Gå til innhold

Forbikjøring i høyre felt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Følgende situasjon opplever jeg nærmest daglig og er redd jeg får bot før eller siden:

På firefelts-vei ligger jeg i høyre felt. Jeg kjører i fartsgrensen og har ingen biler foran meg så langt øye kan se.

Så ser jeg i speilet at en bil ligger i venstre felt. Jeg tenker han skal kjøre forbi og fortsetter med mitt.

Men...

Bilen kommer opp på siden av meg i sin venstre fil og forbi et lite stykke. Jeg tenker han sikkert snart skal legge seg tilbake i høyre felt foran meg. Men til min overraskelse gjør han ikke det. Han fortsetter å ligge i venstre felt i ca samme hastighet som meg, altså fartsgrensen. Plutselig sakker han farten, mens han fortsatt ligger i venstre fil. Noe som betyr at jeg som ligger i høyre fil også må sakke ned farten. Ellers vil jeg kjøre forbi han. Og forbikjøring i høyre felt er som kjent forbudt.

Er det virkelig slik trafikken skal være?

Anonymkode: a96ec...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du trenger ikke å bremse så lenge du følger trafikken. Det er evt den andre bilisten som gjør feil. Man skal som hovedregel ligge i høyre felt 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å aktivt velge å foreta en forbikjøring og å tilfeldigvis kjøre forbi, tenker jeg. 

Anonymkode: 27c84...fd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske det er ulovlig når det er en aktiv forbikjøring, dvs, du ligger i venstre til høyre til venstre. Har du ligget i høyre hele tiden og kompisen i venstre ikke klarer å få fjotten til riktig felt, så er det bare å holde på med sitt, uansett om det blir en "forbikjøring" eller ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Følgende situasjon opplever jeg nærmest daglig og er redd jeg får bot før eller siden:

På firefelts-vei ligger jeg i høyre felt. Jeg kjører i fartsgrensen og har ingen biler foran meg så langt øye kan se.

Så ser jeg i speilet at en bil ligger i venstre felt. Jeg tenker han skal kjøre forbi og fortsetter med mitt.

Men...

Bilen kommer opp på siden av meg i sin venstre fil og forbi et lite stykke. Jeg tenker han sikkert snart skal legge seg tilbake i høyre felt foran meg. Men til min overraskelse gjør han ikke det. Han fortsetter å ligge i venstre felt i ca samme hastighet som meg, altså fartsgrensen. Plutselig sakker han farten, mens han fortsatt ligger i venstre fil. Noe som betyr at jeg som ligger i høyre fil også må sakke ned farten. Ellers vil jeg kjøre forbi han. Og forbikjøring i høyre felt er som kjent forbudt.

Er det virkelig slik trafikken skal være?

Anonymkode: a96ec...8e0

Med denne forståelsen av trafikkreglene hvordan har du klart å oppnå målkravene og å få førerkort? 

Skaff deg teoriboka og sett deg til å lese inntil du forstår hva som ikke er lov avgående forbikjøring i høyre felt. Før du har forstått noe så vesentlig, har du ingenting ute på veien å gjøre, dersom spørsmålet ditt virkelig er seriøst. 

Anonymkode: e3e63...8be

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Med denne forståelsen av trafikkreglene hvordan har du klart å oppnå målkravene og å få førerkort? 

Skaff deg teoriboka og sett deg til å lese inntil du forstår hva som ikke er lov avgående forbikjøring i høyre felt. Før du har forstått noe så vesentlig, har du ingenting ute på veien å gjøre, dersom spørsmålet ditt virkelig er seriøst. 

Anonymkode: e3e63...8be

Du har sikkert pugget teoriboka. Jeg har pugget lovboka. Du skal selv få finne ut hvilken bok man bør satse pengene sine på.

Min forståelse er rett. Spørsmålet er om det bør være slik? Eller er trafikkreglene utformet på en tid hvor flerfeltsveier ikke var en problemstilling? Og bør derfor regelverket oppdateteres?

Anonymkode: a96ec...8e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med forbikjøring teller ikke når du ikke foretar feltskifte. Det du beskriver er ikke regnet som en forbikjøring.

Anonymkode: ea1f4...34c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette med forbikjøring teller ikke når du ikke foretar feltskifte. Det du beskriver er ikke regnet som en forbikjøring.

Anonymkode: ea1f4...34c

Er dette din egen tolkning? Eller har du kilder på dette?

Anonymkode: a96ec...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er dette din egen tolkning? Eller har du kilder på dette?

Anonymkode: a96ec...8e0

Spoiler

Skjønnsmessig vurdering

Men hva skal du gjøre om noen legger seg langt under fartsgrensen i venstre kjørefelt? Distrikssjef Ole Høiby i UP sier til Side3 at det er en problemstilling de kommer over fra tid til annen.

- Det er åpenbart at all passering skal skje til venstre, men beklagligvis er det slik at noen blokkerer, og det er jo et stort irritasjonsmoment, sier Høiby.

- I kontrollsammenheng er det nok vel så viktig å ta han som ligger i venstre felt og opplyse om hvordan man opptrer i trafikken, og oppdagelsesrisikoen er jo ikke så veldig stor, han.

- Så det betyr at det er lov å kjøre forbi om noen ligger og sperrer?

- Nei, det er ikke lov etter regelverket, men det blir en skjønnsmessig vurdering, sier distrikssjefen.

- Ligger du for eksempel over fartsgrensen og tar igjen en som ligger i fartsgrensen, er det ikke bare å kjøre forbi på høyre side. Men situasjonen vil kanskje være annerledes om en ligger i 60 km/t der det er lov å kjøre i 100 km/t, sier han.

- Dette er uansett ikke et voldsomt stort problem, avslutter Høiby.

Nuvel. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Min forståelse er rett. Spørsmålet er om det bør være slik? Eller er trafikkreglene utformet på en tid hvor flerfeltsveier ikke var en problemstilling? Og bør derfor regelverket oppdateteres?

Anonymkode: a96ec...8e0

Reglene er bra som de er, problemet er at føreren som kjørte forbi deg ikke følger dem. Det er påbudt å bruke kjørefeltet lengst til høyre med mindre man skal kjøre forbi eller har en annen gyldig grunn.

Anonymkode: e3309...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare google litt? Finnes flere artikler der det framgår at politiet utviser skjønn. Skiller mellom forbikjøring og passering.  Så lenge du har et normalt kjøremønster, er det vel innlysende at du ikke skal være nødt til å bremse i høyre felt fordi bilen i venstre felt kjører sakte.

Anonymkode: d0b64...1e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Det er da lov å passere i høyre felt på motorvei, men ikke med aktiv forbikjøring. Ikke rart trafikken er som den er når folk ikke kan reglene. 

Anonymkode: 91f32...d3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:
 

Hva med å bare google litt? Finnes flere artikler der det framgår at politiet utviser skjønn. Skiller mellom forbikjøring og passering.  Så lenge du har et normalt kjøremønster, er det vel innlysende at du ikke skal være nødt til å bremse i høyre felt fordi bilen i venstre felt kjører sakte.

Anonymkode: d0b64...1e2

Diskuterer vi trafikkreglene eller hva som vil skje hvis en velvillig politimann ser det?

Anonymkode: e3309...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Diskuterer vi trafikkreglene eller hva som vil skje hvis en velvillig politimann ser det?

Anonymkode: e3309...4bf

Både og, tenker jeg.

Anonymkode: d0b64...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:
I alle dager. Det er da lov å passere i høyre felt på motorvei, men ikke med aktiv forbikjøring. Ikke rart trafikken er som den er når folk ikke kan reglene. 

Anonymkode: 91f32...d3e

Det er ikke noe som heter "aktiv forbikjøring" i lovverket.

Anonymkode: e3309...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er dette din egen tolkning? Eller har du kilder på dette?

Anonymkode: a96ec...8e0

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er dette din egen tolkning? Eller har du kilder på dette?

Anonymkode: a96ec...8e0

Min tolkning. Jeg har nylig tatt teoriprøven, men har ikke lappen enda. Teoriboka tar for gitt at forbikjøring er feltskifte, i underkapittelet om forbikjøring. Ser nå at det faktisk gjelder når det ikke er feltskifte også. Men du har uansett ditt på det tørre hvis du holder fartsgrensen og den i venstre felt ikke gjør det. Hovedregelen er at man skal ligge i høyre felt, og man skal legge seg inn der når man er ferdig med å kjøre forbi. Hvis den andres tåpelig oppførsel gjør at du ved et uhell bryter reglene, så blir du ikke straffet i dette tilfellet. 

Anonymkode: ea1f4...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke noe som heter "aktiv forbikjøring" i lovverket.

Anonymkode: e3309...4bf

I strafferetten er det uansett noe som heter alminnelig rettsstridsreservasjon. Du blir ikke straffet for noe som åpenbart ikke bør straffes. Kjører du pent og pyntelig i høyre felt, skal du ikke være nødt til å bremse fordi det er idioter i venstre felt. 

Anonymkode: d0b64...1e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Er du seriøs? Du bremser opp fordi han i venstre fila gjør det? 

Sånt irriterer meg daglig, folk som ligger å somler i venstrefila og blokkerer, folk som plutselig bremser opp uten grunn. Kan folk vennligst ta hensyn. Kommer kjørende med 50 tonn og legger meg på fartssperra for å få fart opp bakken, men så plutselig svinger det ut en jøk foran meg og jeg må bremse og mister hele farta og må kjøre i 30 km/t opp resten av bakken.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:
Min tolkning. Jeg har nylig tatt teoriprøven, men har ikke lappen enda. Teoriboka tar for gitt at forbikjøring er feltskifte, i underkapittelet om forbikjøring. Ser nå at det faktisk gjelder når det ikke er feltskifte også. Men du har uansett ditt på det tørre hvis du holder fartsgrensen og den i venstre felt ikke gjør det. Hovedregelen er at man skal ligge i høyre felt, og man skal legge seg inn der når man er ferdig med å kjøre forbi. Hvis den andres tåpelig oppførsel gjør at du ved et uhell bryter reglene, så blir du ikke straffet i dette tilfellet. 

Anonymkode: ea1f4...34c

Det er dette som er problemet med teoriboka. Den prøver å dumme det ned så mye at det ender opp med at de som bare leser den får et feil inntrykk av hva regelverket sier.

Det er spesielt https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§5 og https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12 som er aktuelle.

Det eneste punktet som tillater forbikjøring på høyre side i denne sammenhengen er "Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

Det dekker helt klart ikke denne situasjonen.

Anonymkode: e3309...4bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:
 

I strafferetten er det uansett noe som heter alminnelig rettsstridsreservasjon. Du blir ikke straffet for noe som åpenbart ikke bør straffes. Kjører du pent og pyntelig i høyre felt, skal du ikke være nødt til å bremse fordi det er idioter i venstre felt. 

Anonymkode: d0b64...1e2

Dette er et åpenbart brudd på trafikkreglene, så det vil sannsynligvis kunne straffes uansett om du liker det eller ikke. Rettspraksis viser at man straffes hvis man krasjer i noen som kommer fra høyre, selv om de kjører mot kjøreretningen på en enveiskjørt vei. Det er derfor veldig optimistisk å tro at ikke man vil bli kunne straffes for et så klart brudd som dette. Jeg håper ikke at du gjør det for slike idioter irriterer meg også, men hvis du først blir stoppet for det ville jeg ikke veddet på det.

Anonymkode: e3309...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...