Gå til innhold

Hva er dine erfaringer med pruting på bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har kjøpt et par biler eller flere opp gjennom tiden? Hva er dine erfaringer rundt pruting? Både nybil og bruktbil er av interesse.

Anonymkode: f5e40...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode erfaringer med å prute både på nye og brukte biler, fra både forhandler og privat. På nye biler ( og brukte) hos forhandlere kan man også diskutere seg frem til at de installerer mer utstyr i bilen enn det den allerede har. Jeg har fått påsatt både hengerfeste og cruisecontroll uten å måtte betale en krone ekstra. 

 

Brukte biler fra privatselgere pruter man også på prisen, forventer også at folk pruter på prisen når jeg selger bilene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nobile skrev:
 

Gode erfaringer med å prute både på nye og brukte biler, fra både forhandler og privat. På nye biler ( og brukte) hos forhandlere kan man også diskutere seg frem til at de installerer mer utstyr i bilen enn det den allerede har. Jeg har fått påsatt både hengerfeste og cruisecontroll uten å måtte betale en krone ekstra. 

 

Brukte biler fra privatselgere pruter man også på prisen, forventer også at folk pruter på prisen når jeg selger bilene mine. 

Hvordan pruter du? Liksom, hva sier du? Synes det er så vanskelig å bare si "jeg vil ha hengerfeste på bilen uten å betale noe" 

Anonymkode: d5208...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tips; Hvis selgeren smiler og er glad når du har avsluttet handelen, så har du betalt for mye.. 

Hvis han er litt molefonken, så har du gjort en grei handel. 

Hvis han er sur, så har du gjort en god handel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan pruter du? Liksom, hva sier du? Synes det er så vanskelig å bare si "jeg vil ha hengerfeste på bilen uten å betale noe" 

Anonymkode: d5208...bcc

Pleier å si noe ala at jeg liker bilen, og er veldig interessert i å kjøpe den, men at jeg MÅ ha f. eks hengerfeste. Så diskuterer vi hvor mye hengerfestet koster, og så ber jeg de slå av det på totalsummen. Det verste som kan skje er at de sier nei 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også tanken på å prute er ekkel, men så har jeg hoppet i det noen ganger, og det har gått strålende! Det er mange som legger ut ting til prutepris, dvs. høyere enn det de egentlig mener de må ha, slik at de har litt å gå på, samtidig som en eventuell kjøper skal føle at hun/han har fått det billigere enn forventet.

Du merker det hvis selgeren er veldig ivrig etter å bli kvitt bilen, sjekk om den har ligget lenge på finn osv. Kommenter ting som ikke er perfekt. Sjekk hva som er vanlige feil på akkurat dette bilmerket, og forhør deg om ditt og datt har blitt skiftet i det siste. En liten bulk her, stygg flekk på setet, slitasje, en rar lyd, hva som helst, men det bør være reelt. Ikke virk for positiv fra første stund. Og vær hyggelig, uansett hvordan de reagerer på prutingen din :) 

Anonymkode: fe603...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På bil må du alltid prute. Forhandlerstrategien overfor er fin den, spesielt om du har fått selger til å skryte litt først. Var innom Møller en gang og selgeren skrøt av hvor godt det går, at de driver å bygge hist og pist, selger masse biler: "Så om dere vasser i penger kan vi kanskje gjøre noe med prisen her?", sa jeg, og maska datt. 😄

Ved privat handel er det nokså vanlig å si at man er interessert, men at prisen rett og slett må ned. Si gjerne at du har sett på andre biler, og at du er villig til å betale litt mer på den fine her (sjarmer selger), men så påpeker du vedlikeholdsetterslepet - "trenger jo nye dekk, understellsbehandling, nye bremseskiver, luftfilter" osv. Det hjelper å ha sett nøye på serviceheftet så du vet hva som faktisk må gjøres snart.

Jeg kjøper mye biler i prisklassen 50-100.000 kr og som regel vil jeg ha prisen 20% ned. Virker som om de fleste selgere legger seg på det nivået også, så det er ikke så ille som det høres ut. Lykke til! :)

Anonymkode: 107ab...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av biler med venteliste: på nye biler er standardrabatten ca 5-6%. Den får du bare av å sende en epost til forhandleren og helt uten å ha møtt selgeren.

Kommer du litt på talefot med selgeren, så kan du fort klare å oppnå 15% rabatt på nye biler. Så mye avslag kan du få på selv populære biler (men igjen: som regel ikke de med ventelister).

Anonymkode: 42ff5...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...