Gå til innhold

Hva gjør jeg nå!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personen er nok forsvarlig å ikke har sex (om det er herpes nedentil) eller kysser(om det er herpes på munnen) når han har utbrudd. Uansett er det viktig med kondombruk selvom han ikke har utbrudd og det er med tanke på alle mulige kjønnsykdommer og ikke minst graviditet! Herpes er ikke så big deal, frykta det jeg også før men 80% har viruset i seg og bare et fåtall får utbrudd så ikke tenk så mye på det :)

Anonymkode: 42b0c...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har nå vært på date med en person en stund nå. har ikke vært noe annet en klemmer når vi har møtt og dratt fra hverandre. men nå har det seg sånn at den personen spurte om jeg ville ligge over så jeg slapp å reise den lange veien hjem på natten. noe jeg sa ja til. Nå har det seg sånn at jeg hørte fra en bekjent at exen til denne personen hadde smittet en med herpes før den personen jeg dater nå var sammens med.. så ettersom den personen hadde herpes den gang, vil jeg også tro at den jeg dater nå også har det.. det er jo logisk, i å med at herpes viruset ikke forsvinner. så hva gjør jeg nå? har lest at det ikke er alle som vet at de har herpes selv en gang. setter det litt på spissen å tenker at det kanskje drar seg til at det mulig blir litt mer en bare klemmer denne gangen. så  greit å vite hva jeg skal/burde gjøre eller si.. håper noen kan komme med noen  råd tips til meg der :)

Anonymkode: ee1bb...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha sex med en person som har herpes uten å bli smittet selv. Det er vel bare smittsom når man har utbrudd tror jeg. 

Anonymkode: 5a5b5...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Kondom bruker du uansett, spesielt når du hører et rykte. Det kan godt hende du ikke blir smittet, men som med alle kjønnssykdommer, man vet ikke.

Bruk kondom, vær forsiktig med munnsex(bruk kondom med smak til det), kos deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den av dere som er "personen" med mulig herpes, må bruke kondom ved samleie. Oralsex må dere også unngå. Hvis man har mistanke om at man er blitt smittet av eventuelle kjønnssykdommer, er første bud selvfølgelig å kontakte lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt det opp når dere sitter og koser og snakker sammen. Sagt at jeg har lest og hørt litt om skjønnsykdommer og blant annet herpes. Om han visste noe om herpes, om hvilke symptomer man da fikk? ............ Sagt at jeg var skeptisk til å ligge med noen på grunn av smittefare, og dersom jeg ikke var helt sikker på at partneren ikke hadde det.

Hadde spurt om han hadde sjekket seg, og fortalt om jeg hadde det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mystic woman skrev:
 

Den av dere som er "personen" med mulig herpes, må bruke kondom ved samleie. Oralsex må dere også unngå. Hvis man har mistanke om at man er blitt smittet av eventuelle kjønnssykdommer, er første bud selvfølgelig å kontakte lege.

hadde det vært meg som mulig hadde herpes hadde jeg selvfølgelig tatt en lege sjekk. nå er det noen år siden det blei slutt mellom disse to, så burde jo merket noe i etterkant mener jeg. det er også mulig at den daten jeg har nå forteller meg det selv hvis det skulle blitt sånn, men om personen ikke vet noe selv, blir det jo litt vanskelig. kan jo også bare være rykter jeg har hørt om den tidligere kjæresten. men det vet jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, exictence skrev:
 

Hadde tatt det opp når dere sitter og koser og snakker sammen. Sagt at jeg har lest og hørt litt om skjønnsykdommer og blant annet herpes. Om han visste noe om herpes, om hvilke symptomer man da fikk? ............ Sagt at jeg var skeptisk til å ligge med noen på grunn av smittefare, og dersom jeg ikke var helt sikker på at partneren ikke hadde det.

Hadde spurt om han hadde sjekket seg, og fortalt om jeg hadde det.

 

Tror du ikke det hadde blitt litt rart å bare spørre om da. hva vet du om herpes og hvilken symptomer man da fikk? da må jeg i tilfelle nevne skjønnsykdommer generelt tror jeg..  men hva om denne personen ikke har merket det selv en gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble smittet av herpes type 1 av eksen, dette er veldig vesentlig, herpes type en har de aller aller fleste av oss, det vises som regel som blemmer ved munnen. Det kan smittes til underlivet, men om det kan ikke smittes til underlivet om du allerede har viruset i kroppen. Jeg hadde ett utbrudd for 11 år siden og ville bare dø. Legen min beroliget meg med at mange har bare et par utbrudd, så merker man det ikke noe mer. Man er kun smittsom ved utbrudd, og det har eksperter fortalt meg, er bare tull at en er smittsom hele tiden. Jeg hadde bare det ene utbruddet og hadde i ettertid et 4 år langt forhold hvor vi ikke brukte kondom, han fikk det aldri. Eller hadde munnsår fra før, hvem vet.

Om det er herpes type 2, den seksuellr overførbare, så er den verre, oftere utbrudd, og mer plagsom, ikke fullt like vanlig som den vanlige herpes simplex.

En ting er alle leger enige om, man vet når man holder på å få et herpesutbrudd, man kjenner det, de som sier det bare var der har tydeligvis ikke kjent etter. Ikke ha sex under utbruddet.

Det kan avgjøres med en blodprøve, den viser enten om man har type en eller to. 

Anonymkode: 5e330...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kjønnssykdom*

Ettersom du er mannen i dette forholdet, behøver du vel ikke gjøre annet i første omgang enn å sikre deg med kondom hvis det skulle bli naturlig at dere har sex. Kondom bør forøvrig alltid være en selvfølge.

Endret av Mystic woman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ble smittet av herpes type 1 av eksen, dette er veldig vesentlig, herpes type en har de aller aller fleste av oss, det vises som regel som blemmer ved munnen. Det kan smittes til underlivet, men om det kan ikke smittes til underlivet om du allerede har viruset i kroppen. Jeg hadde ett utbrudd for 11 år siden og ville bare dø. Legen min beroliget meg med at mange har bare et par utbrudd, så merker man det ikke noe mer. Man er kun smittsom ved utbrudd, og det har eksperter fortalt meg, er bare tull at en er smittsom hele tiden. Jeg hadde bare det ene utbruddet og hadde i ettertid et 4 år langt forhold hvor vi ikke brukte kondom, han fikk det aldri. Eller hadde munnsår fra før, hvem vet.

Om det er herpes type 2, den seksuellr overførbare, så er den verre, oftere utbrudd, og mer plagsom, ikke fullt like vanlig som den vanlige herpes simplex.

En ting er alle leger enige om, man vet når man holder på å få et herpesutbrudd, man kjenner det, de som sier det bare var der har tydeligvis ikke kjent etter. Ikke ha sex under utbruddet.

Det kan avgjøres med en blodprøve, den viser enten om man har type en eller to. 

Anonymkode: 5e330...fb5

ok. det jeg hørte fra den bekjente var at det var herpes 2 som aldri går bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jungel skrev:
 

ok. det jeg hørte fra den bekjente var at det var herpes 2 som aldri går bort..

Ingen av typene går bort, men den type 2 er litt verre. Det finnes medisiner vedkommende kan ta som demper utbruddene og hindrer de i å oppstå, likevel, unngå sex under utbrudd, selv med medisin og kondom.

Anonymkode: 5e330...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mystic woman skrev:
 

*Kjønnssykdom*

Ettersom du er mannen i dette forholdet, behøver du vel ikke gjøre annet i første omgang enn å sikre deg med kondom hvis det skulle bli naturlig at dere har sex. Kondom bør forøvrig alltid være en selvfølge.

så du er sikker på at det vil holde med kondom? tror du det vil smitte uten kondom ved oralsex ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit å si at du ikke vil ha kondomfri sex med mindre den personen er sjekket for kjønnssykdommer :) 
Du kan også si at du ikke er interessert i munnsex uten å være sikker på at det ikke er noen smittefare.

Vedkommende trenger ikke føle seg truffet, når dette er en "generell" regel du har.

Dessuten synes jeg at det er helt innafor å fortelle om ryktene du har hørt : ) Det er ingen skam, hverken for deg eller partneren din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ingen av typene går bort, men den type 2 er litt verre. Det finnes medisiner vedkommende kan ta som demper utbruddene og hindrer de i å oppstå, likevel, unngå sex under utbrudd, selv med medisin og kondom.

Anonymkode: 5e330...fb5

ok.. takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jungel skrev:
 

så du er sikker på at det vil holde med kondom? tror du det vil smitte uten kondom ved oralsex ?

Hvis vedkommende har utbrudd, så ikke ha sex, ikke med kondom, og ikke med medisiner, ikke noe form for sex. Når det ikke er utbrudd, kjør på.

Anonymkode: 5e330...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Tibbie skrev:
 

Det er helt greit å si at du ikke vil ha kondomfri sex med mindre den personen er sjekket for kjønnssykdommer :) 
Du kan også si at du ikke er interessert i munnsex uten å være sikker på at det ikke er noen smittefare.

Vedkommende trenger ikke føle seg truffet, når dette er en "generell" regel du har.

Dessuten synes jeg at det er helt innafor å fortelle om ryktene du har hørt : ) Det er ingen skam, hverken for deg eller partneren din!

okay.. da er det mulig jeg hiver meg uti det å sier hva jeg har hørt.. uff.. blir ikke lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis vedkommende har utbrudd, så ikke ha sex, ikke med kondom, og ikke med medisiner, ikke noe form for sex. Når det ikke er utbrudd, kjør på.

Anonymkode: 5e330...fb5

ok :) men hvordan merker jeg om personen har utbrudd om ikke det blir nevnt noe om det i forkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jungel skrev:
 

ok :) men hvordan merker jeg om personen har utbrudd om ikke det blir nevnt noe om det i forkant?

Du må stole på at vedkommende sier det til deg, tar ansvar og sier hvordan ståa er.. 

Jeg synes forresten ikke du skal fortelle om de ryktene, det kan være sårende på flere måter, at ryktene går, ydmykende at du fikk det med deg, og at du nå tar det opp. Tenk hvis det bare er pisspreik? Om det ikke er det, så finner du ut av det, ved å ra praten. Du tar opp det med prevansjon, så kan du si om du har hatt noen sykdommer eller ikke. Du kan og teste deg for kjønnsykdommer inkludert en herpes test, og si at du liker å starte med rene ark før nye seksuelle forhold. Mange måter å komme inn på det på.

Anonymkode: 5e330...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du må stole på at vedkommende sier det til deg, tar ansvar og sier hvordan ståa er.. 

Jeg synes forresten ikke du skal fortelle om de ryktene, det kan være sårende på flere måter, at ryktene går, ydmykende at du fikk det med deg, og at du nå tar det opp. Tenk hvis det bare er pisspreik? Om det ikke er det, så finner du ut av det, ved å ra praten. Du tar opp det med prevansjon, så kan du si om du har hatt noen sykdommer eller ikke. Du kan og teste deg for kjønnsykdommer inkludert en herpes test, og si at du liker å starte med rene ark før nye seksuelle forhold. Mange måter å komme inn på det på.

Anonymkode: 5e330...fb5

ja det er nettopp det.. tenk om det bare er pissprek som du sier :) får heller spørre om personen har hatt noen kjønnsykdommer tidligere, selv om det blir et vondt tema under akten, er jo ikke sikkert det blir noe heller, men sånn i tilfelle. for min del håper jeg ikke det blir noe, da jeg kan spørre om dette i en senere anledning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...