Gå til innhold

Kjørestilen i Oslo sett utenfra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag kjørte jeg att og fram gjennom Oslo for første gang på mange år. Dette var en besnærende opplevelse - nærmest søreuropeisk kjørestil.

Folk ruger på venstrefilen. Det er 1 km med tom middelstripe, men ørten dyre Audi og Tesla ligger tett i tett helt til venstre.

Det sneies og snurpes overalt. Jeg var glad for at vi satt i en gammel bil. Det verste var en motorsykkel som ville gi en "leksjon" til en venstrefilsruger og sneiet både oss i midtfila og den andre bilen med få centimeters margin.

Folk tuter på hverandre for de minste misforståelsene. Spesielt i rundkjøringer.

Farten er ca "lovlig fartsgrense + 20". Det er vel det samme som hos oss på landet, men her er jammen tre ganger så mange kjøretøy på samme areal.

Er det andre som har tilsvarende inntrykk?

Anonymkode: 7aad3...f46

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, pluss jevnlig dose med roadrage fra overfølsomme egotrippere. Mange som vil ta hevn eller markere "feltet" som sitt. Egentlig kan Oslo trafikken beskrives som komplett kaos i byjungelen.

Anonymkode: 25b90...ab6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkregler og veimerking er i Oslo bare veiledende. Det viktigste er å holde flyt i trafikken, ellers er det ingen som kommer frem. Det ser kaotisk ut, men er etter nærmere øyensyn logisk og forutsigbart. Tuting er for å slå fast at "jeg har rett, du gjorde feil", verken mer eller mindre. Ikke ta det så personlig.

Anonymkode: 09883...1ed

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Trafikkregler og veimerking er i Oslo bare veiledende. Det viktigste er å holde flyt i trafikken, ellers er det ingen som kommer frem. Det ser kaotisk ut, men er etter nærmere øyensyn logisk og forutsigbart. Tuting er for å slå fast at "jeg har rett, du gjorde feil", verken mer eller mindre. Ikke ta det så personlig.

Anonymkode: 09883...1ed

stort sett, men enkelte vil komme etter deg og rive opp bildører for å tømme dritt. Sånn er det bare.

Anonymkode: 25b90...ab6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2018 den 22.05, AnonymBruker skrev:
 

Trafikkregler og veimerking er i Oslo bare veiledende. Det viktigste er å holde flyt i trafikken, ellers er det ingen som kommer frem. Det ser kaotisk ut, men er etter nærmere øyensyn logisk og forutsigbart. Tuting er for å slå fast at "jeg har rett, du gjorde feil", verken mer eller mindre. Ikke ta det så personlig.

Anonymkode: 09883...1ed

Nordmenn har endelig fridd seg fra janteloven!

Her skal det feires.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er unormalt glad i å kjøre. Bæsjer omtrent i buksa av tanken på å kjøre i Oslo. 

For det første har jeg ingen anelse om hvor jeg skal. Så er det tett trafikk. Og så blir jeg nervøs mtp hvor i helvete Oslo jeg skal, for ikke faen om det kan skiltes.

Skulle en plass en gang. Kikka på NAF ruteplanlegger/Google maps. Tre alternativer, et var gjennom Oslo og Sinsen-rundkjøringa (tror jeg, noe sånt). Familien sier "øøøh, nei, ikke kjør der! Der er det vanskelig!"

Det ekleste når jeg tenker meg om, må vel være å bevege seg ut i ei stor rundkjøring når jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal, kombinert med dårlig skitlting angående plassering (Vegvesenet er ikke så konsekvente), og å skulle bytte fil med tett trafikk.

Anonymkode: 0af9a...15a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt riktig, skiltingen i Oslo er elendig - men det har blitt mye bedre de siste årene. Og Google Maps fikser biffen.

Men uhøfligheten i trafikken gjør kjøring der imho litt verre enn å reise i Tyskland, Frankrike eller England. Ingenting man ikke kan overleve, men det er noe voldsomt unorsk over det. Kan hende det er bare ett element av mange som forklarer hvorfor rikspolitikere ser ut til å bo på en helt annen planet? Man pleide å si at Bergen er ikke i Norge, nå er det kanskje mer aktuelt for Oslo?

Anonymkode: 7aad3...f46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du glemte å få med at i Oslo er fungerende blinklys et så kostbart ekstrautstyr at ingen har råd til det. Og at vikeplikt er for pingler, spesielt når det kommer noe med sirener og blålys.

Anonymkode: cf4c5...f9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Det er helt riktig, skiltingen i Oslo er elendig - men det har blitt mye bedre de siste årene. Og Google Maps fikser biffen.

Men uhøfligheten i trafikken gjør kjøring der imho litt verre enn å reise i Tyskland, Frankrike eller England. Ingenting man ikke kan overleve, men det er noe voldsomt unorsk over det. Kan hende det er bare ett element av mange som forklarer hvorfor rikspolitikere ser ut til å bo på en helt annen planet? Man pleide å si at Bergen er ikke i Norge, nå er det kanskje mer aktuelt for Oslo?

Anonymkode: 7aad3...f46

Så mye som det graves opp, flyttes rundt på alt mulig og dekkes til av stillaser og gjerder, så er det ofte ikke mulig å se de få skiltene som eventuelt er der.

Og når snart halvparten av innbyggerne i Oslo ikke er norske, så er det kanskje ikke så rart at biltrafikken blir noe unorsk?

Anonymkode: cf4c5...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å kjøre i Oslo, skiltingen er rævva, men flyten er overraskende bra mtp dårlig trafikal byplanlegging, og mange på veien. I alle andre byer betyr gult trafikksignal brems ned, her betyr det gi gass. Tok litt tid å komme inn i den tankegangen, og det tar like mye tid å legge den bort når jeg er i andre norske byer, men jeg liker at ting er effektivt. 

Det eneste jeg skulle ønske er at syklister i trafikken burde gå trafikalt grunnkurs. Vikeplikt, trafikksignaler, `blinklys`, det er mye kunnskap de mangler der de ferdes i alle retninger med en isoporbolle på hodet, i god tro om at de er udødlige. Vi har hatt noen dødsulykker så langt, og flere vil det nok bli da det er helt umulig å forutse syklister som ikke følger trafikkreglene. Det vil alltid bli bilistens skyld, men lite hjelper det når den andre `føreren` er død.

Anonymkode: 02c1c...093

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så mye som det graves opp, flyttes rundt på alt mulig og dekkes til av stillaser og gjerder, så er det ofte ikke mulig å se de få skiltene som eventuelt er der.

Og når snart halvparten av innbyggerne i Oslo ikke er norske, så er det kanskje ikke så rart at biltrafikken blir noe unorsk?

Anonymkode: cf4c5...f9b

33 prosent er ikke halvparten. 

Anonymkode: 02c1c...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkflyten er Gud i Oslo, og jeg tror mesteparten av befolkningen glatt ville ofret livet til et par syklister om det korter ned reisetiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Katten.2.0 skrev:
 

Trafikkflyten er Gud i Oslo, og jeg tror mesteparten av befolkningen glatt ville ofret livet til et par syklister om det korter ned reisetiden.

En kan ikke lage omelett uten å knuse noen egg. 

Savner kjørekulturen i Oslo! Nesten så det frister å takke ja til jobb der igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.10.2018 den 21.43, AnonymBruker skrev:
 

I dag kjørte jeg att og fram gjennom Oslo for første gang på mange år. Dette var en besnærende opplevelse - nærmest søreuropeisk kjørestil.

Folk ruger på venstrefilen. Det er 1 km med tom middelstripe, men ørten dyre Audi og Tesla ligger tett i tett helt til venstre.

Det sneies og snurpes overalt. Jeg var glad for at vi satt i en gammel bil. Det verste var en motorsykkel som ville gi en "leksjon" til en venstrefilsruger og sneiet både oss i midtfila og den andre bilen med få centimeters margin.

Folk tuter på hverandre for de minste misforståelsene. Spesielt i rundkjøringer.

Farten er ca "lovlig fartsgrense + 20". Det er vel det samme som hos oss på landet, men her er jammen tre ganger så mange kjøretøy på samme areal.

Er det andre som har tilsvarende inntrykk?

Anonymkode: 7aad3...f46

Høres ut som E6 mellom Alnabru og Olavsgaard. Fire felt, de aller fleste ligger i venstre felt. Fartsgrensa er 80, men ligger man ikke i nærmere 100 har man en bil klint i ræva også i midtfeltet. Og blinklys er det ingen som bruker i forbindelse med feltskifte... Opplever mange "spennende" situasjoner der daglig siden jeg pendler fra Drammen til Gardermoen og stort sett kjører pga arbeidstider som ikke passer med kollektivtransport.

Anonymkode: 4d085...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører ofte igjennom Oslo og mitt syn er at alle traffikanter der tenker" megmegmegmeg".  Jeg skal frem, er det ikke plass så truer jeg meg frem.

Anonymkode: 95623...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det så mange biler at man er nødt til å kjøre litt aggressivt for å få all trafikken av gårde. Jeg er født og oppvokst i Oslo og har tatt lappen her, så for meg er det merkelig å kjøre på mindre steder hvor folk stopper og venter på alt mulig hele tiden, selv om man har tid til å kjøre.

Det er nok lettere å orientere seg i Oslo om man kan stedsnavn, men det enkleste er å forholde seg til ringveiene, dit er det som regel greit skiltet, og ringeveiene er relativt enkle og greie veier å forholde seg til. Bruk ringveien til man kommer nærmest mulig dit man skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 hours ago, AnonymBruker said:

Skulle en plass en gang. Kikka på NAF ruteplanlegger/Google maps. Tre alternativer, et var gjennom Oslo og Sinsen-rundkjøringa (tror jeg, noe sånt). Familien sier "øøøh, nei, ikke kjør der! Der er det vanskelig!"

Det er mange år siden Sinsen var vanskelig. Nå vil man i de fleste tilfeller kjøre forbi uten å merke det engang hvis man bare skal rett fram. De fleste andre ruter vil være vanskeligere.

Anonymkode: 15442...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kaos i Oslo-trafikken, det er bare litt andre kjøreregler. Det viktigste er å holde flyt i trafikken, for å hindre unødvendig kø.

Jeg har bodd innenfor Ring 3 i 20 år og hatt bil hele tiden. Synes trafikken er helt uproblematisk, bortsett fra i juli når alle bygdefolkene kommer og trafikantene oppfører seg helt høl i huet. 😄

Tuting er for å irettesette folk som kjører feil, eller eventuelt der folk ikke kjører på grønt lys. 

Anonymkode: 820f3...fa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler nok om kulturforskjellen mellom storby og småby. Den som bor i en stor by vil lett oppleve en tilsvarende stillestående følelse i en doven småby, der byens puls slår langsomt og bilene beveger seg langsomt, langsomt gjennom gatene. Tempoet man er vant med vil nok sette seg i blodet og gjør noe med reaksjonsevne og hvordan man opplever forhold som er annerledes.

Et beslektet fenomen er ulik fart på rulletrappene fra metrostasjoner i virkelige storbyer og mindre og mer dovne storbyer som Oslo. I Oslo går rulletrappene langsomt sammenliknet med i en del større storbyer, grunnen er nok at man i disse rett og slett har behov for å ta unna mange flere reisende på kort tid, så høyere hastigheter er en dyd av nødvendighet. Men det gjør nok også noe med byens puls, påvirker oss som bor her.  

Endret av Cuckold
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...