Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Hamhamham skrev:

Jaha, rart da at ingen har noen teori om hvem denne «noen» er. «Noen» hadde visst så mye i mot stakkarslige Per at de drepte søsteren og foreldrene for å legge skylden på Per. 

Nei, det er ikke rart. Det er mye i denne saken som ennå er usikkert. Det er påfallende å skyte faren på den måten...Noen kan være en/flere av de domfelte, evt noen andre. 

Anonymkode: bb132...be4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke lettere for profesjonelle å få noe til å se halvprofft ut, enn det er for ikke-profesjonelle å få noe til å se halvprofft ut?

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Og hvorfor skyte faren på den måten så det skulle fremstå som det var Per hvis det var Per? Hans anstrengte forhold til faren pga arven. 

Hvis det var Per, hadde han ikke skutt faren slik. Ikke evt de som gjorde det på "bestilling" heller, for det hadde vært for gjennomskuende...

Jeg tror noen gjorde dette for å få det til å se ut som det var Per.

Det er da ingen selvfølge at han ikke hadde skutt faren slik. Husk at i en slik situasjon er man mest sannsynlig full av adrenalin og mange sterke følelser. Ikke sikkert man tenker klart og nøye gjennomtenkt over alt.

21 minutter siden, Hamhamham skrev:

Jaha, rart da at ingen har noen teori om hvem denne «noen» er. «Noen» hadde visst så mye i mot stakkarslige Per at de drepte søsteren og foreldrene for å legge skylden på Per. 

Dette. 

Anonymkode: 4c0df...1a2

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen selvfølge at han ikke hadde skutt faren slik. Husk at i en slik situasjon er man mest sannsynlig full av adrenalin og mange sterke følelser. Ikke sikkert man tenker klart og nøye gjennomtenkt over alt.

Og ikke bli avslørt er og en sterk "reaksjon", så dette blir for søkt for meg...

Denne handlingen kan også tyde på rus...evt at noen ville få det til å se ut som en "hevn" fra Pers side, derfor er det vanskelig å tro at de fire planla dette sammen. Noen ville få det til å se ut som det var Per, at de var motivet. 

Per hadde et godt forhold til sin mor, og han hadde ikke latt moren ligge der såra...Det kan jeg bare ikke tro. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lettere for profesjonelle å få noe til å se halvprofft ut, enn det er for ikke-profesjonelle å få noe til å se halvprofft ut?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? De har da lyktes godt med å få det til å se litt profesjonelt ut. 

En profesjonell vil nok slite mer med å sjuske i en slik situasjon, livredd som han/hun ville være for å legge igjen spor. Mens amatører kun har lest seg opp på hvordan gjøre det, og kan lettere gjøre feil i bl.a. adrenalinrus. De klarer uansett ikke holde seg iskalde, særlig når de ikke har begått drap før antakelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke bli avslørt er og en sterk "reaksjon", så dette blir for søkt for meg...

Denne handlingen kan også tyde på rus...evt at noen ville få det til å se ut som en "hevn" fra Pers side, derfor er det vanskelig å tro at de fire planla dette sammen. Noen ville få det til å se ut som det var Per, at de var motivet. 

Per hadde et godt forhold til sin mor, og han hadde ikke latt moren ligge der såra...Det kan jeg bare ikke tro. 

Husk at Per hadde et så godt og nært forhold til moren sin at han ikke snakket med henne på to år. Hun var 83 år da hun døde, i en alder da man plutselig kan dø uventet, men likevel gjorde han ingenting for å ta kontakt med henne. For et godt forhold!! 

Hva mente du med den første setningen? 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er veldig opphengt i rus merker jeg, men som regel blir det veldig vagt. For øvrig er det jo tydelig at Per ikke hadde et godt forhold til foreldrene sine, inkl. moren. De bodde 250 meter unna hverandre og var ikke på talefot på to år. Så du kan tro så mye du vil, men det er på det rene at forholdet til begge foreldrene var alt annet enn godt de to siste årene før drapene. Jeg er glad rettsvesenet vårt ikke tror og føler.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stiller du det samme spørsmålet om igjen? Såvidt jeg vet er det ikke noe fasitsvar på dette. Men det klart det ikke er umulig for ikke-profesjonelle å få noe til å se halvproft ut hvis man planlegger veldig nøye. Og det er mye som tyder på at drapene var nøye planlagt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida skrev:

Hvorfor det? De har da lyktes godt med å få det til å se litt profesjonelt ut. 

En profesjonell vil nok slite mer med å sjuske i en slik situasjon, livredd som han/hun ville være for å legge igjen spor. Mens amatører kun har lest seg opp på hvordan gjøre det, og kan lettere gjøre feil i bl.a. adrenalinrus. De klarer uansett ikke holde seg iskalde, særlig når de ikke har begått drap før antakelig. 

Hvorfor skriver du at en profesjonell er livredd?

Vi får være enige i å være uenige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Profesjonelle kan også gjøre feil. De er flinkere til å unngå feil, men de må være veldig skjerpet for å klare det. Så det er ikke rart de blir "livredd", for konsekvensene av å etterlate seg identifiserbare spor er store.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida skrev:

Husk at Per hadde et så godt og nært forhold til moren sin at han ikke snakket med henne på to år. Hun var 83 år da hun døde, i en alder da man plutselig kan dø uventet, men likevel gjorde han ingenting for å ta kontakt med henne. For et godt forhold!! 

Hva mente du med den første setningen? 

Det er allikevel stor forskjell på å skyte, evt la andre skyte din mor...Tipper den arvesaken med faren eskalerte, så tida gikk fort, men tror ikke Per hadde et hat til sin mor. Defor er det usannsynlig for meg at han kunne være med å se på dette.

Og ikke bli avslørt vil være like viktig for Per som å ta livet av foreldrene, for da hadde det jo vært helt meningsløst, da det hadde gjort han arveløs uansett! Derfor er måten faren ble skutt på et stort spørsmålstegn for meg, hvis Per har hatt noe med dette å gjøre...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er veldig opphengt i rus merker jeg, men som regel blir det veldig vagt. For øvrig er det jo tydelig at Per ikke hadde et godt forhold til foreldrene sine, inkl. moren. De bodde 250 meter unna hverandre og var ikke på talefot på to år. Så du kan tro så mye du vil, men det er på det rene at forholdet til begge foreldrene var alt annet enn godt de to siste årene før drapene. Jeg er glad rettsvesenet vårt ikke tror og føler.

Rus kan være en viktig faktor, for hvis noen er rusa i en handling, er det ikke alltid en "logisk" forklaring på alt man gjør. Han som utførte Majorstuadrapet, var rusa, bare for å sette det i et perspektiv, hva rus kan gjøre med en person. Mange kan også glemme i rus. 

Selv om de ikke var på talefot, trenger det ikke å bety at man vil ta livet av sine foreldre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi en profesjonell er drillet i å gjøre ting ordentlig, for nettopp å ikke bli tatt, så vi kan kalle det "livredd" da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er allikevel stor forskjell på å skyte, evt la andre skyte din mor...Tipper den arvesaken med faren eskalerte, så tida gikk fort, men tror ikke Per hadde et hat til sin mor. Defor er det usannsynlig for meg at han kunne være med å se på dette.

Og ikke bli avslørt vil være like viktig for Per som å ta livet av foreldrene, for da hadde det jo vært helt meningsløst, da det hadde gjort han arveløs uansett! Derfor er måten faren ble skutt på et stort spørsmålstegn for meg, hvis Per har hatt noe med dette å gjøre...

Det hadde vel ikke vært så snilt mot moren å skyte mannen og datteren hennes og la moren leve noen år etter noe slikt heller. Langt mer «barmhjertig» å gjøre slutt på hennes liv også. At hun ble liggende å blø ihjel var naturligvis ikke meningen fra de som skjøt dem sin side, men en tabbe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rus kan være en viktig faktor, for hvis noen er rusa i en handling, er det ikke alltid en "logisk" forklaring på alt man gjør. Han som utførte Majorstuadrapet, var rusa, bare for å sette det i et perspektiv, hva rus kan gjøre med en person. Mange kan også glemme i rus. 

Selv om de ikke var på talefot, trenger det ikke å bety at man vil ta livet av sine foreldre. 

Nei, men det betyr i hvert fall at de ikke hadde et godt forhold, i motsetning til det du sa i sted. 

Hvorvidt gjerningspersonene var rusmisbrukere eller i det hele tatt ruspåvirket er det ingen klare holdepunkter for. Så det blir bare spekulasjoner. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det betyr i hvert fall at de ikke hadde et godt forhold, i motsetning til det du sa i sted. 

Hvorvidt gjerningspersonene var rusmisbrukere eller i det hele tatt ruspåvirket er det ingen klare holdepunkter for. Så det blir bare spekulasjoner. 

Jeg mener fortsatt at han hadde et godt forhold til sin mor, men at hun tiet pga konflikten med faren, at far og sønn var like steile.

Å nevne rus synes jeg er helt på det rene, da en av de dømte hadde et rusproblem og var i rusmiljøet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok flere som har et dårlig/ikkeeksisterende forhold til sin mor uten å gå til det skrittet å få henne drept eller drepe henne selv. 

Men på den annen side er det mye mindre sannsynlig at man dreper eller får drept sin mor når man har et reelt godt og nært forhold til henne, enn å drepe eller få drept moren sin som man påstår å ha et godt og nært forhold til. De siste to årene med null kontakt beviser jo at forholdet mellom mor og sønn ikke var nært og godt. Jeg ville aldri klart å kutte ut kontakten med min mor i to år, det klarer vel de færreste som har et normalt godt forhold til moren sin. Men selvfølgelig prøver Per å få retten til å tro at forholdet var godt, men han lyktes jo ikke med det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at han hadde et godt forhold til sin mor, men at hun tiet pga konflikten med faren, at far og sønn var like steile.

Å nevne rus synes jeg er helt på det rene, da en av de dømte hadde et rusproblem og var i rusmiljøet. 

Rettelse: to av de dømte var i rusmiljøet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken planet er det å ha absolutt null kontakt et godt forhold?? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida skrev:

På hvilken planet er det å ha absolutt null kontakt et godt forhold?? 

Det er alt for lett for utenforstående å sitte og spekulere på hvilket forhold de hadde. Selv om man ikke har kontakt med noen over tid, betyr det ikke at det ikke er følelser der!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...