AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6801 Skrevet 4. desember 2018 I avsnittet med overskift Reaksjonen på Nesbyen forklarer Sulland om at reaksjonsmåten til Per og Veronica er uforenelig med at de hadde noe med drapene å gjøre. Han mener også at om de skulle ha utført drapene, ville de ha skaffet et bedre alibi enn å sove sammen den natten. https://www.nrk.no/norge/--boddelens-verk-1.522483 Anonymkode: d551b...45b 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6802 Skrevet 4. desember 2018 Mye interessant i disse gamle artiklene som man tilfeldigvis kommer over 😊 Anonymkode: d551b...45b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6803 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, megda skrev: På et glasskår finnes deler av et avtrykk med subbemerker som viser en person på vei inn . Jeg leste i en artikkel om at h*n skled på det ene glasskåret da h*n gikk inn gjennom verandadøren bak. Kanskje var det derfor hun greide å tråkke av seg hele sokken? Jeg tror det var på dette glasskåret:https://imbo.vgc.no/users/vg-redutv/images/05b33a8c1dff2914e9fbcbd675675413.jpg?t[0]=resize%3Awidth%3D1000&t[1]=compress%3Alevel%3D85&t[2]=resize%3Awidth%3D1000&accessToken=5e745fbfbd1499136fe2337f773f1e718953dccf550a4c753419ce3574e9829b https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/fotavtrykkene Anonymkode: d551b...45b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6804 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, megda skrev: Litt lenger inn finnes det et helt avtrykk av en høyresko. Avtrykket peker i samme retning, og er det eneste fullstendige avtrykket. Det finnes avtrykk etter den venstre skoen også, men da utelukkende fragmenter av hælen." 1 time siden, megda skrev: på høyre skoen er den oransje sokken som har glidd av, mens på den venstre sitter den sorte sokken. Jeg tror (og jeg tror at du også mente) at det var omvendt, ettersom den venstre skoen har laget disse hel-avtrykkene. Den sorte sokken tror jeg at sitter på høyre sko, som på et tidspunkt mistet hele sokken. Men det er mulig jeg tar feil. Anonymkode: d551b...45b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6805 Skrevet 4. desember 2018 "Kristin Kirkemo skal ha forklart en kjæreste at hun var schizofren. Den ene personligheten var "Birkeby", en personlighet som kom frem nå hun skulle drepe."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OnnGr1/kristin-var-schizofren?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=8wwegG Ble noen av de tiltalte utredet med tanke på eventuelle lidelser? Anonymkode: d551b...45b 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6806 Skrevet 4. desember 2018 Om avtrykkene fra dameskoen "- Avtrykkene posisjon i forhold til likene og skuddvinklene gjør det nærliggende å si at dette er morderens avtrykk" https://www.dagbladet.no/nyheter/etterlot-veronica-morderens-fotspor/65708443 De vage fotavtrykkene er ikke nevnt i denne artikkelen, heller. Jeg savner mer informasjon om de vage fotavtrykkene. Anonymkode: d551b...45b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6807 Skrevet 4. desember 2018 Jeg vet ikke om disse er postet før i tråden https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS5501/h16/undervisningsmateriale-/2016-rettslig-bevisteori---til-domsanalyse-ii-(nes-herredsrett-22.06.01)-.pdf http://www.advokat-viken.no/lex-viken/img/diverse/Orderudsaken. Sak 2003-00375 og 00509 Oslo skifterett Fra lovdata.pdf Anonymkode: d551b...45b 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6808 Skrevet 4. desember 2018 "Hva skal jeg svare? Det er spesielt, og jeg bærer på en stor sorg, sier Per. Han stopper der, men det er tydelig at det er et vanskelig tema. Underveis i intervjuet lurer bonden ofte på om han klarer å få fram det han egentlig mener."http://romeriksavisa.no/?p=5185 Her forstår jeg også Per veldig godt. Det er ikke bestandig lett å snakke om følelser og å greie formidle det man føler og å greie å få fram det man mener og ønsker å formidle. Anonymkode: d551b...45b 6
Delgado Skrevet 4. desember 2018 #6809 Skrevet 4. desember 2018 På 29.10.2018 den 20.38, AnonymBruker skrev: Det står noe mer der på den merkelappen på bilde nr. 2. Etter "OG" (Orderud Gård?) står dt en krusedull som ikke er forklart noe sted. Noen som ser hva det skal forestille?https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/barnal-sporet : Da politiet i november 1999 undersøkte boligen og uthuset til Kristin Kirkemos far, Sverre Kirkemo, fant de en bag som tilhørte datteren i et uthus. Den sjokkrosa bagen inneholdt blant annet en gjennomsiktig brødpose som var merket med «O.G. 23/12 -98». I brødposen lå flere avkuttede nylonstrømper. Det fantes ingen fingeravtrykk på posen, men det ble funnet et hår. Datoen er identisk med tidspunktet for det berømte juleselskapet på Orderud gård. BAGEN: I en bag funnet i et uthus hos Kristin Kirkemos far, lå det blant annet en gjennomsiktig brødpose med innhold, flere avkuttede nylonstrømper, skadede sokker blodige håndklerester. Foto: Helge Mikalsen POSE I BAG: I bagen ble det funnet en brødpose med skrift som inneholdt avrevne nylonstrømper. Foto: Politiet Det ble aldri foretatt noen videre undersøkelser for å finne ut hvem som stod bak skriften på posen, men en skriftanalyse VG fikk utført av skriften på posen i 2002, konkluderte med at håndskriften mest sannsynlig ikke stammer fra noen av de fire drapsdømte. Ifølge analyserapporten fra Rettsmedisinsk institutt ble håret bare «lagt til side», av fremdeles ukjent årsak. I bagen lå også flere sokker, noen av dem med slite- eller kuttskader på hælen. Politiet mente at disse skadene kunne være forenlige med at de hadde vært trukket over en sko. En av sokkene hadde blod på seg, det samme hadde noen opprevne håndkle-strimler som lå i bagen. Blodet fra strimlene tilhørte Kristin Kirkemo, mens blodet fra sokken fremdeles er av ukjent opphav. Kristin Kirkemo har nektet enhver bekjentskap med bagen og innholdet. Anonymkode: c40bf...32c På brødposen står det vel 22/12, og 23/12? Dette er i så fall vesentlig da juleselskapet var den 23. Uansett er det ikke sikkert det bør legges for mye vekt på funnet av denne bagen, innholdet kan like gjerne knytte seg til Kristins øvrige - omfattende - kriminelle aktiviteter 4
megda Skrevet 4. desember 2018 #6810 Skrevet 4. desember 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror (og jeg tror at du også mente) at det var omvendt, ettersom den venstre skoen har laget disse hel-avtrykkene. Den sorte sokken tror jeg at sitter på høyre sko, som på et tidspunkt mistet hele sokken. Men det er mulig jeg tar feil. Anonymkode: d551b...45b Nei, jeg mente det som jeg sa først. slik jeg tenker - på venstre sko er hælen av den svarte sokken kuttet bort. om du trer den over en hel sko, så vil bare hælen være synlig og det delvis alt etter hvordan sokken ligger over helen til enhver tid. At det kun er fragmenter av hælen gir jo da mening. Jeg tenker også at den svarte sokken da ikke vil ha mulighet til å skli av og ikke kan danne et helt avtrykk som finnes med den høyre skoen. Da må det være fordi den oransje sokken som delvis er tredd på sklir av underveis, og kan enkelt bare puttes på igjen. Det finnes bilder av en slik demonstrasjon (fra politiet) tror jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6811 Skrevet 4. desember 2018 Selv om jeg ikke var gamle jenta, husker jeg godt tilbake til Orderud-saken. Mine inntrykk var som media hadde skapt - jeg var overbevist om at Veronica var den «slemme heksen» som sto bak det hele. Alle rundt meg var også overbevist om at de hadde fengslet de skyldige. Men etter å ha sett denne serien får jeg et inntrykk av at både jeg og mine nærmeste har blitt hjernevasket av media. Det er så mange nyanser i denne saken som aldri har blitt lagt vekt på...Nå er jeg overbevist om at Veronica og Per er uskyldige. Skremmende hvor manipulert man kan bli av media. Syntes mange journalister bør skamme seg over å ha ødelagt andre sitt liv... Bare en lite synspunkt i en ellers så svært interessant debatt her inne. Artig å følge med :) Anonymkode: d84df...60b 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6812 Skrevet 4. desember 2018 3 minutter siden, megda skrev: Nei, jeg mente det som jeg sa først. slik jeg tenker - på venstre sko er hælen av den svarte sokken kuttet bort. om du trer den over en hel sko, så vil bare hælen være synlig og det delvis alt etter hvordan sokken ligger over helen til enhver tid. At det kun er fragmenter av hælen gir jo da mening. Jeg tenker også at den svarte sokken da ikke vil ha mulighet til å skli av og ikke kan danne et helt avtrykk som finnes med den høyre skoen. Da må det være fordi den oransje sokken som delvis er tredd på sklir av underveis, og kan enkelt bare puttes på igjen. Det finnes bilder av en slik demonstrasjon (fra politiet) tror jeg. Takk for svar! 😊 Hvis jeg forstår rett, burde ikke da både den skoen med svart sokk og den skoen med oransje sokk avgi mange sko-helavtrykk hver? Jeg så også et bilde (eller video?) av at det ble testet med den oransje sokken over en tilsvarende sko som det var avtrykk av på åstedet, og da fikk de ikke tredd den oransje sokken lengre enn til at den kun dekket litt av helen. Min teori: Ettersom det er funnet for få sko-helavtrykk og skosåleavtrykk (av dameskoen, merket med grønt), må den ene skoens såle ha vært helt dekket det meste av tiden med: 1) en tørr sokk el.l. som avgir usynlige avtrykk, eller 2) en fuktig sokk el.l. som avgir vage fotavtrykk. Anonymkode: d551b...45b 1
megda Skrevet 4. desember 2018 #6813 Skrevet 4. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis jeg forstår rett, burde ikke da både den skoen med svart sokk og den skoen med oransje sokk avgi mange sko-helavtrykk hver? det er jo et bra spørsmål. om den svarte sokken sitter på en sko med delvis åpen hæl - vil det da ikke tenkes at den åpningen ikke trenger å være uforanderlig? så at den blir fragmentert fordi sokken med åpningen på hælen beveger seg og gir ulike fragmenter underveis? 2 minutter siden, AnonymBruker said: : Ettersom det er funnet for få sko-helavtrykk og skosåleavtrykk (av dameskoen, merket med grønt), må den ene skoens såle ha vært helt dekket det meste av tiden med: 1) en tørr sokk el.l. som avgir usynlige avtrykk, eller 2) en fuktig sokk el.l. som avgir vage fotavtrykk. Om vi tenker at sokkene blir tatt før døren knuses, vil ikke da en eventuell sokk ha tendenser til fukt først før den mister den evnen delvis etter noen skritt? fra vage til usynlig? Det skal sies at det blir mange vanskelige spørsmål videre her som vi umulig kan finne svar på uten at det forekommer tester fra kripos 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6814 Skrevet 4. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei! 😊 Jeg har ingen forbindelser med de dømte eller deres støttespillere og jeg er heller ikke en av deres støttespillere. Er det så rart at noen av oss anonyme har ulike oppfatninger? Anonymkode: d551b...45b Kan si det samme😂 Anonymkode: d84df...60b 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6815 Skrevet 4. desember 2018 4 minutter siden, megda skrev: det er jo et bra spørsmål. om den svarte sokken sitter på en sko med delvis åpen hæl - vil det da ikke tenkes at den åpningen ikke trenger å være uforanderlig? så at den blir fragmentert fordi sokken med åpningen på hælen beveger seg og gir ulike fragmenter underveis? Takk for svar! 😊 Jo, det høres logisk ut, men jeg får det ikke til å stemme med antall avtrykk fra dameskoen. Derfor må en av skosålene ha vært helt dekket det meste av tiden (og avgitt mange usynlige spor eller mange vage spor). Og den oransje sokken kan ikke strekkes langt nok til å dekke helen fullstendig. MEN vedkommende kan ha brukt en større sokk enn den oransje sokken, som dekket skosålen helt (og da stemmer det at skohelavtrykkene er fra den svarte sokken). (Men hvorfor er det da en liten sokk ute til høyre ved stien?) 😊 4 minutter siden, megda skrev: Om vi tenker at sokkene blir tatt før døren knuses, vil ikke da en eventuell sokk ha tendenser til fukt først før den mister den evnen delvis etter noen skritt? fra vage til usynlig? Det skal sies at det blir mange vanskelige spørsmål videre her som vi umulig kan finne svar på uten at det forekommer tester fra kripos Du har rett! 😊 Da må sokken kanskje ha vært mer enn bare fuktig for å kunne avgi vage fotavtrykk, og den var kanskje ganske så våt, etter at vedkommende kanskje tråkket på den våte terassen med den sokken etter å ha trekt på seg sokken? Jeg kunne også tenkt meg slike tester 😊 Anonymkode: d551b...45b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6816 Skrevet 4. desember 2018 18 minutter siden, megda skrev: Om vi tenker at sokkene blir tatt før døren knuses, vil ikke da en eventuell sokk ha tendenser til fukt først før den mister den evnen delvis etter noen skritt? fra vage til usynlig? Jo! 😊 Og dette kan jo kanskje forklare hvorfor det "mangler" vage fotspor ved sofaen feks. (Men vage fotspor kan også mangle i det området, ved at vedkommende klatret i sofa el.l. Eller kanskje det var der h*n tråkket av seg hele den svarte sokken og avga et helt såleavtrykk (som da er merket med grønt på tegningen). Etter å ha telt avtrykkene, så ser det ut til at den skoen som laget flest skoavtrykk periodevis må ha laget usynlige avtrykk med tørr sokk. (Det ble utført test med tørr sokk i tilsvarerende kvalitet som oransje-sokken, og da fant de ingen avtrykk). 16 avtrykk fra damesko (merket med grønt) der 15 av de er fra deler av skohel (hovedsaklig fra den ene skoen?) og 1 av disse er det hele såleavtrykket fra den andre skoen. (Da har det kanskje vært ca 13-14 usynlige fotspor? med tanke på teorien om at de 31 vage fotsporene er fra samme fot). 31 vage fotspor (fra en sko som evt har våt sokk) Hvis jeg har telt rett. Jeg tenker ut fra 1 gjerningsperson på åstedet. Og på soverommet må det da ha vært en god del usynlige fotspor sammen med de vage fotsporene, hvis ikke vedkommende plutselig byttet overtrekk på den andre skoen slik at begge sko avga vage fotspor. Men det stemmer ikke med at det er både skohelavtrykk og vage fotspor avsatt også etter at h*n kom ut fra soverommet. Det høres rart ut å ha byttet overtrekk så ofte. Anonymkode: d551b...45b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6817 Skrevet 4. desember 2018 Jeg husket feil @megda Det mangler vage fotspor i området et stykke etter sofaen og på vei før h*n kommer inn til det rommet som er før soverommet. Anonymkode: d551b...45b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6818 Skrevet 4. desember 2018 Det sto i en artikkel at de ikke hadde greid å beregne skrittlengde. Jeg synes at det er rart, når de tross alt har så mange avtrykk og også kan se retningen på skoavtrykkene. (Ved å beregne skrittlengde, hadde de kanskje greid å beregne hvor lange ben (inkl sko) h*n har?) og de hadde kanskje også greid å anslå ca høyde på h*n. "Avtrykkene forteller ikke noe om kjønn, vekt, høyde eller skrittlengde." https://www.nrk.no/norge/ikke-pers-avtrykk-1.522610 Anonymkode: d551b...45b 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6819 Skrevet 4. desember 2018 Etter å ha sett serien på TV og hørt på Podcasten må jeg si at jeg tror man har tatt riktig folk. Jeg tror dog ikke Per har vært inne i huset og drept familien sin. Så kynisk fremstår han ikke. Det kan se ut som om Veronica er den sterke parten i det som var ekteskapet deres. Litt spesielt at skilsmissen ikke har gått igjennom, man kan begynne å lure på om det er V som ikke tør å fullføre den slik at ikke P blir bitter på henne, men holdes i sjakk. Hun har fremdeles mye å tape da søsteren og barnas hennes tror på at hun er uskyldig. Jeg syns også det er spesielt at moren tok så sterk side i forhold til V. Nå er Veronica og Kristin veldig tett i alder og det virket som at de hadde et svært tett bånd tidligere. Jeg tror hun også har hatt en del makt over K. Når det kommer til sko så syns jeg det er spesielt å kjøpe disse på Lille vinkel sko, det er i utgangspunktet en butikk som ikke selger spesielt rimelig sko. Hvis de kun kjøpte sko for bruk/kast så er det spesielt at de har giddet å bruke såpass mye penger på det. Anonymkode: d1308...a67 9
Gjest Sjokka Skrevet 4. desember 2018 #6820 Skrevet 4. desember 2018 Hvor kan jeg se denne serien? Jeg leta i programarkivet på nrk, men fant den ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå