miss spjåk Skrevet 17. desember 2018 #7941 Del Skrevet 17. desember 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke lure media til å fremstille sakene akkurat hvordan du vil. De hadde neppe skrevet om henne om de ikke hadde tjent på det selv. Anonymkode: 41fc0...d7e nei ikke selve saken. men du kan gi din versjon, som ikke nødvendigvis er helt sann. Veronica snakker om barndommen, Kristin, Kristian og seg selv. Det var på den måten jeg mente at man kan gi et annet bilde av sannheten. Vi vet ikke om det hun forteller er sant. Det kan godt hende veronicas versjon av barndommen er sann, men intervjuet der hun forteller hvordan hun pleiet kristian er f.eks blitt kritisert av kona til pers fetter, som mener dette ikke stemmer. Vi vet ikke hvem som snakker sant. Poenget mitt var at du kan gi et visst bilde av deg selv i media, ved å stadig stille opp på intervjuer og tv-programmer. På samme måte som du kan gi drypp av negative personkarakteristikker av andre. Kristin har siden barndommen hatt store problemer med å skille fantasi og virkelighet f.eks, dette dryppet gir veronica i intervjuet. Er det virkelig slik, eller er et noe veronica sier for å vise at kristin var istand til å dra henne inn i en drapsplanlegging hun aldri deltok i? Skjønner du hva jeg mener`? Er ikke alltid så god til å forklare hva jeg mener. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 17. desember 2018 #7942 Del Skrevet 17. desember 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke tenkes at hun er oppriktig opptatt av rettferdighet for kvinner i fengsel etter å ha sitter der i 14 år selv? Rehabilitering tilbake til samfunnet etter endt soning er jo naturligvis også et annet tema hun interesserer seg for, da hun selv sliter med å få fast jobb. Hun belyser viktige samfunnsproblemer her, at det ikke alltid er slik at samfunnet gir deg en reell ny sjanse når man kommer ut i frihet igjen... Anonymkode: 41fc0...d7e Det kan tenkes selvfølgelig, hun er antagelig mer ressurssterk enn de fleste andre innsatte, iom at det kun var hun som tok initiativ til å få frem temaet. Og det er et viktig tema. Men vi to har forskjellig syn på det, jeg tror helt ærlig ikke hun er så opptatt av dette, jeg tror hun vil fremstille seg som en som er opptatt av urettferdighet generelt. Det ser du på twitter-profilen hennes. Det er kanskje stygt av meg å si, men det er min mening. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 17. desember 2018 #7943 Del Skrevet 17. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 😉 Det er fint at du har humor 😊 Anonymkode: d551b...45b Litt humor må vel tillates selv i en så tragisk sak. Men angående diskusjonen om SK, ingen som tror at han hjalp til en god del på gården? Pers økonomi var ikke den aller beste etterhvert, så det kom vel godt med å få en hjelpende hånd innimellom. Det var vel ikke bare negativt med disse Kirkemoene som angivelig invaderte gården? Og Veronica var vel i stand til å si fra om det ble for mye, det var jo hennes nærmeste familie. Det var vel også velkomment at Kirkemoene endte opp på Pers og Veronicas side i konflikten om gården, noe jeg anser for veldig sannsynlig at de gjorde mer eller mindre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 17. desember 2018 #7944 Del Skrevet 17. desember 2018 På 16.12.2018 den 22.42, AnonymBruker skrev: Motivet skal altså være å overta gården for en billigere penge? Vi snakker noen hundre tusen kroner i forskjell. Det er ikke så lukrativt å melke kuer altså 😊 Anonymkode: 41fc0...d7e har du lest de forskjellige artiklene som omhandler økonomien på¨gården? Per har jobbet 20 år gratis. Og samtidig gitt avkall på en juristkarriere. Han hadde tatt opp 600 000 i lån kun for å legge dette inn i gårdsdrift. Og så er Kristian vanskelig og forholdet mellom ham og faren blir helt ødelagt kun pga gården. Per må ha hatt faren helt opp i vrangstrupen tilslutt og det er ingen gode følelser igjen, antagelig bare hat og bitterhet. Verdt å merke seg at kristian og marie ble kalt inn til avhør rett etter attentatet og at kristian sier per er den eneste som har å tjene på attentatet. Det er ganske sterkt å si noe slikt om sin egen sønn. linken som ab45 la ut viser det ødelagte forholdet https://www.dagbladet.no/nyheter/per-kristian-var-grei-for-men-sa-giftet-han-seg/65781087 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7945 Del Skrevet 18. desember 2018 10 timer siden, Frida skrev: Litt humor må vel tillates selv i en så tragisk sak. Men angående diskusjonen om SK, ingen som tror at han hjalp til en god del på gården? Pers økonomi var ikke den aller beste etterhvert, så det kom vel godt med å få en hjelpende hånd innimellom. Det var vel ikke bare negativt med disse Kirkemoene som angivelig invaderte gården? Og Veronica var vel i stand til å si fra om det ble for mye, det var jo hennes nærmeste familie. Det var vel også velkomment at Kirkemoene endte opp på Pers og Veronicas side i konflikten om gården, noe jeg anser for veldig sannsynlig at de gjorde mer eller mindre. Enig med deg i det med humor, og også det andre du skriver her høres sannsynlig ut 😊 Noen på vgd skrev at det ser ut til at Per Orderud drev gården bra i mange år, men opparbeidet seg etter hvert en dårlig økonomi. Ikke så rart, hvis han ikke fikk noe særlig lønn? Han forpaktet gården i disse årene. Kan det være at familien etter hvert tvilte på at Per burde overta gården? Kan nesten virke slik, siden de ikke legger forholdene til rette for at han skal ha sjanse til å få bedre økonomi og samtidig sitte med gården. Om jeg ikke husker feil, leste jeg i en artikkel at KO var misfornøyd med at VO kom inn i PO sitt liv. KO uttalte at PO gjorde mindre gårdsarbeid etter at PO og VO ble kjærester. Mye nytt for meg som kom frem i tråden på vgd siste døgn, bl.a. dette: "Sulland bygger store deler av sitt forsvar av Veronica Orderud på en teori om at Per Pausts sønn Jan har noe med drapene å gjøre." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7llEdB/kristin-kjente-jan-paust Anonymkode: d551b...45b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7946 Del Skrevet 18. desember 2018 18 timer siden, Frida skrev: Litt humor må vel tillates selv i en så tragisk sak. Men angående diskusjonen om SK, ingen som tror at han hjalp til en god del på gården? Pers økonomi var ikke den aller beste etterhvert, så det kom vel godt med å få en hjelpende hånd innimellom. Det var vel ikke bare negativt med disse Kirkemoene som angivelig invaderte gården? Og Veronica var vel i stand til å si fra om det ble for mye, det var jo hennes nærmeste familie. Det var vel også velkomment at Kirkemoene endte opp på Pers og Veronicas side i konflikten om gården, noe jeg anser for veldig sannsynlig at de gjorde mer eller mindre. SK hjalp til veldig mye 😊 SK fortalte at han siden V flyttet til Orderud gård i 1991, hjalp til på gården to-tre dager i uka og i ferier. https://www.ostlendingen.no/arkiv/nar-kaos-blir-orden/s/2-2.2757-1.4427334 I samme artikkel står det at et vitne forklarte at AV har skrytt av å vite hvem som drepte Orderud-folka, og at det aldri ville komme for en dag siden folk som klarer å gjøre noe så rått, også klarer å holde tett. Flere interessante betraktninger og linker på vgd i dag, bl.a. en detaljert oversikt over mønsteret i telefonkontakten mellom P og Ls telefoner her En artikkel som jeg fant, som jeg ikke har lest ennå https://www.riksavisen.no/politiske-mord-i-norge/ Anonymkode: d551b...45b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7947 Del Skrevet 18. desember 2018 AOPs forhold til broren P skal ha vært iskaldt mange år før trippeldrapet. (I 1997 skrev hun også det testamentet der P ikke skulle arve noe etter henne). -Hvorfor hadde hennes forhold til P vært iskaldt mange år før 1999? JCP hadde selv et problematisk forhold til AOP. -Hva startet (og evt fortsatte?) det problematiske forholdet med? PPs første kone skal i retten vitne om sitt anstrengte forhold til AOP. -Hvorfor hadde hun et anstrengt forhold til AOP? JCP og LG benekter at de kjenner hverandre. - Hvilken grunn kunne de ha for å benekte dette? LG er kraftig irritert over at KK har trukket også ham inn i et angivelig møte der drapene skal ha blitt planlagt.https://www.dagbladet.no/nyheter/venner-og-fiender-rundt-orderud-gard/65706681 Noe av dette er helt sikkert informert om tidligere i tråden, men det hadde vært fint med utfyllende informasjon og eventuelle teorier 😊 Anonymkode: d551b...45b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7948 Del Skrevet 18. desember 2018 19 timer siden, miss spjåk skrev: har du lest de forskjellige artiklene som omhandler økonomien på¨gården? Per har jobbet 20 år gratis. Og samtidig gitt avkall på en juristkarriere. Han hadde tatt opp 600 000 i lån kun for å legge dette inn i gårdsdrift. Og så er Kristian vanskelig og forholdet mellom ham og faren blir helt ødelagt kun pga gården. Per må ha hatt faren helt opp i vrangstrupen tilslutt og det er ingen gode følelser igjen, antagelig bare hat og bitterhet. Verdt å merke seg at kristian og marie ble kalt inn til avhør rett etter attentatet og at kristian sier per er den eneste som har å tjene på attentatet. Det er ganske sterkt å si noe slikt om sin egen sønn. linken som ab45 la ut viser det ødelagte forholdet https://www.dagbladet.no/nyheter/per-kristian-var-grei-for-men-sa-giftet-han-seg/65781087 Dette med at KO uttalte at "P var grei før, men så giftet han seg" og "P har forandret seg etter at V kom inn i bildet.": -Kan det at P "forandret seg" være at P evt sluttet med å la seg kue av KO, og også ha å gjøre med at V evt støttet P i at han eventuelt var kuet og evt urettferdig behandlet av KO eller at V kanskje til og med fikk P til å se hvor kuet og evt urettferdig behandlet han ble av KO? Hva om det var slik som V påsto i samtale med Ps mor; at Ps mor og P var så 'kuet' av KO? En person som kuer en annen person, vil jo ikke like at den andre plutselig ikke lengre lar seg kue og vil kanskje se på det som om den andre gjør feil når h*n ikke lengre lar seg kue, og den som har kuet den andre vil selvsagt legge merke til at den andre har forandret seg. Dette var bare noen tanker fra meg. Anonymkode: d551b...45b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7949 Del Skrevet 18. desember 2018 Kristins uttalelser i forbindelse med at hun var sammen med en annen mann mens hun var i kjæresteforhold med Lars:"- Da hadde Lars gått bak ryggen på meg først i en postsvindelsak. Da kunne jeg gå bak ryggen på han, mente Kristin. - Jeg synes han hadde godt av det, slo hun fast" https://e24.no/makro-og-politikk/hadde-forhold-til-annen-mann/2038945 Er dette hevngjerrighet eller er det at hun på en måte gir Lars skylden for sine handlinger? Anonymkode: d551b...45b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7950 Del Skrevet 18. desember 2018 K sa at P og V ba K skaffe våpen like etter attentatforsøkene mot AOP og PP sommeren 1998. K sa at P og V sa at de trengte beskyttelse fordi det har skjedd så mange merkelig ting på gården. Og L sa at han ble bedt om å skaffe våpen under et besøk på Orderud gård høsten 1998, og at han da fikk 20000 kroner av P til dette formålet. (Ikke sitat) https://www.dagbladet.no/nyheter/hvem-lyver/65712390 -Jeg har ikke tidligere lest at K har sagt at P og V allerede sommeren 1998 ba om våpen. Også noe merkelig at de angivelig skal ha bedt K om å skaffe våpen sommeren 1998 fordi de trengte beskyttelse, og at våpnene ikke ble skaffet før rett før jul... Nei, jeg tror ikke at P og V hverken har bedt om våpen eller har mottatt noe våpen. Anonymkode: d551b...45b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 18. desember 2018 #7951 Del Skrevet 18. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette med at KO uttalte at "P var grei før, men så giftet han seg" og "P har forandret seg etter at V kom inn i bildet.": -Kan det at P "forandret seg" være at P evt sluttet med å la seg kue av KO, og også ha å gjøre med at V evt støttet P i at han eventuelt var kuet og evt urettferdig behandlet av KO eller at V kanskje til og med fikk P til å se hvor kuet og evt urettferdig behandlet han ble av KO? Hva om det var slik som V påsto i samtale med Ps mor; at Ps mor og P var så 'kuet' av KO? En person som kuer en annen person, vil jo ikke like at den andre plutselig ikke lengre lar seg kue og vil kanskje se på det som om den andre gjør feil når h*n ikke lengre lar seg kue, og den som har kuet den andre vil selvsagt legge merke til at den andre har forandret seg. Dette var bare noen tanker fra meg. Anonymkode: d551b...45b absolutt, ser ikke bort i fra at Per var ganske kuet før Veronica kom inn i bildet. Det er ikke så mange som jobber 20år tilnærmet gratis. Kristian var nok ikke lett å ha med å gjøre. Jeg føler hele det aspektet støtter poenget mitt om at drapet handlet om sterke følelser, frustrasjon og bitterhet. Men at uten Veronica ville det ikke skjedd. interessant at du hopper elegant over det som er mest oppsiktsvekkende i artikkelen. At Kristian navngir sin egen sønn ifh attentatet. Og at forholdet mellom dem var så anstrengt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 18. desember 2018 #7952 Del Skrevet 18. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: -Jeg har ikke tidligere lest at K har sagt at P og V allerede sommeren 1998 ba om våpen. Også noe merkelig at de angivelig skal ha bedt K om å skaffe våpen sommeren 1998 fordi de trengte beskyttelse, og at våpnene ikke ble skaffet før rett før jul... Nei, jeg tror ikke at P og V hverken har bedt om våpen eller har mottatt noe våpen. Anonymkode: d551b...45b du tenker det er usannsynlig at P og V har mottatt våpen fordi det gikk så lang tid? Fordi det tok 4 mnd? Prøver å forstå tankegangen din. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7953 Del Skrevet 18. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: K sa at P og V ba K skaffe våpen like etter attentatforsøkene mot AOP og PP sommeren 1998. K sa at P og V sa at de trengte beskyttelse fordi det har skjedd så mange merkelig ting på gården. Og L sa at han ble bedt om å skaffe våpen under et besøk på Orderud gård høsten 1998, og at han da fikk 20000 kroner av P til dette formålet. (Ikke sitat) https://www.dagbladet.no/nyheter/hvem-lyver/65712390 -Jeg har ikke tidligere lest at K har sagt at P og V allerede sommeren 1998 ba om våpen. Også noe merkelig at de angivelig skal ha bedt K om å skaffe våpen sommeren 1998 fordi de trengte beskyttelse, og at våpnene ikke ble skaffet før rett før jul... Nei, jeg tror ikke at P og V hverken har bedt om våpen eller har mottatt noe våpen. Anonymkode: d551b...45b Det er jo ganske opplagt at P og V har bedt K og L om å skaffe våpen. For å begå drap, ikke til 'beskyttelse'. Det er bare det at K og L ikke kan si til politiet og aktor at de skaffet våpnene til P og V fordi P og V planla trippeldrapet, det vil jo gjøre K og L medskyldige, ikke sant. Derfor sier K og L at de skaffet våpnene fordi P og V ønsket beskyttelse. Og at de fikk høre om drapsplanene senere, ved overleveringen. Anonymkode: c40bf...32c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7954 Del Skrevet 18. desember 2018 Jeg kan legge til at den forklaringen ble vel ikke K og L helt trodd på (altså at de skaffet våpnene uten at de helt visste hva P og V skulle bruke dem til). Ingen bestiller våpen på undergrunnsmarkedet for 'beskyttelse'. Da er det bedre med en husalarm og et legalt våpen kjøpt på lisens. Anonymkode: c40bf...32c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7955 Del Skrevet 18. desember 2018 9 minutter siden, miss spjåk skrev: absolutt, ser ikke bort i fra at Per var ganske kuet før Veronica kom inn i bildet. Det er ikke så mange som jobber 20år tilnærmet gratis. Kristian var nok ikke lett å ha med å gjøre. Jeg føler hele det aspektet støtter poenget mitt om at drapet handlet om sterke følelser, frustrasjon og bitterhet. Men at uten Veronica ville det ikke skjedd. interessant at du hopper elegant over det som er mest oppsiktsvekkende i artikkelen. At Kristian navngir sin egen sønn ifh attentatet. Og at forholdet mellom dem var så anstrengt. Takk for svar og dine tanker om det og spørsmål! 😊 Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke tok det med, men Kristian sa jo også "Nei, det kan ikke være Per". Jeg forstår ikke hvorfor Kristian sa at det er bare Per som kan tjene på en slik handling. "Det er jo bare en som kan tjene på en slik handling. Det er Per. Nei, det kan ikke være Per.»"https://www.dagbladet.no/nyheter/per-kristian-var-grei-for-men-sa-giftet-han-seg/65781087 Anonymkode: d551b...45b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7956 Del Skrevet 18. desember 2018 9 minutter siden, miss spjåk skrev: du tenker det er usannsynlig at P og V har mottatt våpen fordi det gikk så lang tid? Fordi det tok 4 mnd? Prøver å forstå tankegangen din. Jeg tenker at hvis de trengte våpen til beskyttelse sommeren 1998, så hadde de fått skaffet seg våpen til beskyttelse raskt. Eller, om det hadde vært meg som hadde trengt beskyttelse så hadde jeg kontaktet politiet for å få hjelp til sikkerhetstiltak i tillegg til å installere alarmer og annet sikkerhetsutstyr, og derfor tenker jeg også at noe slikt som jeg hadde valgt også kan ha vært naturlig også for P og V i stedet for å skaffe våpen. Anonymkode: d551b...45b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7957 Del Skrevet 18. desember 2018 On 12/17/2018 at 12:52 PM, AnonymBruker said: Det er jo bekreftet at det finnes en ukjent person i saken som angivelig hatet Anne, ref. 180-samtalen. Hat kan være motiv nok, især om hatet er så sterkt at man beruset legger ut om det til en tilfeldig 180-operatør. Potensielle gjerningspersoner må jo politiet etterforske, men med tanke på at hun hadde en anerkjent stilling i forsvarsdepartementet kan hun ha hatt mange uvenner eller folk som mislikte henne. Det trenger ikke å være et politisk motiv knyttet til Balkan, som så mange trekker opp av hatten for å latterliggjøre meningsmotstandere som spør seg om det kan være andre motiv og gjerningspersoner enn gårdstvisten. Det er jo ikke slik at alle motiv er like åpenbare for allmenheten. Utover det er det velkjent at Anne var dårlig likt av enkelte i Paust-familien. Men som sagt: Det er politiets jobb å etterforske andre potensielle gjerningspersoner og motiv, men det at jeg ikke kan gi deg et mer konkret svar enn ovenfor betyr ikke at det utenkelig at andre kan stå bak. Anonymkode: 41fc0...d7e Og hva vet vi om Privatlivet hennes? Kan hende er hver eneste Stein snudd, men.... Anonymkode: e01e1...126 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7958 Del Skrevet 18. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ganske opplagt at P og V har bedt K og L om å skaffe våpen. For å begå drap, ikke til 'beskyttelse'. Det er bare det at K og L ikke kan si til politiet og aktor at de skaffet våpnene til P og V fordi P og V planla trippeldrapet, det vil jo gjøre K og L medskyldige, ikke sant. Derfor sier K og L at de skaffet våpnene fordi P og V ønsket beskyttelse. Og at de fikk høre om drapsplanene senere, ved overleveringen. Anonymkode: c40bf...32c Takk for svar! 😊 Det du skriver her høres sannsynlig ut hvis det var slik at P og V bestilte våpen. Men muligheten er til stede for at V og P hverken bestilte eller mottok noe våpen og heller ikke hadde noen drapsplaner. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Jeg kan legge til at den forklaringen ble vel ikke K og L helt trodd på (altså at de skaffet våpnene uten at de helt visste hva P og V skulle bruke dem til). 2) Ingen bestiller våpen på undergrunnsmarkedet for 'beskyttelse'. Da er det bedre med en husalarm og et legalt våpen kjøpt på lisens. Anonymkode: c40bf...32c 1) Jeg er enig med deg, hvis det var slik at P og V bestilte og mottok våpen og hadde drapsplaner. 2) Enig. Anonymkode: d551b...45b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 18. desember 2018 #7959 Del Skrevet 18. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar og dine tanker om det og spørsmål! 😊 Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke tok det med, men Kristian sa jo også "Nei, det kan ikke være Per". Jeg forstår ikke hvorfor Kristian sa at det er bare Per som kan tjene på en slik handling. "Det er jo bare en som kan tjene på en slik handling. Det er Per. Nei, det kan ikke være Per.»"https://www.dagbladet.no/nyheter/per-kristian-var-grei-for-men-sa-giftet-han-seg/65781087 Anonymkode: d551b...45b Vel, vi får vite litt mer om godeste Per og Veronica. Kanskje de rett og slett var så smålige og grådige som artikkelen forteller? Og Veronica som rett ut sier at svigerfaren drikker svært mye alkohol (for en million kroner)? De gidder ikke bære en safe inn i kårboligen, men lar en gammel mann streve med den blytunge safen helt alene? Stemmer ganske godt med inntrykket jeg etterhvert har fått av dette ekteparet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7960 Del Skrevet 18. desember 2018 2 minutter siden, Frida skrev: Vel, vi får vite litt mer om godeste Per og Veronica. Kanskje de rett og slett var så smålige og grådige som artikkelen forteller? Og Veronica som rett ut sier at svigerfaren drikker svært mye alkohol (for en million kroner)? De gidder ikke bære en safe inn i kårboligen, men lar en gammel mann streve med den blytunge safen helt alene? Stemmer ganske godt med inntrykket jeg etterhvert har fått av dette ekteparet. Takk for tilbakemelding og supplerende informasjon!😊 Jeg forstår nå at jeg burde tatt med dette som du skriver også. Anonymkode: d551b...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå