Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil bare påpeke at jeg synes det er viktig og ikke henge noen av de ut her i denne tråden. De som ble dømt har sonet, og vil sikkert gå videre med sine liv. De har også sin/e familie/r å ta hensyn til og ønsker sikkert ikke bli knyttet til denne saken som må ha vært vanskelig å stå i. Jeg kommenterte bare intervju med K som står i diverse aviser på nett. Viktig at de også får ha sitt privatliv i fred, men man kan jo undre på ting rundt saken, noe tråden er ok til. 

Anonymkode: bb132...be4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående dette med glassbiter fra døra, kan det tenkes at de gamle hadde glemt å lukke døra og at drapsmennene gikk rett inn der og etterpå kom på at ruta måtte knuses for at det skulle se ut som utenforstående hadde vært der?

Anonymkode: ca87b...029

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Angående dette med glassbiter fra døra, kan det tenkes at de gamle hadde glemt å lukke døra og at drapsmennene gikk rett inn der og etterpå kom på at ruta måtte knuses for at det skulle se ut som utenforstående hadde vært der?

Jeg mente glemt å låse

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som om soveromsvinduene i kårstua peker i retning mot Orderud gård https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/astedet

Men kan det ha vært noe som /bremset/stoppet lydbølgene på vei mot Orderud gård slik at Bruun og Lund ikke hørte skuddene? Hvor er boligene til Bruun og Lund i forhold til Orderud gård på  bildet over? Kan trærne ha skjermet for lyden av skuddene?

Anonymkode: d551b...45b

VG har jo ikke fått disse verandadørene riktig på tegningene sine! På flere illustrasjoner er det kun tegnet inn vinduer ved der Marie ble funnet. Men det er jo faktisk en verandadør der. Det er faktisk en verandadør i begge ender av huset (front og bak). Eller, ok da, teknisk sett er bakdøra en dør med noen småruter ved siden av (?), mens det er en vanlig verandadør i tilknytning til verandaen på fronten av huset. Man gå inn på verandaen fra baksiden og ha tilgang til verandadøren på fronten også, ser jeg.

Klarte bare aldri å skjønne dette med disse glassbitene som ble funnet under Marie, dersom hun lå ved et vindu med knust glass (et av skuddene må ha knust glasset, tenkte jeg)..Men det er altså egentlig snakk om verandadørglass.

Anonymkode: c40bf...32c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre om de bare omtaler dørene som henholdvis "bakdør" og "verandadør".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 180-oppringningen. Det er lett å være etterpåklok, men er det ikke merkelig at ikke denne samtalen ble meldt fra om? Eller er det vanlig at det ringer snåle folk inn til nummeropplysningen så det ikke vakte oppsikt? Det er jo en drapstrussel. Jeg tenker på innringeren, hva om samtalen hadde blitt meldt til politiet? Hva om Orderud-paret hadde fått beskyttelse i pinsen? Var ikke dette svært stor risiko for drapsmannen å ringe inn alle disse opplysningene, det kunne jo ødelagt hele planen og gjort at de skyldige ble tatt?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne 180-oppringningen. Det er lett å være etterpåklok, men er det ikke merkelig at ikke denne samtalen ble meldt fra om? Eller er det vanlig at det ringer snåle folk inn til nummeropplysningen så det ikke vakte oppsikt? Det er jo en drapstrussel. Jeg tenker på innringeren, hva om samtalen hadde blitt meldt til politiet? Hva om Orderud-paret hadde fått beskyttelse i pinsen? Var ikke dette svært stor risiko for drapsmannen å ringe inn alle disse opplysningene, det kunne jo ødelagt hele planen og gjort at de skyldige ble tatt?

Kanskje en av de medvirkende begynte å få kalde føtter og dermed forsøkte å avverge drapene? 

Anonymkode: 4c0df...1a2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje en av de medvirkende begynte å få kalde føtter og dermed forsøkte å avverge drapene? 

Jeg tror dette er et ledd i å forsøke å få det til å se ut som om Anne var målet og lede saken bort fra gårdstvisten. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innringeren prøvde å få rede på hvor Anne befant seg. Journalisten i VG er inne på at dette kan ha vært en ruset person.

Kanskje Kristin eller Lars til slutt fant en eller flere torpedoer som ville påta seg å gjennomføre drapene, på oppdrag fra P og V?

Det er navngitt en torpedo...:

https://www.nrk.no/dokumentar/torpedo-knyttes-til-orderud-drapene-1.6846105

Men jeg kan ikke helt se at de 4 dømte ville klare å holde helt tett om hvem som skjøt, under avhørene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette er et ledd i å forsøke å få det til å se ut som om Anne var målet og lede saken bort fra gårdstvisten. 

Det er godt mulig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil. Svært mange kriminelle handlinger ( og drap ), blir begått i ruset tilstand. 

Din påstand er noe helt annet enn det jeg skriver. 

Ingen som er uenige i at "Svært mange kriminelle handlinger ( og drap ), blir begått i ruset tilstand. "  Ruset tilstand må omfatte både alkohol, narkotika og medisiner når vi snakker om kriminelle handlinger og drap. Og som sagt; absolutt ingen er uenige i det. 

Men jeg skrev: Det er svært få narkomane og småkriminelle som ender opp som mordere tross alt

Hvis du leser litt nøyere så ser du nok at det er stor forskjell i meningsinnholdet i disse to setningene (uthevet i kursiv). 

Vi har svært mange narkomane og småkriminelle i Norge, men det florerer ikke med drap begått av de samme. Særlig ikke trippeldrap som bærer preg av ren henrettelse og som beviselig er nøye planlagt og dermed overlagt drap. 

Drap i rus er oftest en impulshandling og blir derfor raskt oppklart i de fleste tilfeller. Drapsmannen/kvinnen har ikke overtrekksdress for å unngå biologiske spor på åstedet, og har heller ikke skaffet seg våpen flere måneder før drapet. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innringeren prøvde å få rede på hvor Anne befant seg. Journalisten i VG er inne på at dette kan ha vært en ruset person.

Kanskje Kristin eller Lars til slutt fant en eller flere torpedoer som ville påta seg å gjennomføre drapene, på oppdrag fra P og V?

Det er navngitt en torpedo...:

https://www.nrk.no/dokumentar/torpedo-knyttes-til-orderud-drapene-1.6846105

Men jeg kan ikke helt se at de 4 dømte ville klare å holde helt tett om hvem som skjøt, under avhørene.

Jeg tror ikke det er fire som vet. Lars forklaring virker troverdig, at han og Kristin kun har skaffet våpen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er status i Orderud saken nå? Er den gjenopptatt og under ny etterforskning? Eller er det ønske om gjenopptakelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, lizziea skrev:

Hvem eier kårboligen? Jeg antar den har stått tom siden drapene?

Per eier Orderud gård. Kårboligen er vel ikke løst ut av tomten?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er noe rart med å vise det så sterkt på den måten. Veldig gjennomskuende...for gjennomskuende, derfor skurrer det for meg...

Under rettssaken ble det sagt at ofrene var "overdrept", og at det så man i saker hvor det var sterke følelser involvert. I denne saken var det vel absolutt sterke følelser fra både sønn og svigerdatter, som følte seg dårlig behandlet gjennom flere år. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
42 minutter siden, bettsa skrev:

Hvordan er status i Orderud saken nå? Er den gjenopptatt og under ny etterforskning? Eller er det ønske om gjenopptakelse?

Den er ikke gjenopptatt, da gjerningspersonene er dømt. Det foreligger ikke nye opplysninger som kaster nytt lys over saken. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er fire som vet. Lars forklaring virker troverdig, at han og Kristin kun har skaffet våpen. 

Lars har alibi for drapsnatten, men kan ha planlagt. Og Kristin forsnakker seg noe sykt i episode tre på 36:25. Hun ser ser at det var Lars som adde sagt at VI, nei jeg mener DE skulle bruke engangsdresser.

Så Kristin kan ha vært den ene sammen med Per (?) som drepte. Per hadde revolveren 38, revolver 22 ble med Lars tilbake da Per fikk 38. Altså lå 22 i leiligheten til Lars hvor Kristin bodde. Kristin viste ikke at 38 var brukt i drapet. Så slik kan det stemme.

Anonymkode: d96ab...ccd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, lizziea skrev:

Hvem eier kårboligen? Jeg antar den har stått tom siden drapene?

Per eier, men leier ut kårboligen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars har alibi for drapsnatten, men kan ha planlagt. Og Kristin forsnakker seg noe sykt i episode tre på 36:25. Hun ser ser at det var Lars som adde sagt at VI, nei jeg mener DE skulle bruke engangsdresser.

Så Kristin kan ha vært den ene sammen med Per (?) som drepte. Per hadde revolveren 38, revolver 22 ble med Lars tilbake da Per fikk 38. Altså lå 22 i leiligheten til Lars hvor Kristin bodde. Kristin viste ikke at 38 var brukt i drapet. Så slik kan det stemme.

Sier der*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...