Gjest MizBiz Skrevet 5. desember 2018 #7061 Skrevet 5. desember 2018 Akkurat nå, nordiskfigur skrev: Kom igjen, du kan ikke basere deg på at du får sympati for han. Han kan jo være like skyldig om han syns synd på seg selv for eksempel. Til og med kan det ha vært fælt for han å ha gjort det, selv om han har gjort det. Alt tyder på at han har vært med på det Ja, han kan det. Jeg har ikke så mye annet enn synsing å komme med. Jeg har ikke satt meg så grundig i saken som andre i tråden. Men, utifra det jeg har fått med meg heller jeg mer og mer til at Per har latt kona styre ivei med søsteren sin, uten at han har gjort så mye for å stoppe de. Veronica har neppe tilskitnet hendene sine selv, men det har nok Kristin.
Gjest Sjokka Skrevet 5. desember 2018 #7062 Skrevet 5. desember 2018 Jeg har sett dokumentaren og div andre videosnutter/intervjuer av Per og Veronica. I starten følte jeg de stilte seg selv i dårlig lys, med dårlige, uærlige og unnvikende svar i retten. Men, hvis vi ser på kroppsråket deres under intervjuer, framstår de trygge og ærlige. De holder blikket med personen de prater med, har ikke noe tegn til kastende øyne.(som er vanlig ved løgn og nervøsitet) Ser heller ikke på øyene at de tenker før de gir svar. (Når vi tenker trekker vi gjerne øynene til siden og ser opp/ned) Heller ingen raske kropps rykninger med ben, armer o.l som er vanlig hvis en person lyver og er nervøsen og ikke snakker sant. Kroppspråk forteller mer enn 1000 ord. I begynnelsen av dokumentaren tenkte jeg at Per og Veronica definitivt hadde noe med saken og gjøre. Men nå, etter mye lesing og videoer jeg har sett, tviler jeg på de har noe med det å gjøre. Jeg tror de er utsatt for justismord. La merke til blikket til Veronica. De viser hun har gått gjennom mye sorg og vondt.
Delgado Skrevet 5. desember 2018 #7063 Skrevet 5. desember 2018 7 minutter siden, Sjokka skrev: Jeg har sett dokumentaren og div andre videosnutter/intervjuer av Per og Veronica. I starten følte jeg de stilte seg selv i dårlig lys, med dårlige, uærlige og unnvikende svar i retten. Men, hvis vi ser på kroppsråket deres under intervjuer, framstår de trygge og ærlige. De holder blikket med personen de prater med, har ikke noe tegn til kastende øyne.(som er vanlig ved løgn og nervøsitet) Ser heller ikke på øyene at de tenker før de gir svar. (Når vi tenker trekker vi gjerne øynene til siden og ser opp/ned) Heller ingen raske kropps rykninger med ben, armer o.l som er vanlig hvis en person lyver og er nervøsen og ikke snakker sant. Kroppspråk forteller mer enn 1000 ord. I begynnelsen av dokumentaren tenkte jeg at Per og Veronica definitivt hadde noe med saken og gjøre. Men nå, etter mye lesing og videoer jeg har sett, tviler jeg på de har noe med det å gjøre. Jeg tror de er utsatt for justismord. La merke til blikket til Veronica. De viser hun har gått gjennom mye sorg og vondt. Ja, kanskje vi heretter bare bør la kroppsspråket avgjøre skyld, og droppe alt dette maset med etterforsking, beviser, rettsaker og annet drit 7
Gjest Sjokka Skrevet 5. desember 2018 #7064 Skrevet 5. desember 2018 5 minutter siden, Delgado skrev: Ja, kanskje vi heretter bare bør la kroppsspråket avgjøre skyld, og droppe alt dette maset med etterforsking, beviser, rettsaker og annet drit Selvfølgelig ikke bare kroppspråk jeg legger til grunn. Alle vet jo at en rettsak ikke fungerer slik. Men HER fortalte jeg om kroppspråk. Løgner var jo planta på dem i flertall under rettsaken. Hvor gode de er til å snakke for seg under en rettsak er en annen ting. Kristin var langt bedre å snakke for seg enn Veronica
Kartoffel Skrevet 5. desember 2018 #7065 Skrevet 5. desember 2018 Hva tenker dere om vitnet som så Veronica har skutt med pistol nede ved vannet der? Det gjør at iallefall jeg tenker at hun er en av de som utførte drapene. 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #7066 Skrevet 5. desember 2018 14 minutter siden, Sjokka skrev: Jeg har sett dokumentaren og div andre videosnutter/intervjuer av Per og Veronica. I starten følte jeg de stilte seg selv i dårlig lys, med dårlige, uærlige og unnvikende svar i retten. Men, hvis vi ser på kroppsråket deres under intervjuer, framstår de trygge og ærlige. De holder blikket med personen de prater med, har ikke noe tegn til kastende øyne.(som er vanlig ved løgn og nervøsitet) Ser heller ikke på øyene at de tenker før de gir svar. (Når vi tenker trekker vi gjerne øynene til siden og ser opp/ned) Heller ingen raske kropps rykninger med ben, armer o.l som er vanlig hvis en person lyver og er nervøsen og ikke snakker sant. Kroppspråk forteller mer enn 1000 ord. I begynnelsen av dokumentaren tenkte jeg at Per og Veronica definitivt hadde noe med saken og gjøre. Men nå, etter mye lesing og videoer jeg har sett, tviler jeg på de har noe med det å gjøre. Jeg tror de er utsatt for justismord. La merke til blikket til Veronica. De viser hun har gått gjennom mye sorg og vondt. Husk også at løgnere kan fremstå akkurat slik som du beskriver. De beste løgnerne fremstår svært overbevisende, ved at de bl.a. er trygge, bruker øyenkontakt bevisst, tenker ut løgner lynraskt og er dermed i stand til å svare raskt. Uskyldige folk som ikke lyver kan også være nervøse under intervju, avhør o.l. Folk som ser ut som om de trenger mer tid til å tenke enn det som er vanlig, kan feks ha nedsatt kognitiv funksjon grunnet feks en lidelse som medfører at de feks ikke greier å ta inn og å behandle informasjon like raskt som det som er vanlig. Se gjerne det jeg skrev i innlegget under. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! 😊 Det du skriver her er veldig viktig! Dersom (og dette er ikke spekulasjoner) de hadde posttraumatisk stresslidelse eller en del symptomer på det, burde de jo ha fått helsehjelp for dette, og i tillegg burde det kommet frem slik at dette kunne blitt tatt hensyn til i retten. Ved en slik lidelse kan man få store problemer, og det kan påvirke mye. Og man kan bli mistenkeliggjort selv om man er uskyldig, av mennesker som mangler kunnskap om at vedkommende har den lidelsen og av mennesker som mangler kunnskap om hva en slik lidelse medfører/kan medføre bl.a i forbindelse med kommunikasjon mellom mennesker. Og jeg gjentar meg selv fra et tidligere innlegg: 1)Mange ser på mennesker som troverdige bare fordi de svarer raskt og det kan se ut som om de ikke tenker mye før de svarer. Mange som er svært gode til å lyve, har evnen til å tenke lynraskt og dikte opp løgner og svare omtrent på sekundet. 2) Og mange tror at mennesker lyver, hvis de bruker tid til å tenke før de svarer. Men ved kognitive problemer, som er vanlig ved posttraumatisk stresslidelse, og som også er vanlig ved andre lidelser som bl.a. dersom man har mange symptomer på posttraumatisk stresslidelse etter å ha opplevd traume eller traumer (men som ikke har hyppige nok symptomer til å få diagnosen posttraumatisk stresslidelse), er det svært vanlig å bruke tid før man svarer. Kognitive problemer viser seg bl.a. ved at hjernens evne til å ta i mot informasjon og hjernens evne til å behandle informasjon kan være nedsatt. Andre symptomer ved postraumatisk stresslidelse og lignende lidelser kan også medføre problemer i forhold til kommunikasjon m.m. Det faktum at en god del mennesker tror på myter vedrørende 1) og 2) (uthevet med fet skrift), fører nok til at mange blir sett på som troverdig når de lyver og at mange blir sett på som løgnere når de snakker sant! Anonymkode: d551b...45b Anonymkode: d551b...45b 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #7067 Skrevet 5. desember 2018 8 minutter siden, Sjokka skrev: Hvor gode de er til å snakke for seg under en rettsak er en annen ting. Kristin var langt bedre å snakke for seg enn Veronica K og L hadde fått opplæring og øvelse av sine advokater, i hvordan de skulle snakke og fremtre i retten, og dette hadde ikke P og V fått av sine advokater. (Med forbehold om jeg husker riktig, fra det jeg leste om dette. Det var muligens brukt andre ord). Anonymkode: d551b...45b 3
Gjest Sjokka Skrevet 5. desember 2018 #7068 Skrevet 5. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: K og L hadde fått opplæring og øvelse av sine advokater, i hvordan de skulle snakke og fremtre i retten, og dette hadde ikke P og V fått av sine advokater. (Med forbehold om jeg husker riktig, fra det jeg leste om dette. Det var muligens brukt andre ord). Anonymkode: d551b...45b Det visste jeg ikke at de hadde fått. Det kan selvfølgelig ha hjulpet dem. Men, jeg reagerer på hvor selvsikre de fremsto i retren. Alle svar var så tydelige og direkte. De trengte ikke tid for å svare, det trengte derimot Veronica og Per. Jeg opplever Kristin mer kald og har lettere for å komme med løgner
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #7069 Skrevet 5. desember 2018 7 minutter siden, Kartoffel skrev: Hva tenker dere om vitnet som så Veronica har skutt med pistol nede ved vannet der? Det gjør at iallefall jeg tenker at hun er en av de som utførte drapene. Dette vitnet meldte seg lang tid (over et år?) etter drapene skjedde. Vitnet kjente ikke igjen Grønnerød fra fotografi i avisen. Vitnet fortalte at han kjente igjen Grønnerød fra en tegning i Dagbladet, og den tegningen som ble vist fram sammen med intervjuet av vitnet synes ikke jeg at lignet på Grønnerød i det hele tatt! Ettersom jeg husker fra noe jeg leste, ble ikke dette vitnets uttalelser vektlagt. Dette vitnet er også det eneste vitnet som noen gang har sagt at V har vært sett med skytevåpen. Jeg hverken vet eller tror noe om dette vitnet. Men jeg vet at det er fullt mulig å bli truet til å avgi falsk forklaring. Jeg påstår ingen ting. Jeg har ingen forutsetninger til å kunne vite hvem som har utført drapene. Anonymkode: d551b...45b 5
Kartoffel Skrevet 5. desember 2018 #7070 Skrevet 5. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vitnet meldte seg lang tid (over et år?) etter drapene skjedde. Vitnet kjente ikke igjen Grønnerød fra fotografi i avisen. Vitnet fortalte at han kjente igjen Grønnerød fra en tegning i Dagbladet, og den tegningen som ble vist fram sammen med intervjuet av vitnet synes ikke jeg at lignet på Grønnerød i det hele tatt! Ettersom jeg husker fra noe jeg leste, ble ikke dette vitnets uttalelser vektlagt. Dette vitnet er også det eneste vitnet som noen gang har sagt at V har vært sett med skytevåpen. Jeg hverken vet eller tror noe om dette vitnet. Men jeg vet at det er fullt mulig å bli truet til å avgi falsk forklaring. Jeg påstår ingen ting. Jeg har ingen forutsetninger til å kunne vite hvem som har utført drapene. Anonymkode: d551b...45b Takk for oppklarende svar 🙂 Mye jeg ikke visste her. Vet det bare blir spekulasjoner, men jeg tror likevel K og V utførte drapene. 1
nordiskfigur Skrevet 5. desember 2018 #7071 Skrevet 5. desember 2018 23 minutter siden, Sjokka skrev: Selvfølgelig ikke bare kroppspråk jeg legger til grunn. Alle vet jo at en rettsak ikke fungerer slik. Men HER fortalte jeg om kroppspråk. Løgner var jo planta på dem i flertall under rettsaken. Hvor gode de er til å snakke for seg under en rettsak er en annen ting. Kristin var langt bedre å snakke for seg enn Veronica Jeg har en annen oppfatning enn deg angående kroppsspråket til veronika. Jeg syns hun har nølt mye, brukt lang tid på å formulere svar og ofte prøvd og avlede når hun uttaler seg. 4
Gjest Sjokka Skrevet 5. desember 2018 #7072 Skrevet 5. desember 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk også at løgnere kan fremstå akkurat slik som du beskriver. De beste løgnerne fremstår svært overbevisende, ved at de bl.a. er trygge, bruker øyenkontakt bevisst, tenker ut løgner lynraskt og er dermed i stand til å svare raskt. Uskyldige folk som ikke lyver kan også være nervøse under intervju, avhør o.l. Folk som ser ut som om de trenger mer tid til å tenke enn det som er vanlig, kan feks ha nedsatt kognitiv funksjon grunnet feks en lidelse som medfører at de feks ikke greier å ta inn og å behandle informasjon like raskt som det som er vanlig. Se gjerne det jeg skrev i innlegget under. Anonymkode: d551b...45b Interessant lesning. Noen er dyktige på løgn. Dette tror jeg vi så under rettsaken hos Kristin. (Min oppfatning) P virket nervøsen og usikker ved flere anledninger. Så kan vi diskutere hvem som var mest kynisk, beste løgner osv og hvem som har fjort det. Svaret har bare den skyldige selv. Når vi ser på andre etterforskninger, så blir de siktedes oppførsel gransket nøye. Noe jeg føler vi ikke fikk vite noe om her. De la til grunn familie krangelen om gården, og bygget videre på saken rundt den.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #7073 Skrevet 5. desember 2018 "Frode Sulland, forsvarer for Veronica Orderud, gjør oppmerksom på at ekteparet Orderud har vært utsatt for en ekstrem belastning foran ankesaken https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qnnQm1/naa-slaass-de-for-livet Det har ganske sikkert også hatt innvirkning, tenker jeg. Anonymkode: d551b...45b 2
Gjest Sjokka Skrevet 5. desember 2018 #7074 Skrevet 5. desember 2018 7 minutter siden, nordiskfigur skrev: Jeg har en annen oppfatning enn deg angående kroppsspråket til veronika. Jeg syns hun har nølt mye, brukt lang tid på å formulere svar og ofte prøvd og avlede når hun uttaler seg. Synes du?.Under rettsaken du da tenker? For der brukte hun tid på å svare. Intervjuer etter løslatelsen virker hun veldig trygg derimot. Men, det er min oppfatning. 🤔
Frida Skrevet 5. desember 2018 #7075 Skrevet 5. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Frode Sulland, forsvarer for Veronica Orderud, gjør oppmerksom på at ekteparet Orderud har vært utsatt for en ekstrem belastning foran ankesaken https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qnnQm1/naa-slaass-de-for-livet Det har ganske sikkert også hatt innvirkning, tenker jeg. Anonymkode: d551b...45b Hadde ikke Kristin og Lars samme belastning? Det var utallige artikler om iallfall Kristin som utleverte henne veldig mye, både angående menn og narkotikabruk. Det måtte vel være like belastende for henne vel? 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #7076 Skrevet 5. desember 2018 4 minutter siden, Sjokka skrev: Interessant lesning. Noen er dyktige på løgn. Dette tror jeg vi så under rettsaken hos Kristin. (Min oppfatning) P virket nervøsen og usikker ved flere anledninger. Så kan vi diskutere hvem som var mest kynisk, beste løgner osv og hvem som har fjort det. Svaret har bare den skyldige selv. Når vi ser på andre etterforskninger, så blir de siktedes oppførsel gransket nøye. Noe jeg føler vi ikke fikk vite noe om her. De la til grunn familie krangelen om gården, og bygget videre på saken rundt den. Takk for svar! 😊 Ja, noen er svært dyktige, og de utnytter nettopp de mytene som finnes om hvordan en som snakker sant alltid fremstår. Her står det om hvilke metoder som brukes under avhør. " https://www.nrk.no/orderud/kan-du-se-om-noen-lyver_-1.14239561#/"Ingen mennesker eller redskaper klarer å skille fullstendig mellom sannhet og løgn. "Psykologi-professor Gisli Gudjonsson, som har gransket Veronica Orderud".https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mmGmr/leste-aldri-veronicas-loegner Jeg vet ikke om alle de 4 tiltalte ble gransket. Noen som vet? Anonymkode: d551b...45b 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #7077 Skrevet 5. desember 2018 5 minutter siden, Frida skrev: Hadde ikke Kristin og Lars samme belastning? Det var utallige artikler om iallfall Kristin som utleverte henne veldig mye, både angående menn og narkotikabruk. Det måtte vel være like belastende for henne vel? Du har kanskje rett i det. Jeg har ikke lest om noen som har kommet med uttalelser om deres belastning i noen artikler. Om noen har linker til artikler, vil jeg gjerne lese. Anonymkode: d551b...45b 1
megda Skrevet 5. desember 2018 #7078 Skrevet 5. desember 2018 26 minutter siden, Sjokka said: Det visste jeg ikke at de hadde fått. Det kan selvfølgelig ha hjulpet dem. Men, jeg reagerer på hvor selvsikre de fremsto i retren. Alle svar var så tydelige og direkte. De trengte ikke tid for å svare, det trengte derimot Veronica og Per. Jeg opplever Kristin mer kald og har lettere for å komme med løgner du reagerer på at de oppfører seg som de mest troverdige, og derfor mener du de ikke er til å stole på? Tror du overtenker nå 4
Frida Skrevet 5. desember 2018 #7079 Skrevet 5. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har kanskje rett i det. Jeg har ikke lest om noen som har kommet med uttalelser om deres belastning i noen artikler. Om noen har linker til artikler, vil jeg gjerne lese. Anonymkode: d551b...45b Det sier seg jo selv at å bli siktet for trippeldrap er en belastning for samtlige. Tror neppe noen tar det på strak arm. 2
Gjest Sjokka Skrevet 5. desember 2018 #7080 Skrevet 5. desember 2018 7 minutter siden, megda skrev: du reagerer på at de oppfører seg som de mest troverdige, og derfor mener du de ikke er til å stole på? Tror du overtenker nå Det du skriver her har ikke jeg uttalt meg noe om !
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå