Hamhamham Skrevet 26. november 2018 #4001 Skrevet 26. november 2018 27 minutter siden, RedFox81 skrev: Også var det en her som kom med idé om å gå gjennom private bilder av Veronica og Kristin, fra bursdagsfester og sånn, og se om man ser disse skoene på bildene. Det tror jeg er en bedre idé. Om man kjøpte sko med den plan om å bruke dem i drap, er det lite sannsynlig at de fant ut at de også skulle bruke dem i bursdagsfester på forhånd. 12
Delgado Skrevet 26. november 2018 #4002 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, RedFox81 skrev: Haha ja jeg er spent om de faktisk finner våpen etter å ha rivet ned noe som ser ut som ganske nybygd terasse. 😁 ref. "teazer" til neste episode Skal visst være en kum under denne terrassen, og noen skal ha sagt at våpen ble dumpet i den. Funker bra som teaser, men finner de noe? Neppe:) 6
Frida Skrevet 26. november 2018 #4003 Skrevet 26. november 2018 Tydeligvis kunne ikke politiet knytte Sverre Kirkemo til attentatene. Om noen av beslagene hos ham knyttet ham til noe som helst, så ville nok politiet lagt frem dette. De la frem funn av samme type dynamitt hos Lars Grønnerød. Så hvorfor skulle de ha latt være å si om funn hos Sverre Kirkemo kunne knyttes til attentatene? At man vil at han skal ha noe med saken å gjøre er ikke nok, det må være noe som knytter ham til saken og det kan jeg ikke se noen har kommet med. Å hevde at han går ut fra at sønnen til Kristin skal arve gården, er kun spekulasjon. Vi kan ikke gå ut fra at han ikke kjente til odelsloven, det er like sannsynlig at han visste at sønnen hennes ikke kunne arve gården. 3
RedFox81 Skrevet 26. november 2018 #4004 Skrevet 26. november 2018 (endret) 25 minutter siden, Hamhamham said: Om man kjøpte sko med den plan om å bruke dem i drap, er det lite sannsynlig at de fant ut at de også skulle bruke dem i bursdagsfester på forhånd. Nei, finner man ikke skoene på bildene, så blir ikke det bevis for noe som helst. For at "men det er jo da mistenkelig at de ikke brukte disse skoene, må være fordi de ble kjøpt nettopp for å bruke i drap" - er ikke noe bevis bare synsing. Men om de faktisk finner likende sko på Kristin på noen av de bildene, så kan det styrke mistanke mot Kristin. (jeg retter her det jeg skrev tidligere) De finner vel neppe at Veronica brukte sko i 3 størrelser større i en bursdag engang, her tror jeg det lite håp. Endret 26. november 2018 av RedFox81 1
Frida Skrevet 26. november 2018 #4005 Skrevet 26. november 2018 3 minutter siden, Delgado skrev: Skal visst være en kum under denne terrassen, og noen skal ha sagt at våpen ble dumpet i den. Funker bra som teaser, men finner de noe? Neppe:) Hvem sin terrasse er det? 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4006 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, Hamhamham skrev: Om man kjøpte sko med den plan om å bruke dem i drap, er det lite sannsynlig at de fant ut at de også skulle bruke dem i bursdagsfester på forhånd. Det har du rett i. Men den gjerningspersonen som hadde disse skoene på seg på åstedet, trenger ikke å ha kjøpt skoene i forbindelse med drapsplanlegging. Dette kan være sko som gjerningspersonen hadde fra før av og det kan være tilfeldig at h*n brukte akkurat disse skoene på åstedet. Er disse skoene tilfeldigvis litt små i størrelsen slik at man må gå opp en skostørrelse? Mange kjøper sko i en str større enn de vanligvis bruker, hvis skoene er små i str eller hvis man ønsker å ha plass til ullsokk (til vinterbruk). Anonymkode: d551b...45b 2
RedFox81 Skrevet 26. november 2018 #4007 Skrevet 26. november 2018 Etter gårsdagen episode skjønte jeg ihvertfall en ting. Saken der burde aldri avgjøres av juryen. Det var helt på det rene. 8
Delgado Skrevet 26. november 2018 #4008 Skrevet 26. november 2018 Akkurat nå, RedFox81 skrev: Etter gårsdagen episode skjønte jeg ihvertfall en ting. Saken der burde aldri avgjøres av juryen. Det var helt på det rene. Juryordningen avvikles i år, og bra er det 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4009 Skrevet 26. november 2018 2 minutter siden, Frida skrev: Tydeligvis kunne ikke politiet knytte Sverre Kirkemo til attentatene. Om noen av beslagene hos ham knyttet ham til noe som helst, så ville nok politiet lagt frem dette. De la frem funn av samme type dynamitt hos Lars Grønnerød. Så hvorfor skulle de ha latt være å si om funn hos Sverre Kirkemo kunne knyttes til attentatene? At man vil at han skal ha noe med saken å gjøre er ikke nok, det må være noe som knytter ham til saken og det kan jeg ikke se noen har kommet med. Å hevde at han går ut fra at sønnen til Kristin skal arve gården, er kun spekulasjon. Vi kan ikke gå ut fra at han ikke kjente til odelsloven, det er like sannsynlig at han visste at sønnen hennes ikke kunne arve gården. Noe må ha knyttet ham til attentatene. Hvis ikke, hadde han ikke blitt avhørt "ørten" ganger, samt at det ble gjort beslag hjemme hos ham. Ved attentatforsøk av denne type (jeg snakker altså om attentatene, ikke trippeldrapet), er det vel ikke helt "naturlig" å mistenke stefaren til kona til broren til den ene parten som ble utsatt for attentatet? Derfor tror jeg at det må ha vært en klar årsak til at det falt mistanke på ham. Anonymkode: 8abd3...54a 8
RedFox81 Skrevet 26. november 2018 #4010 Skrevet 26. november 2018 Just now, Delgado said: Juryordningen avvikles i år, og bra er det Ja, de nevnte jo også i episoden (tror jeg?) at det var med bakgrunn i denne saken blant andre, at de begynte arbeidet med å avvikle det. Og bra er det. En annen ting, han vitne som etter å ha sett bilder av Veronica og Lars i aviser, mente at det er dem han har sett i skogen engang. Dette var 3(?) uker etter hendelse eller lengre. Altså, det er jo klassisk eksempel på hvordan man planter falske minner. Denne vitne kan ha snakket sant, men på grunn av dette med mediaoppslaget, så kan det ikke legges noe vekt på hans vitneforklaring, den blir for usikkert. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4011 Skrevet 26. november 2018 9 minutter siden, RedFox81 skrev: Nei, finner man ikke skoene på bildene, så blir ikke det bevis for noe som helst. For at "men det er jo da mistenkelig at de ikke brukte disse skoene, må være fordi de ble kjøpt nettopp for å bruke i drap" - er ikke noe bevis bare synsing. Men om de faktisk finner likende sko på Kristin på noen av de bildene, så er det jo ganske bra bevis. De finner vel neppe at Veronica brukte sko i 3 størrelser større i en bursdag engang, her tror jeg det lite håp. Enig, bortsett fra nest siste linje. Om man finner lignende sko på Kristin på bilder, så er det ikke noe bevis men det viser i så fall at hun liker sko som er i den stilen. Anonymkode: d551b...45b 2
bullehurk Skrevet 26. november 2018 #4012 Skrevet 26. november 2018 1 time siden, Vampyrina skrev: Jeg tror Kristin og han jugoslaven har skutt, derav forklaringen på amatørmessig skyting og proff. Jeg tror hun har gjort det for å «hjelpe» Veronica og Per, siden de var så greie med henne ang å få være på gården og ha samvær med sønnen. Jeg tror Kristin har handlet på eget initiativ, men at de andre har skjønt i ettertid at det er henne. Men de angir henne heller ikke. Jeg tror hun har vært ruset da hun skjøt og kanskje ikke husker alt - og derfor drar inn de andre. Det er hva jeg tror så lang, men jeg kan ikke begrunne hvorfor jeg tror dette 😅 Enig med deg, bare at jeg tror V er arkitekten og "sjefsregissør" for det hele.
Frida Skrevet 26. november 2018 #4013 Skrevet 26. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe må ha knyttet ham til attentatene. Hvis ikke, hadde han ikke blitt avhørt "ørten" ganger, samt at det ble gjort beslag hjemme hos ham. Ved attentatforsøk av denne type (jeg snakker altså om attentatene, ikke trippeldrapet), er det vel ikke helt "naturlig" å mistenke stefaren til kona til broren til den ene parten som ble utsatt for attentatet? Derfor tror jeg at det må ha vært en klar årsak til at det falt mistanke på ham. Anonymkode: 8abd3...54a Men de kan ikke ha funnet noe som helst, da ville vi visst det. Tror ikke politiet hadde holdt hemmelig noe sånt, hvorfor skulle de det? Så hva årsaken var, blir bare spekulasjoner. Betryggende at politiet gikk ut bredt og etterforsket grundig, synes jeg. Etter det andre attentatet så kom vel mistanken om at attentatene hadde noe med gårdskonflikten å gjøre, og da var det vel naturlig å etterforske alle som hadde tilknytning til gården? 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4014 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, Frida skrev: Men de kan ikke ha funnet noe som helst, da ville vi visst det. Tror ikke politiet hadde holdt hemmelig noe sånt, hvorfor skulle de det? Så hva årsaken var, blir bare spekulasjoner. Betryggende at politiet gikk ut bredt og etterforsket grundig, synes jeg. Etter det andre attentatet så kom vel mistanken om at attentatene hadde noe med gårdskonflikten å gjøre, og da var det vel naturlig å etterforske alle som hadde tilknytning til gården? Skrev noen noe om noen planker her i tråden? Jeg har ikke lest om dette andre steder. Man kan spørre Øystein Milli i VG om dette, da han har (etter det jeg har forstått) tilgang på alt av etterforskningsmateriale https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/qa Anonymkode: d551b...45b 3
Delgado Skrevet 26. november 2018 #4015 Skrevet 26. november 2018 (endret) 5 minutter siden, Frida skrev: Men de kan ikke ha funnet noe som helst, da ville vi visst det. Tror ikke politiet hadde holdt hemmelig noe sånt, hvorfor skulle de det? Så hva årsaken var, blir bare spekulasjoner. Betryggende at politiet gikk ut bredt og etterforsket grundig, synes jeg. Etter det andre attentatet så kom vel mistanken om at attentatene hadde noe med gårdskonflikten å gjøre, og da var det vel naturlig å etterforske alle som hadde tilknytning til gården? Tl info var SK i søkelyset allerede etter det første attentatforsøket, i følge VG. Dette var vel før politiet knyttet dette opp mot gårdskonflikten. Skulle gjerne sett mer dokumentasjon av etterforskningen som var rettet mot SK. Her er det dessverre delt lite med offentligheten Endret 26. november 2018 av Delgado 6
RedFox81 Skrevet 26. november 2018 #4016 Skrevet 26. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Enig, bortsett fra nest siste linje. Om man finner lignende sko på Kristin på bilder, så er det ikke noe bevis men det viser i så fall at hun liker sko som er i den stilen. Anonymkode: d551b...45b Åh, det er sant, beklager, noe bra bevis er det ikke. Og for meg så dette ut som sko "alle" hadde på den tida, altså, jeg er 37 nå, jeg tror jeg hadde sånn type sko da. Så noe bra bevis er det ikke. Men kanskje styrker mistanke, kan man si. 4
Frida Skrevet 26. november 2018 #4017 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, Delgado skrev: Tl info var SK i søkelyset allerede etter det første attentatforsøket, i følge VG. Dette var vel før politiet knyttet dette opp mot gårdskonflikten. Skulle gjerne sett mer dokumentasjon av etterforskningen som var rettet mot SK. Her er det dessverre delt lite med offentligheten Enig i det, er mye vi ikke vet noe om. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4018 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, RedFox81 skrev: Åh, det er sant, beklager, noe bra bevis er det ikke. Og for meg så dette ut som sko "alle" hadde på den tida, altså, jeg er 37 nå, jeg tror jeg hadde sånn type sko da. Så noe bra bevis er det ikke. Men kanskje styrker mistanke, kan man si. Du trenger ikke å beklage. Du har skrevet mye bra i tråden her. Du tenker veldig godt Anonymkode: d551b...45b 2
Frida Skrevet 26. november 2018 #4019 Skrevet 26. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skrev noen noe om noen planker her i tråden? Jeg har ikke lest om dette andre steder. Man kan spørre Øystein Milli i VG om dette, da han har (etter det jeg har forstått) tilgang på alt av etterforskningsmateriale https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/qa Anonymkode: d551b...45b Politiet beslagla noen planker hos Sverre Kirkemo. "Nybakk forklarer at Kirkemo ringte ham for å be om råd etter at politiet hadde tatt beslag i en plankehaug hjemme hos seg. " Dagbladet 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4020 Skrevet 26. november 2018 56 minutter siden, RedFox81 skrev: Ok, her på KG går det kjapt, jeg klarer ikke å henge med. Takk for dere som oppklarte rundt skoene for meg, og sendte meg linken. Det vi har, er at 161 par av sånne sko i størrelser 38-41 er solgt i Østlandsområdet i relevant periode, de fleste kjøp er betalt med kort og de kjøpene er sjekket ut av politi, og sjekket ut av saken. Så er det 34 kjøp gjort med kontant. Politi trekker frem kjøp av to par identiske sko i størrelse 40 på LilleVinkel sko Majorstua den 23.12.1998 ca kl 19:15 (en kvarter etter stengetid) som mistenkelig. De har ingenting fast å knytte disse skoene eller kjøpene til noen av 4 personer, men de mente at Lars kunne rekke å kjøpe skoene før han dukket opp sent i juleselskapet. Politi også mener at kjøp av sko som ikke passer noen av damene er ekstra mistenkelig, Kristin bruker størrelse 39 og Veronica 36. Det siste der er jo bare tull. Sånn argument kan man jo bruke for å si at hva som helst er mistenkelig. Okey, denne sko"beviset" tror jeg er død end. Ingenting ved nettopp dette skokjøpet sier at det har noe med drapet å gjøre. Først, vil jeg adressere tidspunktet, en kvarter etter stengetid. LilleVinkelsko er en liten butikk. Dette er kvelden 23 desember, lille julaften, er det sannsynlig at butikken er stappfull? Neppe. Er det sannsynlig at ansatte har lyst å stikke hjem raskest - ja! Så her skulle Lars komme inn i butikken før stengetid, for så henge der i 20 minutter og se på damesko (han kan jo ikke akkurat prøve de), kjøpe to like par en kvarter etter stengetid - og dette husker ikke ansatte noe om. Dette virker totalt usannsynlig for meg. Jeg tenker at det er en av ansatte kjøpte sko etter stengetid, kanskje fordi de var på salg, ikke ulovlig ting å gjøre men noe du kanskje ikke vil fortelle sjefen allikevel, derfor kom det ingen forklaring fra ansatte angående denne kvelden. Kjøpte to par, for å gi i gaver, eller kjøpte to på salg for å selge dyrere videre etter salget var over, kan jo være. Om sko er viktig bevis, og det er det jo, må de 161 skokjøpene gjennomgås på nytt, og finne et tidspunkt nærmere drapet kanskje, og kanskje størrelse. Også var det en her som kom med idé om å gå gjennom private bilder av Veronica og Kristin, fra bursdagsfester og sånn, og se om man ser disse skoene på bildene. Det tror jeg er en bedre idé. Skokjøpet og 180-mann er to tekniske bevis som politi har rota bort, fordi de prøvde hardt å knytte de til Per, Veronica, Kristin og Lars, fremfor å bruke bredere analyse og søk. Jeg mener at 180-samtallet kommer definitivt ikke fra Svaleveien 3b, tidspunktet er feil (vitne sa kveld, Svaleveien kl 12), og fra Svaleveien 3b er det Frederik (samboer til Synnøve, tredje søster) som ringte til 180, noe han ofte gjorde i forbindelse med jobben. Han ringte jo 5 ganger samme dagen også. Jeg har jobbet i skobutikk, og hver julaften kom samme mann og kjøpte støvletter i julegave til kona. Han sa størrelsen var ikke nøye, for hun kom uansett til å bytte gaven etter jul, samme hva han kjøpte. Anonymkode: 2b947...670 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå