Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Caddie
Skrevet

Jeg lurer på hvordan forelesningene på et studium er lagt opp, og hvor mye får dere ut av dem?

Er det _mulig_ å følge et studium på en skole, men bo et annet sted? Er veldig interessert i studiet, men vil av forskjellige grunner bo et i en annen by.

Ønsker innspill på hvordan dere oppfatter forelesningene på studiet deres, tas det opp andre ting enn det som står i pensumbøkene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange studier har obligatoriske forelesninger, så det kan sette en stopper.

Ellers ville jeg heller satset på et nettbasert studie hvis de ikke har anledning til å dra på forelesninger.

Gjest Formosiss
Skrevet

Det er veldig viktig med forelesningene, så hvis du absolutt ikke vil bo i byen hvor forelesningene foregår, så ville jeg anbefale et nettstudie.

Skrevet

Det spørs helt på

a) hvordan studiet er lagt opp (obligatorisk oppmøte?)

B) studieteknikken din

Det er fullstendig mulig å ta et studium uten å følge forelesningene, men det krever mye mer av deg. Da må du selv finne ut hva som er viktig, og du mister mye av muligheten til å spørre når du lurer på ting. Men det lar seg gjøre - jeg fullførte i hvert fall et studium uten å være på forelesning.

Gjest MiaPiat
Skrevet

Det er fullt mulig, selvfølgelig betinget av at det ikke er obligatorisk oppmøte på studiet du ønsker deg. (Hvilket studium er det snakk om?)

Noe helt annet er jo om det er en optimal måte å studere på. For noen, blant annet meg, synes jeg å lese for meg selv fungerer veldig bra, og jeg går svært lite på kurs og forelesninger, selv om skolen er i samme by som jeg bor i. Går på noen som er spesielt anbefalt av andre. Jeg studerer jus.

Men selv om det fungerer bra for meg, vet jeg at mange andre synes de får svært mye ut av de samme forelesningene som jeg selv velger bort. I tillegg mister du jo mye av det sosiale aspektet ved å studere.

Så ja, det er mulig, men du bør vurdere om det passer for deg eller ikke!

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Mange legger ut notater fra forelesningene på classfronter, dersom studiestedet bruker det. Der får man oversikt over hva forelesningene har handlet om, men det er selvsagt en fordel å være til stede selv :)

Gjest Caddie -
Skrevet

Takk til dere som har svart... :) Noen flere?

Blir alt som angår studiet, alle datoer etc. lagt ut på ClassFronter?

Gjest Gitte
Skrevet

ingen av mine forelesninger er obligatoriske, men innleveringer etc er det. tror kanskje det blir ekstra hardt å studere uten å gå på forelesning for for min egen del går det opp en del lys på forelesning mot at jeg leser på egen hånd, men det burde være mulig å få til... kommer jo helt ann på hvor strukturert du er =)

Gjest Anonymous
Skrevet

EN fordel er at man blir veldig selvstendig og "tøff"..takler det meste. Kan anbefales om man bor alene i ei lita bygda der ingen liker deg!

Gjest LoisLane
Skrevet
EN fordel er at man blir veldig selvstendig og "tøff"..takler det meste. Kan anbefales om man bor alene i ei lita bygda der ingen liker deg!

Herreguuud! Er du her også?

Gjest Embla s
Skrevet

:o :ler:

Ehm.. angående det å studere på egenhånd (ble litt satt ut her :ler: ): Jeg tok et grunnfag uten å følge forelesninger, (bodde langt unna studiestedet). Det var ingen obligatoriske samlinger eller innleveringer, og jeg leste pensum på egenhånd og dro og tok mine eksamener. Det er ikke noe jeg vil anbefale, selv om noen forelesninger kan virke meningsløse og kjedelige og man tenker at man heller kan lese selv, er kontakt med miljøet viktig. Men er det eneste mulighet ville jeg prøvd! Lykke til!

Skrevet

Høgskolen i Nord-Trøndelag tilbyr en del nettstudier. Jeg er i gang med geografi årsstudium nå og er kjempefornøyd! Kunne ikke hatt det bedre! :-)

Gjest GreenSky
Skrevet

Det skulle gå greit det, hvis en har selvdisiplin.

Skrevet

Jeg har veldig lite selvdisiplin, men opplegget der er så bra at jeg klarer meg strålende! Har både Aer, Ber og Cer. Nyter virkelig friheten ved det å kunne lese når det passer meg. Jeg anbefaler det på det varmeste til de som er interessert.:-D

Gjest Trudi
Skrevet

Det går sikkert fint, men du går glipp av en del både faglig og sosialt. En del forelesninger kan nok være bortkasta tid, men det er også tilfeller der man sitter hjemme og river seg i håret og ikke får inn stoffet. Ofte er det da lettere å lære det faglige om man går på forelesninger. Det sosiale er det jeg synes veier mest... Ensomt å lese alene - ikke minst når man er frustrert i eksamensperioder!

Skrevet

Det spørs ja hva det er du tar. Jeg går ikke på mange av mine forelesninger i ped. fordi jeg får mye mer ut av å lese selv. Men, dette har med at vi har en veldig dårlig lærer, det er ikke obligatorisk og jeg lærer mye mer av å lese selv. Men, da er en nødt for å ha selvdisiplin altså.. Og det er ikke alltid like lett.

Skrevet
Høgskolen i Nord-Trøndelag tilbyr en del nettstudier. Jeg er i gang med geografi årsstudium nå og er kjempefornøyd! Kunne ikke hatt det bedre!  :-)

Jøss, er glad jeg så dette! Skal søke et annet studie som førstevalg, men satt og så på andre skoler og studier i går for å finne flere nettmuligheter, og tenkte å sette opp geografi hos Hint som andrevalg eller noe... Lurte på om det kunne være noe.. Er begrenset antall studieplasser på førstevalget mitt, selv om det er nettbasert.

Skrevet

Dette semesteret har jeg gått lite på forelesninger, synes ingen av foreleserne er noe. Er generelt ikke noe forelesningsmenneske, sitter mest og ser på klokken og dagdrømmer og eventuelle notater ser jeg så godt som aldri på. Liker bedre å lese selv og lære av å gjøre oppgaver. Så ja, det er fullt mulig! Går siving.

Gjest Aurélie
Skrevet

Et grunnfag burde de fleste klare å tilegne seg på egen hånd.. Jeg tok grunnfag psykologi uten å følge forelesninger. Deltok kun på de obligatoriske, hvilket det ikke var så mange av. Tok utskrift av forelesningsnotatene, så jeg slapp å navigere meg fram i pensumbøkene på egenhånd for å sile ut det jeg selv mente måtte være viktig/mindre viktig å få med seg.

Følte at jeg var mye mer produktiv ved å bruke tid på pensum i rolige omgivelser hjemme i egen leilighet, enn ved å få forelesningsnotatene (som lå tilgjengelig på internett) opplest av foreleser selv.. Dessuten sparer man endel tid ift. å slippe reise til/fra studiested, sitte på kantina og diskutere alt annet enn fag osv. På den annen side krever selvstudium sin posjon disiplin for at man setter av tid hver dag til lesing, selv om man kanskje heller ville ha bakt boller.. *mimre* :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jada. Egentlig så er det kanskje likevel ikke så lurt å studere alene på bygda; for ingen der skjønner jo at man da ikke har tid til så mye annet, og dessuten risikerer man jo å bli meldt til bv om man gjør bruk av sin utdanning.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...