Gå til innhold

NRK 2 I dag kl.12.00. For barnas beste?

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

For barnas beste? het programmet...

Var det noen som så det?

Jeg ble sittende å se på det programmet.

Det handlet om 3 par i Danmark som hadde problemer med myndighetene.

Par 1:

Mor, stefar og to døtre på ? år og yngste på 13 år.

Mor ble annklaget for mishandling av sine to døtre.

Eldte jenten hadde en utviklingshemming som tilsa en intelligens som en 5-6 åring.

Denne datteren ble av sakkyndige fremsatt som et pålitelig vitne.

Yngste datteren på 13 år ble ikke engang avhørt.

Etter saksfeil ble det avslørt at datteren på 13 år ikke ble avhørt.

Etter det var gjort,konkluderte dommeren med at saken var feil.

De fikk barna tilbake.

Par 2:

Mor, far og fire barn i alderen 1-9 år.

Mor og far møtte stadig på problemer med myndigheten som ville ha dem innunder "program" som barnehage, skole etc.

Foreldrene valgte bevisst å holde hjemmeundervisning for barna sine.

De hadde sagt opp jobbene sine for å være hjemme og ta seg av sine barn.

Psykologer mente at barna hadde det bra.

Naboer mente at barna hadde det bra.

Men eldstegutten fikk sukkersyke og da familien (etter de så det gikk bra) valgte å ikke gå til ukentlig kontroller med ham, slo legen alarm.

Familien kom inn i en vond sirkel med mer og mer motvilje mot myndihetene.

Far og tre barn lever nå i Danmark.

Par 3:

Mor, far og to jenter på 6 mnd og 2 år.

Mor var oppvokst hos fosterforeldre.

Far slet med nerver etter vold påsin arbeidsplass som dørvakt.

Myndighetene mente at de var uskikket som foreldre.

Helsesøster mente at eldste jenten var et veltilpasset barn.

Hjalp ikke.

Mor ble gravid igjen og de risikerte å miste barn nummer to også.

De valgte å flytte inn på et hjem i 3 mnd slik at de kunne få vurdert sine egenskaper som foreldre.

De fikk tilbake omsorgen, men dette har slitt på forholdet.

De skylder på hverandre om hvem sin feil alt egentlig er...

De har barna, men kommer de til å ha hverandre om 1-2-3-? år...?

De opplyste videre om at en familie med en type problem fikk tilbud om en ukes ferie for å slappe av.

En annen familie med identisk problem ble fratatt barna.

De satte fingeren på at den enkelte saksbehandler vurderte tiltak ytterst forskjellig.

De pekte også på hvor vanskelig det var for foreldre å komme noen vei dersom en sakkyndig hadde sagt noe em deres evner som foreldre. Saken var opp og avgjort liksom.

Jeg må si at dette programmet rørte noe i meg.

Her sitter vi i Norge.

Det er ikke så langt borte fra Danmark...

Jeg føler meg rimelig sikker i min rolle som mor og stemor.

Jeg føler meg rimelig sikker på samboers evner som far og stefar.

Men kan vi egentlig føle oss så sikker?

Hva om vi får en psykolog til barnet som ikke liker oss?

Hva om barnet vårt forteller en løgn for å skjule noe det selv har gjort (for å få fokus bort fra seg selv...)

Hva om legen til barnet ditt reagerer på at barnet ditt er inne for 3 gang med benbrudd og melder fra...

Hva om barnehagen finner ting på ditt barn og melder fra og sier du er en dårlig mor...

Hva om lærer finner deg som mor eller far vanskelig å samarbeide med og sender melding videre.

Hva om en i klassens mor eller far jobber innen psykisk helse eller barnevern og ser etter "ødelagte" barn i sine barns omkrets...

Det som kom fram i dette programmet var saksfeil. Saksfeil som lett kunne vært oppdaget dersom kommunikasjonen bare var bedre...

Den slo også fast at sakyndige ikke kunne garantere 100% for at de ikke sa noe feil i en sakkyndig rapport.

Den enkelte saksbehandler kan vurdere etter eget skjønn.

Hvor ligger da dette skjønnet...?

Jeg bare spør...

Mayamor

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Deler din bekymring! Jeg er glad jeg har i tillegg til både høgskoleutdanning og universitetsutdanning på lavere nivå, også embetseksamen fra universitetet(har noe å slå i bordet med)og er i stand til å vurdere og tenke selv - selv om de med høgskoleutdanning nok ikke alltid verdsetter det..(Men de er fryktelig enkle å "ta", og da er det skremmende hvor ofte de ikke klarer å ta imot kritikk, eller å takle at noen stiller spørsmål ved deres jobb)

Skrevet
Far og tre barn lever nå i Danmark.

Sverige. :wink:

Så også ette programmet, og sitter igjen med to tanker:

- Danmark har en noe annnen praksis i Norge, de er (så vidt jeg vet) det landet spom tar flest barn fra hjemmene)

- Bv kan også gjøre feil, og det burde egentlig ikke være så sjokkerende.

- Vi vet antakelig ikke alt i slike saker?

Gjest Mayamor
Skrevet

Du har rett i det, Melk. Det var Sverige jeg mente...:Nikke:

Men når du så dette programmet var det alt du tenkte etterpå...?

Når det gjaldt den familien med 4 barn innrømmet jo sakbehandler at de hadde gjort feil.

De andre saksbehandlerne ville ikke kommentere saken.

Det er ikke det samme som å si at her er det mere...

Det kan jo være at de var flaue og ikke ville innrømme det i offentlighet...?

Poenget her er at vi har oppdratt barn siden tidenes morgen.

Hva vi gjør riktig eller galt med denne generasjonen kan vi ikke evaluere før denne generasjonen er voksen.

Hva sakkyndige gjør riktig eller galt = samme regler.

Vi kan nå se hvordan våre foreldres oppdragelse virket på oss.

Vi kan se hvordan våre besteforeldres oppdragelse virket på våre foreldre.

Vi kan se hvilke feil sakkyndige gjorde med oss, våre foreldre, besteforeldre osv.

Men vi kan ikke sitte å applaudere sakkyndige som guder.

De gjorde feil med vår generasjon, våre foreldre, for ikke å snakke om våre besteforeldre eller enda lenger tilbake...

Det er en stund enda om vi kan si at ja de har rett,om det noengang kommer til å skje...

For tidene forandrer seg.

Ikke så mange årene siden "alle" eksperter i Bjugn tok feil...

Du tror kanskje at "det skjer ikke meg".

Håper du har rett i det...

Det samme tenker jeg...

Nå må jeg legge til at Danmark var det landet som oftest tok barnet bort fra hjemmet som en løsning.

Har ikke tall for hvor ofte dette skjer her i Norge.

Og at dersom det skjer: hvem tror på deg visa en fagperson...?

Hvor lett er det å få feil stempel?

Programmet var en aldri så liten tankevekker til de som velger å ha egne meninger om det offentlige, de som ikke vil vaksinere barnet sitt, de som er stille og rolige, de som velger å ikke benytte dagmamma eller barnehage, de som bedriver hjemmeundervisning eller taler en fagperson i mot.

Nå er jeg et kjedelig menneske som vaksinerer mine barn, velger alt hva det offentlige tilbyr av tjenster for mine barn, ikke har noe usagt med noen instanser (såvidt jeg vet...), men det kan jo være at det til tross for dette kan skje meg - eller deg... :wink:

Mayamor

Skrevet

hei

jeghar ikke sett programmet men er enig med deg det er ille at de splittet familier det er ikke banras beste, jeg så et annet program fra dannamrka det gjalt banr og incest jeg tipset om det her det var helt ille her har vi heldigvis andreregler sakkyndige for ikke lenger intervjue banra de blir intervjuet av politiet de skakyndige ofr se intervjuet gjennem et toveisspeil og på bånd og videpo etterpå jeg husker jeg sdå en sålkalt kvinnelig psykolog, jadet så ikke ut til at hun hadde lert så mye av utdanningen sin hun truet et banr med at hun viste at "det hadde skjedd noe med rompa di" og truet med at bnaret ikke fikk gå ut før det fortalte va det var, banret var sjokert da det så dette som voksen, det er kalrt banret løy om stefaren for og komme ut, banret måtte bo i fosterhjem moren fikk ikke beholde det det er ille at det har vert slik

i norge ligger tallene på mellom 4000 og 6000 banr plasert i fosterhjem i året en fjerde dle av dem flytter tilbkae til foreldre i løpet av et år deter sirka 35000 banrevenrnsaker

nå er det også et fokus på at barn som skal i forsterhjem i en såstor grad som mulig skal plaseres i fosterhjem i egen familie det er bra det vil vere et gode vis familien samarbeider

jeg syns fdet er ille ed folk som sier at det er bedre og ta et barn for mye en et for lite, det kan vere belastene for et banr og bli satt i fosterhjem og så bli sent hjem igje nvis det viser seg at barnevernet har gjort en feil, banret vil og slutte og knytte seg til folk når det blir flyttet mye :evil: , jeg syns det er bedre og hente et for lite en et for mye det man henter for lite kan man hente etterpå mnår man ser at det må flyttes man bør ikke flytte et banr i fosterhjem før man er 110 prosnet sikker på at man må lsi kat man kan garnater en stabil periode der

det er heller ingen garnati som noen sier for at manfår banret tilbake om det er tatt ved en feil, noe har ikke fått det og noen har måttet kjempe i flere år, i anita saken gikk det et og et halvt år, mange ikke alle gjør alt de kan for ikke og inrømme feil og kjører en sak i rettsvesenet i årevisx for og ikke inrømme det og så bruekr de et argiument for at at barnet har vert for lenge i fosterhjem heldigvis så vinner foreldre flere saker

i en sak i norge så vile en mor som var dansk statsborger ta med seg banra til dannmark og flytte farne sa nei han hadde foreldrettighetrer, barnevernet og moren gikk til flykesnemd, den sa nei og retten sa nei når farne ikke samtykket likevel hjalp barnevernerene henne med og stikke av de ble anmeldt for kiddnapping men politiet rotet bort anmeldelsen det er helt ille vordan organer beskyer hverandr, farne har anmeldt på nytt og det spørs om saken kommer opp, det viser vor makten ligger :evil: jeg blir irritert når noen sier at banrevernet ikke kan gjrøe noe annet en det fylkesnemda sier de finner altid en utvei vis de vil gjøre noe håper de blir fradømt jobben

i bergen kom en mor på et asylmotak, hun var fra et afrikansk land, hun praktiserte fysisk avstrafelse men hun sluttetm ed det da hun kom til norge fordi det ikke var vnalig her, banrevernet hentet banret fordi de mente det ble misshandlet og palserte det på hjem i fylkesnemda sa en sakkyndig at det var feil fordi jenta kom fra et land det var krig og hadde opplevd mye ille og for behandlingen var kontuiteten hos moren viktig de ba om ny sakkyndig fordi de ikke likte dethan sa men de måtte levere jenta tilbake, men like etterpå hentet de jenta igjen på astevedtak tiltross for at de hadde fått nei fra nemda det viser vor mye en dom er vertd og vor mye makt de har de har ikke brydd seg om barnet det eneste er makt makt makt som har stått i hodet på dem

så det er saker i norge og

jeg husker også den 14 åringen i Sarpsborg som rømte fra en institusjo netter at hun var tatt fra fostermoren etterpå kom dommen om at hun skulle få bli deer men de n gadd de ikke og vente på de flyttet på henne først for og og få gjort det så sikre var de på seg selv for det var slevsakt 14 åringens beste og vere jaget vilt over hele landet :evil:

jeg husker det var debatt på tv etterpå der satt det en patetisk banreverner og kunne ikke ta avstand fra det en gang hun burde si opp på dagen

jeg mener de har altfor mye makt og noe bør gjøres

derimot bør man bli flinkere til oig gripe inn og hjelpe forledre til og ta seg av banra sine slik at man kan ungå omsorgsvikt det er bra om man kan komme inn tidligere en i dag, ved og samarbeide og vise at de vil hjelpe og ikke konfrontere så mye vil de få bedre tillit og kunne hjelpe flere jeg liker ikke de som mener de skal konfrontere mer jeg syns samarbeide er bra

hilsen

Gjest Bettie-ikke på nå
Skrevet

Det er nok forskjell på det danske og det norske barnevernet. I Danmark skjer det mye oftere at barn blir fjernet fra hjemmene og omplassert enn i Norge. Terskelen er lavere.

Det betyr ikke at ikke det skjer feil også her til lands, men fylkesnemdene i Norge er ganske restriktive, og det skal en god saksbehandling til før nemd godkjenner barnevernets vedtak.

Skrevet
Det er nok forskjell på det danske og det norske barnevernet. I Danmark skjer det mye oftere at barn blir fjernet fra hjemmene og omplassert enn i Norge. Terskelen er lavere.

Det betyr ikke at ikke det skjer feil også her til lands, men fylkesnemdene i Norge er ganske restriktive, og det skal en god saksbehandling til før nemd godkjenner barnevernets vedtak.

hei

ikke strengt nok altid desverre men i danmark er det fortsatt kommunene som avgjør

hilsen

Skrevet

Danmark topper statistikken her i Norden mht å ta barn ut av hjemmet...14.000 barn "tatt" pr år kom det frem av programmet, i Danmark.

Skrevet

hei

det er jo helt ille

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg så et tidligere program fra Danmark der både barnevern,psykologer var inne. Dette gikk på en bestemt by i Danmark.

Det var forbausende mange som hadde blitt fratatt barna sine. Det endte med at hele sosialstyret måtte gå.

Men i kjølvannet av alle sakene lå det mange fam. i ruiner.

Disse sakene gikk på insestanklager. En far ble dømt, fengslet og fikk ikke treffe sitt barn.

Enden på hele visen(en av sakene) var at far ble frikjent,men fikk ikke treffe sin sønn mere pga det hadde gått så lang tid uten far!!!

Det ble bevist at han ikke hadde gjort det,ikke var der osv...mangel på kompetanse fra barnevern osv..Barnevern fant ut han var misbruker selv om leger sa nei. Groteskt.

Vi er ikke så langt fra Danmark. Vi skal ikke tro at det er noe bedre i Norge.

En skriver at hun var glad for sin utdanning, for da har en noe å slå i bordet med. Ja,ja sier jeg. Håper du aldri kommer i den situasjon.

Kjenner faktisk en som har jobbet i barnevern som fikk samme runddansen med barnevernet selv. Hun hadde aldri trodd det gikk an. Nå fikk hun virkelig se systemet i aksjon. Hun ble sykemeldt etterpå av all den påkjenning.

Det er mange som ikke får mulighet til å forsvare seg mot barnevernets forferdelige metoder. da hjelper det neimen meg ikke med allverdens utdannelse.

Man blir psykisk nedbrutt.

Det kan være mange grunner til at man kommer i kontakt med barnevernet.

Jeg var i kontakt med de noen år. En gang inviterte hun til "løst prat". Etterpå brukte hun det i mot meg. jeg kjente ikke igen meg selv og hennes historie.

Så ble det snakk om omsorgsovertakelse. Det var påstander som ikke hadde rot i virkeligheten. da eg ba om forklaring så ble det nesten vitset bort som: Det er bare bagateller i denne saken og ikke noe å bry seg om.

Jeg har 4 velfungerende barn. Dvs den ene var veldig spesiell. jeg søkte tidlig råd hos lege/helsesøster osv.

Jeg mente han hadde mbd (het det den gang.

Det gikk på helsen løs hos resten av fam. I denne perioden gikk ekteskapet over styr og det ble ekstra vanskelig.

Jeg ble motarbeidet hele veien. Han gikk i skole og det gikk virkelig ille. beg med kriminalitet. da satte de kroken på døren og kom i fosterhjem.

Han ble ikke videre utredet, men det gikk ikke bedre i fosterhjem. Noe de skrev skyltes langvarig vanskjøtsel i hjemmet.

jeg så at han ikke fikk den oppfølging han skulle i fosterhjem og skrev brev/klaget.

Da skrev de i raporten, mor bekymret,men de gjorde ikke noe mere.

Først 18 år gammel fikk han diagnosen Adhd,men det var vel sent for han. En hel bardom, en fam ødela de.

Jeg spurte de om hvordan de trodde jeg kunne ha tre andre velfungerende barn, både skole og hjemme. Svaret var at noen barn er sterkere enn andre!

Vi er en fam,men hvor mange er det ikke der ute som opplever det samme? Hver dag i Norge.

Jeg blir ikke overrasket over å se slike programmer,jeg får bare bekreftet det jeg vet.

Skrevet

Det er en stund siden jeg så dette programmet på svensk tv. De har også hatt fokus på et par tilfeller i Sverige som har vært tilsvarende, så det ville vel egentlig ikke forundre meg om det skjer i Norge også.

Det som var i Den saken du reffererer til var at alle hendelsene skjedde i samme komune, som viste seg å bruke denne metoden mer enn noen anne.

Det jeg syntes var mest opprørende med fremgangsmåten til komunene var at de brukte politi i en så utstrakt måte, det var ikke prøvd å skåne barna på noe vis.. Merkelig...

Skrevet

Det har desverre vært en del vanvittige avgjørelser også i norsk barnevern. Og slik jeg ser det har de i hovedsak fått lov å holde på fordi det ikke har vært noen upartisk kontrollorgan som har kunnet gripe tak i galskapen som har foregått.

Barnevernet har leid inn såkalte "spesialister" som har deltatt i f.eks. rettsaker. Dette har vært et forholdsvis godt lønnet arbeid. Og disse såkalte "spesialistene" har vært barnevernets beste støttespiller i en del horrible saker. Det virker som om at desto mer støtte barnevernet har fått for sine syke avgjørelser desto flere oppdrag har "spesialistene" fått.

Det har vært "bukken som passer havresekken".

Samtidig har noen av de samme personene vært myndighetens ressurser for hvordan lovverket burde utformes. På den måten har en liten kjerne hatt UTROLIG mye makt mht norsk omsorgspolitikk.

Ting er sansynligvis på vei til å bedre seg men vi må regne med at "noen" vil finne nye måter å omgå en OBJEKTIV internkontroll.

En enkel beskrivelse av myndighetenes foreslåtte tiltak for å bedre rettsikkerheten kan leses på Odin.

http://www.odin.dep.no/bfd/norsk/004051-07...386/dok-bu.html

Gjest Mayamor
Skrevet
Barnevernet har leid inn såkalte "spesialister" som har deltatt i f.eks. rettsaker. Dette har vært et forholdsvis godt lønnet arbeid. Og disse såkalte "spesialistene" har vært barnevernets beste støttespiller i en del horrible saker. Det virker som om at desto mer støtte barnevernet har fått for sine syke avgjørelser desto flere oppdrag har "spesialistene" fått.

Det har vært "bukken som passer havresekken".

Dette har jeg også hørt er tilfelle mange steder.

Har en som mor eller far fått en av disse "spesialistene" på nakken, hører ingen andre etter hva du som mor eller far forteller. Det heter så fint at nemden skal lytte til begge parter.

Men med hånden på hjertet...

Dersom du var satt i en nemd for å ta avgjørelser om omsorgssvikt...

Hvem ville du trodd på:

* foreldrene som ikke er objektive, men "maler egen kake"...

*eller sakkyndige som tross alt "ser ting" utenfra...

Hvem er det som kan kalle dem i nemden for annet enn mennesker?

Og er da ikke da opp og vedtatt at det er menneskelig å feile...?

Akkurat som for foreldrene.

Men det behøver ikke å bli satt igang tiltak som er så dratisk som omsorgsovertagelse og å stå steilt på det.jeg syns fdet er ille ed folk som sier at det er bedre og ta et barn for mye en et for lite, det kan vere belastene for et banr og bli satt i fosterhjem og så bli sent hjem igje nvis det viser seg at barnevernet har gjort en feil, banret vil og slutte og knytte seg til folk når det blir flyttet mye , jeg syns det er bedre og hente et for lite en et for mye det man henter for lite kan man hente etterpå mnår man ser at det må flyttes man bør ikke flytte et banr i fosterhjem før man er 110 prosnet sikker på at man må lsi kat man kan garnater en stabil periode der

Skrevet
Så min appell er: dersom noe kan gjøres for å bedre barnets livssituasjon hjemme, så gjør det først.

Nå er det jo slik at det er nettopp dette som står i reglene og som nemda skal sjekke.

Det står uttrykkelig i barnevernsloven.

Alle parter i en rettssak kan stille med spesialister. Disse har IKKE samme status som en spesialist utnevnt av retten, og regnes kun som et vanlig vitne.

Gjest Mayamor
Skrevet

Mange folk lar seg imponere over fagfolk.

Bv er fagfolk.

Mannen i gata trenger mer for å overbevise.

Jeg synes bare det var så flott at det i dette programmet ble satt fokus på at mannen i gata hadde rett og at fagfolk tok feil. :wink:

Mayamor

Skrevet

Jeg synes bare det var så flott at det i dette programmet ble satt fokus på at mannen i gata hadde rett og at fagfolk tok feil. :wink:

Mayamor

Jeg satt ikke igjen med denne følelsen fullt og helt etter programmet. Jeg syne simidlertid det satte fokus på at verden ikke er sort og hvit, at folk reagerer ulikt på granskning, fagfolk kan være for ivirige etter å finne feil (den negativ espiralen du nevnte innledningsvis) mm.

Jeg mener ikke at barna nødvendigvis burde blitt tatt fra hjemmene, men jeg er ikke 100 % sikker på om de ikke trengte litt oppfølging og tips fra bv.

Synes vi i stor grad fikk en veldig slagside mht hvem som fikk fortelle om "sannheten".

Skrevet

Nå så ikke jeg programmet og velger derfor å ikke uttale meg om dette spesifikke innslaget.

Men som Mayamor sier tror jeg det er viktig at vi lar en viss grad av sundt bondevett få være med i vurderingene.

"Fagfolk" har i mange situasjoner påberopt seg å være bedrevitere, med det resultat at vi som ikke har samme opplæring har blitt nedvurdert mht den informasjonen vi har. For meg synes det derfor veldig positivt at "mannen i gata" får et ord med i laget og at vi ikke lar oss overkjøre at faguttrykk og vurderinger som altfor ofte kan være basert på feil informasjon.

Men som Melk sier kan en del programmer få noe "slagside" ved at ikke alle parter blir hørt. Nå er det imidlertid sånn at enklete institusjoner, som f.eks. barnevernet, har rett til å uttale seg om de vil, men kan la være om de kan skjule seg bak taushetsplikten. Det samme gjelder for andre i andre situasjoner.

Problemet er at jeg mener mediene ikke kan la være å ta frem det som oppfattes som overgrep mot barn selv om en av partene ikke ønsker å uttale seg. Hvis vi gjør det aksepterer vi jo at overgrep kan fortsette uten det fokuset slike overgrep bør ha.

Bl.a. pga de stygge barnevernssakene vi har hatt i Norge de senere år, og som mediene har satt fokus på, har nå mundighetene gått inn og bedte om en slags internrevisjon ("kvalitetskontroll") av det som gjøres.

Selv tror jeg ikke dette fjerner overgrepene ettersom jeg er sikker på at en del insitusjoner vil finne nye måter å tåkelegge sine handlinger på. Men det gir oss et lite pusterom som gjør at vi kan vurdere hva som bør gjøres ved neste revisjon av denne "internkontrollen". Nå er langt flere oppmerksom på at barnevernet ikke er feilfritt pga medienes omtale av spesifikke saker.

Barnevernet har sikkert gjort mye bra. Og de vil sikkert gjøre mye bra i tiden som kommer også. Men vi skal ikke la dem få ture frem som gud og bedreviter ved enhver anledning uten å sette spørsmålstegn ved deres handlinger og be om dokumentasjon for å få forståelse for det de gjør.

Gjest Mayamor
Skrevet

Par 1:

Mor, stefar og to døtre på ? år og yngste på 13 år.

Mor ble annklaget for mishandling av sine to døtre.

Det kom jo fram at eldste datteren var tilbakestående.

De avhørte ikke yngste datteren.

De innrømmet feil!

Par 2:

Mor, far og fire barn i alderen 1-9 år.

Mor og far møtte stadig på problemer med myndigheten som ville ha dem innunder "program" som barnehage, skole etc.

Eksperter uttalte at her var fire velfungerende barn.

I et harmonisk hjem.

De innrømmet feil!

Par 3:

Mor, far og to jenter på 6 mnd og 2 år.

Mor var oppvokst hos fosterforeldre.

Far slet med nerver etter vold på sin arbeidsplass som dørvakt.

Eksperter uttalte at mor og far utviste omsorg for barna.

De ivaretok barnas vel og vel.

De uttalte også at mor og far kranglet for mye. Kunne det ha noe med det faktum at de var satt under et press fra myndighetens side...? :roll:

Hvor mener du, Melk at myndighetene ikke fikk uttale seg?

Hvordan ble dette satt frem feil?

Myndighetene var jo selv på tv og uttalte seg om sak 1 og 2.

I sak 3 var det ingen som ville.

Men jeg ser på det som feighet, at de ikke ville la sitt ansikt være det som var fordømmende fordi saken var så svak!

Det finnes mange flinke eksperter.

Men det finnes også dårlige eksperter.

Det er det jeg vil fram til:

Ikke sluke alt som kommer ut av munnen bare fordi det er en ekspert! :wink:

Mayamor

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg mener ikke at barna nødvendigvis burde blitt tatt fra hjemmene, men jeg er ikke 100 % sikker på om de ikke trengte litt oppfølging og tips fra bv.

Litt oppfølging?

Er det da slik at vi skal stillesittende avvente om ekspertene synes vi duger som foreldre? Hvem er neste som ekspertene mener ikke tilfredstiller deres krav? Meg? Deg?

Hvilke krav? At en ikke bør vokse opp i fosterhjem?

Hva skjer med barna som blir tatt fra sine foreldre?

Jo, mange går i fosterhjem og blir senere "uegnede" foreldre i følge dette eksempelet.

Hva da med fostermor?

Er hun egnet som omsorgsperson dersom hun ikke kan vise omsorg for sitt fosterbarn slik at det igjen kan vise omsorg for sitt barn igjen?

Eller at dersom jeg velger å ikke vaksinere mitt barn setter jeg andre barn også i fare. Eller dersom jeg velger å følge opp mine barn uten barnehage, skole etc. da er jeg farlig for mine barn? Dersom jeg har angst? Kreft? Cerebral parese? Lam i bena? Døv? Blind? Fra Kongo? Er fet? Tynn? Har dysileksi? Har spiseforstyrrelser?

Jeg mener at det bør ikke være direkte inngripelse fra bv sin side fordi en er uenig eller har fordommer. Dersom et barn blir mishandlet er det en annen sak. Bv gjør gode jobber også. For det meste velger jeg å tro!

Men de er mennesker og ikke guder.

Mennesker kan feile.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor dette engasjerte meg så mye,

men det gjorde nå det... :wink:

Mayamor ikke innlogget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...