Gå til innhold

Vorsteh uten å jakte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stiller jeg dette spørsmålet i et mer rent fuglehundforum blir jeg vel lynsjet, så tar sjansen her i stedet. 

Er veldig fascinert av og interessert i strihåret vorsteh. Det virker som en veldig balansert, trivelig og allsidig hund, så fremt den får dekt sine behov såklart. Vi som familie har interesse for friluftsliv, er mye på tur og hunden vil få alt fra joggeturer i lysløypa og toppturer, samt være med på alle mindre barnevennlige turer. Jeg elsker å trene lydighet og spor, men har ingen interesse av konkurranse. Jeg kan godt trene inn elementer typisk for jakt, men enn så lenge jakter jeg ikke selv. Er ute etter en robust, lærevillig, førerorientert hund som også kan passe inn i en familie med små barn. En som kan trekke på ski, bære kløv og hvile med oss rundt bålet. Så spørsmålet er om en MÅ jakte med rasen for at den skal trives? Aktivitet vil det absolutt bli nok av. 

Har absolutt ingen interesse av en retrievere, spaniels for de som heller vil foreslå det.

Anonymkode: 6c05a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man MÅ sikkert ikke, men fuglehundene er primært avlet for jakt(i forhold til andre raser som OGSÅ er avlet for annet arbeid/arbeidsvilje), og jeg skjønner ikke hvorfor man skal fjerne det elementet fra hundens liv.

Anonymkode: 7c0ed...209

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utelukker ikke jakt senere, og kan godt trene på de elementene som som kreves for å kunne bruke den i jakt, men de neste par årene vil jeg på grunn av familie prioritere trening og friluftsliv fremfor jakt siden jeg av erfaring ved det krever en del tid utenom det andre. Den tiden vil jeg ikke prioritere mens barna fortsatt er ganske små.

Anonymkode: 6c05a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du kommer til å stimulere hunden bedre enn mange fuglehundeiere. Vorsteh høres ut som et godt valg for deg. Jeg ville kanskje foreslå at du låner ut hunden til litt jakt og jakttrening. Det er mange som ønsker å ha hund bare i jakttida.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, spinner skrev:
 

Det høres ut som du kommer til å stimulere hunden bedre enn mange fuglehundeiere. Vorsteh høres ut som et godt valg for deg. Jeg ville kanskje foreslå at du låner ut hunden til litt jakt og jakttrening. Det er mange som ønsker å ha hund bare i jakttida.

Takk for svar.

Jeg kan godt være villig til å låne hunden til jakt til noen jeg kjenner veldig godt og vet ivaretar den ellers også og ikke bare behandler den som en "maskin", som jeg har inntrykk av er litt for vanlig i enkelte miljø. 

Er åpen for forslag til andre raser, men retrievere og spaniels er som nevnt utelukket, er lite fan av polarhundraser (inkl AH selv om den ikke er så intens som en malamute eller grønnlandshund). Den bør være litt lik vorsteh i størrelse, vil som sagt ha en robust hund som kan trekke og bære. Jaktinstinkt er jo helt innafor det, jeg er ikke avhengig av å ha en hund som må kunne gå løs, helt greit for meg med helårs båndtvang.

Forslag til oppdrettere tar jeg også gjerne imot, det er en stor jungel der ute! Har ikke noe hastverk med å finne valp altså, men gjerne innen ett års tid. Leter masse og ser på linjer av hunder jeg kjenner litt fra før, men alle innspill er velkomne.

Anonymkode: 6c05a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk for svar.

Jeg kan godt være villig til å låne hunden til jakt til noen jeg kjenner veldig godt og vet ivaretar den ellers også og ikke bare behandler den som en "maskin", som jeg har inntrykk av er litt for vanlig i enkelte miljø. 

Er åpen for forslag til andre raser, men retrievere og spaniels er som nevnt utelukket, er lite fan av polarhundraser (inkl AH selv om den ikke er så intens som en malamute eller grønnlandshund). Den bør være litt lik vorsteh i størrelse, vil som sagt ha en robust hund som kan trekke og bære. Jaktinstinkt er jo helt innafor det, jeg er ikke avhengig av å ha en hund som må kunne gå løs, helt greit for meg med helårs båndtvang.

Forslag til oppdrettere tar jeg også gjerne imot, det er en stor jungel der ute! Har ikke noe hastverk med å finne valp altså, men gjerne innen ett års tid. Leter masse og ser på linjer av hunder jeg kjenner litt fra før, men alle innspill er velkomne.

Anonymkode: 6c05a...c56

Høres ut som du kan tilby et godt hjem til en SV. Kjenner de som robuste, trivelige hunder som liker (og trenger) å få brukt seg. Merk at de kan ha interessere for hårvilt. Se på vorsteh.no for info om godkjente kull. 

 

Hilsen tidligere vorsteheier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bilde av vår Vorsteh tispe på fem år. Min erfaring med henne er :

* Krevende første leveår. 

* meget mental sterk 

* sterk fysisk

* veldig dominerende over andre tisper 

* sterkt jakt instinkt, på det eller meste av vilt, og katter. Ikke på langt nær så sterkt jaktinstinkt på fugler som ren fuglehund

* familiekjær, flink med barn

* kjeder seg fort. Kan fort gå ut over et par sko eller vedkubber 

* tåler dårlig vær bedre enn godt vær. Viser gradestokken 20 pluss, så er det ikke fart i henne

* elsker å bade 

Vil ikke anbefale strihåret Vorsteh som førstegangshund

received_898685487004362.jpeg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har korthåret jakttrent vorsteh som tur og friluftshund. Han lånes ut til jakt 4 uker i året og resten av året er han trekk/kløvhund. Han er fornøyd med det. Det finnes også vorsteh avlet for trekk og ikke jakt, det er nok lettere å få kjøpt enn jaktlinjer, om den ikke skal brukes på jakt. 

Min var ganske destruktiv til han ble 2, men er lydig, enkel og grei nå som voksen. Krever mye mosjon for å være fornøyd. 

Jeg er heldig, min kan gå løs overalt og kan forskjell på tur og jakt. Han jakter også kun fugl og hare. Andre stikker av og jakter på alt, så det er ikke alle som kan gå løs utenom jakt. Vorsteh er ikke en ren fuglehund, men mer en allrounder som jakter på flere arter. Det avhenger en del på linjer. 

Men for all del, fantastiske hunder, jeg kommer aldri til å ha noe annet. Men hadde jeg vært dere hadde jeg gått for trekklinjer og ikke jaktlinjer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en korthåret utgave. Meget fornøyd. Familiehund totalt. Vi løper, sykler og går på ski med henne hver dag. Vi jakter ikke. Hun trekker mye oss på fjellheimen på ski. Barna er overgang til tenåring. Vi er meget fornøyd, men jeg er glad jeg har en mann som slenger på seg løpethigts eller turbukse hver dag, uavhengig av vær og form. Det er ikke vår første hund, vi har persolig kjennskap til flere typer hunder.

Anonymkode: 3af45...a1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Vi har en korthåret utgave. Meget fornøyd. Familiehund totalt. Vi løper, sykler og går på ski med henne hver dag. Vi jakter ikke. Hun trekker mye oss på fjellheimen på ski. Barna er overgang til tenåring. Vi er meget fornøyd, men jeg er glad jeg har en mann som slenger på seg løpethigts eller turbukse hver dag, uavhengig av vær og form. Det er ikke vår første hund, vi har persolig kjennskap til flere typer hunder.

Anonymkode: 3af45...a1d

Og hun var mer enn en håndfull de to første årene. Totalt villjente i atferd. Etter det, totalt strukturert, kontrolert, rolig, avslappet, kjærlig og en maskin til å løpe når hun får lov.

Anonymkode: 3af45...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen.

Vi er ikke førstegangs hundeeiere. Vi har begge vokst opp med hunder, jeg med jakthunder og han med en litt daff golden. Gjennom våre 15 år sammen har vi hatt litt ulike blandinger og en terrier. Alle krevende hunder både fysisk og mentalt, og det er sånn vi vil ha det. Vi bryr oss fint lite om vær og vind, er som regel bare temperaturen som gjør at vi trekker inn eller tar roligere dager. Vi utelukker som sagt ikke jakt helt, men vil vente med det til ungene er større og litt mer selvgående. Hund og det som hører til er mitt lille "fristed". Fjellet, trening hvor som helst i ulike varianter og å gå spor, det er min hobby. Mannen er den som har hatt interesse for jakt og ser ikke bort fra å ta det opp om noen år. Har alltid vært interessert i SV fordi den virker så allsidig, og selv om vi har vært borti en rekke andre raser så klarer jeg ikke legge den fra meg. 

Får se litt rundt etter oppdrettere og om noen bor nærme nok til å bli litt kjent, og se hvor langt vi kommer. :) 

Anonymkode: 6c05a...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har hatt vorstehere i en mannsalder, og de jakter ikke med dem. Hundene får istedet utløp for energien ved lange skogsturer og snørekjøring og hundekjøring om vinterhalvåret. Familien er svært aktiv og det er alltid noen som skal ut og løpe i skogen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Rotehodet skrev:
TS

Hvilken landsdel holder dere til? 

Nord-Norge, men reisevei til god oppdretter er ubetydelig. For «bare» besøk holder vi oss kanskje helst i Nordland, evt Nord-Trøndelag.

Anonymkode: 6c05a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder selv til i Nordland, ikke så langt unna Bodø. Så hvis dere ønsker et par tips om oppdrettere i området, så er det bare å sende et lite vink på pm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Rotehodet skrev:
Holder selv til i Nordland, ikke så langt unna Bodø. Så hvis dere ønsker et par tips om oppdrettere i området, så er det bare å sende et lite vink på pm. 

Takk for det, ikke umulig jeg sender ei melding etter hvert. :)

Anonymkode: 6c05a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor i Bærum er det mange som lever det livet du beskriver, og de fleste av de har kjøpt seg en setter. Kunne det vært noe?

Anonymkode: df6b5...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...