NordicViking Skrevet 12. november 2018 #1021 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Arven til sønnen som det løselig var snakk om var arv etter Per og Veronica. Altså, en av de to måtte dø først før det var snakk om noen arv. Og aller først måtte testament skrives og. Synes dette er et søkt argument for Kristins involvering. Anonymkode: c40bf...32c Det skal etter det jeg forstår ha vært løst snakk om at Kristins sønn skulle arve Orderud gård dersom Per og Veronica døde uten arvinger. Men hva om Per og Veronica fikk barn? Da hadde et av deres barn fått odelsrett etter sin far, og det ville ikke blitt noen arv på Kristins sønn. Og om Per og Veronica døde uten arvinger, så kunne det tatt mange år (Per er 64 år nå) før en eventuell arv tilfalt Kristins sønn. At en mulig arv langt fram i tid skal være Kristins motiv for å drepe tre personer virker derfor ganske søkt. 19
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1022 Skrevet 12. november 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når er detman får vite om saken blir gjenopptatt da? Anonymkode: 32bcc...d56 Jeg lurer også på dette. Anonymkode: bb132...be4
Frida Skrevet 12. november 2018 #1023 Skrevet 12. november 2018 Per Orderud sa i kveldens program at han ikke følte noen forpliktelse overfor Lars Grønnerød, hvorfor ordet forpliktelse? Ordet forpliktelse virker totalt irrelevant i denne forbindelse, foreldre og søster er drept og han snakker om forpliktelse overfor Lars Grønnerød? Men Per fastholder altså at han ikke føler forpliktelse overfor Lars Grønnerød, mannen som sier at hans våpen ble solgt og brukt til å drepe Pers foreldre og søster. 19
Frida Skrevet 12. november 2018 #1024 Skrevet 12. november 2018 3 minutter siden, NordicViking skrev: Det skal etter det jeg forstår ha vært løst snakk om at Kristins sønn skulle arve Orderud gård dersom Per og Veronica døde uten arvinger. Men hva om Per og Veronica fikk barn? Da hadde et av deres barn fått odelsrett etter sin far, og det ville ikke blitt noen arv på Kristins sønn. Og om Per og Veronica døde uten arvinger, så kunne det tatt mange år (Per er 64 år nå) før en eventuell arv tilfalt Kristins sønn. At en mulig arv langt fram i tid skal være Kristins motiv for å drepe tre personer virker derfor ganske søkt. Orderud er en odelsgård, faller odel bort når Per ikke har arvinger? Eller går odel til søskenbarn, evnt. nieser eller nevøer? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1025 Skrevet 12. november 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor sønnen(e) til Per Paust tilsynelatende ble sjekket så enkelt ut av saken. Den ene sønnen hadde et svært dårlig forhold til Anne Orderud, de var ikke på talefot som følge av at Anne hadde ordnet det slik at hun skulle arve nærmest rubb og stubb etter mannen sin, Per. Sønnene ble forbannet over dette. Kan tenke dere skuffelsen. De var rasende på Anne. Den ene sønnen var sågar blitt slått konkurs på det tidspunktet hvor det kom for en dag at han ikke ville får arve noe etter faren. Denne sønnen har riktignok alibi for drapsnatten. Men her kan det jo tenkes at man har fått andre til å ta seg av drapene. Anonymkode: 3380e...1c9 6
NordicViking Skrevet 12. november 2018 #1026 Skrevet 12. november 2018 6 minutter siden, Frida skrev: Orderud er en odelsgård, faller odel bort når Per ikke har arvinger? Eller går odel til søskenbarn, evnt. nieser eller nevøer? Dersom ingen av arvelaterens barn eller hans etterfølgere vil benytte odelsretten, eller dersom arvelateren ikke har barn, er det arvelaterens søsken og deres etterfølgere som har odelsrett. (Kilde: Wikipedia) Pers søster Anne var død, og jeg vet ikke om hun hadde barn. Hva som skjer etter dette vet jeg ikke (søskenbarn, tremeninger, etc.). Men dette bringer jo opp et annet poeng: Dersom Per døde uten arvinger, så ville Anne ha arvet gården. Var det derfor hun ble drept - for å rydde unna alle som eventuelt sto i veien for at Kristins sønn potensielt kunne arve gården?
Frida Skrevet 12. november 2018 #1027 Skrevet 12. november 2018 (endret) 5 minutter siden, NordicViking skrev: Dersom ingen av arvelaterens barn eller hans etterfølgere vil benytte odelsretten, eller dersom arvelateren ikke har barn, er det arvelaterens søsken og deres etterfølgere som har odelsrett. (Kilde: Wikipedia) Pers søster Anne var død, og jeg vet ikke om hun hadde barn. Hva som skjer etter dette vet jeg ikke (søskenbarn, tremeninger, etc.). Men dette bringer jo opp et annet poeng: Dersom Per døde uten arvinger, så ville Anne ha arvet gården. Var det derfor hun ble drept - for å rydde unna alle som eventuelt sto i veien for at Kristins sønn potensielt kunne arve gården? Anne hadde ingen barn, men kunne Kristins sønn settes inn som arving hvis det er odel på gården? Nå var ikke testamentet mht. Kristins sønn som arving gyldig, det var ikke underskrevet, kun et utkast. Men om det var underskrevet i vitners nærvær ville det vel ikke vært gyldig uansett om det er odel på gården? Du har rett i at Anne vill arvet gården om Per døde, hun er den neste i arverekken, men når de begge er borte, hvem er neste i arverekken i forhold til odel? Et søskenbarn av Per? Odel er ikke enkelt å sette seg inn i, jeg googlet, men ble ikke mye klokere. Orket ikke lese side opp og side ned. På et forum stod det noe om at når odelsinnehaver dør uten arvinger og har drevet gården i 20 år så faller odelsretten bort, men aner ikke om det stemmer. Endret 12. november 2018 av Frida la til noe 4
NordicViking Skrevet 12. november 2018 #1028 Skrevet 12. november 2018 2 minutter siden, Frida skrev: Men om det var underskrevet i vitners nærvær ville det vel ikke vært gyldig uansett om det er odel på gården? Du har rett i at Anne vill arvet gården om Per døde, hun er den neste i arverekken, men når de begge er borte, hvem er neste i arverekken i forhold til odel? Et søskenbarn av Per? Det er et meget godt spørsmål, og jeg håper noen med mer kjennskap til odelsloven enn meg kan gi oss et utfyllende svar på dette. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1029 Skrevet 12. november 2018 Mener jeg leste et sted at Per og Veronica hadde tenkt å ta Kristins sønn til seg pga hennes rusmisbruk. Kristin hadde uttalt at hun ønsket å ha Veronica som støttekontakt for sin sønn ( skrev om det tidligere i denne tråden med link ) Anonymkode: bb132...be4 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1030 Skrevet 12. november 2018 5 minutter siden, Frida skrev: Anne hadde ingen barn, men kunne Kristins sønn settes inn som arving hvis det er odel på gården? Nå var ikke testamentet mht. Kristins sønn som arving gyldig, det var ikke underskrevet, kun et utkast. Men om det var underskrevet i vitners nærvær ville det vel ikke vært gyldig uansett om det er odel på gården? Du har rett i at Anne vill arvet gården om Per døde, hun er den neste i arverekken, men når de begge er borte, hvem er neste i arverekken i forhold til odel? Et søskenbarn av Per? Her er det noen som skriver "man har ikke odelrett på gårder som søskenbarn eier. Kun på gårder som foreldre, besteforeldre, tanter og onkler eier.", men jeg har ikke greie på det.http://gardsdrift.no/forum/annet/odelsrett-og-søsken Anonymkode: d551b...45b
Frida Skrevet 12. november 2018 #1031 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, NordicViking skrev: Det er et meget godt spørsmål, og jeg håper noen med mer kjennskap til odelsloven enn meg kan gi oss et utfyllende svar på dette. Såvidt jeg har fått med meg så er odel så komplisert at man bør engasjere en advokat som har odel som spesialitet for å finne ut av odelstvister. 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1032 Skrevet 12. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor sønnen(e) til Per Paust tilsynelatende ble sjekket så enkelt ut av saken. Den ene sønnen hadde et svært dårlig forhold til Anne Orderud, de var ikke på talefot som følge av at Anne hadde ordnet det slik at hun skulle arve nærmest rubb og stubb etter mannen sin, Per. Sønnene ble forbannet over dette. Kan tenke dere skuffelsen. De var rasende på Anne. Den ene sønnen var sågar blitt slått konkurs på det tidspunktet hvor det kom for en dag at han ikke ville får arve noe etter faren. Denne sønnen har riktignok alibi for drapsnatten. Men her kan det jo tenkes at man har fått andre til å ta seg av drapene. Anonymkode: 3380e...1c9 Hmm...Var dette sønner mannen hennes hadde fra tidligere forhold? Anonymkode: bb132...be4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1033 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hmm...Var dette sønner mannen hennes hadde fra tidligere forhold? Anonymkode: bb132...be4 Anne var ikke mor til Per Pausts sønner. Anonymkode: d551b...45b 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1034 Skrevet 12. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener jeg leste et sted at Per og Veronica hadde tenkt å ta Kristins sønn til seg pga hennes rusmisbruk. Kristin hadde uttalt at hun ønsket å ha Veronica som støttekontakt for sin sønn ( skrev om det tidligere i denne tråden med link ) Anonymkode: bb132...be4 Ta til seg, som å adoptere? Anonymkode: d551b...45b 1
NordicViking Skrevet 12. november 2018 #1036 Skrevet 12. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener jeg leste et sted at Per og Veronica hadde tenkt å ta Kristins sønn til seg pga hennes rusmisbruk. Anonymkode: bb132...be4 Adoptivbarn har samme odelsrett etter adoptivforeldrene som andre barn har etter sine foreldre (Odelsloven, §9). I et slikt tilfelle kunne Kristins sønn ha arvet gården og fått odelsrett. 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1037 Skrevet 12. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta til seg, som å adoptere? Anonymkode: d551b...45b Det ble ikke brukt det ordet i den artikkelen jeg leste, men at de vurderte å ta over omsorgen da de så at Kristin ikke klarte det. Barnevernet ble jo koblet inn. Anonymkode: bb132...be4 4
Frida Skrevet 12. november 2018 #1038 Skrevet 12. november 2018 3 minutter siden, NordicViking skrev: Adoptivbarn har samme odelsrett etter adoptivforeldrene som andre barn har etter sine foreldre (Odelsloven, §9). I et slikt tilfelle kunne Kristins sønn ha arvet gården og fått odelsrett. Problemet er vel at det ikke er nevnt noe sted at Veronica og Per i det hele tatt vurderte å adoptere Kristins sønn. Kristins far og stemor hadde omsorgen for sønnen, men om de hadde juridisk omsorgsrett aner jeg ikke. 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1039 Skrevet 12. november 2018 Per Orderud hevder at han ringte Lars Grønnerød for datahjelp. Den lengste samtalen varte 2-3 minutter. Den andre personen han ringte for tilsvarende hjelp hadde han 30-40 minutters samtaler med. Forklaringen hans er at han ba Lars Grønnerød å skaffe seg minnebrikker. Den andre personen hjalp ham å komme på nett. (Ref. søndagens episode av "Gåten Orderud") Jeg synes ikke Pers (bort)forklaring er troverdig overhodet. Anonymkode: b05c0...852 17
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1040 Skrevet 12. november 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor sønnen(e) til Per Paust tilsynelatende ble sjekket så enkelt ut av saken. Den ene sønnen hadde et svært dårlig forhold til Anne Orderud, de var ikke på talefot som følge av at Anne hadde ordnet det slik at hun skulle arve nærmest rubb og stubb etter mannen sin, Per. Sønnene ble forbannet over dette. Kan tenke dere skuffelsen. De var rasende på Anne. Den ene sønnen var sågar blitt slått konkurs på det tidspunktet hvor det kom for en dag at han ikke ville får arve noe etter faren. Denne sønnen har riktignok alibi for drapsnatten. Men her kan det jo tenkes at man har fått andre til å ta seg av drapene. Anonymkode: 3380e...1c9 Når ble dette ordnet slik, og når fikk sønnene til Per Paust greie på dette? Anonymkode: d551b...45b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå