Gå til innhold

Hvilken hund passer oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barne familie med et barn på barneskole og et på ungdomskole, begge foreldre i jobb, normalt aktive, liker å gå tur i skogen. Leilighet på ca 70 kvadrat. En rolig og snill hund som ikke krever for mye.

Anonymkode: b15cc...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En rolig og snill hund som ikke krever for mye.. en tøyhund kanskje? 🙂 

Anonymkode: a0cd3...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

En rolig og snill hund som ikke krever for mye.. en tøyhund kanskje? 🙂 

Anonymkode: a0cd3...231

Så det er bare lekehunder som er snille og rolige 🙈

Anonymkode: b15cc...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på Norsk buhund, er det en grei familie hund for nybegynnere ?

Anonymkode: b15cc...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har lurt litt på Norsk buhund, er det en grei familie hund for nybegynnere ?

Anonymkode: b15cc...a13

Tror den krever en del aktivitet for å bli en god familiehund, i tillegg så er den en varsler. Ville ikke vært mitt første valg etter dine kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt ekstra info hadde vært fint.

Hvor mye tenker dere den daglige hovedturen vil være på?

Er det viktig at den er førerorientert og lettlært?

Er jakt/vokter- instinkt et problem for dere?

Har dere en preferanse på størrelse?

Hva synes dere om røyting/pelsstell? 

Anonymkode: 4c63a...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Litt ekstra info hadde vært fint.

Hvor mye tenker dere den daglige hovedturen vil være på? 

Er det viktig at den er førerorientert og lettlært?

Er jakt/vokter- instinkt et problem for dere?

Har dere en preferanse på størrelse?

Hva synes dere om røyting/pelsstell? 

Anonymkode: 4c63a...6a7

Tur ca tre ganger til dagen

Helst førerorientert, må være lettlært

Jakt innstinkt er ikke et problem

En middelstor hund

Minst mulig pelsstell

Anonymkode: b15cc...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tur ca tre ganger til dagen

Helst førerorientert, må være lettlært

Jakt innstinkt er ikke et problem

En middelstor hund

Minst mulig pelsstell

Anonymkode: b15cc...a13

Jeg tenker mest på varighet på tur. Og hvor mye tid vil dere bruke på mental trening, lydighet etc?

Da faller i alle fall Bichon Havanaisen ut som nevnt over her. 

Anonymkode: 4c63a...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at jeg er stor fan av å bevare gamle norske raser, og ikke er noen tilhenger av «motehunder», ville jeg vært skeptisk til buhund i deres situasjon. Jeg er i et miljø med mye aktivt hundehold: utstillinger, jakt, hundesport, oppdrett osv, og har flere kjente med buhund. De er uten unntak de mest bjeffete hundene jeg vet om; noe som er en raseegenskap. Det sies gjerne at oppdragelse, aktivitet og stimulans vil dempe dette, men all verdens stimulans og trening vil kun virke dempende, og ikke få denne egenskapen til å forsvinne. Siden dere bor i leilighet ville jeg av hensyn til naboene vurdert noe annet. 

Jeg ville trolig valgt labrador eller golden retriever hvis jeg ikke hadde hatt hund før og skulle valgt min første hund nå. De er energiske og krevende som valper, men med godt grunnarbeid får man veldig familievennlige hunder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Ullvott skrev:
 

Til tross for at jeg er stor fan av å bevare gamle norske raser, og ikke er noen tilhenger av «motehunder», ville jeg vært skeptisk til buhund i deres situasjon. Jeg er i et miljø med mye aktivt hundehold: utstillinger, jakt, hundesport, oppdrett osv, og har flere kjente med buhund. De er uten unntak de mest bjeffete hundene jeg vet om; noe som er en raseegenskap. Det sies gjerne at oppdragelse, aktivitet og stimulans vil dempe dette, men all verdens stimulans og trening vil kun virke dempende, og ikke få denne egenskapen til å forsvinne. Siden dere bor i leilighet ville jeg av hensyn til naboene vurdert noe annet. 

Jeg ville trolig valgt labrador eller golden retriever hvis jeg ikke hadde hatt hund før og skulle valgt min første hund nå. De er energiske og krevende som valper, men med godt grunnarbeid får man veldig familievennlige hunder. 

Virker som du har god greie på hunder, takk. Skal sjekke de som du nevner. Har også tenkt på Toller, er den mer krevende enn golden ?

Anonymkode: b15cc...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Virker som du har god greie på hunder, takk. Skal sjekke de som du nevner. Har også tenkt på Toller, er den mer krevende enn golden ?

Anonymkode: b15cc...a13

Toller er mer krevende enn både golden og labrador. Jeg har 2 labbe gutter som jeg er meget fornøyd med, de to første årene er ganske krevende, men etter det roer de seg en god del. De er rolige inne, mens ute er de full av energi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig med @Kvartz . Tollere er sjarmerende, men jeg har inntrykk av at de krever en del aktivisering og hjernetrim for å trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...