Gå til innhold

Blitt mer viktig å bli rik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rikdom i seg selv har ingen verdi annet en hva vi sosialt har konstruert den til å bli. Det har sin praktiske side å ha masse penger med at du kan gjøre ting du ikke får til uten. Men rikdom er ikke i seg selv noe som gjør livet gladere. For 200 år siden, var riktom viktig uavhengig av det sosiale. Da var du sikret å ikke fryse ihjel, arbeide deg ihjel eller leve av ræva kosthold. Samtidig betød det at jo rikere du var desto mer makt hadde du over hele samfunn. Men i dag, slik jeg ser det. Handler det bare om identitet og materiell luxus.

De fleste studier innen dette feltet er gjort i usa, men det blir ganske feil å måle oss med dem. Penger der, betyr liv og død. Den største utfordringen økonomisk der, er om noen blir syk. Regning fra sykehus er det som sender flest ut på gata i usa. Dette slipper vi oftest å tenke på her i norge.

Jeg ser den at det å være styrtrik kan være fett, men det er nok også individuelt. Det føles sikkert godt for mange å vite at du bestemmer over mange andre og at du er på toppen i en rang. At mange går rundt å drømmer om livet ditt og vil bli som du. Men dette er jo i likhet med at folk ser opp til dumme reality stjerner, ganske så tomme verdier. Eller tar jeg helt feil?

De vi burde sett opp til er folk som gjør noe, for at livet til andre blir bedre. Og da tenker jeg ikke bare på leger eller folk som ofrer sin tid for andre. Men folk som finner opp smarte ting innen vitenskap eller bidrar med berikelse på ett eller annet plan.

Jeg har bare tenkt over dette noe i det siste, fordi jeg har flere venner som nesten har skiftet personlighet med å bli fanatiske kapitalister. For noen få år siden hadde disse tid til å gjøre morsomme ting men handler alt om penger. De jobber vanlige jobber og har forskjellige projekter ved siden av. Enten i form av pyramide som zinzino, kjøp\ salg av aksjer og forsøker å ha en bedrift. De kjøper svindyre bøker og drar på svindyre seminar. Alt er en investering i fremtiden. Prater om vanlige folk som om de er tapere og drømmer om å bli rikest mulig. Har du en hobby blir du sett ned på, dette er for dumme folk som ikke vet å bruke tiden sin riktig.

For meg ser dette ut til å være en økende trend blant hele befolkningen?

Anonymkode: 0f559...d62

• Liker 2
Skrevet

>De kjøper svindyre bøker

Hvor finner man disse bøkene mener du (Tenker du på "Video lessons")? Jeg vet om dyre seminarer yep.

Jeg er 21 år, har 350 000 og har planer om bli økonomisk uavhengig/rik. Dette er veldig tabu å snakke om i et offentlig rom. Hva er galt med å være rik hvis man har jobbet ræven av seg, fordi man selv har hatt lyst? Folk ser ned på rike folk siden de er "arrogante/cocky". Men de fleste gjør ikke så mye av seg selv uten å kjøre en dyr bil f.eks.

Noen tanker her folkens?

Anonymkode: 8aefe...a59

• Liker 2
Skrevet

Å bli rik er ikke viktig i seg selv. Men det er en viktig del av det å være attraktiv og få damer. Jo rikere du er, jo flere damer får du.

Det er ingen tvil om at tilgang på damer øker livskvaliteten. Forskning viser hva som skjer med menn som ikke har dame. Det er ikke akkurat lystig lesning.

(Spørsmålet er hvorfor kvinner vil bli rike. Det har jeg alltid lurt på. Har falt ned på at de også må ha et ønske om dame(r))

Anonymkode: 4a032...db3

• Liker 1
Skrevet

Det er en statusgreie.

Ser ikke den store nødvendigheten i å tjene 10 mill eller være milliardær, kontra å tjene en gjennomsnittlig lønn. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli rik er ikke viktig i seg selv. Men det er en viktig del av det å være attraktiv og få damer. Jo rikere du er, jo flere damer får du.

Det er ingen tvil om at tilgang på damer øker livskvaliteten. Forskning viser hva som skjer med menn som ikke har dame. Det er ikke akkurat lystig lesning.

(Spørsmålet er hvorfor kvinner vil bli rike. Det har jeg alltid lurt på. Har falt ned på at de også må ha et ønske om dame(r))

Anonymkode: 4a032...db3

De fleste menn er gjennomsnittlige, og får likevel dame.

Jeg tror det ville vært kjipt å være rik mann, og få masse damer. Jeg tror jeg alltid ville ha tvilt på om damene elsket meg eller pengene mine. Og man blir ikke lykkelig av å få mange damer, tror jeg. De fleste vil vel ha kjærlighet.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er tretti og rik, men jeg vurderer å flytte til USA pga folkets holdning til det. Jeg kjøper ikke dyr bil, ikke et stort hus eller merkeklær. Disse tingene er uinteressante for meg.

Men jeg liker å reise mye, det gjør jeg endel. Det ser ut som at folk blir veldig misunnelige når jeg kommer hjem, de håner det indirekte uten at jeg har lagt ut bilder på sosiale medier eller fortalt om reisene mine. Jeg sier selvfølgelig hvor jeg var/skal når jeg ikke kommer i sosiale sammenhenger.

Nordmenn og janteloven...

Anonymkode: 47a7b...69b

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, æøå* skrev:

De fleste menn er gjennomsnittlige, og får likevel dame.

Jeg tror det ville vært kjipt å være rik mann, og få masse damer. Jeg tror jeg alltid ville ha tvilt på om damene elsket meg eller pengene mine. Og man blir ikke lykkelig av å få mange damer, tror jeg. De fleste vil vel ha kjærlighet.

Jeg vil påstå at en del damer (ikke alle) vil ha en rik mann, ikke for at de elsker han, men elsker hans penger. Sånt kan man gjennomskue ganske lett.

Anonymkode: e7840...008

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er tretti og rik, men jeg vurderer å flytte til USA pga folkets holdning til det. Jeg kjøper ikke dyr bil, ikke et stort hus eller merkeklær. Disse tingene er uinteressante for meg.

Men jeg liker å reise mye, det gjør jeg endel. Det ser ut som at folk blir veldig misunnelige når jeg kommer hjem, de håner det indirekte uten at jeg har lagt ut bilder på sosiale medier eller fortalt om reisene mine. Jeg sier selvfølgelig hvor jeg var/skal når jeg ikke kommer i sosiale sammenhenger.

Definer rik, hvor mye har du - fordelt på hva. Hvordan oppnådde du rikdommen?

Hvem blir misunnelige? Kolleger (hvis du jobber da), naboen, venner?

Har aldri fortstått meg på janteloven.

Anonymkode: 8aefe...a59

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil påstå at en del damer (ikke alle) vil ha en rik mann, ikke for at de elsker han, men elsker hans penger. Sånt kan man gjennomskue ganske lett.

De fins, men heldigvis blir aldri de aktuelle for meg 😂 Vinn-vinn.

Skrevet

Det er så dyrt å leve i dag så penger er desverre viktig. Ga blaffen før jeg å men jo eldre man blir skjønner man at penger må til for å få etablert seg med hus og alt det der og penger må man ha for de fleste hobbyer og opplevelser i dag 

Anonymkode: 72423...f72

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit! Vi vil ha menn med humor og varme, og gjerne fine underarmer, fine øyne, herlig latter eller hva enn som er greia :D

• Liker 3
Skrevet

Mange tror at vellykkethet måles i penger. Og de er villige til å kjempe for disse pengene. Muligens de ser ned på dem som har vanlige jobber og hobbyer.  Men la nå det være deres liv. Er du fornøyd med jobben du har og livet du lever, så kos deg med det.

Jeg prata med en kar. Han bodde veldig billig, jobbet nattevakt på hotell og var storfornøyd med livet han levde. Byttet vakter med en av de andre, jobbet en mnd i strekk og reiste en mnd i strekk. Eide ingenting, men opplevde en hel masse. 

Jeg ville nok ikke klart å leve slik som ham, men jeg ser hvorfor han velger å leve slik. Andre vil kalle det galskap og det å kaste bort livet.

En annen kar jeg prata med, er den typiske streberen. Jobber døgnet rundt, trener på fritiden, flott hus, flott bil og flotte damer... for hos ham er det damer. Mange lokkes av pengene, men når de finner ut hva det koster i forhold til livet, forsvinner de som regel en etter en. Men han har jo alltid damer, og flotte er de alle. Samtidig synes jeg livet ser litt hans ser litt trist ut. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rikdom i seg selv har ingen verdi annet en hva vi sosialt har konstruert den til å bli. Det har sin praktiske side å ha masse penger med at du kan gjøre ting du ikke får til uten. Men rikdom er ikke i seg selv noe som gjør livet gladere. For 200 år siden, var riktom viktig uavhengig av det sosiale. Da var du sikret å ikke fryse ihjel, arbeide deg ihjel eller leve av ræva kosthold. Samtidig betød det at jo rikere du var desto mer makt hadde du over hele samfunn. Men i dag, slik jeg ser det. Handler det bare om identitet og materiell luxus.

De fleste studier innen dette feltet er gjort i usa, men det blir ganske feil å måle oss med dem. Penger der, betyr liv og død. Den største utfordringen økonomisk der, er om noen blir syk. Regning fra sykehus er det som sender flest ut på gata i usa. Dette slipper vi oftest å tenke på her i norge.

Jeg ser den at det å være styrtrik kan være fett, men det er nok også individuelt. Det føles sikkert godt for mange å vite at du bestemmer over mange andre og at du er på toppen i en rang. At mange går rundt å drømmer om livet ditt og vil bli som du. Men dette er jo i likhet med at folk ser opp til dumme reality stjerner, ganske så tomme verdier. Eller tar jeg helt feil?

De vi burde sett opp til er folk som gjør noe, for at livet til andre blir bedre. Og da tenker jeg ikke bare på leger eller folk som ofrer sin tid for andre. Men folk som finner opp smarte ting innen vitenskap eller bidrar med berikelse på ett eller annet plan.

Jeg har bare tenkt over dette noe i det siste, fordi jeg har flere venner som nesten har skiftet personlighet med å bli fanatiske kapitalister. For noen få år siden hadde disse tid til å gjøre morsomme ting men handler alt om penger. De jobber vanlige jobber og har forskjellige projekter ved siden av. Enten i form av pyramide som zinzino, kjøp\ salg av aksjer og forsøker å ha en bedrift. De kjøper svindyre bøker og drar på svindyre seminar. Alt er en investering i fremtiden. Prater om vanlige folk som om de er tapere og drømmer om å bli rikest mulig. Har du en hobby blir du sett ned på, dette er for dumme folk som ikke vet å bruke tiden sin riktig.

For meg ser dette ut til å være en økende trend blant hele befolkningen?

For meg er det motsatt! Det blir mindre og mindre viktig og jeg omgås mest folk som ikke er så opptatt av penger, men liker å ha det gøy. De venninnene jeg har hatt som er veldig opptatt av status og penger har jeg kuttet ut, trivdes ikke å omgås dem lenger.

Ang misunnelse som han over er offer for:

Jeg kjenner mange rike folk og har aldri kjent misunnelse! De kan reise så mye de ønsker, jeg bryr meg ikke, jeg gleder meg til og med på deres vegne!

Jo eldre jeg blir, jo mer setter jeg pris på givende selskap og samtaler og alt som ikke koster penger.

La streberne strebe!

• Liker 2
Skrevet

Jo eldre jeg blir, desto mer viktigere merker jeg at sånt blir for meg. Jeg er selv opptatt av å tjene godt. Ikke bare fordi jeg liker følelsen av økonomisk trygghet og frihet, men også den statusgreia. Bare det å kjøre ordentlig bil, gjør at jeg tenker at de folkene gjør det bra. Jeg skal innrømme at jeg tenker ned på de som kjører gamle, rustne Volvoer fra 1995. Det forteller meg at dette er folk som ikke er spesielt selvstendige, tjener dårlig eller kanskje lever på Nav.

Jeg vet, jeg vet, folk er opptatt av forskjellige ting og man kan ikke dømme alle ut fra om de kjører komfortable og trafikksikre biler vs. biler som koster mindre enn vrakpant MEN det forteller mye om den økonomiske tilværelsen mange er i.

Så ja, jeg er opptatt av rikdom også veldig mye på grunn av status. Jeg er ikke redd for å innrømme det :rolleyes:

(Bare for å påpeke det: Jeg gjør det greit, men er langt fra det som defineres som rik)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme problem, men heldigvis er det bare en venninne. Hun kommenterer surt og spydig på mine turer. Blir direkte ufin hver gang jeg forteller om en ny tur når hun spør. Det samme gjelder klærne jeg kjøper. 

Men når jeg lar henne bli med på turene mine alt betalt av meg og arver de dyre klærne mine klager hun ikke. 

Anonymkode: 3f13e...a46

• Liker 1
Annonse
Gjest GiftMann38
Skrevet

Folk er misunnelige. Misunnelse er en primal egenskap ved mennesker og jeg har lært for lenge siden at det er best å holde en lav profil og omgås folk som er like meg selv.

Skrevet
1 time siden, Tibbie skrev:

Jo eldre jeg blir, desto mer viktigere merker jeg at sånt blir for meg. Jeg er selv opptatt av å tjene godt. Ikke bare fordi jeg liker følelsen av økonomisk trygghet og frihet, men også den statusgreia

For meg er det motsatt, merker mer og mer hvor lite det statusgreiene betyr for meg, faktisk ikke en eneste dritt. Det å ha økonomisk trygghet til å kunne betale sine regninger hus og mat er noe man alltid setter stor pris på. Men statusen? Overhodet ikke, dette er et tilbakelagt stadium og kommer aldri tilbake til meg :)  To old for that shit.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Tibbie skrev:

Jo eldre jeg blir, desto mer viktigere merker jeg at sånt blir for meg. Jeg er selv opptatt av å tjene godt. Ikke bare fordi jeg liker følelsen av økonomisk trygghet og frihet, men også den statusgreia. Bare det å kjøre ordentlig bil, gjør at jeg tenker at de folkene gjør det bra. Jeg skal innrømme at jeg tenker ned på de som kjører gamle, rustne Volvoer fra 1995. Det forteller meg at dette er folk som ikke er spesielt selvstendige, tjener dårlig eller kanskje lever på Nav.

Jeg vet, jeg vet, folk er opptatt av forskjellige ting og man kan ikke dømme alle ut fra om de kjører komfortable og trafikksikre biler vs. biler som koster mindre enn vrakpant MEN det forteller mye om den økonomiske tilværelsen mange er i.

Så ja, jeg er opptatt av rikdom også veldig mye på grunn av status. Jeg er ikke redd for å innrømme det :rolleyes:

(Bare for å påpeke det: Jeg gjør det greit, men er langt fra det som defineres som rik)

Delvis enig. Gjør det også "greit", men bryr meg ikke om folk syntes det er status eller ikke, for meg handler det om den økonomiske tryggheten og at man har råd til å gjøre en del ekstra, enten det er reise, skaffe noe nytt man trenger (eller ikke trenger), fornye garderoben eller hva som helst. Det er ålreit å kunne gjøre ting, uten å måtte snu på krona, og jeg klager ikke, har det nok relativt romslig, uten at jeg vil definere meg som "skikkelig rik". 

Men skjønner ikke greia at bil er statussymbol? Du vet at mange har tatt lån opp etter pipa for å kjøre en Tesla eller Mercedes AMG? 

For det andre er det ikke slik at alle som kjører gammel bil er fattig. Noen av oss setter pris på sjarmen i litt eldre biler som faktisk må kjøres (med manuelt gir og uten for mye elektronikk): Jeg kan se poenget hvis man kjører rundt i noe som overhodet ikke er vedlikeholdt og er direkte trafikkfarlig fordi bilen holder på å bryte sammen av rust, men vedlikeholder man kan man finne mye kjøreglede i et "vrak". Det krever nok dog at man finner en viss kjøreglede i biler med gir, uten antispinn eller kjørecomputer, og for noen biler også uten ABS. Man får en kontakt med bilen jeg aldri har opplevd i nye biler. 

Anonymkode: 9f629...a9f

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det andre er det ikke slik at alle som kjører gammel bil er fattig. Noen av oss setter pris på sjarmen i litt eldre biler som faktisk må kjøres (med manuelt gir og uten for mye elektronikk):

Dette ! Min lille drøm faktisk, ha en solid garasje der jeg kan ha en slik bil, mekke litt få det til, og bare nyte kjøreturer med god gammeldags bil :) Men en mareritt om man skal stå ute i tunet å skru!

Skrevet
3 timer siden, Tibbie skrev:

En av de rikeste jeg vet om, har kjørt samme bil siden begynnelsen av 90 tallet og det er en kjedelig opel og bor i et vanlig hus. Leier ut større hus en det han bor i selv. Eneste jeg vet han har som er fancy er en stor båt men det er hobbyen hans. Han er god for over 150 mill. Min far går på nav, er uføre og kjører spiller ny bil til 500k. Han er også fryktelig opptatt av status og er en av de som skryter av deg ørene.

Jeg tjener helt greit og kjører en gammel rusten truck. For meg er bil kun en ting, det er å komme seg frem. Har hatt mercedes og alt det der, men det var bortkasta for min del. Gå rundt å være redd for riper i lakken.

Jeg synes det med status viser mangel på livsperspektiv og kanskje litt mindreverdighetskomplekser eller frykt for at andre skal oppfatte en selv som mindre.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...