Gå til innhold

Fagforening? Nei takk!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, noen som vet hvor jeg kan klage på min egen fagforening? Ble medlem i Fellesforbundet for litt over en mnd, siden jeg trengte støtte og "rygg" til å løse et lønnsproblem i arbeidsplassen. Min arbeidsgiver nekter å tegne pensjonsavtale med ansatte, og betaler overtid langt under tariff samt reisepenger. Har mast og mast og krevd etterbetaling, men det blir ignorert, eller så kommer sjefen med unnskyldninger over hvorfor det ikke er løst seg! Gikk til fagforening for å søke hjelp. Ble møtt med en kald skulder, og en lite hjelpsom tillitsvalgt! Fyren var meget frekk og aggressiv i responsen da jeg la frem mine ønsker og krav. Han kunne finne på å si "hei, prøver du å fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min?!" jeg ble sjokkert og lei meg på måten jeg ble møtt på av min egen forening! (dette er lederen i avdelingen) Ble lovet senere at de skulle hjelpe meg med å rydde opp, men nå i etterkant forteller de meg at om de skal hjelpe meg å kreve tariff, må også andre ansatte få de samme rettighetene, hvis ikke får jeg ingen hjelp! Dette synes jeg er urettferdig mot meg da jeg ikke kan ta ansvaret for andre kolleger som ikke er medlem, eller tør å si fra! Føler meg lurt av Fellesforbundet som skulle hjelpe meg i utgangspunktet, og sitter nå fortvilet og lei meg over måten jeg blir behandlet på! Kan også si at bedriften min har tariffavtale. Hvem kan jeg gå å klage på, for dette er ikke riktig måte å bli møtt på, jeg betaler for å være medlem i foreningen i tillegg! Det er meget urettferdig! 

Anonymkode: 66ec5...51d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange fagforeninger har karanterene på tre måneder fra innmelding, altså du må ha vært medlem en periode før du kan få hjelp. Hensikten er nettopp å hindre at folk kun melder seg inn for hjelp, men ellers ikke gidder å dra lasset. Har du sjekket om det er tilfellet hos deg? Er du ikke fornøyd med tillitsvalgt på arbeidsplassen kan du kontakte fylkeskontoret i fylket ditt. 

Anonymkode: 14c0e...cba

• Liker 8
Skrevet

Dersom ikke den lokale hjelper deg, så er det neste skritt å gå opp et hakk i systemet. Samtidig, så er det som over meg sier en viss karantenetid.

Anonymkode: 69563...f36

• Liker 3
Skrevet

Men altså, fagforeningen har jo helt rett i at det skal være like forhold for alle. Det er ikke slik at arbeidsgiver har lov til å betale bedre til dem som er fagorganisert. 

Og en pensjonsavtale tegnes uansett på alle eller ingen. Finner det vanskelig å tro at dere ikke har pensjonsavtale, det er jo alle pålagt å ha. 

Anonymkode: 1a2d2...e99

Skrevet

Du kan legge inn klage på behandlingen fra en enkelt tillitsvalgt, det er jo ikke bra at du blir mødt på den måten med aggressivitet og kald skulder. 

Men det kan være rett at alle må ha samme vilkår når man først får innvilget krav, her ville jeg f. eks. kontaktet sentralt tillitsvalgt eller forbundskontor dersom jeg ikke fikk noe bra svar fra lokal tillitsvalgt. Men husk også at disse prosessene kan ta litt tid, så vær litt tålmodig nå etter at du har meldt inn krav. 

Husk også, som en annen i tråden påpeker, at det kan være karantenetid etter innmeldingsdato før man kan forvente hjelp. Dette burde du selvfølgelig ha blitt eksplisitt informert om da du først meldte inn dine krav, men det kan likevel være en del av grunnen for hvorfor du ikke har fått hjelp. Å melde seg inn rett før man trenger hjelp kan bli sett på som "litt tynt". I informasjonen du har fått, så kan du ha mottatt info om hvilken dato medlemskapet gjelder fra, som ikke nødvendigvis er det samme som innmeldingsdato. Man må normalt være fullverdig medlem i fagforeninga for å få hjelp rundt arbeidslivsspørsmål. 

Anonymkode: a33e9...517

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, fagforeningen har jo helt rett i at det skal være like forhold for alle. Det er ikke slik at arbeidsgiver har lov til å betale bedre til dem som er fagorganisert. 

Og en pensjonsavtale tegnes uansett på alle eller ingen. Finner det vanskelig å tro at dere ikke har pensjonsavtale, det er jo alle pålagt å ha. 

Greit nok det, men nå er det slik at alle de jeg jobber med er medlemmer! Og de er i samme situasjon som meg! Hvordan kan det da være riktig at jeg nektes rett hvis ikke de også klager inn bedriften? De har vært medlemmer lenge før meg, men har funnet seg i det tydeligvis.. Har vært i samme jobb i 2 år nå. Og denne saksbehandleren min fra foreningen er avdelingsleder i Fellesforbundet, han har den høyeste posisjonen. Spørsmålet er hvor jeg kan klage han inn?! De opplyste heller ikke om noe karantene på 3 mnd. Og ja det foreligger ingen pensjonsavtale til tross for loven! Aner ikke hvordan arbeidsgiver lurer seg unna! Mistenker han kjøper seg unna det?!

TS

Skrevet

Jeg ante at det skurret noe da denne saksbehandleren hadde vært i kontakt med sjefen over hodet på meg, uten å informere meg om det, og var samtidig svært tilbakeholden og til forsvar for arbeidsgiver... Som å forsøke å unnskylde han for hvorfor forholdene ikke er på plass! 

TS

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok det, men nå er det slik at alle de jeg jobber med er medlemmer! Og de er i samme situasjon som meg! Hvordan kan det da være riktig at jeg nektes rett hvis ikke de også klager inn bedriften? De har vært medlemmer lenge før meg, men har funnet seg i det tydeligvis.. Har vært i samme jobb i 2 år nå. Og denne saksbehandleren min fra foreningen er avdelingsleder i Fellesforbundet, han har den høyeste posisjonen. Spørsmålet er hvor jeg kan klage han inn?! De opplyste heller ikke om noe karantene på 3 mnd. Og ja det foreligger ingen pensjonsavtale til tross for loven! Aner ikke hvordan arbeidsgiver lurer seg unna! Mistenker han kjøper seg unna det?!

TS

Da høres det veldig pussig ut. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med fagforbundet sentralt da, de viser deg veien videre https://www.fagforbundet.no/kontakt-oss/

Anonymkode: 69563...f36

Dette har jeg vurdert lenge, men er skeptisk til å klage avdelingen inn direkte til sentralen da jegg er redd å bli avslørt og risikere å gjøre saken enda verre for meg selv! Har lenger ingen tillit til foreningen. Er Fellesforbundet underlagt LO? Og kan jeg heller benytte meg av en utenforstående advokat og kreve lik behandling som øvrige medlemmer, og mine arbeidsrettigheter hos arbeidsgiver? 

Ts

Skrevet

Ut fra forholdene du beskriver, og potensielt vennskapsforhold mellom leder og tillitsvalgt, så ville jeg vurdert annen forening. Er det flere fagforeninger der du jobber? F. eks. et forbund under YS? 

Ja, Fellesforbundet er så vidt jeg vet underlagt LO. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har de jo. Det er flere steder man har ulik lønn ut i fra hvor man er organisert.

Anonymkode: 3cfc4...596

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra forholdene du beskriver, og potensielt vennskapsforhold mellom leder og tillitsvalgt, så ville jeg vurdert annen forening. Er det flere fagforeninger der du jobber? F. eks. et forbund under YS? 

Ja, Fellesforbundet er så vidt jeg vet underlagt LO. 

Nei, kan jeg melde meg i YS og kreve de samme tariffavtalene som Fellesforbundet har med bedriften?

Ts

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg vurdert lenge, men er skeptisk til å klage avdelingen inn direkte til sentralen da jegg er redd å bli avslørt og risikere å gjøre saken enda verre for meg selv!

Ts

Du trenger ikke klage. Du kan ringe og spørre ;)

Si at du har tatt opp en sak lokalt som går på XXX og YYY, at du fikk sånn og slik svar, at du ikke er fornøyd med svaret, og hvordan du mener det bør være. Så kan de gi deg en vurdering/forklaring og hjelpe deg videre.

Anonymkode: c2a6b...fa4

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, noen som vet hvor jeg kan klage på min egen fagforening? Ble medlem i Fellesforbundet for litt over en mnd, siden jeg trengte støtte og "rygg" til å løse et lønnsproblem i arbeidsplassen. Min arbeidsgiver nekter å tegne pensjonsavtale med ansatte, og betaler overtid langt under tariff samt reisepenger. Har mast og mast og krevd etterbetaling, men det blir ignorert, eller så kommer sjefen med unnskyldninger over hvorfor det ikke er løst seg! Gikk til fagforening for å søke hjelp. Ble møtt med en kald skulder, og en lite hjelpsom tillitsvalgt! Fyren var meget frekk og aggressiv i responsen da jeg la frem mine ønsker og krav. Han kunne finne på å si "hei, prøver du å fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min?!" jeg ble sjokkert og lei meg på måten jeg ble møtt på av min egen forening! (dette er lederen i avdelingen) Ble lovet senere at de skulle hjelpe meg med å rydde opp, men nå i etterkant forteller de meg at om de skal hjelpe meg å kreve tariff, må også andre ansatte få de samme rettighetene, hvis ikke får jeg ingen hjelp! Dette synes jeg er urettferdig mot meg da jeg ikke kan ta ansvaret for andre kolleger som ikke er medlem, eller tør å si fra! Føler meg lurt av Fellesforbundet som skulle hjelpe meg i utgangspunktet, og sitter nå fortvilet og lei meg over måten jeg blir behandlet på! Kan også si at bedriften min har tariffavtale. Hvem kan jeg gå å klage på, for dette er ikke riktig måte å bli møtt på, jeg betaler for å være medlem i foreningen i tillegg! Det er meget urettferdig! 

Slike medlemmer sier vel egentlig fagforeningene også nei takk til? Du kan ikke diktere hvordan andre skal gjøre jobben sin. 

Du får skaffe deg egen advokat for dine krav.

Anonymkode: 0538b...2dd

Skrevet

Drit i fagforeningen. Engasjer advokat og la domstolene avgjøre.

Anonymkode: aa539...461

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...