Gå til innhold

Kan man bli hundemenneske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke et hundemenneske, men lurer på om man kan bli det? 

Jeg ser for meg en mer koselig hverdag med hund, både hjemme på sofaen og som turkamerat. 

Men. Det er flere ting jeg sliter med som gjør meg veldig usikker på om jeg kan ha hund eller om jeg på sikt vil takle det helt fint. 

Det verste er nok sikkel, slikking og snusing med våt snute overalt. Jeg passet en hund i en uke og det var så ekkelt at hunden snuste på meg (og som etterlot seg våte flekker på klærne mine), slikket og siklet på gulvet og møbler (den så vel noen smuler eller andre ting), og på hendene mine. Jeg måtte vaske gulvet og meg selv hele tiden🙈 

De puster jo med tungen ute hele tiden og den henger og slafser og det drypper og ææsj😂

Hundelukt på hendene. Bare av å ta på hunden i et millisekund måtte jeg vaske hendene da det luktet så hund. Hunden gned seg også inntil meg (såklart), og det luktet hund av klærne mine😣

Føler meg helt latterlig som skriver dette. Katter har jeg ingen problemer med, de kan slikke meg på armen så mye de vil, ligge på fanget så lenge de bare orker, snuse etter smuler på gulvet. Og katter lukter ikke vondt. 

Det er hund som er et problem for meg. Vil dette kunne gå seg til? At jeg etterhvert ikke synes dette er så ekkelt? Tenker dere hundemennesker over dette? Har noen vært som meg for så å ikke bry seg? 

 

Anonymkode: 0a814...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags hund var du passet? Tydeligvis en hunderase som ikke passer for deg. 

Anonymkode: 766d2...0c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke noe hundemenneske, og de tingene du nevner tror jeg ikke du blir kvitt selv om du får hund. Men, vær obs på at noen hunder lukter mer enn andre. Jeg klarer heller ikke denne hundelukten når den er veldig markant. Og noen hunder har mer fettete pels enn andre og røyter mer. Jeg vet av folk med hund som må støvsuge hver dag pga hundehår. Enda en grunn for ikke å ha hund for meg.

Hunder er flotte dyr, men ikke noe for meg.

Anonymkode: 4c95f...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er heller ikke noe hundemenneske, og de tingene du nevner tror jeg ikke du blir kvitt selv om du får hund. Men, vær obs på at noen hunder lukter mer enn andre. Jeg klarer heller ikke denne hundelukten når den er veldig markant. Og noen hunder har mer fettete pels enn andre og røyter mer. Jeg vet av folk med hund som må støvsuge hver dag pga hundehår. Enda en grunn for ikke å ha hund for meg.

Hunder er flotte dyr, men ikke noe for meg.

Anonymkode: 4c95f...03c

De hundene som blir mest seige, røyter nesten ikke. 

Anonymkode: 9fee0...502

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt hundemenneske. Var ikke særlig stor fan av hunder før, men mannen ønsket seg så en hund og jeg er frelst. 

Ikke alle hunder lukter eller sikler. Min peser kun når det er veldig varmt. Snuse gjør de jo selvsagt alle, slikking kan man lære av dem. 

Anonymkode: 78d23...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært "barnevakt" for et par hunderaser, det verste er lukten av hund og at de må ha oppmerksomhet helle tiden. Så nei kommer aldri til å bli noe hunde menneske

Anonymkode: 9881b...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke folk som enten bare er hunde- eller kattemenneske. Jeg liker begge dyrene på hver sine måte. Katten, med sin selvstendighet (sammenlignet med hund), sin sære væremåte og helst hjemmets sjef ;) Men også hunden, en turkamerat uansett vær, nysgjerrighet, trofasthet. En hund er ikke ekkelt bare man sørger for å rydde/vaske litt oftere, og det kan være lurt at hunden ikke sover i senga. 

Synd jeg ikke kan ha noen av delene der jeg bor nå, er altfor mye borte fra hjemmet til å forsvare både katte- eller hundehold. 

Anonymkode: ffb12...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke hundemenneske, bortsett fra når det kommer til min egen hund. Han en ren og renslig og ikke slafsete og siklete. Men når han en gang dør så kommer jeg ikke til å skaffe meg hund igjen. Hater at jeg "må" omgåes andre hunder når jeg har hund. 

Anonymkode: 2a011...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig. Akkurat slik mennesker som misliker barn og babyer kan begynne like egne barn og babyer. Om man begynner bli glad i noen aksepterer man også mer lukt og skitt. 

Anonymkode: 9af9a...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke den beste til å svare på dette, ettersom jeg har hatt lyst på hund siden jeg var barn og har aldri falt meg inn å tenke på lukt og diverse i det hele tatt.
Det kan nok godt hende at det går seg til etterhvert, men det høres jo ut som at du ikke er helt klar for det.
Hunder kan lukte mye eller lite. Da jeg skaffet meg hund, så luktet han ikke så veldig mye. Ikke nok til at jeg la merke til det ihvertfall.
Jeg har aldri opplevd at hunder har en sterkt aroma, men dette kan jo avhenge litt av hvilken rase man har.

Hunden min sikler kun når han tigger, men det hender også at han ikke sikler i det hele tatt når han tigger. Spørs vel litt på hva du har i hånda tenker jeg.
Å avvenne tigging tidlig kan jo være et stort pluss her da.
Noen hunder slikker veldig mye og kan godt hoppe opp på deg og begynne å slikke deg i trynet, men dette gjør ikke min hund. Han slikker veldig sjeldent.
Om det så blir noe av, så er det vel et lite slikk eller to. Bare tørk det av. Kan godt vaske området hvor hunden har slikket også dersom du er veldig renslig av deg og ikke vil ha bakterier på deg.
Hunder har faktisk mye renere tunger enn mennesker også, så det er jo noe du kan tenke litt på. Ikke at jeg oppfordrer deg til å tungekysse hunden din akkurat, men det kan være greit å få med seg.

Den våte snuta kan også avhenge av rase. Våt snute er jo vanlig for hunder å ha, enten den er kald eller varm. Noen kan dog bli litt mer våt enn andre.
Det skal ikke være slik at det renner iherdig av nesen til hunden. Da kan det fort være noe galt. Den skal være våt, men ikke rennende.
Etterhvert som du blir vant med det, så er det ikke noe du kommer til å legge noe særlig merke til. Er hunden mye oppi trynet ditt, så kan det jo selvsagt bli litt mer vått enn du liker selv.
Min hund er heller ikke sånn. Han kan løfte armen min vekk for å få kos. Da at han altså går under armen min og løfter den opp, men han berører meg ikke med nesen. Han har et stort ansiktsparti da, slik at nesen hans går utover, ikke slike neser som f.eks mops har.
Jeg har heller aldri opplevd våte flekker rundt omkring pga våt nese. Det forsvinner nok ganske fort og dessuten lukter det ikke noe særlig.

Hunden min peser kun når han er sliten etter lek eller tur (dvs at han puster med munnen åpen). Da kan det fort hende at tungen lager noen bølgebevegelser og litt sikkel kommer ut.
Jeg har ikke opplevd dette med mindre raser.

Ja, du får nok en del lukt på hendene etter å ha tatt på hunden, men du kan godt skylde det av, vaske med såpe og sprite hender dersom du syns det blir for mye lukt. Men igjen, det avhenger helt av hvilken type hund du har.
Du kan nok forvente at en våt hund lukter ti ganger verre, men dette kan nok løses med en føner ment for hunder. (Skal ikke garantere dette ettersom jeg ikke har prøvd dette selv.)
Dette må du nesten prøve deg fram med, men du må nok garantert vaske hunden et par ganger i løpet av året/måneden. Man anbefaler helst å vaske hunden før man absolutt må, ikke kun fordi man selv føler for det. Lukten kommer til å være der uansett.
Man råder mot dette da hunden har et lag under pelsen som skal beskytte mot eventuelle temperaturer. Skal ikke si det helt sikker, de som må kan rette meg opp, men det har nok litt med underullen å gjøre. Vær også obs på at visse raser ikke skal barberes pga denne underullen med mindre de må (f.eks Golden Retriever)
En rase som holder seg ganske ren og pen er Japansk Spisshund. Den har en slags pels som avstøter skitt. De kaller den selvrengjørende. Det kan nok være lurt å sjekke ut. Lukt er jeg usikker på her.

Når du tenker på flekker rundt i huset, så kan det fort hende du får et par flekker av penis til hannhunder på gulvet. Dette lukter ikke, men er ikke særlig stas å ha. Jeg er ikke sikker på om det samme gjelder tisper, men jeg vet at en del tisper kan blø under løpetid, men dette gjelder også hunnkatter så det er du sikkert allerede kjent med.
Til tisper kan du kjøpe bleier som er ment for hund for å forhindre at hunden blør ned hele leiligheten/huset.

Jeg tenker nok at dette må kunne bli overkommelig ettersom du allerede har erfaring med katt. Katter slikker jo seg selv rene og da er de gjerne en svipptur innom både kjønnsorgan og baken. De går jo også på veldig mange overflater i de fleste hjem, så det blir fort dannet bakterier pga dette.
Katter drar også med seg mye skitt utenfra, men det kan man jo ikke unngå dersom katten går ut og inn. De fanger også mus og fugl, tar de gjerne med inn og begynner å slikke deg. Ikke særlig appetittlig det heller.
Bruker de kattedo kan de også fort tråkke på sin egen avføring. Sier ikke at det har hendt din katt, men det er fort gjort. Min katt gikk ofte rundt med avføring i baken som kattunge, og da var det bare å trå til og få det fjernet. Lukter jo ikke så veldig godt.

Får håpe du finner ut av det, jeg ønsker deg lykke til!

Dersom du kan overkomme dette med lukt og sikkel, så får du se den fantastiske gleden man får av å ha en bestevenn for livet. 😊

Anonymkode: e60b8...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg vet er at når du har hunden fra den er valp vil du få et veldig spesielt bånd med den og du vil bli så utrolig glad i den at slike ting ikke vil bety noe lengre. Jeg er egentlig en rengjøringsfreak og var besatt av å ha det rent og pent rundt meg, helt til jeg fikk hund. Jeg bryr meg ikke om den er oppe i sengen og røyter, om den drar med seg skitt inn osv. Nesten ingenting ved hunden min er ekkelt, så jeg tror du vil føle det annerledes når du får en hund som er DIN! Når fremmede hunder slikker på meg føler jeg meg skitten og vil vaske meg etterpå, slik er det IKKE med min egen ❤️

Anonymkode: 33a06...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/16/2018 at 9:38 AM, AnonymBruker said:
 

Jeg er ikke et hundemenneske, men lurer på om man kan bli det? 

Jeg ser for meg en mer koselig hverdag med hund, både hjemme på sofaen og som turkamerat. 

Men. Det er flere ting jeg sliter med som gjør meg veldig usikker på om jeg kan ha hund eller om jeg på sikt vil takle det helt fint. 

Det verste er nok sikkel, slikking og snusing med våt snute overalt. Jeg passet en hund i en uke og det var så ekkelt at hunden snuste på meg (og som etterlot seg våte flekker på klærne mine), slikket og siklet på gulvet og møbler (den så vel noen smuler eller andre ting), og på hendene mine. Jeg måtte vaske gulvet og meg selv hele tiden🙈 

De puster jo med tungen ute hele tiden og den henger og slafser og det drypper og ææsj😂

Hundelukt på hendene. Bare av å ta på hunden i et millisekund måtte jeg vaske hendene da det luktet så hund. Hunden gned seg også inntil meg (såklart), og det luktet hund av klærne mine😣

Føler meg helt latterlig som skriver dette. Katter har jeg ingen problemer med, de kan slikke meg på armen så mye de vil, ligge på fanget så lenge de bare orker, snuse etter smuler på gulvet. Og katter lukter ikke vondt. 

Det er hund som er et problem for meg. Vil dette kunne gå seg til? At jeg etterhvert ikke synes dette er så ekkelt? Tenker dere hundemennesker over dette? Har noen vært som meg for så å ikke bry seg? 

 

Anonymkode: 0a814...44e

Å ha hund er som å ha barn. Alt du nevner spiller ingen rolle når det er din hund. Mens andre hunders lukt etc er ekkelt. Tviler på at foreldre synes andre barns bæsjelukt og spying er koselig....og slikt er det med hund også. 

 

Når det er din hund som du fikk når den var valp og som du har sett vokse opp, så vil det bare være kjærlighet. 

Anonymkode: b82ad...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Alt jeg vet er at når du har hunden fra den er valp vil du få et veldig spesielt bånd med den og du vil bli så utrolig glad i den at slike ting ikke vil bety noe lengre. Jeg er egentlig en rengjøringsfreak og var besatt av å ha det rent og pent rundt meg, helt til jeg fikk hund. Jeg bryr meg ikke om den er oppe i sengen og røyter, om den drar med seg skitt inn osv. Nesten ingenting ved hunden min er ekkelt, så jeg tror du vil føle det annerledes når du får en hund som er DIN! Når fremmede hunder slikker på meg føler jeg meg skitten og vil vaske meg etterpå, slik er det IKKE med min egen ❤️

Anonymkode: 33a06...7db

Husker jeg pleide å lukte på føttene til hunden min, hun hadde tåfis og det var bare søtt liksom  :fnise:

Anonymkode: b82ad...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Husker jeg pleide å lukte på føttene til hunden min, hun hadde tåfis og det var bare søtt liksom  :fnise:

Anonymkode: b82ad...ab1

JAAAA! Hundetåfis lukter jo SÅ fantastisk 😍 Lukter tortillachips 😂 Blir like sulten hver gang! 

Anonymkode: 33a06...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...