Gå til innhold

Masse edderkopper i leilighet-fukt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en student som leier en liten leilighet med kjæresten i andre etasje. Et par dager etter vi flytta inn (7.august 2018) har det vært utrolig mange edderkopper overalt. Etter å ha sprayet kjøkken og bad + gangen/stua virket det som om de bare forflytta seg til soverommet, noe jeg IKKE takler med den angsten jeg har for edderkopper. Kjæresten bryr seg ikke så mye, men jeg klarer ikke å se på de engang, og de gjemmer seg ikke akkurat. De er relativt store og lager ekstremt mye spindelvev. Vi lurer på hvorfor de liker seg godt i leiligheten?

Jeg mistenker og er redd for at vi har mer fuktighet enn normalt i leiligheten grunnet tørk av klær. Dessverre har vi ikke annet valg enn å tørke klær i stua da det ikke er fysisk plass å tørke dem andre steder (badet har bare plass til apparatene den trenger, samme med kjøkken). Har tenkt på sånn avfukter, men nå var ikke dette så lett å få tak i her jeg bor. 

Med tanke på høy fuktighet vet jeg man kan få masse helseproblemer og det kan bli dyrt. Ingen av oss erfarer noe sykdom så langt, men alle møblene er stillt inn mot veggen fordi vi har ikke plass til noe annet. Senga okkuperer nesten hele soverommet. Kan dette være med på å påvirke fuktighet?

Har skjønt vi må ventilere bedre, men følte ikke det hjalp noe særlig etter en uke med vinduene åpne i flere timer om dagen. 

Overtenker jeg litt mye nå? Kan det være andre årsaker for edderkoppenes store interesse i vår lille leilighet? Burde man evt kontakte han vi leier av? 

 

Anonymkode: 15c99...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo veldig an på beliggenhet også, da. Er det midt i skogen ved et vann/en elv så kryr det med edderkopper. Er det midt inni sentrum uten et tre i nærheten, med bare murbygg rundt - ville jeg sett etter andre forklaringer. 

Anonymkode: 79730...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Kommer jo veldig an på beliggenhet også, da. Er det midt i skogen ved et vann/en elv så kryr det med edderkopper. Er det midt inni sentrum uten et tre i nærheten, med bare murbygg rundt - ville jeg sett etter andre forklaringer. 

Anonymkode: 79730...1d3

Vi bor i sentrum med betong/mur, men den er relativt nærme sjøen. 

Anonymkode: 15c99...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi bor i sentrum med betong/mur, men den er relativt nærme sjøen. 

Anonymkode: 15c99...0c5

Betong og mur er et helvete, blir fort fukt, mygg og masse rare små dyr som kravler rundt... Hadde flyttet for slikt blir man ikke kvitt.

Anonymkode: 14e43...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Betong og mur er et helvete, blir fort fukt, mygg og masse rare små dyr som kravler rundt... Hadde flyttet for slikt blir man ikke kvitt.

Anonymkode: 14e43...496

Ja, men har ikke mulighet til å flytte i første omgang så trenger nesten tips til hva man kan gjøre for å minske problemet. 

Anonymkode: 15c99...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en luftavfukter for luften innendørs. Ellers vil jeg anbefale å vaske og støvsuge ofte. Dra frem møbler og hold det rent overalt. Da forsvinner maten til fluer og krek som igjen er maten til edderkoppene.

Anonymkode: 6607f...943

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dessverre har vi ikke annet valg enn å tørke klær i stua da det ikke er fysisk plass å tørke dem andre steder

DETTE MÅ DU SLUTTE MED!

Vet utleier at du ødelegger leiligheten på denne måten??

Anonymkode: 61361...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Burde man evt kontakte han vi leier av? 

JA, DU BURDE FORTELLE AT DU HOLDER PÅ Å ØDELLEGGE LEILIGHETEN OG FORÅRSAKE DYRE FUKTSKADER.

 

Anonymkode: 61361...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

DETTE MÅ DU SLUTTE MED!

Vet utleier at du ødelegger leiligheten på denne måten??

Anonymkode: 61361...cb3

Kanskje utleier må regne med dette da det ikke er plass til hverken tørketrommel eller tørkestativ på badet?

Anonymkode: 939a4...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:
 

Kanskje utleier må regne med dette da det ikke er plass til hverken tørketrommel eller tørkestativ på badet?

Anonymkode: 939a4...51d

Da bruker man kjeller eller loft. ALDRI LEILIGHET!!!

Anonymkode: 61361...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Da bruker man kjeller eller loft. ALDRI LEILIGHET!!!

Anonymkode: 61361...cb3

Tull, går fint bare man skaffer fuktslukere.

Anonymkode: bdc9d...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:
 

Da bruker man kjeller eller loft. ALDRI LEILIGHET!!!

Anonymkode: 61361...cb3

Vi har ingen av delene. Skal jeg bare slutte å vaske klær? Kan jo ikke det heller. 

Anonymkode: 15c99...0c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi har ingen av delene. Skal jeg bare slutte å vaske klær? Kan jo ikke det heller. 

Anonymkode: 15c99...0c5

Du kjøper fuktslukere.

Anonymkode: d74d3...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har edderkopp angst og har investert ibåde luft avfukter og en slik dings man setter i stikk kontakten som avgir en høyfrekvent lyd som skremmer vekk edderkopper. Kjøpte på Jernia. Ellers er det viktig å støvsuge jevnlig og tette igjen kriker og kroker. Vedr tørking av tøy, vær nøye med lufting og bruk avfukter ellers så burde det gå fint. 

Anonymkode: e130e...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
LES OGSÅ 
?imageId=2317965&panow=100.0&panoh=62.5&panoy=13.011696&panox=0.0&heighty=0&heightx=0&width=400&height=300

Ser sluket ditt slik ut?

Kan være årsaken til vond lukt på badet.

Du kjøper fuktslukere.

Anonymkode: d74d3...e84

Hvorfor poster du bilder av sluket? Er jo ikke vond lukt det er snakk om?

Anonymkode: bdc9d...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:
 

https://www.europris.no/fuktsluker-original-torrbollen-160332.html?gclid=Cj0KCQjw9ZDeBRD9ARIsAMbAmoYLu0NLw2zflQWoUUGr_NT6plEdivzWVisX0R5WZb51w5wVZyFQ_s0aAlrgEALw_wcB

Kjøp en 4 sånne og sett rundt, det vil hjelpe. De er til og med på tilbud, slå til!

Anonymkode: bdc9d...5c5

De er ikke egnet for den mengden fuktighet som tørking av klær vil medføre. En liten avfukter er muligens en bedre løsning. https://m.clasohlson.com/no/Wilfa-Dry-L-WDH-20-luftavfukter/36-7531  eller https://m.clasohlson.com/no/Wilfa-Dry-M-WDH-10-luftavfukter/36-7530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

JA, DU BURDE FORTELLE AT DU HOLDER PÅ Å ØDELLEGGE LEILIGHETEN OG FORÅRSAKE DYRE FUKTSKADER.

 

Anonymkode: 61361...cb3

For et hysteri! Vi eier selv og har alltid tørket klær over natta på stua. For noen år siden ble veggene totalrenovert fordi vi skiftet vinduer og ville isolere veggene samtidig. Gjett hva? Ingen mugg eller skader i veggene etter 15 år med jevnlig klestørk på stua. 

Til Ts: Edderkopper trekker inn på denne tiden av året, vi har også en del edderkopper nå, men problemet gir seg snart. Slik er det hver eneste høst. Eller har du problemer med mye edderkopper hele året? 

Anonymkode: da768...a88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor poster du bilder av sluket? Er jo ikke vond lukt det er snakk om?

Anonymkode: bdc9d...5c5

Det er et prøveprosjekt KG driver med, er ikke lagt inn av en bruker. 

Anonymkode: da768...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...