Gå til innhold

Har jeg rett til å møte min niese?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har kunnskap om retten familie og pårørende har dersom noen i familien, i dette tilfellet min søster, har fått barnet sitt fratatt av barnevernet? Min søster er svært psykisk syk, så datteren hennes, altså min niese er satt i et annet hjem. Har jeg noen mulighet til å få møte/tid med min niese? 

Anonymkode: 8700d...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Juridisk har du ingen rettigheter men du kan snakke med barnevernet og så kan de ta en vurdering på det. 

Anonymkode: c44c2...af9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men hvorfor tok ikke dere barnet?

Anonymkode: a55fd...f8f

Det er komplisert, og mange regler som spiller inn også der. Blant annet hvem biologisk mor vil at barnet skal være hos. Min søster var ikke i en tilstand til å kunne vurdere dette, men det tror jeg faktisk ikke ble tatt hensyn til. Det var aldri noe spørsmål om vi kunne ta datteren så vidt jeg har fått med meg. Vår mor er gammel og alene og jeg er ikke voksen nok til det, ellers hadde vi kanskje tatt den kampen. Men vi er og var alle ganske traumatiserte av hele situasjonen, så ingen tenkte nok helt klart når det gjaldt. Først var det også snakk om et midlertidig beredskapshjem, vi visste ikke at det skulle gå som det har gått. 

Anonymkode: 8700d...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Meadow skrev:
 

Kan du ikke spørre barnevernet om å få treffe henne?

Jo, etter å kommet meg etter alt det fæle så skjønner jeg at jeg må det. Det er litt derfor jeg spør, for å kunne forberede meg litt.. 

Anonymkode: 8700d...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Juridisk har du ingen rettigheter men du kan snakke med barnevernet og så kan de ta en vurdering på det. 

Anonymkode: c44c2...af9

Hva tar de med i vurderingen da? Søsteren min er nemlig psykotisk og veeeldig paranoid. Så hun vil ikke at noen skal ha kontakt med barnet bortsett fra henne selv. Er foreksempel biologisk mors ønske noe de tar hensyn til da? 

Anonymkode: 8700d...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hva tar de med i vurderingen da? Søsteren min er nemlig psykotisk og veeeldig paranoid. Så hun vil ikke at noen skal ha kontakt med barnet bortsett fra henne selv. Er foreksempel biologisk mors ønske noe de tar hensyn til da? 

Anonymkode: 8700d...a0a

Dersom bip-mor fortsatt har juridiske rettigheter og foreldreansvar for barnet så har de ingen annen mulighet enn å høre på mor. 

Anonymkode: c44c2...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Dersom bip-mor fortsatt har juridiske rettigheter og foreldreansvar for barnet så har de ingen annen mulighet enn å høre på mor. 

Anonymkode: c44c2...af9

Ja, det er det jeg har skjønt. Men er usikker på om hun har det. Barnet har vært borte fra henne i hvert fall 2 år, og hun gjør ingen ting for å få datteren sin tilbake, bortsett fra å ha samvær med henne den lille tiden barnetvernet har sagt at hun kan. Som er typ 30min*2 i halvåret. Vitner det om foreldrerett, det at hun har samvær? 

Anonymkode: 8700d...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, det er det jeg har skjønt. Men er usikker på om hun har det. Barnet har vært borte fra henne i hvert fall 2 år, og hun gjør ingen ting for å få datteren sin tilbake, bortsett fra å ha samvær med henne den lille tiden barnetvernet har sagt at hun kan. Som er typ 30min*2 i halvåret. Vitner det om foreldrerett, det at hun har samvær? 

Anonymkode: 8700d...a0a

Nei, det har ingenting med det å gjøre. Etter det du skriver om søsteren din, at hun er såpass paranoid, så regner jeg egentlig med at hun ikke har noe foreldreansvar. Jeg tror hun da er for syk til å ta så store valg som det fører med. Vet ikke moren din heller, hva som ble gjort? Hadde søsteren din ingen i sin familie inkludert i retten eller noe? Å bli fratatt selve foreldreansvaret er en veldig lang vei. Og har det blitt gjort her, så har vel barnet muligens blitt fjernadoptert? Det er sjeldent en vei tilbake etter det. 

Anonymkode: bfc86...6d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, det har ingenting med det å gjøre. Etter det du skriver om søsteren din, at hun er såpass paranoid, så regner jeg egentlig med at hun ikke har noe foreldreansvar. Jeg tror hun da er for syk til å ta så store valg som det fører med. Vet ikke moren din heller, hva som ble gjort? Hadde søsteren din ingen i sin familie inkludert i retten eller noe? Å bli fratatt selve foreldreansvaret er en veldig lang vei. Og har det blitt gjort her, så har vel barnet muligens blitt fjernadoptert? Det er sjeldent en vei tilbake etter det. 

Anonymkode: bfc86...6d3

Fjernadoptert? Har aldri hørt det uttrykket i sammenheng med barn, men om de barnet bor med har adoptert barnet er det vel ikke fjernadoptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei- du har ingen rettigheter etter barnet er tatt ut av huset og plassert med fosterforeldre.  At de ikke spurte deg er nok fordi de vil ikke ha noen i familien som har ansvar og mulighet at moren får besøke barnet i smug. De vurderer også den mentale tilstand til barnet og hva hun har blitt utsatt for. 

Så dessverre, du har null rettigheter her...og det er best for barnet at det er sann det er.  

Anonymkode: 5202a...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei- du har ingen rettigheter etter barnet er tatt ut av huset og plassert med fosterforeldre.  At de ikke spurte deg er nok fordi de vil ikke ha noen i familien som har ansvar og mulighet at moren får besøke barnet i smug. De vurderer også den mentale tilstand til barnet og hva hun har blitt utsatt for. 

Så dessverre, du har null rettigheter her...og det er best for barnet at det er sann det er.  

Anonymkode: 5202a...ade

Wow så bedrevitende du er som tror du vet mer enn TS, og så kul du er som slenger dritt til henne. Våkna opp på feil fot i dag?

Anonymkode: 51f8b...2de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om barneverntjenester av 1992 har en bestemmelse om at fylkesnemnda for sosiale tjenester kan bestemme at "andre enn foreldrene skal ha rett til samvær med barnet" (§ 4-19, 3. ledd). Hentet fra besteforeldre.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre barnevernet, og så kan de ta en avgjørelse.

Anonymkode: 9b3ca...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Tvist skrev:
 

Fjernadoptert? Har aldri hørt det uttrykket i sammenheng med barn, men om de barnet bor med har adoptert barnet er det vel ikke fjernadoptert?

Det kalles fjernadopsjon når barnet blir fratatt mor, og hun får beholde sine rettigheter frem til en eventuell adopsjon. Da betaler mor (og evt far) barnebidrag til nav, som går til fosterfamilie. Det er som jeg sa en lang prosess å bli fratatt hele foreldreansvar, så synes det er rart om det har skjedd her, uten at søster og mor har fått det med seg. For etter det, da er det adopsjon av fosterfamilie. Og da har man ingen sak, noen gang. 

Så ts, igjen, vet du noe om dette?

Og hvorfor har du ventet to år?

Anonymkode: bfc86...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei- du har ingen rettigheter etter barnet er tatt ut av huset og plassert med fosterforeldre.  At de ikke spurte deg er nok fordi de vil ikke ha noen i familien som har ansvar og mulighet at moren får besøke barnet i smug. De vurderer også den mentale tilstand til barnet og hva hun har blitt utsatt for. 

Så dessverre, du har null rettigheter her...og det er best for barnet at det er sann det er.  

Anonymkode: 5202a...ade

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Wow så bedrevitende du er som tror du vet mer enn TS, og så kul du er som slenger dritt til henne. Våkna opp på feil fot i dag?

Anonymkode: 51f8b...2de

Det er ikke bedrevitende. Det er faktisk sånn det ofte er i slike saker.

Men Ts kan alltids kontakte barnevernet å ytre ønske om at hun ønsker omsorg.

De vil da vurdere hennes forhold til søstera hvor nært de bor etc.

Vil mor da skape ustabilitet ved å møte opp uanmeldt i hjem og på skole? På fritidsaktiviteter? Vil hun skape utrygghet i barnets hverdag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det kalles fjernadopsjon når barnet blir fratatt mor, og hun får beholde sine rettigheter frem til en eventuell adopsjon. Da betaler mor (og evt far) barnebidrag til nav, som går til fosterfamilie. Det er som jeg sa en lang prosess å bli fratatt hele foreldreansvar, så synes det er rart om det har skjedd her, uten at søster og mor har fått det med seg. For etter det, da er det adopsjon av fosterfamilie. Og da har man ingen sak, noen gang. 

Så ts, igjen, vet du noe om dette?

Og hvorfor har du ventet to år?

Anonymkode: bfc86...6d3

Har funnet ut nå. Hun har fortsatt foreldreansvaret. Men ser barnet kun 1. time i halvåret. 

 

Jeg har ventet så lenge fordi jeg ikke har taklet noe annet. Vi er ganske traumatiserte hele gjengen etter alt som har skjedd. 

Anonymkode: 8700d...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BearMama skrev:
 

 

Det er ikke bedrevitende. Det er faktisk sånn det ofte er i slike saker.

Men Ts kan alltids kontakte barnevernet å ytre ønske om at hun ønsker omsorg.

De vil da vurdere hennes forhold til søstera hvor nært de bor etc.

Vil mor da skape ustabilitet ved å møte opp uanmeldt i hjem og på skole? På fritidsaktiviteter? Vil hun skape utrygghet i barnets hverdag?

 

Hun spør jo bare om å få besøke barnet, ikke ta over omorgen. Forhåpentligvis er barnet for lengst i et stabilt og godt hjem, det har jo gått to år.

 

Anonymkode: d768c...0e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...