Gå til innhold

Kjøpe kjæreste til hunden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier nå en tispe som jeg har hatt ett års tid, og vil skaffe meg en hund til av samme rase. Tanken var å kjøpe en hannhund som jeg da kunne bruke til å få valper på hundene mine sammen, men er det noen utfordringer med dette? Vil de klare å pare seg når tispen har løpetid om de er samboere om dere skjønner hva jeg mener? 😂

Anonymkode: d2423...7be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk deg godt om ang. kull. Det fødes altfor mange valper, både renrasede og blandinger. Ta en titt på Finn.no og se hvor mange mange som ligger ute til omplassering/salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tispa er et godt avlsemne så er det bedre å søke etter en passende match bland de med gode hanner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg eier nå en tispe som jeg har hatt ett års tid, og vil skaffe meg en hund til av samme rase. Tanken var å kjøpe en hannhund som jeg da kunne bruke til å få valper på hundene mine sammen, men er det noen utfordringer med dette? Vil de klare å pare seg når tispen har løpetid om de er samboere om dere skjønner hva jeg mener? 😂

Anonymkode: d2423...7be

Det er overhode ingen garanti for noe som helst. Hunder er individer og levende vesen og om de går godt sammen vet en ikke før de bor sammen. Det sagt, så går de aller fleste rimelig godt sammen.

Å få en hund til for å kunne avle på tispen er i utgangspunket en veldig dårlig idè såfremt du ikke ønsker å bli oppdretter. Og da er det masse du bør sette deg inn i på forhånd (genetikk, avl, etiske aspekter, helse osv osv). 

Innlegget ditt bærer preg av svært liten kunnskap om hund, avl og atferd. Så jeg anbefaler at du lærer en god del mer om det før du tenker på å få hund nr 2. Og det er ikke sagt for å være "stygg/ekkel" men kun ment som et godt råd - særlig for hundenes del.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Springfjær

Men i alle dager... håper virkelig at du tuller. Skaff deg MYE mer kunnskap før du i det hele tatt vurderer noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes lurt jeg. Får sikkert en god slant for søte valper 

Anonymkode: a9742...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som faktisk svarer på spørsmålet da 🙄

Anonymkode: d2423...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ingen som faktisk svarer på spørsmålet da 🙄

Anonymkode: d2423...7be

Om du leser mitt svar så svarer jeg jo på spørsmålet. Det er nemlig ikke mulig å si om to enkelt individer vil like hverandre og hvor gode venner de blir. 

Hunder blir ikke "kjærester". Hunder er en annen dyreart enn vi er og de fungerer litt annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ingen som faktisk svarer på spørsmålet da 🙄

Anonymkode: d2423...7be

Når du skriver som du gjør, så virker det som du menneskeliggjør hunder, og da må du stille deg spørmålet, hadde jeg syntes det var greit min mor kjøpte en kjærste til meg?

 

Ellers så skal man ikke drive avl hvis man ikke har peiling, og ja, mestsannsynlig vil det bli parring, ikke fordi hunden din vil, men det er eneste alternativ den har. Skulle hundene fått et valg måtte du jo ha minimum ti av hvert kjønn, slik de selv kunne velge😂

Anonymkode: c2321...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ingen som faktisk svarer på spørsmålet da 🙄

Anonymkode: d2423...7be

Jo vi skriver at du må skaffe deg mer kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nina1975

Tenk på maset når tispa har løpetid og du ikke skal pare de? Det blir ett mas og styr uten like. Det skal vel gå ett par år (?) mellom hver parring dvs flere løpetider som du må holde de avskilt. Hannhunden går rundt og hyler og trør og pisser opp etter veggene av kåtskap og tispa jamrer og  byr seg frem.. Nei, spar deg selv for mye arbeid.  

Les deg opp, gå på utstilling/i ett hundemiljø og få kunnskap. Når du har gjort dette og fremdeles ønsker kull, lån deg en hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker virkelig ikke til å ha nok kunnskap til å drive med hund, ihvertfall ikke på det planet.

Anonymkode: c6894...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er en idiot. Hunder har ikke kjærester, og du virker ikke kompetent nok til å ha valpekull.

Anonymkode: 59db4...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...