fordi hun hadde lyst å lære litt om foto, og prøve fotografere selv. 😊

 

Også et lite youtube tips: Jessica Kobeissi sin side. Hun legger ut mye bra tutorials. (engelsk tale).

 

Lykke til, og håper du får massevis av glede av å drive med foto!! 😄 😄 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av fotografene i byene driver kurs. Det koster litt men er jo ganske kjekt. De fleste byene har også fotohobby klubber hvor de møtes og deler erfaringer samt har felles fotodager ute eller inne. Så da blir det litt sosialt og så har de gjerne små utstillinger noen ganger. Hiv deg på.

Anonymkode: c321c...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...