Jump to content
AnonymBruker

Lavkarbo+trening

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei jeg lurer på hva er best å spise før trening hvis man vil ha best mulig energi til treningen og hvis man går på lavkarbo? Ønsker å gå ned i vekt

Anonymkode: 63260...966

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det fine med lavkarbo/ketose er at kroppen som regel er i ren fettforbrenning, og derfor ikke direkte avhengig av tilført energi under trening, da kroppen tar energien fra eget fettlager. Selv trives jeg best med å trene på tom mage. Kroppen burde dog få venne seg til dette før man evt hiver seg over den tyngste økta. Skulle man føle seg litt småuggen eller lignende under trening kan det hjelpe å få i seg litt ekstra salt før trening. :) 

Anonymkode: 8f51d...98a

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pro.FitnessTrainer

Det kommer helt an på hvordan lav karbo dietten ser ut, mange som har misforstått dette emnet. Første du bør gjøre er å kjøpe deg noen Ketostix på apoteket. Så tisser du på en stix og ser hvor på farve skalaen den er. Mørkest farve viser om du utskiller ketose i urinen dvs bruker fett som hovedenergikilde. Husk at for å unngå at du kommer i en katabol tilstand må du ha et daglig høyt proteininntak og litt høyt fettinntak hvis karbohydrat inntaket reduseres mye. Og spis hver 3 time. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wiggins
On 10/30/2018 at 7:15 PM, AnonymBruker said:
 

Det fine med lavkarbo/ketose er at kroppen som regel er i ren fettforbrenning, og derfor ikke direkte avhengig av tilført energi under trening, da kroppen tar energien fra eget fettlager. Selv trives jeg best med å trene på tom mage. Kroppen burde dog få venne seg til dette før man evt hiver seg over den tyngste økta. Skulle man føle seg litt småuggen eller lignende under trening kan det hjelpe å få i seg litt ekstra salt før trening. :) 

Anonymkode: 8f51d...98a

Jeg har til gode å få en forklaring fra lavkarbofans på følgende:

- Når intensiteten er under syreterskel forbrennes for det meste fett. Fettforbrenning er aerobt, dvs. krever oksygen, og er kroppens foretrukne energikilde. Selv når man sitter i sofaen forbrennes noe glykogen (karbohydratlageret vårt), og skaper litt melkesyre.

- Glykogen er energikilden kroppen bruker når intensiteten blir så høy at vi ikke får nok oksygen til å få mesteparten av energien fra fettforbrenning. Skal intensiteten over syreterskel må man ha et glykogenlager å tappe fra.

- Man sier om en langdistanseutøver at h*n har sprukket hvis vedkommende er gått tom for glykogen. Da går automatisk intensiteten ned fordi de må få mesteparten av energien fra fettforbrenning.

Spørsmål til lavkarbofans: Hvordan mener dere at en som går på lavkarbo skal klare å prestere over syreterskel uten å ha noe særlig glykogenlager?

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
23 timer siden, Wiggins skrev:
 

Jeg har til gode å få en forklaring fra lavkarbofans på følgende:

- Når intensiteten er under syreterskel forbrennes for det meste fett. Fettforbrenning er aerobt, dvs. krever oksygen, og er kroppens foretrukne energikilde. Selv når man sitter i sofaen forbrennes noe glykogen (karbohydratlageret vårt), og skaper litt melkesyre.

- Glykogen er energikilden kroppen bruker når intensiteten blir så høy at vi ikke får nok oksygen til å få mesteparten av energien fra fettforbrenning. Skal intensiteten over syreterskel må man ha et glykogenlager å tappe fra.

- Man sier om en langdistanseutøver at h*n har sprukket hvis vedkommende er gått tom for glykogen. Da går automatisk intensiteten ned fordi de må få mesteparten av energien fra fettforbrenning.

Spørsmål til lavkarbofans: Hvordan mener dere at en som går på lavkarbo skal klare å prestere over syreterskel uten å ha noe særlig glykogenlager?

Nå kan ikke jeg fortelle deg noen rene fakta om dette, utenom mine egne erfaringer. Men jeg  har vært over lang tid i ketose og trent HIIT og styrke uten problem hver eneste dag.

Anonymkode: eab72...123

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Skal du være i ketose eller «bare» lavkarbo? 

Ellers: 

Det som skrives om ketosticks over her, stemmer ikke. Får du mørkt utslag tyder det på at du drikker for lite.  

Ikke overdriv proteininntak, det er ikke bra for nyrene. 

Les deg opp selv, det er veldig mange som gir dårlige råd basert på synsing. 

Anonymkode: a8204...352

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Wiggins
13 hours ago, AnonymBruker said:
 

Nå kan ikke jeg fortelle deg noen rene fakta om dette, utenom mine egne erfaringer. Men jeg  har vært over lang tid i ketose og trent HIIT og styrke uten problem hver eneste dag.

Anonymkode: eab72...123

Din subjektive opplevelse av ketose-tilstand teller ikke som bevis for noe som helst.

For styrketrening er ikke karbohydrater særlig viktig. 

Jeg antar at HIIT står for høyintensistets intervalltrening. Kroppen din danner noe glykogen ved å bryte ned proteiner. Det er dette du bruker når intensiteten blir høy.

Med normalt inntak av karbohydrater ville du hatt et større glykogenlager, og du ville klare høyintensiv anstrengelse bedre. 

Du har bare gitt subjektivt anekdotisk bevis for at du kan trene med høy intensitet mens du er i ketose, jeg venter på at noen kommer opp med en forklaring på hvor kroppen får energi fra når intensiteten blir for hly til at vi kan få mesteparten fra fettforbrenning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
5 timer siden, Wiggins skrev:
 

Din subjektive opplevelse av ketose-tilstand teller ikke som bevis for noe som helst.

For styrketrening er ikke karbohydrater særlig viktig. 

Jeg antar at HIIT står for høyintensistets intervalltrening. Kroppen din danner noe glykogen ved å bryte ned proteiner. Det er dette du bruker når intensiteten blir høy.

Med normalt inntak av karbohydrater ville du hatt et større glykogenlager, og du ville klare høyintensiv anstrengelse bedre. 

Du har bare gitt subjektivt anekdotisk bevis for at du kan trene med høy intensitet mens du er i ketose, jeg venter på at noen kommer opp med en forklaring på hvor kroppen får energi fra når intensiteten blir for hly til at vi kan få mesteparten fra fettforbrenning.

Men hallo, jeg sier jo nettopp det! 

https://www.google.no/amp/s/mikkiwilliden.wordpress.com/2018/05/24/does-hiit-take-a-hit-on-a-ketogenic-diet/amp/

lett å finne artikler basert på studier om dette uansett

Anonymkode: eab72...123

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Skal du være i ketose eller «bare» lavkarbo? 

Ellers: 

Det som skrives om ketosticks over her, stemmer ikke. Får du mørkt utslag tyder det på at du drikker for lite.  

Ikke overdriv proteininntak, det er ikke bra for nyrene. 

Les deg opp selv, det er veldig mange som gir dårlige råd basert på synsing. 

Anonymkode: a8204...352

Det er uansett forskjell på lavkarbo vs ikke, jeg kan slå ut mørkt på Stix etter å ha drukket masse.

Anonymkode: eab72...123

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Vil du ha nyreproblemer? Eller hjerte- og karsykdommer? Da er lavkarbo kjempefint! Problemet med lavkarbo er at du må inn med mye proteiner (som er hardt for nyrer) og masse fett (som skaper problemer for hjerte- og kar)

Spis variert og sunt og i riktig mengder så vil du gå ned i vekt om du spiser mindre kalorier enn du forbrenner. Denne livsstilen vil holde livet ut om du gjør det riktig. "Problemet" er at dette tar tid. Gjerne 2-3 år og mange faller av lasset. MEN du må tenke på livsstil og ikke diett...

Anonymkode: 9010a...23e

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pro.FitnessTrainer
På 5.11.2018 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Skal du være i ketose eller «bare» lavkarbo? 

Ellers: 

Det som skrives om ketosticks over her, stemmer ikke. Får du mørkt utslag tyder det på at du drikker for lite.  

Ikke overdriv proteininntak, det er ikke bra for nyrene. 

Les deg opp selv, det er veldig mange som gir dårlige råd basert på synsing. 

Anonymkode: a8204...352

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pro.FitnessTrainer

Drikker for lite? Tror du må lese deg opp selv. Folk kan gjerne lese seg opp selv hvis de leser fra pålitelig kilder. Jeg snakker av erfaring. Og med mange års utdanning ved Los Angeles Universitet innen ernæring, anatomi og fysiologi. Og i tillegg utdannet og sertifisert fra ISSA, I.F,P.A og W.F.F.C.P(IntraFitt) som Exercise Technologist, Performance Nutrition Specialist og Professional Personal Trainer. Og med over 30 års egenerfaring fra vekttrening og som konkurranse utøver innen kroppsbygging og Fitness

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 6.11.2018 den 10.17, Wiggins skrev:

Din subjektive opplevelse av ketose-tilstand teller ikke som bevis for noe som helst.

For styrketrening er ikke karbohydrater særlig viktig. 

Jeg antar at HIIT står for høyintensistets intervalltrening. Kroppen din danner noe glykogen ved å bryte ned proteiner. Det er dette du bruker når intensiteten blir høy.

Med normalt inntak av karbohydrater ville du hatt et større glykogenlager, og du ville klare høyintensiv anstrengelse bedre. 

Du har bare gitt subjektivt anekdotisk bevis for at du kan trene med høy intensitet mens du er i ketose, jeg venter på at noen kommer opp med en forklaring på hvor kroppen får energi fra når intensiteten blir for hly til at vi kan få mesteparten fra fettforbrenning.

Hvorfor i huleste spør du ikke heller noen ærnæringsfysiologer om dette? Vi skjønner at du ikke er fan av lavkarbo, men det er gjerne vanskelig for lavkarboere å forklare dette! Så her er feil sted og få fremme din mening ihvertfall! Svar heller på det Ts spør om du! Virker rimelig sløvt at du sitter på kvinneguiden og venter på svar liksom! Du kan selv ta kontakt med de som har dette som fagfelt! 

Anonymkode: c404b...37a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Pro.FitnessTrainer skrev:

Drikker for lite? Tror du må lese deg opp selv. Folk kan gjerne lese seg opp selv hvis de leser fra pålitelig kilder. Jeg snakker av erfaring. Og med mange års utdanning ved Los Angeles Universitet innen ernæring, anatomi og fysiologi. Og i tillegg utdannet og sertifisert fra ISSA, I.F,P.A og W.F.F.C.P(IntraFitt) som Exercise Technologist, Performance Nutrition Specialist og Professional Personal Trainer. Og med over 30 års egenerfaring fra vekttrening og som konkurranse utøver innen kroppsbygging og Fitness

Søker du jobb eller? 

Anonymkode: c404b...37a

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
On 10/30/2018 at 7:15 PM, AnonymBruker said:

Det fine med lavkarbo/ketose er at kroppen som regel er i ren fettforbrenning, og derfor ikke direkte avhengig av tilført energi under trening, da kroppen tar energien fra eget fettlager. Selv trives jeg best med å trene på tom mage. Kroppen burde dog få venne seg til dette før man evt hiver seg over den tyngste økta. Skulle man føle seg litt småuggen eller lignende under trening kan det hjelpe å få i seg litt ekstra salt før trening. :) 

Anonymkode: 8f51d...98a

Lavkarbo og ketose er jo helt forskjellige ting!

Lavkarbo spiser man bare mindre karbohydrater enn det som er "vanlig".

Men et ketogent kosthold vil gjøre at man går inn i ketose.

Anonymkode: 9b4d3...b8d

Share this post


Link to post
Share on other sites
FrodeF
På 3.11.2018 den 19.51, Pro.FitnessTrainer skrev:

Det kommer helt an på hvordan lav karbo dietten ser ut, mange som har misforstått dette emnet. Første du bør gjøre er å kjøpe deg noen Ketostix på apoteket. Så tisser du på en stix og ser hvor på farve skalaen den er. Mørkest farve viser om du utskiller ketose i urinen dvs bruker fett som hovedenergikilde. Husk at for å unngå at du kommer i en katabol tilstand må du ha et daglig høyt proteininntak og litt høyt fettinntak hvis karbohydrat inntaket reduseres mye. Og spis hver 3 time. 

Ketoner. 

Katabolsk. 

Mr.Pro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...