Gå til innhold

Genser/jakke som strikkes ovenfra og ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen forslag til genser/jakke som strikkes ovenfra og ned som jeg kan strikke i smart? Skal være til ungdom...

Anonymkode: 5d7eb...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deg en tur på biblioteket og se i ulike strikkebøker. 42 Norske kofter, kofteboken 1 og 2 har mange kofter. Om du vil strikke ovenfra og ned eller nedefra og opp avgjør du selv. Å snu en oppskrift er enkelt arbeid.

Anonymkode: fe250...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ta deg en tur på biblioteket og se i ulike strikkebøker. 42 Norske kofter, kofteboken 1 og 2 har mange kofter. Om du vil strikke ovenfra og ned eller nedefra og opp avgjør du selv. Å snu en oppskrift er enkelt arbeid.

Anonymkode: fe250...689

Tja, enkelt og enkelt... Mulig jeg er ganske teit, men jeg strikket en Marius-genser og snudde oppskriften. Det ble en del opprekking ja. 😄  Men genseren ble veldig fin og mottaker ble kjempefornøyd, passformen var upåklagelig. 

Anonymkode: e7c46...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai :) da skal jeg se hva som er på biblioteket - skal dit seinere i dag uansett :) har tenkt tanken før at det bare er å "snu" mønsteret :)

 

Anonymkode: 5d7eb...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor vil du strikke overnfra og ned?? 😅

Anonymkode: 65557...f85

Fordi da kan jeg strikke armer og bol lengre når mottakeren har vokst litt til om bredden fortsatt passer

Anonymkode: 5d7eb...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Fordi da kan jeg strikke armer og bol lengre når mottakeren har vokst litt til om bredden fortsatt passer

Anonymkode: 5d7eb...294

Åh, nå ble det innmari logisk. Sorry, hodet mitt kobla ikke 😅

Anonymkode: 65557...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dikkedarer-genser og cardigan strikkes ovenfra. Begge er superfine og veldig enkle. 
Sjekk ut Petit Knit sine sider på Facebook. Tror nesten alt hun har strikkes slik, faktisk....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickles har også mange oppskrifter som strikkes ovenfra. Generelt strikkes mange oppskrifter sånn nå, mindre før. I kofteboka 1 og 2 er det også en del kofter som strikkes sånn, om det er mer tradisjonelle plagg du er ute etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vera Vinge skrev:
 

Pickles har også mange oppskrifter som strikkes ovenfra. Generelt strikkes mange oppskrifter sånn nå, mindre før. I kofteboka 1 og 2 er det også en del kofter som strikkes sånn, om det er mer tradisjonelle plagg du er ute etter. 

Finnes mengder av kodter strikketmovenfra og ned. https://www.ravelry.com/patterns/library/mosedott Her en en fra favelry.com Ravelry har det meste men tar en forholdsvis høy pris for en enkelt oppskrift, etter min vurdering. 

Anonymkode: fe250...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kun for muligheten til å forlenge plagget at du vil strikke ovenfra og ned, trenger du ikke bekymre deg. Man kan plukke opp masker og forlenge et plagg uansett hvilken retning det opprinnelig er strikket. Se instruksjonsvideo her: https://www.garnstudio.com/video.php?id=425&lang=no

Men ellers er det flere fine ting som ikke er uvanlige å strikke ovenfra og ned. Google Bøvertunkofta og Retrogenseren (+ ingen dikkedarer, som du allerede har fått tips om). 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...