Gå til innhold

Lykkepiller: vi selger sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har lest denne? Hva synes dere? Er dere bekymret for at eget bruk av lykkepiller kan føre til sykdom eller uforutsette bivirkninger som vedvarer selv etter pilleslutt? 

Utviklet selv så alvorlig magesykdom at jeg ble ufør etter bruk av antidep. Depresjonen var der fortsatt, den ble jeg bare kvitt noen år senere da jeg fikk "terapi" av den nye kjæresten min. Dvs, han var så dyktig på å snakke med meg om problemene mine og løse opp i dem at jeg klarte komme meg ut av depresjonen kun gjennom samtalene vi hadde, noe som aldri fungerte med de tre psykologene jeg hadde hatt gjennom årene. Det fikk meg til å innse at det hjelper ikke bare ta en psykologiutdannelse, man må ha et talent for å snakke med mennesker også (han har hatt flere kamerater gjennom årene som han har hjulpet ut av depresjon, alvorlige selvtillitsproblemer osv. Han er ikke utdannet, men har en type forståelse av mennesker og innsikt i hvordan andre tenker og føler jeg aldri har sett i andre personer)

Når jeg merker at jeg synker ned igjen nå, har jeg også fått evnen til å dra meg selv opp igjen. Men er fortsatt ufør grunnet mageproblemene mine, og jeg vet ikke om jeg noengang vil bli frisk. 

https://www.dagbladet.no/tema/slar-lykkepille-alarm--vi-selger-sykdom/70110470

Anonymkode: bf6ca...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags alvorlig magesykdom får man som direkte følge av antidepresiva? 

Anonymkode: 8f0b2...4b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kan du vite at det var medisin som ga deg mageproblemer? Mageproblemer er vanlige symptomer ved depresjon og angst, i tillegg til at store deler av befolkningen har mageproblemer man ikke vet årsaken til- uten at de har gått på antidepressiva. At noe oppstår samtidi med bruk av en medisin, betyr ikke at det oppstår på grunn av medisinen. 

Anonymkode: e1b48...1d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden finnes det vel ingen legemidler som ikke har bivirkninger. Derfor må man alltid veie ulemper mot fordeler når der er snakk om å behandle en tilstand. Jeg klarer ikke fungere om jeg ikke går på antidepressiva, og har slått meg til ro med det. Hadde jeg fått velge hadde jeg selvsagt valgt å være frisk uten medisin. Men det valget har jeg ikke. Om noen fungerer ok uten medisin skal de selvsagt ikke ta den. 

Anonymkode: e1b48...1d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også få psykiske lidelser av fysiske ubalanser i tarm-systemet !!! 

Anonymkode: 22d7c...279

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

På den andre siden finnes det vel ingen legemidler som ikke har bivirkninger. Derfor må man alltid veie ulemper mot fordeler når der er snakk om å behandle en tilstand. Jeg klarer ikke fungere om jeg ikke går på antidepressiva, og har slått meg til ro med det. Hadde jeg fått velge hadde jeg selvsagt valgt å være frisk uten medisin. Men det valget har jeg ikke. Om noen fungerer ok uten medisin skal de selvsagt ikke ta den. 

Anonymkode: e1b48...1d6

Enig med deg. Jeg hadde heller ikke fungert uten antidepressiva. Ingen form for terapi har hjulpet meg nevneverdig, men med medisiner fant jeg igjen 'meg selv'. Jeg har slått meg til ro med det. Ja, jeg har bivirkninger, men mye heller det enn å gå med konstant angst og depresjon i kroppen. Det er MYE verre. 

Anonymkode: 71c84...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du vennligst slutte å bruke benevnelsen lykkepille??? En blir ikke lykkelig av å bruke dem

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Honey Dew skrev:
 

Kan du vennligst slutte å bruke benevnelsen lykkepille??? En blir ikke lykkelig av å bruke dem

Jo det blir man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gent82 skrev:
 

Jo det blir man

Nei, det blir man ikke. Man blir mer stabil, ikke lykkeligere

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honey Dew skrev:
 

Nei, det blir man ikke. Man blir mer stabil, ikke lykkeligere

Jeg ga en venninne av min mor en lengre bilskyss for noen år siden, hun var vel rundt 60 år da. Og vi snakket om alt og så kom hun inn på at hun hadde brukt 'lykkepiller' i en årrekke. Når hun ikke tok dem var alt bare svart og hun fikk ikke lyst til noen ting.

Hvis depresjonen forsvinner og man blir 'normal' og få gledefølelse av ting i løpet av en dag, kan man da ikke kalle det lykkepille?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gent82 skrev:
 

Jeg ga en venninne av min mor en lengre bilskyss for noen år siden, hun var vel rundt 60 år da. Og vi snakket om alt og så kom hun inn på at hun hadde brukt 'lykkepiller' i en årrekke. Når hun ikke tok dem var alt bare svart og hun fikk ikke lyst til noen ting.

Hvis depresjonen forsvinner og man blir 'normal' og få gledefølelse av ting i løpet av en dag, kan man da ikke kalle det lykkepille?

Selv om det tunge, svarte letner, så blir man ikke lykkelig av pillene. Så enkelt er det ikke. Da hadde det vært et mirakel.

Anonymkode: 633aa...095

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte antidepressiva når ting var som verst. Jeg var suicidal og så ingen løsning på ting. Jeg gikk til samtaler samtidig, hadde gjort det en stund, men fikk ikke bedring. Etter å ha gått en stund på pillene så klarte jeg å starte jobbingen mot å komme meg ut av depresjonen. Jeg hadde bivirkninger, det som var mest skremmende var at jeg glemte ord. 

Bivirkningene gikk over når jeg sluttet på dem. Veldig deilig å komme seg ut av depresjonshelvete. 

Anonymkode: 633aa...095

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Selv om det tunge, svarte letner, så blir man ikke lykkelig av pillene. Så enkelt er det ikke. Da hadde det vært et mirakel.

Anonymkode: 633aa...095

Solid argument gitt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke en lykkepille. Pillen brukes feil her i landet, for øvrig. Den er ikke ment å "kurere" (det gjør den ikke) noe som helst. Langt mindre å gjøre folk lykkelige. Den er ment å gi folk et pust i bakken fra det som tar energien fra dem. Slik at de skal ha en mulighet til å se noe annet enn bare gjennom sykdommens slør. En er ment å samtidig gå til en behandler, som hjelper en med å se det positive. Som med deprimerte (finnes andre grupper som også får disse pillene, som de som sliter med alvorlig angst f.eks.) som trenger hjelp med å se det positive i hverdagen, se fuglene som synger, se trærnes fine farger, solen som skinner. Så, over tid, trappes det ned på medisinen, samtidig som behandleren hjelper pasienten med å holde fast på og ha fokus på de positive tingene i livet. Trappe opp igjen hvis det trenges, eller ned til en kan se disse positive tingene uten hjelp av medisiner. Men alt i samarbeid med en behandler.

Slik er disse pillene ment å brukes. Et bedre navn ville vært "krykkepiller", ikke, "lykkepiller".

Det nærmeste vi kommer faktiske lykkepiller er el MDMA. 

Anonymkode: 830d3...e7c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gent82 skrev:
 

Solid argument gitt 😂

Må si du har en dårlig holdning til dem som sliter

Anonymkode: 28187...457

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Må si du har en dårlig holdning til dem som sliter

Anonymkode: 28187...457

Unnskyld. Jeg visste ikke at du sliter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Gent82 skrev:
 

Solid argument gitt 😂

Ok. Les på felleskatalogen da, hva de gjør. De gjør deg ikke lykkelig. Hadde det vært så enkelt så hadde folk ruset seg på dem. 

Anonymkode: 633aa...095

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ok. Les på felleskatalogen da, hva de gjør. De gjør deg ikke lykkelig. Hadde det vært så enkelt så hadde folk ruset seg på dem. 

Anonymkode: 633aa...095

Hehe det er ikke så enkelt å få tak i dem gutten min.

Flere kvinner enn menn går på dem, montro om det påvirker selvmordstallene? Mange menn kunne kanskje vært reddet fra den statistikken om flere hadde fått hjelp med medisiner. Det er lov å spørre.

image.jpeg

Endret av Gent82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gent82 skrev:
 

Hehe det er ikke så enkelt å få tak i dem gutten min.

Flere kvinner enn menn går på dem, montro om det påvirker selvmordstallene? Mange menn kunne kanskje vært reddet fra den statistikken om flere hadde fått hjelp med medisiner. Det er lov å spørre.

image.jpeg

Avisartikler er ikke godkjent dokumentasjon

Anonymkode: 28187...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Avisartikler er ikke godkjent dokumentasjon

Anonymkode: 28187...457

Artikkelen handlet ikke om mitt spørsmål. Hva feiler deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...