Gå til innhold

Å leve med reflux

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er interessert i å høre hvordan dere andre med reflux lever med dette. Tips eller råd?

Jeg går på ranitidin (2x150 mg daglig), fikk resept fra legen for et halvt år siden. Jeg skulle helst ha tatt mer, men vill ikke overmedisinere meg selv heller. Kjenner stort sett hele tiden at det ulmer litt i brystet, mye verre hvis jeg ikke tar ranitidinen i tide. Går ofte med blemmer og sår i munnen pga syren, det er ganske frustrerende og vondt.

Prøver en zendium-tannkrem nå, som visstnok skal være mildere enn vanlig colgate/solidox.

Hvordan lever dere andre med reflux? Det er visst ganske vanlig å ha det? Går dere konstant på medisin? Samme dose som jeg? Går dere jevnlig til legen pga dette, eller holder det å bare ha fått diagnosen og resepten?

Er det noen matvarer det hjelper å unngå?

Anonymkode: cb5f9...f40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar 40 mg somac daglig og merker ingenting;)

Skrevet

Jeg tar nexium hver kveld. Det er anbefalt å ta den om morgenen men da får jeg ingen virkning. Byttet til å ta den på kvelden etter tips fra noen og nå fungerer det bra. 

Skrevet (endret)

Jeg bruker Nexium hver dag, 20 mg 

Så lenge jeg tar tabletten merker jeg ingen plager. 

Tok gastroskopi før jeg fikk resept av legen. 

Endret av tonebelinda
Skrevet

Tar zantac, men må bytte til noe sterkere.. 

Strengt kosthold og ingen alkohol. Sove med overkroppen litt hevet og ikke sitte fremoverlent eller løpe. 

Anonymkode: c61aa...75a

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er interessert i å høre hvordan dere andre med reflux lever med dette. Tips eller råd?

Jeg går på ranitidin (2x150 mg daglig), fikk resept fra legen for et halvt år siden. Jeg skulle helst ha tatt mer, men vill ikke overmedisinere meg selv heller. Kjenner stort sett hele tiden at det ulmer litt i brystet, mye verre hvis jeg ikke tar ranitidinen i tide. Går ofte med blemmer og sår i munnen pga syren, det er ganske frustrerende og vondt.

Prøver en zendium-tannkrem nå, som visstnok skal være mildere enn vanlig colgate/solidox.

Hvordan lever dere andre med reflux? Det er visst ganske vanlig å ha det? Går dere konstant på medisin? Samme dose som jeg? Går dere jevnlig til legen pga dette, eller holder det å bare ha fått diagnosen og resepten?

Er det noen matvarer det hjelper å unngå?

Anonymkode: cb5f9...f40

Når du undermedisinerer deg med en i utgangspunktet "uskyldig medisin" så skader du spiserøret ditt. Slik du beskriver situasjonen så kan du bare legge bort medisinene dine, fremfor å ta for lite medisin. Når medisinen din ikke fungerer så er det normalt å snakke med legen sin igjen. Om du ikke har vært til gastroskoopi så er ved det på tide å få gjort? 

Anonymkode: 8fe9b...481

• Liker 2
Skrevet

Jeg har refluks, påvist på gastroskopi for mange år siden. Bruker somac 40 mg daglig, og så fremt jeg husker å ta tbl. så har jeg stort sett ikke plager. Kan glemme det noen dager, og får da fort refluks. Men kan også merke det av type sterk mat inn i mellom. 

Anonymkode: 38b50...888

Skrevet

Eg vart refluksoperert for 15 år sidan, har aldri hatt sure oppstøt sidan! Verken under svangerskap eller ellers! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...