Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Simpson skrev:

i NRK 1. episode kl 38:20 finner du pressekonferansen

Takk for hjelpen! 😊 Jeg skal se den. Jeg legger linken her med det samme  https://tv.nrk.no/serie/gaaten-orderud/sesong/1/episode/1/avspiller

Jeg legger ved denne, til de som vil lese:
"23.05 99 Kl. 16.30. Konstituert politimester Asbjørn Gran har pressekonferanse der han gir troverdighet til gårdstvist som motiv ved at han sier at "...vi kjenner til at det har vært uoverensstemmelser i familien. Og det må vi også trekke frem og se litt på hva det – hva som stammer derfra..."  https://orderudsaken.no/new-page-2/ 

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 time siden, Frida skrev:

Uten navn, men med bilde? Jaha, det var noe spesielt. Tenk at Kristin til og med har fortalt en fyr at hun trengte sokker til å ha utenpå skoene....alle detaljer må med! 

Jeg vil påstå at dagens nye informasjon ang. Orderudsokken ville vært verdiløs om den hadde kommet etter at NRK hadde vist serien.

Nå viser det seg derimot at vedkommende kom til Sandberg med denne historien FØR episoden der Kirkemo snakker om raggsokken i retten. Hvis dette stemmer, er jo denne nye informasjonen mer interessant.

https://www.dagbladet.no/nyheter/orderud-sokken-var-min-det-var-bestemor-som-strikket-den/70532489

Endret av Opie
Skrevet

Det vitnet, som sa at han så Per og Veronica få skytetrening i skogen.. ble det noe mer snakk om det? Holdt han fast ved den forklaringen, og hva forklarte paret selv ang det? Noen som vet?

• Liker 2
Skrevet

Ad om Kristian Orderud hadde kreft, eller ikke: i NRK episode 1, kl 49.35 sier Mette Orderud, kona til Lars at Kristian hadde kreft. Det var tydeligvis forskjellige oppfatninger om Kristians helsetilstand. Dette som oppfølging til diskusjonen her for noen dagerr siden, når  nrk's siste podcast ble lagt ut og kona til Hans Orderud brøt lydmuren for første gang og erklærte Kristian frisk som en fisk.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Amber skrev:

Det vitnet, som sa at han så Per og Veronica få skytetrening i skogen.. ble det noe mer snakk om det? Holdt han fast ved den forklaringen, og hva forklarte paret selv ang det? Noen som vet?

Det var Lars og Veronica + en annen mann det vitnet mente å ha sett. Jeg vet ikke om Lars og Veronica ble spurt om dette. Men jeg leste om at det ikke ble lagt noe vekt  på denne vitneobservasjonen. Vitnet kontaktet politiet over ett år etter drapene.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Simpson skrev:

Ad om Kristian Orderud hadde kreft, eller ikke: i NRK episode 1, kl 49.35 sier Mette Orderud, kona til Lars at Kristian hadde kreft. Det var tydeligvis forskjellige oppfatninger om Kristians helsetilstand. Dette som oppfølging til diskusjonen her for noen dagerr siden, når  nrk's siste podcast ble lagt ut og kona til Hans Orderud brøt lydmuren for første gang og erklærte Kristian frisk som en fisk.

Obduksjonsrapporten viste at han ikke hadde kreft. at han hadde kreft er noe veronica og per har snakket om.

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, Opie skrev:

Jeg vil påstå at dagens nye informasjon ang. Orderudsokken ville vært verdiløs om den hadde kommet etter at NRK hadde vist serien.

Nå viser det seg derimot at vedkommende kom til Sandberg med denne historien FØR episoden der Kirkemo snakker om raggsokken i retten. Hvis dette stemmer, er jo denne nye informasjonen mer interessant.

https://www.dagbladet.no/nyheter/orderud-sokken-var-min-det-var-bestemor-som-strikket-den/70532489

Mener at de har snakket om raggsokker allerede i første eller andre episode av podcasten, som begge ble sluppet dagen etter første episode av tv dokumentaren.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, nordiskfigur skrev:

Obduksjonsrapporten viste at han ikke hadde kreft. at han hadde kreft er noe veronica og per har snakket om.

Jeg har ikke sett oduksjonsrapporten. Jeg kommenterte at det var forskjellig oppfatning av om og hvor syk Kristian var, i den nærmeste familien, tydeligvis. Mener du P og V satte ut usanne rykter om Kristians helsetilstand?

Skrevet
1 minutt siden, Simpson skrev:

Jeg har ikke sett oduksjonsrapporten. Jeg kommenterte at det var forskjellig oppfatning av om og hvor syk Kristian var, i den nærmeste familien, tydeligvis. Mener du P og V satte ut usanne rykter om Kristians helsetilstand?

Jostein Orderud sa det også i siste podkasten. Vi må vel anta at han og de fleste i slekten var tilstede under rettssaken og at obduksjonsrapporten ble fremlagt der. Obdusenten sa at Kristian ikke hadde kreft. Så hvorfor sier de det da?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Simpson skrev:

Så langt har jeg ikke gått. Jeg syns dog det er veldig interessant at det har kommet ut at han ikke var kreftsyk, siden dette er noe som har vært fremmet for å fjerne motivet for drapene.

Så kan du jo lure på hvor de andre i familien har informasjonen fra, når de fortsatt forsvarer per og veronica, når det på daværende tidspunkt var en isfront mellom familiene, og dette andre paret som snakket om kreften til kristian også var i en alder og livsfase som skulle tilsi at de sto nærmere per enn familien hans.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Frida skrev:

Jostein Orderud sa det også i siste podkasten. Vi må vel anta at han og de fleste i slekten var tilstede under rettssaken og at obduksjonsrapporten ble fremlagt der. Obdusenten sa at Kristian ikke hadde kreft. Så hvorfor sier de det da?

Kom obdusenten med en fullstendig oversikt på Kristians helsetilstand, eller kun relatert til drapet?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Så langt har jeg ikke gått. Jeg syns dog det er veldig interessant at det har kommet ut at han ikke var kreftsyk, siden dette er noe som har vært fremmet for å fjerne motivet for drapene.

Så kan du jo lure på hvor de andre i familien har informasjonen fra, når de fortsatt forsvarer per og veronica, når det på daværende tidspunkt var en isfront mellom familiene, og dette andre paret som snakket om kreften til kristian også var i en alder og livsfase som skulle tilsi at de sto nærmere per enn familien hans.

Enig i at det bekrefter frontene i Orderudfamilien. Det er underlig at de ikke vet om Kristian hadde kreft eller ikke ? Dersom noen lyver om dette, er det  ille.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Simpson skrev:

Kom obdusenten med en fullstendig oversikt på Kristians helsetilstand, eller kun relatert til drapet?

Han kom ikke med en fullstendig oversikt, bare at han var frisk og ikke hadde kreft. Han hadde utlagt tarm pga. en betennelse. Jeg antar at han nevnte det med å ikke ha kreft fordi det ble snakket om at Kristian hadde kreft?

Jeg merket meg at Veronica sa at hun mente å huske at han hadde kreft. Jeg fikk inntrykk av at hun reserverte seg ved å ordlegge seg slik i tilfelle det kom frem at han ikke hadde kreft. Og det gjorde det i samme podcast (den siste), uten at hun ble konfrontert med det hun hadde sagt. Det ble heller ikke Jostein Orderud. 

• Liker 2
Skrevet

Synd Asbjørn Hansen ikke ønsker å delta i serien. Han er svært løsningsorientert i sin deltakelse i  Åsted Norge på TV2. Hva kan årsakene være?

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 timer siden, Simpson skrev:

Enig i at det bekrefter frontene i Orderudfamilien. Det er underlig at de ikke vet om Kristian hadde kreft eller ikke ? Dersom noen lyver om dette, er det  ille.

Vel, det har vært mye løgn i denne saken, så det forundrer ikke meg at det dukker opp enda flere. Hvis den andre siden av slekten (og konflikten) ikke hadde kontakt med Kristian og Marie så er det underlig at de er så informert om Kristians helsetilstand. 

Kona til Hans Orderud var helt sikker på at han ikke hadde kreft, og det ble bekreftet av obdusenten. Så jeg tror nok det var vikarierende motiver for å sette ut den historien som Veronica og Jostein fortalte (og kanskje enda flere for alt jeg vet). Den siden har jobbet iherdig med å minimere gårdskonflikten, samt å sette ut historien om Kristians kreft. Begge deler vet vi ikke stemmer. Så at de lyver er opplagt. Om noen av dem tror på disse løgnene er en annen sak. 

En annen fæl sak er rettsaken om arven. Tenk å få seg til å gå til rettssak etter en slik grusom tragedie i familien. Harald Orderud syntes det var forferdelig situasjon og det er vel de fleste enige med ham i. Jostein Rønaas snakket bare om at de ville få oppklart saken. De ville oppklare at de skulle arve fordi Marie lå og forblødde i mange timer før hun døde lørdag formiddag? Grotesk er eneste ordet jeg synes passer på noe sånt. 

Endret av Frida
rettet etternavn
  • Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Frida skrev:

Man skulle tro at Per og Veronica ville dra og snakke med politiet hjemme for å få vite mest mulig om hva som hadde skjedd. Politiet hadde nok flere opplysninger enn det som kom på TV. De ville heller ikke komme på minnesamværet for foreldre og søster hos slekta. Veldig underlig oppførsel. Skulle tro at man ville være samlet etter noe så grufullt i familien. 

Nå må dere huske på at Per også hadde vært i avhør som mistenkt i attentat-sakene, og følt seg bevisst missforstått og mistenkeliggjort fra politiets side. Hvis du allerede har et dårlig og mistroisk forhold til politiet, sier det seg selv at mange vil nekte å la seg avhøre av politiet uten advokat til stede. Jeg også. Jeg ville sikret meg et vitne, nemlig advokaten min, før jeg møtte til avhør hos politiet. 

Ja, det er kanskje underlig oppførsel (for deg), men gjerne det beste valget for dem, der og da? Se for deg at du får denne forferdelige nyheten i en gruppe der flere av dem er dine nærmeste venner. (Man kan velge sine venner, men ikke familie.) De tar seg av deg, vet at det er lenge siden du har spist og har sett hvordan du brøt sammen da beskjeden kom. Du bør absolutt ikke kjøre bil. Og, med henvisning til tidligere avhør hos politiet, hvor du føler at ting du sier blir vridd og vrengt på, så bør du heller ikke stille til "samtale" med politiet, uten at det er flere til stede som kan bevitne det du sier. Men, dessverre er advokaten din bortreist, og kan ikke ta tak i saken før mandag morgen uansett. Underveis i måltidet får du prate ut om følelsene dine med vennene dine, og den gode samtalen dere har gjør det vanskelig å bryte opp.

- Er det så vanskelig å se for seg et slikt scenario ??

• Liker 6
Skrevet

"Gårdstvisten sentral hele tiden. Politiet ble fra første dag gjort oppmerksom på gårdstvisten på Orderud gård. Det forklarte Kripos-etterforsker Asbjørn Hansen i Nes herredsrett." https://www.nrk.no/norge/gardstvisten-sentral-hele-tiden-1.522465

Asbjørn Hansen sa også at det har vært et problem med alle lekkasjene i saken. - Disse lekkasjene kan også ha påvirket vitner i saken, sa han.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Frida skrev:

Vel, det har vært mye løgn i denne saken, så det forundrer ikke meg at det dukker opp enda flere. Hvis den andre siden av slekten (og konflikten) ikke hadde kontakt med Kristian og Marie så er det underlig at de er så informert om Kristians helsetilstand. 

Kona til Hans Orderud var helt sikker på at han ikke hadde kreft, og det ble bekreftet av obdusenten. Så jeg tror nok det var vikarierende motiver for å sette ut den historien som Veronica og Jostein fortalte (og kanskje enda flere for alt jeg vet). Den siden har jobbet iherdig med å minimere gårdskonflikten, samt å sette ut historien om Kristians kreft. Begge deler vet vi ikke stemmer. Så at de lyver er opplagt. Om noen av dem tror på disse løgnene er en annen sak. 

En annen fæl sak er rettsaken om arven. Tenk å få seg til å gå til rettssak etter en slik grusom tragedie i familien. Harald Orderud syntes det var forferdelig situasjon og det er vel de fleste enige med ham i. Jostein Orderud snakket bare om at de ville få oppklart saken. De ville oppklare at de skulle arve fordi Marie lå og forblødde i mange timer før hun døde lørdag formiddag? Grotesk er eneste ordet jeg synes passer på noe sånt. 

Har du noen link til dette med obdusentens bekreftelse? Jeg greier ikke huske den.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Her står det litt om tidspunkt m.m. https://www.dagbladet.no/nyheter/grat-da-dodsbudskapet-kom/65537559

"Sammen med førstebetjenten kjørte Veronica og Per Kristian til Nes lensmannskontor"
"Ved 17-tida søndag ettermiddag kom ekteparet tilbake til Nesbyen Hotell" og de var sammen  med reisefølget på rommet til P og V, før de gikk ned til restauranten kl 21 for å spise.

Mener jeg har lest i forbindelse med rapport skrevet av denne mannen, at følelsene var ekte. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Harleqin skrev:

Nå må dere huske på at Per også hadde vært i avhør som mistenkt i attentat-sakene, og følt seg bevisst missforstått og mistenkeliggjort fra politiets side. Hvis du allerede har et dårlig og mistroisk forhold til politiet, sier det seg selv at mange vil nekte å la seg avhøre av politiet uten advokat til stede. Jeg også. Jeg ville sikret meg et vitne, nemlig advokaten min, før jeg møtte til avhør hos politiet. 

Ja, det er kanskje underlig oppførsel (for deg), men gjerne det beste valget for dem, der og da? Se for deg at du får denne forferdelige nyheten i en gruppe der flere av dem er dine nærmeste venner. (Man kan velge sine venner, men ikke familie.) De tar seg av deg, vet at det er lenge siden du har spist og har sett hvordan du brøt sammen da beskjeden kom. Du bør absolutt ikke kjøre bil. Og, med henvisning til tidligere avhør hos politiet, hvor du føler at ting du sier blir vridd og vrengt på, så bør du heller ikke stille til "samtale" med politiet, uten at det er flere til stede som kan bevitne det du sier. Men, dessverre er advokaten din bortreist, og kan ikke ta tak i saken før mandag morgen uansett. Underveis i måltidet får du prate ut om følelsene dine med vennene dine, og den gode samtalen dere har gjør det vanskelig å bryte opp.

- Er det så vanskelig å se for seg et slikt scenario ??

Hvis man er uskyldig så synes jeg det skurrer tross alle dine argumenter. Hvis et trippeldrap hadde skjedd i min nære familie og jeg var uskyldig, så ville jeg oppsøkt politiet raskest mulig for å få vite hva politiet visste om det som hadde skjedd. 

Hvorvidt jeg hadde hatt negative opplevelser med politiet hadde vært helt glemt når en slik voldsom tragedie rammet meg og min nære familie. Jeg hadde ikke klart å tenke taktikk overfor hverken politiet eller andre. Jeg ville ønsket mest mulig informasjon raskest mulig for å klare å begynne å begripe den uhyrlige tragedien som hadde slått ned som en bombe i livet mitt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...