Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen skrev her i tråden at Per og Veronica fortsatt er gift, og noen i tråden kom med spekulasjoner rundt dette. Jeg ble også usikker på om de fremdeles var gift eller ikke, grunnet det utsagnet i tråden. Tilfeldigvis kom jeg over denne artikkelen der det står at Per Orderud og Veronica Orderud skilte seg i 2015, og at Veronica har valgt å beholde etternavnet. https://www.tv2.no/a/10242631/

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men i podcasten, siste episode, sier vel Veronica at de fortsatt er gift på papiret, altså ikke formelt skilt.

Anonymkode: 37ae7...b60

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i podcasten, siste episode, sier vel Veronica at de fortsatt er gift på papiret, altså ikke formelt skilt.

Er de? Det er ikke rart man blir usikker, når det verserer så motstridende forskjellige utsagn i media. Takk for svar! 😊

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Delgado skrev:

I siste episoden på NRK sier Ole Robert "Alle ville ha et svar. Spesielt moren min (...) Det var helst at jeg ikke skulle inneblande noen ihvertfall.Og helst at Per og Veronica skulle være uskyldige. Men jeg kunne jo ikke juge".

Her sier han jo indirekte at det var Per og Veronica han hadde tenkt å si var de han trodde (eller visste) var gjerningspersonene.

https://tv.nrk.no/serie/gaaten-orderud/sesong/1/episode/6/avspiller

Nå, 20 år etter drapene er Ole Robert hard medfaren. Han har helt tydelig ikke hatt godt av dette, stakkars gutt. Jeg tror ingen av de involvertes familiemedlemmer har hatt noe annet valg enn å velge side i denne saken, og Ole Robert valgte jo side for Kristin og faren for lenge siden. Det kan selvsagt være fordi han *vet* at Veronica er skyldig. Det kan også være for å beskytte faren.

Moren var hele tiden pådriver for at Kristin ikke snakket sant, og at Veronica var uskyldig. Likevel var det hun som tok med seg Ole Robert den gangen, ned på Sentrum politikontor i Oslo, og ba ham forklare seg. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLL91b/turde-ikke-roepe-navn

Ble Ole Robert dratt imellom foreldrene? Stakkars gutt.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er de? Det er ikke rart man blir usikker, når det verserer så motstridende forskjellige utsagn i media. Takk for svar! 😊

Nei, ikke sant. Jeg lurer på om Veronica kan ha en personlighet som er litt uheldig for henne i den situasjonen hun har vært i, hvis hun er uskyldig. Litt problemer med å huske hva hun har sagt, forteller litt først, og så mer etterpå. Sånt blir veldig dumt i den saken her - og det har hun jo fått merke.

Nå ville det ikke være så usannsynlig at både hun og Per sliter med posttraumatisk stresslidelse da, hvis de er uskyldige. Og det ville i tilfelle forklare mye.

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonym bruker 45, du må jo fortsette å skrive da. Jeg er masse enig med deg.

Ikkje bry deg om trollene, skriv og berik oss. De veit jo ikknoe. Kanskje er de folk som har egeninteresse av å bremse deg? Vi veit ikkeno om den heller. Skriv her, du.

Anonymkode: 3e70d...32a

Du får lage deg en ny bruker. 😉 Dine i innlegg er verdifulle i denne diskusjonen :-) 

Anonymkode: 7cc8e...666

Takk for vennlige ord Ab b60, Ab 32a og Ab 666 :kghjerte:

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner.

Papirfly, mod.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke sant. Jeg lurer på om Veronica kan ha en personlighet som er litt uheldig for henne i den situasjonen hun har vært i, hvis hun er uskyldig. Litt problemer med å huske hva hun har sagt, forteller litt først, og så mer etterpå. Sånt blir veldig dumt i den saken her - og det har hun jo fått merke.

Nå ville det ikke være så usannsynlig at både hun og Per sliter med posttraumatisk stresslidelse da, hvis de er uskyldige. Og det ville i tilfelle forklare mye.

Takk for svar! 😊 Det du skriver her er veldig viktig! 

Dersom (og dette er ikke spekulasjoner) de hadde posttraumatisk stresslidelse eller en del symptomer på det, burde de jo ha fått helsehjelp for dette, og i tillegg burde det kommet frem slik at dette kunne blitt tatt hensyn til i retten. 

Ved en slik lidelse kan man få store problemer, og det kan påvirke mye. Og man kan bli mistenkeliggjort selv om man er uskyldig, av mennesker som mangler kunnskap om at vedkommende har den lidelsen og av mennesker som mangler kunnskap om hva en slik lidelse medfører/kan medføre bl.a i forbindelse med kommunikasjon mellom mennesker. 

Og jeg gjentar meg selv fra et tidligere innlegg:
1)Mange ser på mennesker som troverdige bare fordi de svarer raskt og det kan se ut som om de ikke tenker mye før de svarer. Mange som er svært gode til å lyve, har evnen til å tenke lynraskt og dikte opp løgner og svare omtrent på sekundet.
2) Og mange tror at mennesker lyver, hvis de bruker tid til å tenke før de svarer. Men ved kognitive problemer, som er vanlig ved posttraumatisk stresslidelse, og som også er vanlig ved andre lidelser som bl.a. dersom man har mange symptomer på posttraumatisk stresslidelse etter å ha opplevd traume eller traumer (men som ikke har hyppige nok symptomer til å få diagnosen posttraumatisk stresslidelse), er det svært vanlig å bruke tid før man svarer. Kognitive problemer viser seg bl.a. ved at hjernens evne til å ta i mot informasjon og hjernens evne til å behandle informasjon kan være nedsatt. Andre symptomer ved postraumatisk stresslidelse og lignende lidelser kan også medføre problemer i forhold til kommunikasjon m.m.

Det faktum at en god del mennesker tror på myter vedrørende 1) og 2) (uthevet med fet skrift), fører nok til at mange blir sett på som troverdig når de lyver og at mange blir sett på som løgnere når de snakker sant!

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mistenkte Kristian sin sønn for attentatet mot Anne? 

Anonymkode: 29895...4b7

Ja, det gjorde han.

"- Det er en sammenheng mellom attentatene mot min datter og krangelen om gården, hevdet han overfor sin advokat Ole Edw. Hagen, kort tid etter de to attentatforsøkene mot Anne Orderud Paust og Per Paust sommeren 1998."

Knyttet sønnen til attentatene (VG)

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, Simpson skrev:

kristin virker ikke som en person som lot seg presse.

De aller fleste mennesker kan la seg presse til forskjellige ting.

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Little Pony said:

Spiller det egentlig noen rolle??

ja, på sett og vis. mange eks-kjærester som vitnet mot henne i retten som ikke var blandt de nevnte. uansett, hun var en vakker dame og brukte dette som et virkemiddel. ikke at det er noe galt i dette, men det er jo faktum.

• Liker 2
Skrevet

Herregud, hvorfor trenger vi politi? Vi har jo dere. Dere har jo svar på alt 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 41557...84c

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 Det du skriver her er veldig viktig! 

Dersom (og dette er ikke spekulasjoner) de hadde posttraumatisk stresslidelse eller en del symptomer på det, burde de jo ha fått helsehjelp for dette, og i tillegg burde det kommet frem slik at dette kunne blitt tatt hensyn til i retten. 

Ved en slik lidelse kan man få store problemer, og det kan påvirke mye. Og man kan bli mistenkeliggjort selv om man er uskyldig, av mennesker som mangler kunnskap om at vedkommende har den lidelsen og av mennesker som mangler kunnskap om hva en slik lidelse medfører/kan medføre bl.a i forbindelse med kommunikasjon mellom mennesker. 

Og jeg gjentar meg selv fra et tidligere innlegg:
1)Mange ser på mennesker som troverdige bare fordi de svarer raskt og det kan se ut som om de ikke tenker mye før de svarer. Mange som er svært gode til å lyve, har evnen til å tenke lynraskt og dikte opp løgner og svare omtrent på sekundet.
2) Og mange tror at mennesker lyver, hvis de bruker tid til å tenke før de svarer. Men ved kognitive problemer, som er vanlig ved posttraumatisk stresslidelse, og som også er vanlig ved andre lidelser som bl.a. dersom man har mange symptomer på posttraumatisk stresslidelse etter å ha opplevd traume eller traumer (men som ikke har hyppige nok symptomer til å få diagnosen posttraumatisk stresslidelse), er det svært vanlig å bruke tid før man svarer. Kognitive problemer viser seg bl.a. ved at hjernens evne til å ta i mot informasjon og hjernens evne til å behandle informasjon kan være nedsatt. Andre symptomer ved postraumatisk stresslidelse og lignende lidelser kan også medføre problemer i forhold til kommunikasjon m.m.

Det faktum at en god del mennesker tror på myter vedrørende 1) og 2) (uthevet med fet skrift), fører nok til at mange blir sett på som troverdig når de lyver og at mange blir sett på som løgnere når de snakker sant!

Likevel fullt mulig at Per og Veronica lyver om sine roller i saken.

At de skulle lide av posttraumatisk stressyndrom vet du vel ikke du noe mer om enn oss andre her.

Du har jo sagt du ikke har noe forbindelse til noen av dem

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg ser det henvises til "ukjent mannlig individ" når det gjelder denne "gale personen", men er det faktisk noen som har bevis på dette eller ble det siktet til en annen person? sønnen til Per paust mente jo at denne personen ikke var siktet. 

Endret av megda
  • Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Delgado skrev:

1) At de skulle lide av posttraumatisk stressyndrom vet du vel ikke du noe mer om enn oss andre her.

2) Du har jo sagt du ikke har noe forbindelse til noen av dem

Takk for svar!

1) Jeg vet ingen ting om det. Jeg skrev dersom (i det innlegget som du siterer) og jeg uthevet også dette, for å slippe at noen skulle kunne mistolke det som jeg skrev.

2) Nettopp! Jeg har ingen forbindelse til eller relasjoner med hverken noen av de dømte, deres familier eller noen som kjenner de. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, megda skrev:

Jeg ser det henvises til xx når det gjelder denne "gale personen", men er det faktisk noen som har bevis på dette eller ble det siktet til en annen person? sønnen til Per paust mente jo at denne personen ikke var siktet. 

Jeg velger å sensurere de bokstavene i navnet du skrev, i tilfelle dette ikke er omtalt i media. For hvis det navnet ikke er omtalt i media i den forbindelsen, er det spekulasjoner. Tråden er jo også nylig ryddet for spekulasjoner. Kanskje du også kan endre innlegget?

Jeg har ikke noe svar på ditt spørsmål, da det ikke har stått noe om det i de avisartiklene som jeg har lest.

• Liker 2
Skrevet

Dette her er jo bare synsing, men etter å ha hørt podcasten på NRK (ikke selve serien) sitter jeg igjen med at Per Orderud må være uskyldig. Fikk helt vondt av han. Han virker så sorgtynget og preget av drapene på en måte som han (tror jeg), som en litt enkel mann, ikke hadde klart å skuespille. Veronica er vanskelig å skjønne seg på eller å få tak på, men heller mer og mer til at hun har nok dratt i diverse tråder. Og Kristin har jeg alltid trodd har vært svært delaktig - mer enn hun har blitt dømt for. 

Anonymkode: c71b9...3f9

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette her er jo bare synsing, men etter å ha hørt podcasten på NRK (ikke selve serien) sitter jeg igjen med at Per Orderud må være uskyldig. Fikk helt vondt av han. Han virker så sorgtynget og preget av drapene på en måte som han (tror jeg), som en litt enkel mann, ikke hadde klart å skuespille. Veronica er vanskelig å skjønne seg på eller å få tak på, men heller mer og mer til at hun har nok dratt i diverse tråder. Og Kristin har jeg alltid trodd har vært svært delaktig - mer enn hun har blitt dømt for. 

Anonymkode: c71b9...3f9

Kom igjen, du kan ikke basere deg på at du får sympati for han. Han kan jo være like skyldig om han syns synd på seg selv for eksempel.

Til og med kan det ha vært fælt for han å ha gjort det, selv om han har gjort det.

Alt tyder på at han har vært med på det

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...