Gå til innhold

AB og 100 dagersklubben


Viking-girl

Anbefalte innlegg

Noen brukere her inne som er med i 100 dagers gruppen til Anne Brith? 

Hvis ja, hva sitter du med av inntrykk og framdrift i gruppa? Blir man et nytt og bedre menneske, eller faller man fort av lasset? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er medlem, mest for å bare følge med på galskapen. Syntes at det er som med alle andre selvhjelps- og motivasjonsgreier: gønne på og aldri (ALDRI!!!) klage 🙈 dessuten blir du visst kastet ut om du er negativ (les litt kritisk) 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, FruByråkrat skrev:

Jeg er medlem, mest for å bare følge med på galskapen. Syntes at det er som med alle andre selvhjelps- og motivasjonsgreier: gønne på og aldri (ALDRI!!!) klage 🙈 dessuten blir du visst kastet ut om du er negativ (les litt kritisk) 

😊 Tenker det samme. All pr er god pr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra når denne "gratis lunch" ikke lenger er gratis.  Når du får tilbud om å kjøpe en eller annen 80 talls selvhjelpsbok for de neste 100 dagene😉

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Yann skrev:
 

Si ifra når denne "gratis lunch" ikke lenger er gratis.  Når du får tilbud om å kjøpe en eller annen 80 talls selvhjelpsbok for de neste 100 dagene😉

Det har allerede skjedd. Kurs med lite definert innhold selges for "ca 5000 kr", påmelding her og nå. 

De vil jo bare ha ja- mennesker i gruppen, så sikkert ingen som tør å si nei til den unike muligheten. Konseptet er altså genialt.🏴🏴🏴

Jeg er for øvrig ikke medlem. Men i en gruppe med over 1000 medlemmer er det ikke til å unngå at enkelte ting lekker ut, Anne Brith. Du får gjøre som dem på Hønehjørnet, som har 50.000 (?) medlemmer med taushetsplikt! 😁

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er medlem. Men for meg så er det litt sånn "halleluja opplegg"  Er ikke måte på hva man rekker gjennom en hel dag bare man står opp tidlig nok om morgenen.

Har ett yrke som gjorde att jeg sto opp 4 hver morgen i 20 år men døgnet mitt fikk ikke flere timer av den grunn

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
6 timer siden, FruJohansen skrev:
 

Det har allerede skjedd. Kurs med lite definert innhold selges for "ca 5000 kr", påmelding her og nå. 

De vil jo bare ha ja- mennesker i gruppen, så sikkert ingen som tør å si nei til den unike muligheten. Konseptet er altså genialt.🏴🏴🏴

Jeg er for øvrig ikke medlem. Men i en gruppe med over 1000 medlemmer er det ikke til å unngå at enkelte ting lekker ut, Anne Brith. Du får gjøre som dem på Hønehjørnet, som har 50.000 (?) medlemmer med taushetsplikt! 😁

Jeg må innrømme at jeg blir paff. Jeg trodde selvfølgelig ikke at dette var noe som AB gjorde av sitt gode hjerte, men at det lå en plan bak i forhold til å knytte nye lesere og følgere til seg. Men det handler altså om å tjene penger mer direkte. 

Det bekrefter i alle fall inntrykket av en blogger som er rimelig kynisk. 

Hun har jobbet beinhardt med å fremme seg som Mor Godhjerta som ønsker å hjelpe, men bak ligger tanke om hvordan hun kan omsette relasjonen i penger. 

Wow!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:
 

Jeg må innrømme at jeg blir paff. Jeg trodde selvfølgelig ikke at dette var noe som AB gjorde av sitt gode hjerte, men at det lå en plan bak i forhold til å knytte nye lesere og følgere til seg. Men det handler altså om å tjene penger mer direkte. 

Det bekrefter i alle fall inntrykket av en blogger som er rimelig kynisk. 

Hun har jobbet beinhardt med å fremme seg som Mor Godhjerta som ønsker å hjelpe, men bak ligger tanke om hvordan hun kan omsette relasjonen i penger. 

Wow!

Dette er en helt vanlig måte å gjøre det på. Lage grupper og egne opplegg, gratis, for en gjeng mennesker. Når de har begynt å stole og tro på deg, selger du et produkt eller en tjeneste. Klart denne gruppen er mye mer åpen for å kjøpe, de kjenner jo til og har tillit til Anne Brith. Hun har jo tross alt hjulpet de masse gratis allerede! Ingen tvil om at AB har lest seg opp på amerikansk innhold om innholdsmarkedsføring, for dette er vanlig praksis i influencerbransjen. 

Tilføyelse: disse kundene er vel å merke ofte veldig fornøyde og føler de har fått valuta for pengene. Det er gjerne på grunn av den personlige relasjonen de nå har med selgeren. Det er i grunn ikke noe annerledes enn at du mye heller kjøper bil av en trivelig bilselger enn en kjip bilselger. Nå har de jo et "samfunn"/community hvor de føler tilhørighet og får gode råd fra likesinnede. Facebookgrupper er superpopulært i innholdsmarkedsføring, men Norge ligger bakpå trendene. Kanskje er vi også litt mer opptatt av janteloven. 

Endret av halvehimmelen
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, FruJohansen skrev:
 

Det har allerede skjedd. Kurs med lite definert innhold selges for "ca 5000 kr", påmelding her og nå. 

De vil jo bare ha ja- mennesker i gruppen, så sikkert ingen som tør å si nei til den unike muligheten. Konseptet er altså genialt.🏴🏴🏴

Jeg er for øvrig ikke medlem. Men i en gruppe med over 1000 medlemmer er det ikke til å unngå at enkelte ting lekker ut, Anne Brith. Du får gjøre som dem på Hønehjørnet, som har 50.000 (?) medlemmer med taushetsplikt! 😁

I VG TV's sending 16.10 fra bloggernes møte med Barne-og Likestillingsministeren, Forbrukertilsynet og andre, sa fru Davidsen:  Hvorfor gjør dere ingenting i dag.... det er lov å si i fra til bloggere som vi ser bryter regelverket hver eneste dag..(hjelp meg med en link til sendingen, noen)

Nå skal jeg ikke påstå at AB bryter markedsføringsloven med denne "100 dagers klubben"  Her trenger jeg også hjelp fra Kvinneguidens dyktige "detektiver".  Er det tillat og reklamere i alle åpne SoMe kanaler for  gratis deltagelse i en lukket gruppe, uten å merke innlegget med reklame?  Ref. AB blogginnlegg 15.10. "Stille før stormen"  Sitat.  "P.S. Om 5 dager er det nytt inntak i gruppen 100 dagers prosjektet.  Bli med og bli inspirert."  

Intensjonen fra starten er åpenbar.  Så snart du har meldt deg inn får du tilbud om et kurs til kroner 5000!

Veldig mulig bloggeren har avklart dette med sin advokat..... eller sine advokater ;)

 

 

 

 

Endret av Yann
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, CecilieX skrev:
 

Jeg må innrømme at jeg blir paff. Jeg trodde selvfølgelig ikke at dette var noe som AB gjorde av sitt gode hjerte, men at det lå en plan bak i forhold til å knytte nye lesere og følgere til seg. Men det handler altså om å tjene penger mer direkte. 

Det bekrefter i alle fall inntrykket av en blogger som er rimelig kynisk. 

Hun har jobbet beinhardt med å fremme seg som Mor Godhjerta som ønsker å hjelpe, men bak ligger tanke om hvordan hun kan omsette relasjonen i penger. 

Wow!

AB er ikke alene om denne gruppen, det er en coach (Peter Adolfsson) som står bak opplegget med 100 - dager prosjektet. Jeg er usikker på hva som er AB sin rolle i gruppen, men slik jeg har forstått har Adolfsson hjulpet AB til å få bedre rutiner, mer struktur og fokus på mål og måloppnåelse. Dette har hun fortalt om selv, men det går ikke fram om det er hun som har kjøpt tjenester av Adolfsson, om Adolfsson har kontaktet henne og tilbudt sine tjenester, eller om de bare har blitt enige om å dra nytte av hverandre sine følgere, eksempelvis med denne gruppen. 

Personlig tror jeg dette handler hovedsaklig om å bygge opp nettverk og følgere. De som er strukturerte og målbevisste av natur, drar nok godt nytte av verktøyene som presenteres i gruppen, og de får mulighet til å finne hverandre på en slik arena. Det er jo positivt. 

På den andre siden tiltrekker grupper som dette seg også en god del søkende og sårbare mennesker, som ikke innehar de personlige egenskapene man må ha for å følge regimet som selges inn. Når såpass mye ansvar legges på deg og din evne til å "virkelig ville det", er det kort vei til å føle seg mer mislykket enn man følte seg i utgangspunktet når man ikke greier å henge med, ikke når målene sine, ikke oppnår den suksessen som var lovet. 

Det paradoksale her, er at coacher som Adolfsson er 100% avhengig av at de aller fleste mislykkes. For hvem skal de leve av hvis alle gjør suksess? Hvordan kan man leve som coach, i en verden der alle vet nøyaktig hva de skal gjøre? Derfor er det helt nødvendig at folkene de knytter til seg i all hovedsak er de svake og sårbare.

Konseptet er bygget opp på samme måte som Mulitlevel Marketing (pyramidespill, Natures Own, EQlogi og alt det der) - på toppen er det en liten elite som profitterer på innsatsen til alle dem som er under. Det er Peter Svenning i Leadership by heart som har utdannet Peter Adolfsson. Svenning tjener mest penger på å utdanne folk til å bli coacher, slik som ham selv. Han leder folk til å tro at de kan oppnå suksess, ved å lære andre hvordan de kan oppnå suksess - slik som Adolfsson har gjort med AB, og som hun nå prøver å selge videre til sine følgere. Det er fordelaktig for de som er toppen på pyramiden, og kanskje ett ledd eller to til ned -  men jo lenger ned i nivåene man kommer, jo mindre er sannsynligheten for at man vil klare å drive det til noe. Alle kan jo ikke være coacher, for hvem skal de da coache? 

Så la oss si at AB og Adoflsson knytter til seg 1000 mennesker, og 1% av dem klarer å nyttiggjøre seg av tipsene fra gruppen og får et bedre liv. I alle andre sammenhenger vil 1% suksessrate være en fiasko - men for dem som sitter øverst vil det totalt sett være en suksess likevel, fordi de har utvidet fundamentet i pyramiden sin med 1000 mennesker. Hvor mange av de 1000 menneskene som faktisk FÅR et bedre liv, spiller mindre rolle for DERES suksess. 

Endret av FruJohansen
Ny informasjon.
  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, FruJohansen skrev:
 

 

På den andre siden tiltrekker grupper som dette seg også en god del søkende og sårbare mennesker, som ikke innehar de personlige egenskapene man må ha for å følge regimet som selges inn. 

Er vel dette du skriver her som jeg har tenkt. Sårbare mennesker kan fort synes dette opplegget er bra. Å mange sårbare mennesker kan kanskje slite økonomisk. Også blir de tilbudt noe ekstra som de kanskhe tror de må ha for å virkelig komme seg på toppen.. Men de må ut med 5000 kr.. Er dette virkelig lov?

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, terteskjell skrev:
 

Er vel dette du skriver her som jeg har tenkt. Sårbare mennesker kan fort synes dette opplegget er bra. Å mange sårbare mennesker kan kanskje slite økonomisk. Også blir de tilbudt noe ekstra som de kanskhe tror de må ha for å virkelig komme seg på toppen.. Men de må ut med 5000 kr.. Er dette virkelig lov?

 

Samme tanke slo meg, det er stort sett sårbare mennesker som faller for sånne ting som dette, fordi de så gjerne vil få til noe, vil ha det bedre, men ikke helt har resurser eller verktøy til å komme helt opp og fram. Slike pyramideopplegg er farlig nok som det er og oddsene for å mislykkes er høye, men hvis AB har noe å si i denne gruppen så vil jeg si oddsen for å mislykkes blir nærmere 100%, hun mener jo at det er samme om du er så syk at du er ufør eller at du er lat, fikk du ikke til det du ville så var det fordi du ikke ville det nok! Å preke dette til mennesker med lav selvtillit og lav selvfølelse kan være direkte farlig,  og det å ta 5000 for det mener jeg krysser en grense, om kanskje ikke juridisk så etisk og moralt, og det langt over. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En presisering: Dette kurset som skal koste "ca"(!) 5000 kroner var et tilbud til medlemmene. Det er helt frivillig å bli med, det er ikke et krav for å fortsette i selve gruppa. Såvidt jeg husker så var det en weekend - greie, opphold, mat og flybilletter skulle være inkludert (prisberegningen er jo som mye annet en gåte, alle trenger vel ikke å flys inn, med mindre kurset skal være på en ubebodd øy) Så skulle det være foredrag, en påfølgende rekke udefinert innhold, og den sedvanlige "mer info kommer". 

Det jeg reagerte sterkest på, var formuleringen for påmelding. AB skrev: Hvem sier i dag: JEG ER MED? 

En del av grunntanken i prosjekter som dette går på å ta de rette valgene, prioritere knallhardt, ta sjanser og gode avgjørelser som skal lede en til målet. Når mentorene i gruppa presenterer et slikt kurs som en "gavepakke" til sine medlemmer, og avslutter med en oppfordring som høres mer ut som en klar utfordring - så legges det utvilsomt et press på medlemmene. Den underliggende beskjeden er; griper du ikke denne muligheten (diffus og ullen som den er) - så har du ikke den rette innstillingen. Underforstått; du hører ikke til her. Det så man også i kommentarfeltet, der flere så seg nødt til å forklare hvorfor de ikke kunne. Noen sa rett ut at de ikke hadde råd. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, formula skrev:
 

Peter Adolfsson :) 

Ops, beklager, det er jeg som roter! Det fins også en Peter Svenning som har noe tilsvarende, det heter Leadership by heart, men det er ikke han som er i tospann med AB! Jeg retter! Takk! :)

Edit: Men det er Peter Svenning som har utdannet Adolfsson. Adolfsson er altså et stykke ned i pyramiden jeg snakket om i sted. Interessant. 

Endret av FruJohansen
Ny informasjon.
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

Jeg aner ikke hva dette er snakk om men hva er greia med og melde seg inn i en facebookgruppe hvis man ikke er interessert i det som skjer eller bare sitte på side linjen og se? Den forstår jeg ikke. Hver sin lyst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
9 timer siden, halvehimmelen skrev:
 

Dette er en helt vanlig måte å gjøre det på. Lage grupper og egne opplegg, gratis, for en gjeng mennesker. Når de har begynt å stole og tro på deg, selger du et produkt eller en tjeneste. Klart denne gruppen er mye mer åpen for å kjøpe, de kjenner jo til og har tillit til Anne Brith. Hun har jo tross alt hjulpet de masse gratis allerede! Ingen tvil om at AB har lest seg opp på amerikansk innhold om innholdsmarkedsføring, for dette er vanlig praksis i influencerbransjen. 

Tilføyelse: disse kundene er vel å merke ofte veldig fornøyde og føler de har fått valuta for pengene. Det er gjerne på grunn av den personlige relasjonen de nå har med selgeren. Det er i grunn ikke noe annerledes enn at du mye heller kjøper bil av en trivelig bilselger enn en kjip bilselger. Nå har de jo et "samfunn"/community hvor de føler tilhørighet og får gode råd fra likesinnede. Facebookgrupper er superpopulært i innholdsmarkedsføring, men Norge ligger bakpå trendene. Kanskje er vi også litt mer opptatt av janteloven. 

Hvor henter du påstanden fra om at at deltagere ofte er veldig fornøyde? Finnes det forskning på dette?

Hvis vi drar sammenlikningene med å være mer fornøyd med et kjøp av en hyggelig bilselger, så vil jeg vel si at det avhenger om bilen jeg kjøper er bra. Det hjelper lite at selgeren var hyggelig dersom bilen ikke funker som den skal. Det vil være helt avgjørende for om jeg er fornøyd. 

Det finnes mange historier om hvordan karismatiske ledere har utnyttet relasjonen som de greier å få med en gruppe. Og ofte er det sårbare mennesker som er enklest å utnytte. Se ellers innleggene over her om pyramider ol. 

Jeg kan gi deg eksempler fra media, hvor det ofte pushes ut artikler bak betalingsmur som vinkler seg inn på akkurat det som handler om å utnytte den typen sårbare grupper. «Kjenner du symptomene på hjerneslag» , «Slik finner du en partner» Det skal trigge folk til å kjøpe abonnement, basert på et behov. Det er kynisk det også. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm .... Dette smaker veldig av sektbygging. De låner fremgangsmåte, ordlegging og vektingen av fagre løfter og trusler, akkurat som i religiøse grupperinger. "Bli med oss og du kommer til (penge-)himmelen! Du må be (gjøre som vi sier) hardt, ellers virker det ikke! Se på miraklene vi har utrettet selv, og hvis ikke du som er lam reiser deg opp og går (fattig blir rik) er det fordi du ikke ber hardt nok eller tenker feil!"

All skyld legges på deltakerne, lederne er frelserne som skal vise vei, for se så vellykkede de er! De jakter på de mest sårbare og naive, dem som de kan dra penger ut av. For det dreier seg k u n om penger, ingenting annet. Snart blir det vel både direktesendinger med jubelrop og pengeinnsamling .... For en leder trenger penger for å lede flokken på riktig vei, må vite.

Ikke meld dere på. Det er bare tull og visvas fra frekke folk som har lært av mirakelpredikanter. Riktignok truer ikke AB & co med helvete etter døden, bare med utvisning fra gruppen (hvis du våger å stille spørsmål = være negativ)  https://www.vg.no/spesial/2018/mirakelpredikantene/kap1/

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...