Gå til innhold

Verge mot sin vilje, tolga


Drakan

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xw1gbx/magnus-fra-tolga-jeg-er-skuffet-over-at-ordfoereren-ikke-sa-unnskyld?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=P3xWy0

 

https://www.vg.no/spesial/2018/verge/

Har sett litt på denne saken i det siste. 
Lurer på hva andre tenker om dette. 
Er det mulig flere er tvunget under lignende forhold for at en kommune skal tjene grovt på det? Så vidt jeg har forstått, ble dette gjort for at kommunen skule tjene ekstra penger i kassen. Er ikke dette bedrageri av velferdsordningen i Norge? Det er mange underlige ting i denne saken, jeg er litt sjokkert over at ordføreren får fortsette 😮

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så programmet, og lot meg irritere noe grundig over denne ordføreren. Her legger både statsministeren og helseministeren seg flate og unnskylder, mens denne burugla (unnskyld uttrykket, men nå er jeg sur) står der og lirer av seg den ene innøvde frasen etter den andre, fullstendig uten sammenheng og fornuft. Hver gang hun ba om ordet og fikk det, kom hun med det samme vrøvlet, uten at det virket som om hun helt skjønte hva hun egentlig liret av seg. Er dette den beste ordførerkandidaten de klarte å spa opp i Tolga, altså? Jeg er sjokkert.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Garderobemannfrue skrev:
 

Jeg så programmet, og lot meg irritere noe grundig over denne ordføreren. Her legger både statsministeren og helseministeren seg flate og unnskylder, mens denne burugla (unnskyld uttrykket, men nå er jeg sur) står der og lirer av seg den ene innøvde frasen etter den andre, fullstendig uten sammenheng og fornuft. Hver gang hun ba om ordet og fikk det, kom hun med det samme vrøvlet, uten at det virket som om hun helt skjønte hva hun egentlig liret av seg. Er dette den beste ordførerkandidaten de klarte å spa opp i Tolga, altså? Jeg er sjokkert.

Helt enig, og det er jo allerede beviselig skjedd ting her som er meget graverende i seg selv, som denne umyndiggjøringen, 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pinlig for Tolga.

Men var det andre enn meg som la merke til at leder i Norsk forbund for utviklingshemmede sa at dette ikke var den verste saken?

Det bør få journalistene til å grave mer. Her er det de som skaffer rettferdighet, ikke Helseministeren og andre som gir kommunene lov til å herje som de vil med mennesker.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Garderobemannfrue skrev:
 

Jeg så programmet, og lot meg irritere noe grundig over denne ordføreren. Her legger både statsministeren og helseministeren seg flate og unnskylder, mens denne burugla (unnskyld uttrykket, men nå er jeg sur) står der og lirer av seg den ene innøvde frasen etter den andre, fullstendig uten sammenheng og fornuft. Hver gang hun ba om ordet og fikk det, kom hun med det samme vrøvlet, uten at det virket som om hun helt skjønte hva hun egentlig liret av seg. Er dette den beste ordførerkandidaten de klarte å spa opp i Tolga, altså? Jeg er sjokkert.

Signerer. Makan til fjott. Dårlig ordfører som ikke gidder å be om unnskyldning. :roll: En unnskyldning hadde vært på sin plass

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får så vondt av brødrene. Mitt inntrykk er at de har blitt stigmatisert siden de var små (siden de ble mobbet igjennom hele skolegangen), og så har det bare hengt ved dem siden. 

Er helt målløs over at ordføreren ikke kan gi dem en unnskyldning når både statsministeren og helseministeren har gjort det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ops2 skrev:
 

Det var pinlig for Tolga.

Men var det andre enn meg som la merke til at leder i Norsk forbund for utviklingshemmede sa at dette ikke var den verste saken?

Det bør få journalistene til å grave mer. Her er det de som skaffer rettferdighet, ikke Helseministeren og andre som gir kommunene lov til å herje som de vil med mennesker.

Det er en av mine tanker også. 
Hvor utbredd er det egentlig? Kanskje det er flere i Norge som er blitt tvangs verget eller ufør (slik som i denne saken). 😕 
Ledere skal ikke slippe unna om dette blir oppdaget. Håper dette får konsekvenser for ordføreren. Kanskje det er flere i kommunen som er feilbehandlet som syk. Leste at de doblet tallet på et år fra 5 til 10. Kanskje 2 andre i samme kommune har blitt frarøvet rettighetene sine slik som brødrene 😮 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Drakan skrev:
 

Det er en av mine tanker også. 
Hvor utbredd er det egentlig? Kanskje det er flere i Norge som er blitt tvangs verget eller ufør (slik som i denne saken). 😕 
Ledere skal ikke slippe unna om dette blir oppdaget. Håper dette får konsekvenser for ordføreren. Kanskje det er flere i kommunen som er feilbehandlet som syk. Leste at de doblet tallet på et år fra 5 til 10. Kanskje 2 andre i samme kommune har blitt frarøvet rettighetene sine slik som brødrene 😮 

Jeg vet om et tilfelle. Det er en tøff kamp å kjempe for de som blir utsatt for dette, siden det oftest står noen maktmennesker over dem som får kjørt igjennom sin sak pga økonomiske interesser. En får bare håpe karma slår til til slutt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ordføreren var helt håpløs. Tenk om hun ihvertfall kunne sagt unnskyld for at noen innbyggere i kommunen hun styrer har blitt overkjørt og behandlet for dårlig. Da hadde hun ikke måttet innrømme noen feil der og da.

Denne saken er forferdelig stygg, og jeg håper den blir grundig ettergått.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mammamora90 skrev:
 

Får så vondt av brødrene. Mitt inntrykk er at de har blitt stigmatisert siden de var små (siden de ble mobbet igjennom hele skolegangen), og så har det bare hengt ved dem siden. 

Er helt målløs over at ordføreren ikke kan gi dem en unnskyldning når både statsministeren og helseministeren har gjort det.

Tenkte akkurat det samme da jeg så dette på NRK. Lurer på hva Høie tenkte da han stod ved siden av henne.

Det er allerede bevist at det er skjedd en feil (mtp at de aldri ble spurt om de ville ha verge), og likevel så vet hun ikke hva hun skal si unnskyld for? Hun må være stokkdum i tillegg til hjerteløs. Hun kan umulig beholde den jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, acna said:
 

Tenkte akkurat det samme da jeg så dette på NRK. Lurer på hva Høie tenkte da han stod ved siden av henne.

Det er allerede bevist at det er skjedd en feil (mtp at de aldri ble spurt om de ville ha verge), og likevel så vet hun ikke hva hun skal si unnskyld for? Hun må være stokkdum i tillegg til hjerteløs. Hun kan umulig beholde den jobben.

Hun er livredd for at brødrene skal gå til sak mot kommunen. Hvis hun sier unnskyld, så har hun innrømmet skyld på riksdekkende fjernsyn.

Man kan jo skjønne at hun kjemper for sin anseelse også. Her står det mye på spill, både økonomisk og personlig. Hun har blåst sin anseelse pokker i vold, så langt ut at det er åpenbart for alle som så innslaget. Men hun satser på at folk glemmer fort.

Tolga kommune er som et lite barn fersket med hånden ned i kakeboksen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tolga-saken kan sammenlignes med Juklerød-saken.

https://www.nrk.no/telemark/xl/juklerod-var-psykiatriens-_farlige_-varsler-1.13351231

Hadde Arnold Juklerød hatt Facebook eller Twitter i sin levetid, så hadde det blitt mer offentlig kjent.

Sitat

Først i 1995 fikk Juklerød en form for oppreisning ved at kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet i et brev innrømmet at myndighetene handlet ulovlig da grendeskolen ble lagt ned.

Juklerød hadde rett da han som lokal aksjonsleder i 1968 hevdet at skolesentraliseringen skjedde uten hjemmel i loven.

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en må se litt større på det, hele forvaltningen er jo en stor rettsikkerhets svakhet, da utøvelsen av lovverket er overført fra rettssalen til den enkelte byråkratt, som slik sett blir både politi, advokat, dommer og jury i en og samme person 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der skjer det noe :) 
Ikke godt nok, men det er i alle fall en start. 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vm2Oqj/tolga-ordfoerer-til-broedrene-unnskyld?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

 

Sitat

Ordfører Ragnhild Aashaug har i kveld gitt en uforbeholden unnskyldning til Arvid, Lars Peder og Magnus Holøyen og deres mor. (...)

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Drakan skrev:
 

Se der skjer det noe :) 
Ikke godt nok, men det er i alle fall en start. 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vm2Oqj/tolga-ordfoerer-til-broedrene-unnskyld?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

 

 

Selvsagt måtte hun komme med såpass for å unngå å bli halshogd ved fullmåne. For min del er jeg fremdeles glad jeg ikke bor i Tolga og måtte forholde meg til slike politikere i det daglige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har startet på grunnlag av avsløringene fra Tolga.
https://www.vg.no/spesial/2018/pu-tilskuddene/?utm_source=vgfront&utm_content=row-4

Sitat

Brødrene Lars Peder, Arvid og Magnus Holøyen ble registrert som psykisk utviklingshemmede av Tolga kommune – uten at de hadde fått vite det selv. (...)

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller faktisk mot at enkeltpersoner bør straffes med fengsel i denne saken. Så alvorlig er faktisk dette. Det er ekstremt nedverdigende og ydmykende å få en feilaktig diagnose som psykisk utviklingshemmet, fordi kommunen vil grafse til seg penger. Det er åpenbar kriminell virksomhet, og her må det statueres et eksempel. Handlingene til rådmann, ordfører og de andre som har vært med på dette, bør i allefall prøves i en rettssal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...