Gå til innhold

Forbikjøring i høyre felt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du prøver å kjøre forbi noen på feil side, krasjer i dem bakfra og tror du kan reddes av det? Lykke til.

Anonymkode: e3309...4bf

Har du noen gang kjørt bil i og rundt Oslo? Det vil være helt umulig å gjennomføre en fornuftig trafikkavvikling dersom venstrefilen alltid skal definere farten i høyrefilen - også utenfor det svært begrensede unntakstilfellet som du kan lese direkte ut av loven. Derfor praktiseres høyrepassering noe lempeligere enn det du (rettnok) kan lese av loven. Det er ikke uvanlig i jussen at man tolker inn noe mer enn det som akkurat står. Det handler ikke om kognitiv dissonans men om rettsregler praktisert med sunn fornuft i bånn. I stedet for å google psykologibegreper, kan du heller bruke lørdagsnatten til å lese deg opp på juridisk metode. 

Anonymkode: d0b64...1e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, loveisland' said:

så du mener oppriktig at lovverket og politiet mener at hvis bilen i venstre felt ligger i 30km på motorveien så skal jeg i høyre felt også gjøre det? Dette vil jo lage milevis med kø..... 

En annen sak er at hvis noen ligger i 30 på motorveien så er de enten mentalt forstyrret, eller så har de problemer og kommer sannsynligvis snart til å svinge til høyre. Ville du bare durt forbi en slik bil i 80 eller 100 på høyre side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:
Har du noen gang kjørt bil i og rundt Oslo?

Mange ganger. Det er nesten alltid så mye trafikk der at regelen om å følge farten til den foran gjelder, og aldri noen som kjører i nærheten av så seint i venstre felt som i de hypotetiske tilfellene dere kommer opp med når det er lite trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen sak er at hvis noen ligger i 30 på motorveien så er de enten mentalt forstyrret, eller så har de problemer og kommer sannsynligvis snart til å svinge til høyre. Ville du bare durt forbi en slik bil i 80 eller 100 på høyre side?

Nei, men jeg hadde ikke lagt meg i samme fart...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vedkommende ikke blinker for å vise at han/hun vil bytte fil, kjører jeg selvfølgelig videre. Hva skulle jeg ellers gjøre? Jeg har ikke mobiloppsett i bilen, ellers ville jeg ringt politiet og informert om lusekjøring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke rart det er mye merkelig kjøring når fasiten på dette spørsmålet dukker opp på side 1 i tråden og folk fremdeles er uenige på side 3 ...

1. Det finnes ingen offisiell definisjon på hva en forbikjøring er i vegtrafikkloven eller trafikkreglene

2. I linken på side 1 står det at det er tillatt å kjøre forbi på høyre side hvis trafikken er så tett at hastigheten begrenses av bilen foran. En bil er nødt til å være først for å diktere hastigheten, og det er naturligvis ikke slik at den som ligger i fartsgrensen først i køen bryter loven, men at bilen bak følger loven (fordi hastigheten dens er begrenset av bilen foran). 

3. I det usannsynlige stråmannsargumentet hvor en ligger og sover i 30 km/t i venstrefilen, så har den personen åpenbart vikeplikt ved feltskifte, men den som passerer i høyre plikter å kjøre hensynsfullt og aktsomt, noe som tilsier at man da ikke raser forbi i motorveifartsgrense pluss.

Seriøst, dette burde være enkelt å forstå for alle som har tatt et hvilket som helst sertifikat for kjørende ...

Anonymkode: 85844...b6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Rettspraksis viser at man straffes hvis man krasjer i noen som kommer fra høyre, selv om de kjører mot kjøreretningen på en enveiskjørt vei

Virkelig? Har du henvisning til dette? Det er jo helt krise i så fall.

Anonymkode: 7a203...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

https://www.tv2.no/broom/10268843/

"– Det eneste unntaket er selvfølgelig ved tett trafikk og køkjøring, da trafikken i høyre fil tidvis kan gli raskere fremover enn trafikken i venstre fil, legger Runar Karlsen til."

Det vil si at dersom bilen i venstre fil sakker farten må alle i høyre felt også sakke farten.

Anonymkode: c6334...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva meg å lese Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)?

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)

Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Anonymkode: 5d2ff...ff7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mennesket er sikkert min svigerfar, han ligger konsekvent i venstre felt på motorvei med fartsgrense 90 og cruiser i 80 km/t... 🙄

Anonymkode: 1c43f...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 8.47, AnonymBruker skrev:

Hva meg å lese Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)?

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)

Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Anonymkode: 5d2ff...ff7

a) Ingen som svinger til venstre. Altså gjelder ikke denne bokstaven.

b) Ingen sporvogn her. Altså gjelder ikke denne bokstaven

c) Ingen tett trafikk her. Altså gjelder ikke denne bokstaven

d) Ingen "sær-kjøretøy" her. Altså gjelder ikke denne bosktaven.

Anonymkode: c6334...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...