Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
22 timer siden, megda skrev:

Det er jo veldig vanskelig for meg å tolke det inntrykket man får av Per Orderud i de minuttene han prater i podcasten. Det faktum at det etter 20 år er så vanskelig for han å snakke om akkurat som drapene det skjedde i går. Det gir jo et ganske sterkt inntrykk. hvorfor sitter det fortsatt så nært i følelsesregisteret hans?  

er han følelsesmessig "stuck" i  fortiden og det blir litt sånn shutter island effekt? Lever på gården som om ingenting har skjedd. jeg undres

Uansett om Per er skyldig eller uskyldig vil det jo prege enn selv om det har gått 20år. Mange som har mistet nære på en brutal måte vil aldri bli ferdige med det. Så jeg synes ikke det er rart? Men jeg synes det er sterkt at han greier bo på gården, uavhengig av om han visste hva som skulle skje eller om han er uskyldig. Jeg hadde ikke greid å leve i et hus halve familien min kaldblodig ble skutt. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En betennelse i tarmen hadde han vel neppe.

Anonymkode: 7c14a...d61

chrons tenker jeg, da får man ofte utlagt tarm om det har gått for langt. Kjenner ei som har det. Lang fra kreft, rett og slett tarmen om ikke fungerer som den skal. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg ikke var gamle jenta, husker jeg godt tilbake til Orderud-saken. Mine inntrykk var som media hadde skapt - jeg var overbevist om at Veronica var den «slemme heksen» som sto bak det hele. Alle rundt meg var også overbevist om at de hadde fengslet de skyldige. 

Men etter å ha sett denne serien får jeg et inntrykk av at både jeg og mine nærmeste har blitt hjernevasket av media. Det er så mange nyanser i denne saken som aldri har blitt lagt vekt på...Nå er jeg overbevist om at Veronica og Per er uskyldige. 

Skremmende hvor manipulert man kan bli av media. Syntes mange journalister bør skamme seg over å ha ødelagt andre sitt liv...

Bare en lite synspunkt i en ellers så svært interessant debatt her inne. Artig å følge med :)

Anonymkode: d84df...60b

Dette er absurd.

Hvis serien har overbevist deg om at veronika er uskyldig, hva i all verden er det du har fulgt med på i serien da egentlig?

Til og med sandbergs hypoteser sverter jo per og veronika, rent bortsett fra å annullere et mulig bevis som fikk grønnerø til å peke dem ut. Forklaringen har vi uansett fått, selv om det muligens kom på falske premisser.

Når per står og sier i rette at det er absurd og spinnvilt at han har vært med på og drept dem, og sier at det er spinnvilt at det har vært våpen på orderud gård, selv når 3 andre samt tekniske bevis bestrider dette, så er det vel ganske tydelig hvor langt troverdigheten hans går.

Og nå kommer det fram at veronika etter all sannsynlighet også lyver om hennes rolle i det påståtte kreftsykdomsforløpet til Kristian, så skjønner ikke jeg hvordan du kan konkludere med at de er uskyldige. Om noe så har denne serien gitt også en veldig god forklaring på hvorfor de ble dømt.

Om noe sår ny tvil så er det om Kirkemo faktisk var skytteren, noe som var veldig lett å tro på før serien ble sendt.

Endret av nordiskfigur
  • Liker 12
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Kristin Kirkemo skal ha forklart en kjæreste at hun var schizofren. Den ene personligheten var "Birkeby", en personlighet som kom frem nå hun skulle drepe."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OnnGr1/kristin-var-schizofren?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=8wwegG

Ble noen av de tiltalte utredet med tanke på eventuelle lidelser?

Anonymkode: d551b...45b

man har ikke flere personligheter selv om man er schizofren, det er en veldig vanlig myte. Jeg vet veronica ble utredet, de fant tvangsmessige trekk og over gjennomsnittslig høy IQ. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, megda skrev:

Tipper Det er Hans jeg. 

Noe Tore Sandberg mot bedre vitende ikke opplyser seerne om, men i stedet konstruerer en mangel i politiets arbeid.

Dette birdrar kun til å svekke Pers og Veronicas sak

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, miss spjåk skrev:

Uansett om Per er skyldig eller uskyldig vil det jo prege enn selv om det har gått 20år. Mange som har mistet nære på en brutal måte vil aldri bli ferdige med det. Så jeg synes ikke det er rart? Men jeg synes det er sterkt at han greier bo på gården, uavhengig av om han visste hva som skulle skje eller om han er uskyldig. Jeg hadde ikke greid å leve i et hus halve familien min kaldblodig ble skutt. 

Han bor jo ikke i det huset som de ble drept i ,

Anonymkode: 29895...4b7

• Liker 4
Skrevet

Ca 2:22 og utover i videoen. 25.mai da hun (operatøren) så om saken på nyhetene da hun hørte navnene,  fikk hun det klart for seg. Hun fikk en følelse av at dette visste hun noe om. Jo mer hun tenkte på det, jo mer gikk det opp for henne at dette hadde hun hørt om tidligere.

Er det mulig at hun hadde fortrengt den samtalen fra minnet, og at hun plutselig husket samtalen da hun hørte navnene på de drepte på nyhetene?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han bor jo ikke i det huset som de ble drept i ,

Anonymkode: 29895...4b7

nei det er sant, men kårboligen ligger jo like ved og hadde det vært meg som mistet 3 familiemedlemmer i et brutalt drap hadde jeg konstant blitt påminnet akkurat det bare ved å se mot kårboligen eller gå forbi. Men så har Per mye fine minner fra gården som han sier i et intervju. så de positive minnene veier opp for de negative tenker jeg. 

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Dette er absurd.

Hvis serien har overbevist deg om at veronika er uskyldig, hva i all verden er det du har fulgt med på i serien da egentlig?

Jeg er ikke brukeren du skriver til, men vi er ganske mange som er overbevist om at Veronica og Per er uskyldige etter å ha sett den serien. 

Anonymkode: 7cc8e...666

• Liker 5
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VERONICAVERONICAhttp://www.erlik.no/veronica-orderud-jeg-ble-friere-i-fengsel/  

Anonymkode: c1ddd...cb4

interessant intervju, hun virker reflektert. Jeg som ikke er helt overbevist om at hun er dømt på feil grunnlag, bet meg litt i merke denne setningen fra intervjuet "Jeg har ingen erfaringer som tilsier at det er så lurt å stole på gud og hvermann liksom. Jeg har blitt skuffet mange ganger, og dolket i ryggen av mennesker som jeg trodde var lojale. Nå er jeg mye mer kritisk."

Sikter hun til far og bror som har tatt kristins parti, eller kristin spesifikt her tro?  OM det er kristin er lojal et spesielt ordvalg.. men det kan selvfølgelig være generelt hun mener. F.eks bestevenninnen som vitnet mot henne i retten osv.

Endret av miss spjåk
  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke brukeren du skriver til, men vi er ganske mange som er overbevist om at Veronica og Per er uskyldige etter å ha sett den serien. 

overbevist om at de er uskyldige? Å tro at ingen av de hadde minst en finger nede i honningkrukka her blir for meg uforståelig.

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, megda skrev:

overbevist om at de er uskyldige? Å tro at ingen av de hadde minst en finger nede i honningkrukka her blir for meg uforståelig.

Ja, og for meg er det uforståelig at noen fortsatt tror P og V var involvert. Så vi analyserer og vurderer forskjellig i alle fall  

• Liker 6
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig at hun hadde fortrengt den samtalen fra minnet, og at hun plutselig husket samtalen da hun hørte navnene på de drepte på nyhetene?

fortrengte minner er vel i stor grad avkreftet av nye forskning, men det kan jo ikke avskrives helt. Uansett, så er det jo linket til traumatiske minner som fungerer som en forsvarsmekanisme for å bevare egen psyke. Det tror jeg ikke skjedde med hun dama som jobbet i 180. Det er nok som noen nevnte tidligere - de bruker å kunne få merkelige samtaler og hun tok jo ikke dette seriøst, så det gikk nok bare i glemmebok som hvilken som helst annen samtale.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, og for meg er det uforståelig at noen fortsatt tror P og V var involvert. Så vi analyserer og vurderer forskjellig i alle fall  

fiffig at du har anonykode 666 :P

hva tenker du om skuddet på lille julaften? hvem tror du drepte de da og eventuelt hvorfor? 

• Liker 6
Skrevet
24 minutter siden, miss spjåk skrev:

kårboligen ligger jo like ved og hadde det vært meg som mistet 3 familiemedlemmer i et brutalt drap hadde jeg konstant blitt påminnet akkurat det bare ved å se mot kårboligen eller gå forbi.

Jeg forstår at du mener at det hadde kommet til å vært slik for deg. Men for mange som har opplevd store traumer, så kommer påminnelsene uansett hvor man er. Man greier ikke å rømme fra gjenopplevelsene av traumene eller fra  påminnelsene om traumene da det ofte er mange forskjellige ting (og ikke kun det å se det stedet der det traumatiske skjedde) som setter igang traumegjenopplevelser  og vonde følelser.

Og noe som er svært viktig etter å ha opplevd store traumer, er å være sammen med nære mennesker som man har i livet sitt og å gjøre hyggelige ting og dagligdagse ting og forskjellige andre ting som man likte å gjøre tidligere, sammen med nære mennesker og alene. I den forbindelse tenker jeg at det er bra å være på det stedet som er hjemmet til vedkommende. 

Jeg kan ikke forestille meg hvor grusomt Per må ha hatt det, når han i en slik situasjon ble varetektsfengslet og senere dømt og straffet for noe som han ikke er skyldig i. En umenneskelig tilleggsbelastning i tillegg til det store traumet som  det må ha vært å miste sine foreldre og sin søster på en slik grusom måte.

Du skrev også "de positive minnene veier opp for de negative tenker jeg". Jeg er ikke så sikker på det. Fra de to intervjuene som jeg hørte nylig, fikk jeg inntrykk av at Per har det veldig vondt.

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, megda skrev:

fortrengte minner er vel i stor grad avkreftet av nye forskning, men det kan jo ikke avskrives helt. Uansett, så er det jo linket til traumatiske minner som fungerer som en forsvarsmekanisme for å bevare egen psyke. Det tror jeg ikke skjedde med hun dama som jobbet i 180. Det er nok som noen nevnte tidligere - de bruker å kunne få merkelige samtaler og hun tok jo ikke dette seriøst, så det gikk nok bare i glemmebok som hvilken som helst annen samtale.

Takk for svar! 😊
Jeg kom på en ting som jeg leste for en stund siden. Operatøren sa noe om at hun helst ikke ville tenke på den samtalen. Så da er det jo mulig at hun aktivt fortrengte den samtalen med vilje, på en måte? Hun fortalte jo om at hun opplevde  en del av det mannen sa, som svært ubehagelig, om jeg husker rett.

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, megda skrev:

fiffig at du har anonykode 666 :P

hva tenker du om skuddet på lille julaften? hvem tror du drepte de da og eventuelt hvorfor? 

Ja, det er jo litt fiffig 😉

Jeg tror at Kristin har fortalt en rekke halvsannheter, sannheter og løgner sauset sammen. Det kan ha vært både våpen og skudd, men ikke i den konteksten vi får det servert. Jeg tror dette er Kristins prosjekt om en kan kalle det det. Jeg tror ikke V og P har deltatt i noe konkret drapsplanlegging. Hva de har tenkt og kanskje ønsket blir noe annet.

Hvordan det henger sammen ut over Kristin er jeg ikke så sikker på, men jeg tror både SK og JP kan være involvert. Det er heller ikke utenkelig at det er noen helt andre som har vært med henne. Jeg er rimelig sikker på at SK kan være 180 mannen om en slik mann finnes. Og at han uansett er involvert mtp informasjonsflyt i forkant av drapene. Det er selvsagt mulig jeg er skikkelig på bærtur. 

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I avsnittet med overskift Reaksjonen på Nesbyen forklarer Sulland om at reaksjonsmåten til Per og Veronica er uforenelig med at de hadde noe med drapene å gjøre. Han mener også at om de skulle ha utført drapene, ville de ha skaffet et bedre alibi enn å sove sammen den natten. https://www.nrk.no/norge/--boddelens-verk-1.522483

Det er vel ikke så lett å skaffe et godt alibi dersom du selv er aktiv i drapshandlingene😊

Anonymkode: c9212...87c

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er vel ikke så lett å skaffe et godt alibi dersom du selv er aktiv i drapshandlingene😊

Anonymkode: c9212...87c

Frode Sulland virker som en komplett idiot enkelte ganger. Reaksjonen er uforenelig basert på hva da? egen magefølelse? Tror han burde se litt nærmere på alibiet deres den natten og se om alle de falske opplysningene også er uforenelige. kanskje ikke..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...