AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #1 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg trenger litt tips ang. min 2 åring som er veldig småspist og kresen. Hun er liten av seg for alderen, men har alltid fulgt kurven sin så det er ikke noe problem. Det som bekymrer meg litt er at hun er så småspist. Det har hun vært siden vi har begynt med fast føde. Det er dager hvor hun spiser skikkelig godt, men det er så få av slike dager og jeg merker jeg blir fort stresset når hun for eksempel ikke vil ha skive til frokost, men foretrekker bare youghurt. Når hun sier nei til skive med kaviar, så får hun et valg om å få en skive med leverpostei eller ost, vil hun ikke noe av det, tilbyr jeg youghurt, mat må jo hun ha! Jeg vet ikke om det er så veldig lurt å tilby de noe annet når de sier nei til «vanlig mat», men jeg har gjort det hele veien og muligens har jeg skjemt hun bort litt med at hun har så mange valg. Men jeg gjør det kun fordi jeg tenker det er best hun spiser en bolle eller en youghurt enn at hun ikke spiser noe? Hun spiser dårlig i bhg også, noen ganger spiser hun godt, men det er ikke hver dag og det både stresser og bekymrer meg litt. Jeg vet ikke om jeg gjør alt rett her hjemme når jeg tilbyr henne andre ting når hun sier nei til middag eller skive. Men hun elsker kjøttkaker og brun saus, og det spiser hun masse av når vi lager det til middag, men vi kan jo ikke spise kjøttkaker og brun saus hver dag! Har noen noe tips til pålegg og middager vi kunne prøvd? Eller skal jeg bare stresse helt ned og godta at hun ikke vil ha middag enkelte dager? Bare la hun gå uten mat til neste måltid slik at hun forstår at hun får ikke noe annet? Hva gjør jeg? 🤷♀️ Anonymkode: b3bc8...664
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #2 Skrevet 12. oktober 2018 I stedet for yoghurt, lag en smoothie med et rått egg eller litt olivenolje i. Smaken forsvinner i smoothien, men da får hun i seg solid næring. Anonymkode: 9ff1f...1e0
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #3 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I stedet for yoghurt, lag en smoothie med et rått egg eller litt olivenolje i. Smaken forsvinner i smoothien, men da får hun i seg solid næring. Anonymkode: 9ff1f...1e0 Takk!! 🙌 Anonymkode: b3bc8...664
Kvartz Skrevet 12. oktober 2018 #4 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg hadde ikke gitt mitt barn bolle og yoghurt til frokost, jeg hadde latt være å handlet inn disse tingene. Vil hun ikke spise frokost når du serverer så kan du prøve igjen litt senere. 4
Frostrose Skrevet 12. oktober 2018 #5 Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Vi fikk beskjed på helsestasjonen at vi ikke skulle tilby annen mat. Dersom hun ikke spiste, skulle vi ta vekk maten, gjøre noe annet, og tilby mat igjen etter minst 30 min (slik at det blir et helt nytt måltid). Datteren min er en del yngre enn din, men det høres jo fornuftig ut. Hva med å høre med din datters helsestasjon? Endret 12. oktober 2018 av Frostrose 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #6 Skrevet 12. oktober 2018 5 minutter siden, Kvartz skrev: Jeg hadde ikke gitt mitt barn bolle og yoghurt til frokost, jeg hadde latt være å handlet inn disse tingene. Vil hun ikke spise frokost når du serverer så kan du prøve igjen litt senere. Prøver på det også, men da vet hun at det står youghurt i kjøleskapet, så da foretrekker hun den. Men bolle får hun altså ikke hver dag😅 Kanskje en gang i uken eller noe. Jeg vil jo helst at hun skal spise skikkelig mat. Anonymkode: b3bc8...664
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #7 Skrevet 12. oktober 2018 1 minutt siden, Frostrose skrev: Vi fikk besøke på helsestasjonen at vi ikke skulle tilby annen mat. Dersom hun ikke spiste, skulle vi ta vekk maten, gjøre noe annet, og tilby mat igjen etter minst 30 min (slik at det blir et helt nytt måltid). Lager man helt ny skive da eller kan man gi samme skive som man har laget for 30 min siden? Anonymkode: b3bc8...664
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #8 Skrevet 12. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Lager man helt ny skive da eller kan man gi samme skive som man har laget for 30 min siden? Anonymkode: b3bc8...664 Selvfølgelig trenger du ikke kaste maten.. Anonymkode: 9ff1f...1e0
Frostrose Skrevet 12. oktober 2018 #9 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lager man helt ny skive da eller kan man gi samme skive som man har laget for 30 min siden? Anonymkode: b3bc8...664 Det skulle være noe helt annet. Gjerne grøt istedetfor skive.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #10 Skrevet 12. oktober 2018 jeg Spiste så og si ikke noenting som barn. Mine foreldre var helt fortvilte. I dag tror jeg det skyldtes at jeg rett og slett ikke er noen stor fan av brød. Har aldri likt tørt brød med pålegg, og liker bedre varm mat. Så kanskje prøve andre konsistenser. Grøt som en nevner. Grove vafler eller grove muffins. Anonymkode: 8cbc1...e7c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #11 Skrevet 12. oktober 2018 Putt havregryn i yogurten, hjelper iallefall litt. Anonymkode: 9ef73...53d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #12 Skrevet 12. oktober 2018 Min er også enormt småspist. Ikke hør på helsefanatikerene her inne. Bolle og youghurt er bedre enn ingenting å man kan ikke sette seg inn i hvordan deter å ha en skikkelig småspist unge om de ikke har det selv. Vår helsestasjon har gitt oss råd om å gi ungen det han vil ha, for alt er bedre enn ingenting. Så her lever vi etter mantran, alt som går ned av mat er en seier. Vi gir heller ungen vår bolle og youghurt enn at han ikke spiser noe. Han er tynn nok fra før. Helsestasjonen sier at dette vil han vokse fra seg, å det tror vi på og fortsetter å tilby han diverse mat og når han ikke vil ha det så får han det vi vet han spiser. Anonymkode: 5bd4b...fc3 5
Frostrose Skrevet 12. oktober 2018 #13 Skrevet 12. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min er også enormt småspist. Ikke hør på helsefanatikerene her inne. Bolle og youghurt er bedre enn ingenting å man kan ikke sette seg inn i hvordan deter å ha en skikkelig småspist unge om de ikke har det selv. Vår helsestasjon har gitt oss råd om å gi ungen det han vil ha, for alt er bedre enn ingenting. Så her lever vi etter mantran, alt som går ned av mat er en seier. Vi gir heller ungen vår bolle og youghurt enn at han ikke spiser noe. Han er tynn nok fra før. Helsestasjonen sier at dette vil han vokse fra seg, å det tror vi på og fortsetter å tilby han diverse mat og når han ikke vil ha det så får han det vi vet han spiser. Anonymkode: 5bd4b...fc3 TS sitt barn følger kurven sin, så da er ikke alt bedre enn ingenting. Ungen får nok mat. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #14 Skrevet 12. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min er også enormt småspist. Ikke hør på helsefanatikerene her inne. Bolle og youghurt er bedre enn ingenting å man kan ikke sette seg inn i hvordan deter å ha en skikkelig småspist unge om de ikke har det selv. Vår helsestasjon har gitt oss råd om å gi ungen det han vil ha, for alt er bedre enn ingenting. Så her lever vi etter mantran, alt som går ned av mat er en seier. Vi gir heller ungen vår bolle og youghurt enn at han ikke spiser noe. Han er tynn nok fra før. Helsestasjonen sier at dette vil han vokse fra seg, å det tror vi på og fortsetter å tilby han diverse mat og når han ikke vil ha det så får han det vi vet han spiser. Anonymkode: 5bd4b...fc3 Det er bra at jeg er ikke alene om akkurat dette 😅 Det å ha en småspist barn er skikkelig slitsomt og stressende for oss foreldre. Så hun får det hun liker her i huset slik at hun får i seg mat i det minste. Pleier å ta henne opp og vise henne hva vi har i kjøleskapet, så velger hun det hun vil ha selv. Som oftest er det god morgen yoghurt, spiser også det som er oppi av havre og rosiner. Anonymkode: b3bc8...664
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #15 Skrevet 12. oktober 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg Spiste så og si ikke noenting som barn. Mine foreldre var helt fortvilte. I dag tror jeg det skyldtes at jeg rett og slett ikke er noen stor fan av brød. Har aldri likt tørt brød med pålegg, og liker bedre varm mat. Så kanskje prøve andre konsistenser. Grøt som en nevner. Grove vafler eller grove muffins. Anonymkode: 8cbc1...e7c God ide, skal prøve med grøt. Men hun er ikke så glad i det akkurat 😅 mener vi har 5 forskjellige typer grøt stående i skapet, alle er bare åpnet og smakt på en gang. Uff! Anonymkode: b3bc8...664 1
skruf Skrevet 12. oktober 2018 #16 Skrevet 12. oktober 2018 Ene ungen min har alltid vært småspist og tynn, ikke alltid det går over, nå er hun voksen men fortsatt småspist og tynn. Hun har aldri vært glad i brød, så jeg tilbød andre alternativer. Noe frokostmenneske har hun aldri vært, så da hun var lita så besto frokosten som oftest av et hardkokt egg med litt smør og yoghurt med havregryn i. Å la henne gå uten frokost var ikke aktuelt. Ting jeg brukte å gi henne til frokost/lunsj kunne være: Egg i ulike varianter Yoghurt med gryn oppi Lapper (lagde av melk, egg, havregryn, div meltyper) Havregryn med melk og syltetøy Matmuffins Fløyelsgrøt/smørgrøt Havregrynsgrøt Pizzasnurrer (grov variant) Grove horn med ost og skinke inni
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #17 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg ville bare prøvd å ikke stresse med det så lenge hun følger kurven sin. Min var også sånn, men fulgte kurven sin i nedre normalområde. Nå har han snudd helt og gått gradvis over til øvre normalområde, så nå er vi litt bekymret den veien. Han er 7 år og har blitt veldig glad i mat, kan spise 4 brødskiver til et måltid og fortsatt be om mer. Da han var 1-4 år var vi veldig fornøyd om han spiste en halv... Han spør også til stadighet etter "noe godt", mens han tidligere egentlig var uinteressert i å spise noe som helst. Det er i alle fall veldig greit nå at vi ikke har gitt ham for mange usunne vaner i desperasjon etter å få i ham mat. Han fikk velge pålegg selv da, men fikk ikke ombestemme seg etter han hadde fått det. Og yoghurt anså jeg som greit for å få i ham noe, helst med havregryn i. Men boller og lignende fikk han sjelden. Vi måtte også instruere barnehagen om at han ikke skulle tvinges til å spise, fordi det hendte han kom hjem og sa han hadde fått vondt i magen fordi han ikke fikk gå fra bordet før han hadde spist en viss mengde. De var litt fortvilet og mente det gikk jo ikke an at han bare spiste én bit av en brødskive til et måltid. Men noen er tydeligvis bare sånn, og man merket det ikke på han heller. Alltid vært stort sett frisk og rask, godt humør og høyt energinivå. Eneste problemet var at han hadde jernmangel en stund, men han fikk tabletter, og legen sa at vi uansett bare skulle fortsette som vi gjorde. Tilby variert og for det meste sunn mat, men ikke presse eller tvinge. Ved sykdom kunne han gå en uke uten å spise i det hele tatt (DA fikk han tilbud om kjeks og boller. ) Men da skulle vi fokusere på å få i ham væske fikk vi beskjed om. Gjerne med sukker, så han fikk litt energi. Anonymkode: 1cc68...b5d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #18 Skrevet 12. oktober 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: God ide, skal prøve med grøt. Men hun er ikke så glad i det akkurat 😅 mener vi har 5 forskjellige typer grøt stående i skapet, alle er bare åpnet og smakt på en gang. Uff! Anonymkode: b3bc8...664 Hvis grøten ikke blir spist, kan man tilsette egg, byggmel og natron og steke lapper. populært her i huset. Anonymkode: 8cbc1...e7c
Factum Factaria Skrevet 12. oktober 2018 #19 Skrevet 12. oktober 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: God ide, skal prøve med grøt. Men hun er ikke så glad i det akkurat 😅 mener vi har 5 forskjellige typer grøt stående i skapet, alle er bare åpnet og smakt på en gang. Uff! Anonymkode: b3bc8...664 5 forskjellige typer grøt? Hva slags grøt er det? Hva med god gammeldags havregrøt? Kan smaksettes med banan, eple og kanel. Eller honning og bær. Kun fantasien setter grenser. Jeg har også et barn som i perioder spiser fryktelig lite, men et friskt barn vil ikke sulte seg og så lenge barnet følger kurven sin og utvikler seg som det skal så hadde jeg stresset ned. Lag minst mulig styr rundt mat, tilby god, sunn og variert mat. La gjerne barnet delta i matlaging og la det forsyne seg selv. Vil ikke barnet spise, så er det helt greit. Det er heller ikke alle som er så glad i brødmat, så prøv å variere. Omelett, matmuffins, grove pannekaker/vafler, middagsrester kan spises også til frokost.
Ulrikke Skrevet 12. oktober 2018 #20 Skrevet 12. oktober 2018 Hun er 2 år. Hun vet at hvis hun bare sier nei til brødskiva, så kommer mamma med yoghurt. Du må jo velge selv hvordan du gjør det hjemme, men jeg ville ikke valgt den varianten. Da ville kjøleskapet faktisk vært tomt for yoghurt en stund, så hun fikk se selv... MEN: det hun spiser MÅ ikke være brødskive! Du kan lage eggerøre eller omelett, gjerne med skinke eller kylling i, kutte opp de grønnsakene hun liker (agurk/paprika/tomat/gulrot, hva vet jeg) og servere på en tallerken, evt. sammen med en fiskekake og noen ostestaver. Tar ikke så lang tid om morgenen! Egg og ost er fin næring, sammen med grønnsakene blir det bra! Fiskekaker liker mange barn hvis de bare får den "bar"! Evt. et hardkokt egg hun kan spise helt, noen kyllingbiter, grønnsaker... Grove lapper med havregryn, evt med litt syltetøy på. Kjøttboller/kyllingkjøttboller, grove pizzasnurrer, gulrotstaver.... Synes hun rundstykker er bedre enn brødskiver? Der er min 13-åring enda, og du får grove rundstykker vakuumpakket feks på Rema til under en 10'er.... Jeg jobber i barnehage med 2- og 3-åringer. Noen av dem lever på pålegg de tar av skiva, en bit eller to og ellers luft og kjærlighet. Men de er normale i størrelsen og vokser! Jeg forstår at det er vanskelig å ikke falle for fristelsen til å bare gi henne NOE. Men hvis barnet mitt var veldig småspist hadde jeg jo heller villet at det hun spiste var ok mat, enn å fylle henne opp med boller og yoghurt (satt på spissen da, mener det ikke så bokstavelig). Mener selvfølgelig ikke at du skal prøve alt jeg foreslår på en gang.... Men jeg ville heller gitt henne et par-tre ting på tallerkenen samtidig og latt henne spise det hun vil av det som er der, enn å først gi henne en ting, hun rister på hodet, så prøvd en annen ting og så en tredje, og så kommet med en bolle.... Det KAN til slutt bli en slags maktkamp, og den er du dømt til å tape, evt.... Da er det bedre med flere ting på samme tallerken, hun spiser det hun vil der, og så er dere ferdig. Ikke tilbud om både det ene, det andre og det tredje om hun ikke vil ha... Men som sagt, du skal jo være komfortabel i dette.... Jeg tror ikke du trenger å være så stresset for dette, hun virker å vokse som hun skal. Min erfaring er at det har best virkning om mamma og pappa tilsynelatende gir fullstendig blaffen i hvor mye barnet spiser, bare sitter og prater og har det hyggelig seg imellom. At man får panikk inni seg fordi barnet såvidt har spist EN makaroni får man holde for seg selv... Men å hele tiden få spørsmål om man vil ha det eller det, om man ikke kan spise litt mer, om man kan ta en bit mer av sånn og sånn, det gjør ikke at matlysten øker.... Tror JEG da.... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå