AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4561 Skrevet 28. november 2018 "hevder Grønnerød blant annet at han aldri overleverte noen revolver til Per Orderud rett før drapet, men at det var Kristin Kirkemo som ba ham si dette. Han hevder også at Kirkemo «sto bak drapene». I tillegg hevder han det «bare er Kristin av de dømte som kjenner sannheten om Orderud-drapene»."https://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/05/23/89237/skyldte-pa-kristin-og-angret Anonymkode: d551b...45b 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4562 Skrevet 28. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: "hevder Grønnerød blant annet at han aldri overleverte noen revolver til Per Orderud rett før drapet, men at det var Kristin Kirkemo som ba ham si dette. Han hevder også at Kirkemo «sto bak drapene». I tillegg hevder han det «bare er Kristin av de dømte som kjenner sannheten om Orderud-drapene»."https://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/05/23/89237/skyldte-pa-kristin-og-angret Anonymkode: d551b...45b Dette stemmer svært godt med en av teoriene som flere av oss har. Anonymkode: d551b...45b 5
Tjorva Skrevet 28. november 2018 #4563 Skrevet 28. november 2018 4 timer siden, NordicViking skrev: Lars hevder at Per angivelig ønsket et kraftigere våpen enn en finkalibret Ruger kaliber 22. Hvorvidt du har "10 tommeltotter" har liten betydning når det gjelder våpen av den type som man antar er blitt brukt i denne saken. Begge våpen er relativt enkle å bruke. En grovkalibret Colt Police Special kaliber 38 er vesentlig kraftigere enn en finkalibret Ruger kaliber 22. En Ruger kan uten tvil drepe et annet menneske, men det forutsetter normalt at man treffer vitale organer. I Maries tilfelle ble hun truffet av flere skudd fra kaliber 22, men ingen av dem drepte henne momentant - selv ikke skuddet i halsen (de bommet på nakken). Hun ble også truffet av ett skudd fra en kaliber 38, men det gikk rett gjennom kroppen uten å treffe vitale organer (som hjertet). Kristian ble truffet av ett skudd fra kaliber 38 i hjertet, og døde sannsynligvis ganske raskt. Så hvorfor vil noen foretrekke et kraftigere våpen? For å være sikker på at man dreper den man skyter mot! Vi vet ikke om det var dette som var motivasjonen for å bytte våpen i denne saken, men det er ikke utenkelig at det var av den grunn. (Bilde hentet fra: Gåten Orderud - de viktigste sporene) Ok, så du har prøvd å skyte med Colt? Mener du at kun Colten kunne treffe vitale organer? Det er bruken av våpen som avgjorde i denne saken, ikke kraftigheten av det. Et drap forutsetter uansett at en treffer vitale organer ville jeg tro. Ti tommeltotter har innvirkning på den måten at en som er hendig og har lite våpenerfaring lettere vil kunne bruke en Ruger, slik jeg ser det. Min erfaring begrenser sett til Luger og Desert Eagle som begge er pistoler. En Desert Eagle er feks et veldig kraftig håndvåpen, og utfordrende i forhold til en 22 Luger. Mitt poeng er , hvilken kunnskap kunne L ha for å resonnere seg frem til at en Ruger ikke var kraftig nok.. Og hvorfor ta sjansen på en Colt 38. Dette kan vel så realistisk være en oppkonstruert historie , som etter det jeg har lest har vært stilt få spørsmål ved. 1
Delgado Skrevet 28. november 2018 #4564 Skrevet 28. november 2018 (endret) 1 time siden, Tjorva skrev: Ok, så du har prøvd å skyte med Colt? Mener du at kun Colten kunne treffe vitale organer? Det er bruken av våpen som avgjorde i denne saken, ikke kraftigheten av det. Et drap forutsetter uansett at en treffer vitale organer ville jeg tro. Ti tommeltotter har innvirkning på den måten at en som er hendig og har lite våpenerfaring lettere vil kunne bruke en Ruger, slik jeg ser det. Min erfaring begrenser sett til Luger og Desert Eagle som begge er pistoler. En Desert Eagle er feks et veldig kraftig håndvåpen, og utfordrende i forhold til en 22 Luger. Mitt poeng er , hvilken kunnskap kunne L ha for å resonnere seg frem til at en Ruger ikke var kraftig nok.. Og hvorfor ta sjansen på en Colt 38. Dette kan vel så realistisk være en oppkonstruert historie , som etter det jeg har lest har vært stilt få spørsmål ved. Dette ønsket om et kraftigere våpen kan egentlig ha kommet fra Veronica, tviler på at Per var den som sto bak særlig av planleggingen eller var den som hadde sterke meninger. Og, etter fotavtrykkene på soverommet å dømme var det en kvinne som brukte dette våpenet. Endret 28. november 2018 av Delgado 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4565 Skrevet 28. november 2018 Jeg tror Per Orderud er skyldig. Ser det på hele kroppsspråk og ikke minst forklaring. Veronica ser slu og manipulerende ut. Jeg tipper hun presset han på ett vis, han var hodestups forelsket og var redd for å miste henne om han ikke hadde gården. Ettersom det også var en pågående konflikt og faren ikke hadde vært spesielt begeistret for Veronica, la dette bare til. Jeg tror det ble leid inn noen som skjøt. Men Veronica og Per bestilte drapene. Kristin og Grønnerød tror jeg snakker sant og kun har vært innblandet mtp våpen anskaffelse. De har nok også vist noe, men ikke lagt seg opp i det i særlig stor grad. De er medskyldig, ja, men drapsmennene er kun Veronica og Per og den evt de som skjøt. Anonymkode: ef4c1...fc2 4
nordiskfigur Skrevet 28. november 2018 #4566 Skrevet 28. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: "hevder Grønnerød blant annet at han aldri overleverte noen revolver til Per Orderud rett før drapet, men at det var Kristin Kirkemo som ba ham si dette. Han hevder også at Kirkemo «sto bak drapene». I tillegg hevder han det «bare er Kristin av de dømte som kjenner sannheten om Orderud-drapene»."https://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/05/23/89237/skyldte-pa-kristin-og-angret Anonymkode: d551b...45b Det er jo samme fyren som har Navngitt Davor etter hans død. Tviler på at vitnet er spesielt troverdig. Hadde han ledet dem til pistolmagasinet de fant hos Lars hadde han hatt høy troverdighet, men jeg antar dette var kjent da han avga sin forklaring 1
Tjorva Skrevet 28. november 2018 #4567 Skrevet 28. november 2018 (endret) 1 time siden, Delgado skrev: Dette ønsket om et kraftigere våpen kan egentlig ha kommet fra Veronica, tviler på at Per var den som sto bak særlig av planleggingen eller var den som hadde sterke meninger. Og, etter fotavtrykkene på soverommet å dømme var det en kvinne som brukte dette våpenet. Det er selvsagt mulig. Fremdeles så ser jeg ikke hvorfor de skulle ønske et sterkere våpen når de allerede hadde to som var sterke nok. Og tror heller ikke V hadde kunnskap om dette. Når Det gjelder fotavtrykk,så vil jeg tro at dette er for å villede, mtp at resten er tilsynelatende profesjonelt planlagt/utført. Det jeg vil frem til er at dette kan trolig være en forklaring fra Lars som skal bidra til å plassere våpenet hos V og P. Deretter forklarer han hvor våpenet er skutt med, og politiet har da nok til sette sammen en historie. Jeg aner at historien er noe anderledes. Endret 28. november 2018 av Tjorva 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4568 Skrevet 28. november 2018 1 time siden, nordiskfigur skrev: Det er jo samme fyren som har Navngitt Davor etter hans død. Tviler på at vitnet er spesielt troverdig. Hadde han ledet dem til pistolmagasinet de fant hos Lars hadde han hatt høy troverdighet, men jeg antar dette var kjent da han avga sin forklaring Hvem tenker du på? Det er Lars som forklarte dette. Anonymkode: d551b...45b 1
Delgado Skrevet 28. november 2018 #4569 Skrevet 28. november 2018 36 minutter siden, Tjorva skrev: Det er selvsagt mulig. Fremdeles så ser jeg ikke hvorfor de skulle ønske et sterkere våpen når de allerede hadde to som var sterke nok. Og tror heller ikke V hadde kunnskap om dette. Når Det gjelder fotavtrykk,så vil jeg tro at dette er for å villede, mtp at resten er tilsynelatende profesjonelt planlagt/utført. Det jeg vil frem til er at dette kan trolig være en forklaring fra Lars som skal bidra til å plassere våpenet hos V og P. Deretter forklarer han hvor våpenet er skutt med, og politiet har da nok til sette sammen en historie. Jeg aner at historien er noe anderledes. Men hvordan forklarer man alle telefonsamtalene mellom Per og Lars frem til starten av april? Det er vel ingen som tror på at det handlet om minnebrikker. Det sannsynliggjør Lars´ versjon at Per lyver 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4570 Skrevet 28. november 2018 Finnes det en side der man kan lese alle vitneforklaringene fra alle som ble avhørt i saken? Eventuelt hvor? Anonymkode: d551b...45b 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4571 Skrevet 28. november 2018 "Tore Sandberg ler når han blir konfrontert med "løsningen" til McCrary.– Dette her er av en slik karakter at jeg lurer på om det har klikket for fyren. For meg er utspillene helt ufattelige. Hva slags grunnlag har denne mannen for å komme med slike beskyldninger?" https://www.rb.no/lokale-nyheter/har-nyhet-om-navngitt-person/s/1-95-3799266 Anonymkode: d551b...45b 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4572 Skrevet 28. november 2018 10 minutter siden, Delgado skrev: Men hvordan forklarer man alle telefonsamtalene mellom Per og Lars frem til starten av april? Det er vel ingen som tror på at det handlet om minnebrikker. Det sannsynliggjør Lars´ versjon at Per lyver Per hadde ikke begynt å røyke litt hasj eller noe sånt da..? Det syns jeg stemmer bedre med hyppige, korte tlf samtaler. Eller kanskje til og med fått smaken på amfetamin? Og så maste han om det til alle døgnets tider. Men når foreldrene plutselig ble drept, ble sjokket så stort, og avisene begynte straks å implementere ham som gjerningsmann, og da kuttet han tvert. Han skjønte jo at hvis han ble stemplet som rusmisbruker attpåtil, da ville han ha null troverdighet. I tilfelle denne teorien skulle stemme, så er man ikke automatisk drapsmann bare fordi man en periode har brukt litt narkotika. Og det vil stemme godt overens med at de ha løyet om andre "småting" fordi de har vært redde for å svekke sin egen troverdighet - og så har det desverre hatt motsatt effekt. Anonymkode: 37ae7...b60 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4573 Skrevet 28. november 2018 Hvis Kristins utsagn om å skyte L bakfra slik hun gjorde med de der oppe, er noe hun har sagt og hun var en av morderne, er det da hun som ga Kristian nakkeskuddet med 22-kaliberen og hun som skjøt Anne bakfra med 22-kaliberen? "Gjerningsmennene har så skutt O bakfra med to skudd" http://www.advokat-viken.no/lex-viken/img/diverse/Orderudsaken. Sak 2003-00375 og 00509 Oslo skifterett Fra lovdata.pdf Anonymkode: d551b...45b 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4574 Skrevet 28. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis Kristins utsagn om å skyte L bakfra slik hun gjorde med de der oppe, er noe hun har sagt og hun var en av morderne, er det da hun som ga Kristian nakkeskuddet med 22-kaliberen og hun som skjøt Anne bakfra med 22-kaliberen? "Gjerningsmennene har så skutt O bakfra med to skudd" http://www.advokat-viken.no/lex-viken/img/diverse/Orderudsaken. Sak 2003-00375 og 00509 Oslo skifterett Fra lovdata.pdf Anonymkode: d551b...45b Dere som har lest mye om saken i linken over der dødstidspunktene for de tre drepte var tema angående hvem som skulle arve, kan dere forklare kort hva som ble av betydning? Hvem av de tre drepte var det som døde sist? Hadde gjerningspersonen(e) eventuelt med vilje sørget for at vedkommende ikke døde momentant av skuddene, og eventuelt hvorfor? Anonymkode: d551b...45b 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4575 Skrevet 28. november 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem tenker du på? Det er Lars som forklarte dette. Anonymkode: d551b...45b Det var Lars som forklarte dette som sto i den artikkelen i det innlegget som nordiskfigur siterte. Anonymkode: d551b...45b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4576 Skrevet 28. november 2018 1 time siden, nordiskfigur skrev: Det er jo samme fyren som har Navngitt Davor etter hans død. Tviler på at vitnet er spesielt troverdig. Hadde han ledet dem til pistolmagasinet de fant hos Lars hadde han hatt høy troverdighet, men jeg antar dette var kjent da han avga sin forklaring Hvem tenker du på? Det var Lars som forklarte det som sto i den artikkelen i det innlegget som du siterte. Den du snakker om, vet ikke jeg hvem er. Anonymkode: d551b...45b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4577 Skrevet 28. november 2018 https://www.siste.no/orderud-saken/sonnen-sokte-hjelp/s/1-103-108587 " Ja, det var det da. Jeg får bare anta at når han snakker om gården, så er det ikke om Lars og Kristin, men om Per og Veronica, sa han. Ifølge faren går Ole Robert Kirkemo rundt med noe inni seg, " Noe skurrer kraftig her. Og med tanke på ting som ble diskutert i går kveld i tråden, har jeg et spørsmål: Prøvde S å presse O til å si noe som ikke var sant? Anonymkode: d551b...45b 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4578 Skrevet 28. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.siste.no/orderud-saken/sonnen-sokte-hjelp/s/1-103-108587 " Ja, det var det da. Jeg får bare anta at når han snakker om gården, så er det ikke om Lars og Kristin, men om Per og Veronica, sa han. Ifølge faren går Ole Robert Kirkemo rundt med noe inni seg, " Noe skurrer kraftig her. Og med tanke på ting som ble diskutert i går kveld i tråden, har jeg et spørsmål: Prøvde S å presse O til å si noe som ikke var sant? Anonymkode: d551b...45b Hvis Sverre har arrangert og manipulert alt og alle, hvorfor skulle ikke da Ole Robert være under den samme pisken? Han var vel yngst også. Anonymkode: 37ae7...b60 2
Delgado Skrevet 28. november 2018 #4579 Skrevet 28. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.siste.no/orderud-saken/sonnen-sokte-hjelp/s/1-103-108587 " Ja, det var det da. Jeg får bare anta at når han snakker om gården, så er det ikke om Lars og Kristin, men om Per og Veronica, sa han. Ifølge faren går Ole Robert Kirkemo rundt med noe inni seg, " Noe skurrer kraftig her. Og med tanke på ting som ble diskutert i går kveld i tråden, har jeg et spørsmål: Prøvde S å presse O til å si noe som ikke var sant? Anonymkode: d551b...45b Det er en mulighet for det, ja. Ole Robert fikk seg ikke til utpeke Per og Veronica som gjerningspersonene, som var meningen at han først skulle fortelle politiet, så i retten. At det var dette Ole Robert "bar på", passet Sverre på å lekke til media. 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #4580 Skrevet 28. november 2018 Det har kommet flere svar på spørsmål om våpnene og magasin m.m. her i dag https://www.nrk.no/orderud/orderud-_-sporsmal-og-svar-1.14242569#/ Anonymkode: d551b...45b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå