Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Styrketrening

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg har meldt meg inn på 3t og vil gjerne trene så mye styrke som mulig. Men jeg blir så enormt stiv etter å ha trent! Får mange råd, noen sier man SKAL tøye ut, andre sier at man IKKE skal gjøre det. Hva er best? Og vil denne stivheten bli mindre etterhvert, slik at jeg etterhvert kan trene styrke hver dag? Nå får jeg bare trent et par ganger i uka, klarer ikke løpe mellom heller. For man bør vel ikke trene når musklene er stive? Målet mitt er å bygge muskler.

Anonymkode: 68824...eb3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

studerende

Tilstanden du beskriver kalles delayed onset muscle soreness (DOMS) eller god gammeldags stølhet på norsk. Det er ikke farlig. Tøying hjelper ikke mot dette, men lett uttøying etter styrketrening kan likevel være lurt. Stølhet reduseres når man blir vant til øvelsene man trener. Om du trener knebøy hver tredje uke vil du nok bli kjempestøl hver gang, men om du trener bøy 1-3 ganger i uken vil du til slutt ikke merke så mye til det med mindre du trener med veldig høy intensitet.

Dersom du er fersk når det kommer til styrketrening er det ikke anbefalt å trene styrke hver eneste dag. Start med å følge et fullkroppsprogram 3 dager i uken. Kroppen blir ikke stor og sterk av trening, den blir det av å bygge seg selv opp igjen etter trening. Dette krever tilstrekkelig hvile.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Stølhet

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...