Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, megda skrev:

Om man bare kunne fastlå størrelsen på de vage fotsporene så kunne jo det si om det var mann eller dame også og enentuelt samme størrelse som på den skoen som har faktiske spor etter seg.

Skal man ikke kunne fastlå størrelse på de vage sporene da?

Du har rett 😊 Etterforskerne sitter nok på de opplysningene vil jeg tro.

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 3
Skrevet

Er trappeløpet tegnet feil på det bildet?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bildet er hentet fra 7:03 fra episoden i linken under der de viser begge sett med fotavtrykk m.m.

https://tv.nrk.no/serie/gaaten-orderud/sesong/1/episode/5/avspiller

Om man tar utgangspunkt i tegningen og bildet, så må jo gjerningspersonene har byttet våpen underveis for at dette skal gi mening eller? 

Det grønne markerte fotsporet er jo fra dameskoen med størrelse 40. Om du stopper i døråpningen og denne personen hadde 22 våpenet så ville det vært spor bort til der Kristian ligger for å ta nakkeskuddet. 

Om personen med dameskoen hadde "lillegutt" så ville jo denne personen gått lenger inn og kunne skutt K&M mens de ligger i senga. du får ikke god nok vinkel med å stå på avstand. Da er det mer naturlig at gjerningsmann nr.2 gjør dette. 

Noen som skjønner hva jeg mener?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, megda skrev:

Om man tar utgangspunkt i tegningen og bildet, så må jo gjerningspersonene har byttet våpen underveis for at dette skal gi mening eller? 

Det grønne markerte fotsporet er jo fra dameskoen med størrelse 40. Om du stopper i døråpningen og denne personen hadde 22 våpenet så ville det vært spor bort til der Kristian ligger for å ta nakkeskuddet. 

Om personen med dameskoen hadde "lillegutt" så ville jo denne personen gått lenger inn og kunne skutt K&M mens de ligger i senga. du får ikke god nok vinkel med å stå på avstand. Da er det mer naturlig at gjerningsmann nr.2 gjør dette. 

Jeg greier ikke helt å danne meg en oversikt over hendelsesforløpet og hvor den/de må ha stått for å skyte. Det er godt mulig at du har rett 😊

. Kan de to grønne sporene ha vært etter den ene foten til kvinnen mens hun skjøt Kristian og Marie med 38-kaliberen (og den andre foten hennes var dekket av raggsokk og de sporene er merket med hvitt)?

Kanskje hun underveis trekker den andre sokken godt på, slik at det ikke blir helspor fra noen av de to skoene hun har på, og at hun derfor har laget alle de hvite sporene med to tildekkede sko da hun gikk bort til Kristian for å evt flytte på han og utføre nakkeskuddet med 22-kaliberen? 

Skrevet
8 minutter siden, megda said:

Ja, jeg skjønner, men man kunne jo skutt både Marie og Kristian k senga fra en spot, fra døråpningen? Utifra denne tegningen, det er en med damesko 40 som hadde 38 kalliber ja. Hvis det var to, hvorfor gikk denne personen helt til vinduer på kjøkkenet egentlig?

Politi vet jo ikke sikkert, de overveier sannsynligheter og de kom frem at mer sannsynlig var det to personer inne. For meg virker det nå mer sannsynlig at det var bare en person. Jeg vet ikke, det er selvsagt bare spekulasjoner, men i hodet mitt er dette mer sannsynlig og mer logisk ift forløpet. Politi var jo hele tiden blindet av å få knytter Per og Veronica til drapet, det påvirket etterforskning av sko, av 180-mannen. Jeg tror det påvirket også analysen av åsstedet. De forventet to gjerningspersoner, og ønsket å fremstille det i rettet som om det var to personer. 

Altså, Per og Veronica kunne jo stått ute, for alt vi vet. Om vi legger vekt på han vitne som så et par ute, Men inne var det kanskje bare en person. 

• Liker 2
Skrevet

Satan som de fikk kjørt seg i nytt på nytt i kveld

• Liker 2
Skrevet

Sokken kan også ha blitt brukt til å fylle ut for en person som hadde mindre føtter. 

Gjerne flere par med sokker. 

Og så har denne blitt mistet i det de Skulle kle seg seg om og stikke av. 

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, megda skrev:

Nå tenker jeg at damen med skoene kan ha hatt helt tildekkede sko på begge bena (hvite avtrykk) da hun først gikk inn på soverommet og skjøt de begge med 38-kaliberen.

Deretter skyter hun mot Anne med 22--kaliberen fra sengeenden, og hun fortsetter etter Anne inn til kjøkkenet og skyter Anne med flere skudd. Deretter går hun inn til soverommet igjen (med helt tildekkede sko (hvite spor) og skyter Kristian med nakkeskudd.

Ved døråpningen da hun skal gå ut fra soverommet, sklir den ene sokken delvis av, og derfor avgir hun 2 helavtrykk fra den ene skoen. Etter dette går hun ut mot der Marie er og skyter henne igjen.

Kan det ha vært slik?  Om vi fikk se retningen på alle fotsporene, hadde det vært lettere å tenke seg til hvordan det kan ha vært.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, RedFox81 skrev:

hvorfor gikk denne personen helt til vinduer på kjøkkenet egentlig?

Jeg leste at i hvert fall 1 av skuddene var på 5 cm avstand.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, RedFox81 skrev:

Ja, jeg skjønner, men man kunne jo skutt både Marie og Kristian k senga fra en spot, fra døråpningen? Utifra denne tegningen, det er en med damesko 40 som hadde 38 kalliber ja. Hvis det var to, hvorfor gikk denne personen helt til vinduer på kjøkkenet egentlig?

Politi vet jo ikke sikkert, de overveier sannsynligheter og de kom frem at mer sannsynlig var det to personer inne. For meg virker det nå mer sannsynlig at det var bare en person. Jeg vet ikke, det er selvsagt bare spekulasjoner, men i hodet mitt er dette mer sannsynlig og mer logisk ift forløpet. Politi var jo hele tiden blindet av å få knytter Per og Veronica til drapet, det påvirket etterforskning av sko, av 180-mannen. Jeg tror det påvirket også analysen av åsstedet. De forventet to gjerningspersoner, og ønsket å fremstille det i rettet som om det var to personer. 

Altså, Per og Veronica kunne jo stått ute, for alt vi vet. Om vi legger vekt på han vitne som så et par ute, Men inne var det kanskje bare en person. 

Hvis en teller antall fotspor så må en under rekonstruksjon kunne se om det stemmer med tur/retur av to personer.

For meg ser det ut til å være relativt få fotspor ift at det skal være to personer.

Hadde det vært to personer så ville jeg trodd at hendelsesforløpet var noe annerledes .

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, RedFox81 skrev:

Jeg er enig 😊

Skrevet
5 minutter siden, RedFox81 said:

Ja, jeg skjønner, men man kunne jo skutt både Marie og Kristian k senga fra en spot, fra døråpningen?

Dette går ikke da vinkelen på skuddene ikke gir mening da slik jeg har fortstått det (uten at jeg er helt sikker). mener jeg husker noen laserstråler som viste at skuddene kom fra sengekanten i en vinkel. 

7 minutter siden, RedFox81 said:

Politi var jo hele tiden blindet av å få knytter Per og Veronica til drapet, det påvirket etterforskning av sko, av 180-mannen. Jeg tror det påvirket også analysen av åsstedet. De forventet to gjerningspersoner, og ønsket å fremstille det i rettet som om det var to personer. 

Ja, gode poenger det. blindet eller at de ikke forholdt seg helt nøytrale da de allerde visste om gårdstvisten som et motiv

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, megda skrev:

Dette går ikke da vinkelen på skuddene ikke gir mening da slik jeg har fortstått det (uten at jeg er helt sikker). mener jeg husker noen laserstråler som viste at skuddene kom fra sengekanten i en vinkel. 

Ja, gode poenger det. blindet eller at de ikke forholdt seg helt nøytrale da de allerde visste om gårdstvisten som et motiv

Passer det med de fotsporene som er merket med hvitt?

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Passer det med de fotsporene som er merket med hvitt?

ja, åpenbart, men hvorfor er ikke de grønne tydelige fotsporene ved Kristian? Om det var to personer med hvert sitt våpen burde det jo være både de hvite og de grønne ved hans side av sengen. en med lillgutt og en med 22'ern da han ble drept med 1 skudd fra hver.

Endret av megda
  • Liker 2
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, megda skrev:

Skuddet mot Marie mens hun lå i sengen og nakkeskuddet mot Kristian?
Det første skuddet mot Kristian vet man ikke retningen på, da det skuddet ikke fortsatte gjennom kroppen hans..

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skuddet mot Marie mens hun lå i sengen og nakkeskuddet mot Kristian?
Det første skuddet mot Kristian vet man ikke retningen på, da det skuddet ikke fortsatte gjennom kroppen hans..

jaja, men retningen på skuddet til Kristian er ikke så viktig. Marie ble skutt i vinkel og det får du ikke fra når du står i døra. 

om Marie blir skutt med "lillegutt" så har personen med hvite spor dette våpenet. da burde person med de grønne sporene har 22'ern og du får ikke det nakkeskuddet på Kristian om du ikke beveger deg bort til der han er. 

Det er ingen spor av de grønne med Kristian, så hva er konklusjonen da? ikke vet jag

Endret av megda
  • Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, megda skrev:

ja, åpenbart, men hvorfor er ikke de grønne tydelige fotsporene ved Kristian? Om det var to personer med hvert sitt våpen burde det jo være både de hvite og de grønne ved hans side av sengen. en med lillgutt og en med 22'ern da han ble drept med 1 skudd fra hver.

Nå tenker jeg at det var kun 1 person der, og derfor forklarer jeg slik: Fordi damen med skoene antagelig har hatt begge skosålene helt tildekket periodevis. Hun må ha plagdes med de sokkene, for på ett tidspunkt var hele sokken helt av den ene skoen da hun avsatte ett helt skoavtrykk inne på åstedet. Og periodevis har en sko vært helt tildekket mens den andre var tildekket unntatt skosålen. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, megda skrev:

jaja, men retningen på skuddet til Kristian er ikke så viktig. Marie ble skutt i vinkel og det får du ikke fra når du står i døra. 

om Marie blir skutt med "lillegutt" så har personen med hvite spor dette våpenet. da burde person med de grønne sporene har 22'ern og du får ikke det nakkeskuddet på Kristian om du ikke beveger deg bort til der han er. 

Ok. Takk 😊 Det kan ha vært 1 person som vekslet mellom de to våpnene. Eller det kan ha vært  2 personer som byttet på våpnene. Se også mitt forrige innlegg som forklarer de forskjellige sporene. Det som er uthevet i fet skrift er fakta. Det er noe jeg leste i artikler.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker jeg at det var kun 1 person der, og derfor forklarer jeg slik: Fordi damen med skoene antagelig har hatt begge skosålene helt tildekket periodevis. Hun må ha plagdes med de sokkene, for på ett tidspunkt var hele sokken helt av den ene skoen da hun avsatte ett helt skoavtrykk inne på åstedet. Og periodevis har en sko vært helt tildekket mens den andre var tildekket unntatt skosålen. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ha oppstått panikk da vedkommende oppdaget A, og i den forbindelse har trodd sokken av.

Retningen på fotspor hadde vært interessant 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...