Gå til innhold

Mat endrer smak? Kostholdendring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har merket at ting smaker annerledes, og finner det litt mystisk. 
Jobbet hardt for endring i kosten, så tenker det er hovedsakelig derfor. 

Saken er, jeg liker godt lamme kjøtt. 
Fant billig lammekjøtt på coop, så tenke "hei, det er lenge siden" da jeg ungår lam grunnen mettet fett og hadde for høyt kolestreol. 
Laget det i dag, og dampet kjøttet først, kunne klart stekt det i litt mel og krydder for litt bedre tygge smak, men tenkte jeg ville ha det mørt og fint oppi lapskausen jeg lagde. Derimot... tar en prøve bitt (mot min fornuft da dette var en vanne jeg hadde), hadde egentlig ikke lyst, men bestemte meg for å se hva som skjedde. Det smakte ikke slik jeg husker det. 
Skjærer opp det dampede kjøttet, og hiver det til lapskausen uten fettet jeg kuttet bort. 
Men smaken er fremdeles ikke  som jeg husker. 

Har merket at jeg har endret smak med andre ting også, og lurer på om dette er på grunn av min strenge mat plan. 
Har vært vanskelig å endre vannene, så føles litt rart nå. Noen andre med kosthold endring? Har du opplevd at mat endrer smak? 
Synes det bare er så rart at det ikke er så godt som jeg husker lenger og til og med hadde en kvalmende feit smak 
Håper det er positivt at jeg ikke liker lam lengre

Anonymkode: 9b280...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt klart at smaken kan endre seg når man endrer kosthold. Mange matvarer "bedøver" smaken våres og når dette går ned til normalen smaker ting annerledes. 

Spiser jeg 100% raw vegetar mat i en periode smaker f.eks godteri utrolig vondt, brus er bare ekkelt smak på, så og si all usunt smaker forferdelig. 

Anonymkode: c0747...8c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Ja, helt normalt. Jeg trodde jeg likte kylling godt men valgte å slutte å spise det. Nå synes jeg kylling smaker ufyselig, og fatter ikke at jeg trodde det faktisk var mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kuttet bort fettet før, men gjorde det denne gangen, kan det forklare mye. Men jo, har selv merket at mat endrer smak. Jeg hadde kjøttfri måned for en stund siden, og skulle "feire" med en biff på lørdagskvelden når jeg var ferdig. Syns det smakte utrolig dårlig og ble akutt dårlig i magen. Spiser fremdeles kjøtt nå, men mye mindre enn før, ene alene fordi det smaker vondt etter å ha kuttet det ut en periode. Hadde ikke spist det i det hele tatt om det ikke hadde vært for at samboeren min ønsker kjøtt i kostholdet, og vi har ikke økonomi, tid og ork til å lage to separate middager hver dag. 

Anonymkode: 56f7b...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret livsstil totalt. Begynte å trene tre ganger i uka, og spiser veldig sunt (typ egg, avokado, gresk yoghurt, havregryn, nøtter, frukt og grønnsaker, magert kjøtt, fisk osv). Jeg prøvde å smake på en sjokolade jeg ELSKET før, men nå syns jeg den smakte 1. alt for søtt, og 2. annerledes.

Du burde google det. Smaksløkene endrer seg når man spiser bedre! 😄 Rart, men er jo litt digg også, for nå smaker godteri og sjokolade sykt rart.

Anonymkode: 81f75...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...