Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 timer siden, megda skrev:

Så NRK viser feil i rekonstruksjonen sin? det virker jo amatørmessig om det er tilfelle. Skal sies at det ikke gir mening at de har gått til vinduet før de åpner ild

Forøvrig henviser jeg til episode 5 minutt 11-14 ca om noen vil se klippet fra NRK

NRK viser ikke feil i rekonstruksjonen, fordi de viser slett ikke at skytteren sto på hjørnet ved vinduet på soverommet da Marie ble skutt. Episode 5, spol fram til 11:10 - der ser man laserstrålen som peker opp mot taket. Den viser ikke til et kulehull i taket, men prosjektilbanen på skuddet som traff Marie. Det viser klart og tydelig at det skuddet ikke kan ha kommet fra hjørnet ved vinduet. Spoler man videre fram til 12:45, så ser man illustrert på figuren hvor Marie ble truffet - på sin venstre side under venstre bryst. For at skuddet skulle ha truffet der - tatt i betraktning prosjektilbanen - så må Marie ha ligget på sin høyre side med ansiktet vendt mot vinduet.

La oss gå videre til Sandbergs video nr. 3 om det samme. Spol fram til 26:55, og der ser man igjen hvordan rekonstruksjonen klart og tydelig viser hvordan Marie lå i senga - pluss prosjektilbanen. I oppsummeringen slår Tore Per Bakken fast at Marie lå på sin høyre side i senga. Da kan hun ikke ha blitt skutt fra hjørnet ved vinduet. Skytteren går mot hode-enden av senga til Marie, og skyter henne. Deretter går skytteren rundt til fotenden av Kristians seng og skyter ham.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det første skuddet mot Marie og det første skuddet mot Kristian ser ut til å være skutt fra hjørnet ved soveromsvinduet, i følge tegningen i samme link som over. Stemmer det?

Anonymkode: d551b...45b

Nei, det stemmer ikke for Marie.

• Liker 2
Skrevet

Anonymkode: 136e0...66c

• Liker 4
Skrevet

Kristian hadde ikke kreft, kommer det fram i podcasten nå...

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Papirfly, mod.

• Liker 1
Skrevet

Etter siste episode tenker jeg Milli ikke er så god på å skjule tips og involverte.

Lyden er tatt vekk når statsadvokaten sier navnet på tipser, men man kan se hvordan han uttaler navnet. Dette må jo være en glipp.

Oppringningene til sfæren rundt Lars Grønnerød og Kristin Kirkemo går enkelte ganger inn på hva de har sagt i retten/avhør. Og, man kan også "oppleve" personlighetene bak de forvridde stemmene. Hadde det ikke vært bedre om disse klippene var i tekstform for å beskytte de som ønsker å være anonyme.

Litt på siden av innholdet i "Gåten" men innafor programformatet.

Anonymkode: b1e0a...dfa

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, NordicViking skrev:

Nei, det stemmer ikke for Marie.

Takk for korrigering og oversiktlige forklaringer og linker under!😊

Vil det si at ingen av fotsporene stemmer med det første skuddet mot Marie? Og at den som skjøt det skuddet må ha hatt usynlige fotspor på det tidspunktet?

8 timer siden, NordicViking skrev:

NRK viser ikke feil i rekonstruksjonen, fordi de viser slett ikke at skytteren sto på hjørnet ved vinduet på soverommet da Marie ble skutt. Episode 5, spol fram til 11:10 - der ser man laserstrålen som peker opp mot taket. Den viser ikke til et kulehull i taket, men prosjektilbanen på skuddet som traff Marie. Det viser klart og tydelig at det skuddet ikke kan ha kommet fra hjørnet ved vinduet. Spoler man videre fram til 12:45, så ser man illustrert på figuren hvor Marie ble truffet - på sin venstre side under venstre bryst. For at skuddet skulle ha truffet der - tatt i betraktning prosjektilbanen - så må Marie ha ligget på sin høyre side med ansiktet vendt mot vinduet.

La oss gå videre til Sandbergs video nr. 3 om det samme. Spol fram til 26:55, og der ser man igjen hvordan rekonstruksjonen klart og tydelig viser hvordan Marie lå i senga - pluss prosjektilbanen. I oppsummeringen slår Tore Per Bakken fast at Marie lå på sin høyre side i senga. Da kan hun ikke ha blitt skutt fra hjørnet ved vinduet. Skytteren går mot hode-enden av senga til Marie, og skyter henne. Deretter går skytteren rundt til fotenden av Kristians seng og skyter ham.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter siste episode tenker jeg Milli ikke er så god på å skjule tips og involverte.

Lyden er tatt vekk når statsadvokaten sier navnet på tipser, men man kan se hvordan han uttaler navnet. Dette må jo være en glipp.

Oppringningene til sfæren rundt Lars Grønnerød og Kristin Kirkemo går enkelte ganger inn på hva de har sagt i retten/avhør. Og, man kan også "oppleve" personlighetene bak de forvridde stemmene. Hadde det ikke vært bedre om disse klippene var i tekstform for å beskytte de som ønsker å være anonyme.

Litt på siden av innholdet i "Gåten" men innafor programformatet.

Det du poengerer er viktig. Kan du varsle Milli/VG om dette og gi de dine forslag til forbedringer?

• Liker 4
Skrevet

Hvor langt er det i avstand mellom Nesbyen og Orderud gård og hvor lang tid tar det å kjøre bil den strekningen?

• Liker 2
Skrevet

Stemmer dette som jeg fant, om avstand og reisetid med bil for strekningen Nesbyen-Sørumsand?

2 t 44 min (187 km) via Gamle Hallingdalsveien/Rv7

2 t 45 min (191 km) via E16 og Gamle Hallingdalsveien/Rv7

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det samme. Det lå altså en pose i den bagen med datoen 22.12.98 på. Veronica forteller at Kristin kom tilbake til Orderud gård sent på natten etter juleselskapet. Da hadde Kristin skiftet klær og hadde genser og lue, og en ryggsekk med meis. Kan hun ha vært på hytteinnbrudd igjen, og at en del av utstyret fra dette til slutt har havnet i den rosa bagen og siden blitt lagt i uthuset til Kristins far?

Anonymkode: c40bf...32c

Angående innbrudd: Veronica fortalte i forbindelse med at det har vært sett mystiske biler i området ved kårboligen kort tid før drapene ble begått, at det hadde vært tyver i området som ranet eldre mennesker. I den forbindelse hadde de hørt snakk om en liste med navn som politiet hadde funnet. Der sto Kristian og Maries navn også.

Vet dere mer om dette? Kan lappen med navn ha blitt etterlatt med vilje?

(Ikke sitat, men gjenfortalt).https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRR5a7/saa-mystiske-biler

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du poengerer er viktig. Kan du varsle Milli/VG om dette og gi de dine forslag til forbedringer?

Stakkars Milli/VG som blir lasset med slike teite utsagn. Programmet er allerede sendt. Bruk kreftene på noe annet, kanskje??

Anonymkode: 7c14a...d61

• Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars Milli/VG som blir lasset med slike teite utsagn. Programmet er allerede sendt. Bruk kreftene på noe annet, kanskje??

Anonymkode: 7c14a...d61

Altså, jeg kommer ikke til å varsle Milli om noe. Men syns det passet i denne tråden her siden den er om dette programmet.

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, miss spjåk skrev:

det er jo litt søtt at du selv gidder kommentere i en tråd som visstnok ikke interesserer deg 😉 du har sikkert andre temaer du engasjerer deg i på KG så tror vi alle faller i samme båt der gitt. 

Tok meg omlag tjue sekunder å skrive den kommentaren, ikke brukte jeg mye energi på å finne den heller ettersom detektivgjengen aldri lar den forsvinne fra forsiden. 

Anonymkode: 4f527...bba

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok meg omlag tjue sekunder å skrive den kommentaren, ikke brukte jeg mye energi på å finne den heller ettersom detektivgjengen aldri lar den forsvinne fra forsiden. 

Anonymkode: 4f527...bba

Er ikke krim det mest kjære for nordmenn?

Programmet er både vulgært og frastøtende. Finnes det noe lignende for en uløst sak som søker gjennopptagelse? Har ikke sett cold case eller true crime, mulig det er samme greia. Uansett er det interessant å få innsyn i en sak som mer eller mindre handler om hun/han sier ditt de/dem sier datt og resultatet er 21år på det meste og 16? på det minste... 

Selv bodde jeg i utlandet da Orderud drapene skjedde. Og alt jeg husker fra norsk media på den tiden er Orderud-sokken.

Skrevet

Fra en av videoene det var linket til nylig (på side 330), ble det sagt i forbindelse med funn etter analysering av hårene på den oransje sokken at sokken kan ha vært inne på åstedet.

Skrevet

da har jeg sett siste episode av gåten orderud, ikke fått sett alle episodene, men fulgt tråden her mer eller mindre og lest artikler her og der. sitter igjen med at kristin er uten tvil langt mer involvert enn det hun gir inntrykk av. kan hende var hun eneste morderen der den natta, kanskje hadde hun med seg en torpedo. det virker jo som hele kirkemo-familien har hatt orderud-gård som sitt andre hjem; å sikre gården til per og veronica var sett med deres øyne noe som gagnet hele kirkemo-familien. 

kristin involverte kanskje per og veronica for å få strafferabatt. men også godt mulig de er involvert. ang per og veronica så er det ingen tvil om at kristian orderud var utrolig kjjp mot sin egen sønn. skjønner heller ikke hvorfor anne paust ikke ville ha en langt mer rettferdig fordeling av arven, hun satt jo svært godt i det uansett. per hadde jobbet gratis på gården i årevis, investert egne penger - det er helt utrolig at hans egen far og søster kunne være så kjipe mot han. hadde han virkelig villet hevne seg på familien skulle han heller sagt iifra seg arven og starta opp på nytt et annet sted. han som jurist og veronica som veterinær kunne skapt seg et godt liv. 

tror ikke vi får noen svar før kristin eller lars bestemmer seg for å prate, og det skjer neppe med det første.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke krim det mest kjære for nordmenn?

Programmet er både vulgært og frastøtende. Finnes det noe lignende for en uløst sak som søker gjennopptagelse? Har ikke sett cold case eller true crime, mulig det er samme greia. Uansett er det interessant å få innsyn i en sak som mer eller mindre handler om hun/han sier ditt de/dem sier datt og resultatet er 21år på det meste og 16? på det minste... 

Selv bodde jeg i utlandet da Orderud drapene skjedde. Og alt jeg husker fra norsk media på den tiden er Orderud-sokken.

Har du hørt om denne - https://www.innocenceproject.org/ ?

Anonymkode: ff913...749

Skrevet
26 minutter siden, MizBiz skrev:

da har jeg sett siste episode av gåten orderud, ikke fått sett alle episodene, men fulgt tråden her mer eller mindre og lest artikler her og der. sitter igjen med at kristin er uten tvil langt mer involvert enn det hun gir inntrykk av. kan hende var hun eneste morderen der den natta, kanskje hadde hun med seg en torpedo. det virker jo som hele kirkemo-familien har hatt orderud-gård som sitt andre hjem; å sikre gården til per og veronica var sett med deres øyne noe som gagnet hele kirkemo-familien. 

kristin involverte kanskje per og veronica for å få strafferabatt. men også godt mulig de er involvert. ang per og veronica så er det ingen tvil om at kristian orderud var utrolig kjjp mot sin egen sønn. skjønner heller ikke hvorfor anne paust ikke ville ha en langt mer rettferdig fordeling av arven, hun satt jo svært godt i det uansett. per hadde jobbet gratis på gården i årevis, investert egne penger - det er helt utrolig at hans egen far og søster kunne være så kjipe mot han. hadde han virkelig villet hevne seg på familien skulle han heller sagt iifra seg arven og starta opp på nytt et annet sted. han som jurist og veronica som veterinær kunne skapt seg et godt liv. 

tror ikke vi får noen svar før kristin eller lars bestemmer seg for å prate, og det skjer neppe med det første.

Blir interesant å se til slutt hva gjennopptagelseskomminsjonen bestemmer seg for. Jeg er forøvrig enig i at Kristin binder hele historien. Bare det å parkere utenfor terminalen, der bilen blir tauet, for å nå flyet til Molde for å hente våpen viser at hun som Veronika sier mest sannsynelig handlet i rus og egentlig ikke trenger noe reellt motiv.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...