Gå til innhold
AnonymBruker

Styrketrening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har meldt meg inn på 3t og vil gjerne trene så mye styrke som mulig. Men jeg blir så enormt stiv etter å ha trent! Får mange råd, noen sier man SKAL tøye ut, andre sier at man IKKE skal gjøre det. Hva er best? Og vil denne stivheten bli mindre etterhvert, slik at jeg etterhvert kan trene styrke hver dag? Nå får jeg bare trent et par ganger i uka, klarer ikke løpe mellom heller. For man bør vel ikke trene når musklene er stive? Målet mitt er å bygge muskler.

Anonymkode: 68824...eb3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

studerende

Tilstanden du beskriver kalles delayed onset muscle soreness (DOMS) eller god gammeldags stølhet på norsk. Det er ikke farlig. Tøying hjelper ikke mot dette, men lett uttøying etter styrketrening kan likevel være lurt. Stølhet reduseres når man blir vant til øvelsene man trener. Om du trener knebøy hver tredje uke vil du nok bli kjempestøl hver gang, men om du trener bøy 1-3 ganger i uken vil du til slutt ikke merke så mye til det med mindre du trener med veldig høy intensitet.

Dersom du er fersk når det kommer til styrketrening er det ikke anbefalt å trene styrke hver eneste dag. Start med å følge et fullkroppsprogram 3 dager i uken. Kroppen blir ikke stor og sterk av trening, den blir det av å bygge seg selv opp igjen etter trening. Dette krever tilstrekkelig hvile.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Stølhet

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her