Gå til innhold

Omgangssyke? Karantenetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble oppringt av barnehagen etter lunch  igår fordi 2-åringen hadde kastet opp. Jeg iler til, og får vite at hun hadde kastet opp en gang «over alt» (men, tydeligvis klart å unngå klærne sine. Kun genseren var byttet, og den hadde et lite område på brystet som var fuktig og luktet svakt av oppkast). Ble fortalt at hun måtte ha fått omgangssyke, og at det var noe som gikk. 

Jeg kan jo ikke betvile at hun faktisk har kastet opp, men ingenting tyder på at hun er syk. Topp almenntilstand, god appetitt, ingen feber og ingen oppkast. Hun har hatt omgangssyke et par ganger før, og da har hun spist lite, vært sutrete og fremstått som dårlig. Nå derimot er hun helt som vanlig. 

Kan det være noe annet enn omgangssyke? Hun har ingen historikk med å kaste opp av andre grunner. 48 timers regelen føles brutal, da det «tar» 2,5 sykedag på en unge som ikke er dårlig i det hele tatt. Hva hadde dere gjort? Holdt ungen hjemme? Sendt i barnehagen? Kan barnehagen nekte å ta imot henne før karantenetiden er ute? Siden det er der hun kastet opp har jo de oversikt over det  

normalt sett respekterer jeg slike regler. Men, her slår kombinasjonen av å ikke forstå at ungen er syk i det hele tatt og at jeg er tom for sykedager inn (har riktignok feriedager jeg kan bruke). 

Hva ville du ha gjort?

Anonymkode: 407f3...2ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er så smittsomt at dersom hun faktisk var/er syk så er de andre smittet allerede. 

Var vitne til lignende litt tidligere i høst, spydde en gang men fikk topp form. Sikker på at det ikke kan være noe hun har fått i seg? man kan jo kaste opp om det har vært for mye usunn mat eller hun rett og slett ikke har tålt noe. 

• Liker 2
Skrevet

Reglene er ganske klare når det gjelder omgangssjuke i barnehager. Det er 48 t karantene tvert når et barn kaster opp enten i barnehagen eller hjemme. Det sier seg selv at en ikke kan ta individuelle hensyn i og med at omgansjuke er ekstremt smittsomt. Hvis ikke alle overholder den regelen så har en en epedemi gående i det uendelige.

En blir også upopulær blant de andre foreldrene hvis en ikke tar det på alvor. Dessuten så er deg godt for barna å få være hjemme og komne seg i bra form igjen..

Anonymkode: 98513...ede

• Liker 5
Skrevet

De tar ikke henne i mot. Og godt er det. Skjerp deg!

Anonymkode: d8ca3...334

• Liker 9
Skrevet

48 timer uansett. God bedring i heimen :)

Anonymkode: 403a5...d82

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville forholdt meg til de 48 timene som er anbefalt karantenetid. 

God bedring.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinneguiden forum altså...alltid.

• Liker 2
Skrevet

Hold henne hjemme. Er individuelt hvor mye de spyr, men likefullt smittsomt er det uansett mengde..

Anonymkode: fc8da...724

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slvorlog talt, kanskje du burde skjerpe tonen din litt!

Jeg er inneforstått med at omgangssyke=48 timer karantene. Årsaken til at jeg spør er at jeg lurer på om dette er omgangssyke i det hele tatt. Forstår selvsagt at ingen her kan stille diagnose, men litt erfaring har folk gjerne. Hvis jeg hadde trodd at hun hadde dette hadde jeg ikke vurdert det engang.

I og med at jeg ikke så det selv vet jeg ikke om det kan være andre årsaker til at hun spydde. Da jeg hentet og spurte hva som hadde skjedd fikk jeg til svar at de ikke så det før etterpå. Hun har ingen historikk med å kaste opp utenom sykdom, men litt oppkast en eneste gang og deretter helt symptomfri er heller ikke typisk sykdomsmønster for henne. Å kun få en flekk av størrelse og lukt tilsvarende gulp er heller ikke typisk. Har selv kastet opp av andre grunner enn omgangssyke, det er vel ikke så uvanlig? 

Menn takk du, flott at jeg kan få råd fra slike som deg som får meg til å føle meg som en skikkelig dritt som i det hele tatt vurderer å utfordre en karantenetiden på en sykdom jeg er usikker på om barnet har. 

Småbarnslivet altså. Sykedagene har virkelig flydd i år, og når man har gått tom når det er mer enn 2 mnd igjen av året tillater jeg meg å være litt mer kritisk enn ellers på om fravær faktisk er nødvendig.

• Liker 4
Skrevet

Oppkast én gang er ikke omgangssyke. Hvis formen er fin, hun har matlyst og verken har løs mage eller oppkast, kan du fint sende henne i barnehagen.

Det er foreldrene (eventuelt lege) som avgjør om barnet er sykt, ikke de ansatte i barnehagen.

• Liker 2
Skrevet

Står det noe i reglene til barnehagen? Hos oss er 48-timersregelen forankret i barnehagens reglement. Brudd kan føre til tap av barnehageplass. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slvorlog talt, kanskje du burde skjerpe tonen din litt!

Jeg er inneforstått med at omgangssyke=48 timer karantene. Årsaken til at jeg spør er at jeg lurer på om dette er omgangssyke i det hele tatt. Forstår selvsagt at ingen her kan stille diagnose, men litt erfaring har folk gjerne. Hvis jeg hadde trodd at hun hadde dette hadde jeg ikke vurdert det engang.

I og med at jeg ikke så det selv vet jeg ikke om det kan være andre årsaker til at hun spydde. Da jeg hentet og spurte hva som hadde skjedd fikk jeg til svar at de ikke så det før etterpå. Hun har ingen historikk med å kaste opp utenom sykdom, men litt oppkast en eneste gang og deretter helt symptomfri er heller ikke typisk sykdomsmønster for henne. Å kun få en flekk av størrelse og lukt tilsvarende gulp er heller ikke typisk. Har selv kastet opp av andre grunner enn omgangssyke, det er vel ikke så uvanlig? 

Menn takk du, flott at jeg kan få råd fra slike som deg som får meg til å føle meg som en skikkelig dritt som i det hele tatt vurderer å utfordre en karantenetiden på en sykdom jeg er usikker på om barnet har. 

Småbarnslivet altså. Sykedagene har virkelig flydd i år, og når man har gått tom når det er mer enn 2 mnd igjen av året tillater jeg meg å være litt mer kritisk enn ellers på om fravær faktisk er nødvendig.

Det spiller forsåvidt ingen rolle, ved oppkast eller diaré så er det 48 timers karantene for å forebygge smitte. Det kan godt være hun har kastet opp av andre grunner, men dette vet man jo ikke. Man kan ha virus og ikke bli rammet så hardt, mens andre som blir smittet av det får full pakke. Har opplevd to ganger her i hus at sønnen vår har kastet opp 1 gang, mens vi andre et par dager senere lå med hodet i bøtta, så det var omgangssyke. 

Så vær så snill å overhode 48 timers fristen slik barnehagen ber om. Sånn er det å ha små barn, sykt barn dagene flyr av gårde. 

Anonymkode: e7528...98a

Skrevet

Man kan fint ha omgangssyke og kaste opp bare én gang. 48-timersregelen er der av en grunn og den skal overholdes. Og selvfølgelig kan barnehagen avgjøre at barnet av smittehensyn ikke kan komme i barnehagen, dette er ikke noe foreldrene kan overstyre fordi de mener barnet ikke egentlig er sykt. 

• Liker 2
Skrevet

For et par år siden gikk det Noro-virus på skolen hos oss fra september til februar. Fordi noen syntes ungene deres ikke var syke nok til å respektere 48-timers regelen. 

Det er ikke en regel som er funnet på for å plage småbarnsforeldre. 

Skrevet

48timer!!!!!!!!!!!

Anonymkode: 6db43...110

Skrevet

48-timers-regelen gjelder ved omgangssyke, ikke ved oppkast én gang med god allmenntilstand umiddelbart etterpå. Da har ikke barnet omgangssyke. Det er ikke rart denne regelen ikke respekteres når folk overdriver sånn.

Ikke bruk opp sykt barn-dagene på å være hjemme med friske barn.

Og jo, det er selvfølgelig foreldrene som avgjør om barnet er sykt eller ikke, barnehageansatte er ikke helsepersonell. Dette står tydelig i smittevernplanen for vår kommune.

Skrevet

Takk for alle svar. 

Til info endte opp med å holde henne hjemme, og nå har vi også bikket 48 timer så imorgen blir det barnehage. 

Jeg er fortsatt usikker på om dette var rett avgjørelse. Magefølelsen min sier at dette slett ikke var omgangssyke, men at hun har kastet opp av en eller annen årsak. 

Skrevet

Datteren min har kastet opp et par ganger der jeg har visst at det ikke var omgangssyke. Hun har f.eks fått vann i vranga og hostet til hun spydde - ikke tegn til sykdom gjennom hele natten. Men da var jeg tilstede og så hele forløpet. Hadde jeg ikke visst 100% sikkert at oppkastet kom av annen årsak, hadde jeg holdt henne hjemme. Man kødder ikke med omgangssyken.

Noe sånt kan selvfølgelig ha hendt hos deg også, TS, men når man ikke vet er det bedre å være føre var.

Anonymkode: 36790...2e8

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Sushi skrev:

Oppkast én gang er ikke omgangssyke. Hvis formen er fin, hun har matlyst og verken har løs mage eller oppkast, kan du fint sende henne i barnehagen.

Det er foreldrene (eventuelt lege) som avgjør om barnet er sykt, ikke de ansatte i barnehagen.

Tull. Kan fint være omgangssyke

Anonymkode: 845f3...0b9

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Kan fint være omgangssyke

Anonymkode: 845f3...0b9

Det er veldig lite sannsynlig. Omgangssyke er en infeksjon som merkes på allmenntilstanden, og den varer i 3-7 dager.

https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/omgangssyke-virus/?page=1

Det finnes mange andre grunner til at et barn kan kaste opp. Når formen er fin rett etterpå er omgangssyke den minst sannsynlige årsaken.

Man kan ikke ta ut sykt barn-dager på grunn av teoretiske muligheter for sykdom...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...