Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Simpson skrev:

Er det mulig? Jeg har aldri lest om tilfeller, hvor man kan finne spor på denne måten. Var strømpene møkkete/fuktige?

Hvordan skille gjerningspersonenes sokkespor fra beboernes?

Gode spørsmål 😊 Jeg vet ikke.

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Simpson skrev:

Er det mulig? Jeg har aldri lest om tilfeller, hvor man kan finne spor på denne måten. Var strømpene møkkete/fuktige?

Jeg kan tenke meg at siden det straks var pinse, så hadde Marie vasket gulv til langhelgen. Med ganske rene gulv var det kanskje lettere å skille ut inntrengernes spor (sokkefibre iblandet knust glass?) fra beboernes spor. Bare en mulighet selvfølgelig. 

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, Simpson skrev:

Har sett 5. episode av NRK serien.

Hvordan kan politiet vite om bevegelsene til drapspersonene i kårbygningene? Trodde de bare hadde det ene fottøyavtrykket.  Eller er dette bare antakelser ?

Fotavtrykk ble funnet "overalt", fra VGs Orderud-side:

Image description

https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/fotavtrykkene

Anonymkode: c40bf...32c

• Liker 2
Skrevet

"vage spor som kan tyde på en gjerningsperson med tildekket fottøy" https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/

" Hele verandaen er omkranset av skogbunn og mose" https://www.nrk.no/norge/dette-er-orderud-sporene-privatetterforsker-tore-sandberg-sar-tvil-om-1.14099376

Det var også fuktig ute etter regn, så det er mulig at de vage fotsporene etter den som hadde dekket hele fotsålen med raggsokk el.l. hadde fuktige raggsokker på som du foreslår @Simpson

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, Frida skrev:

Det er jeg enig i. Men jeg tror at hundene ville reagert på skudd om natta om de var i hundegården som Veronica hevder. Disse hundene blir ikke brukt i jakt, så antar de ikke er så vant med skudd? 

Min hund ble aldri brukt på jakt, men den var aldri skuddredd. Mens enkelte jakthunder er ubrukelige fordi de er skuddredde. 

Anonymkode: 2b947...670

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Frida skrev:

Jeg kan tenke meg at siden det straks var pinse, så hadde Marie vasket gulv til langhelgen. Med ganske rene gulv var det kanskje lettere å skille ut inntrengernes spor (sokkefibre iblandet knust glass?) fra beboernes spor. Bare en mulighet selvfølgelig. 

Du har nok rett i det med sokkefibre etc. Og kanskje fordi avtrykkene blir anderledes av en raggsokk som er tredd utenpå sko, enn en raggsokk som er tredd rett på foten. Kanskje beboerne dessuten ikke gikk i sokker rett på gulvene, men brukte tøfler/innesko?
Uansett ligger vel spor lagvis, og folien har sikkert greid å fange opp best, det som var de øverste fotsporene?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voila:

image.png.4db1e73cc096ed56b43d0254ec7a1a2d.png

Takk :kghjerte: 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok rett i det med sokkefibre etc. Og kanskje fordi avtrykkene blir anderledes av en raggsokk som er tredd utenpå sko, enn en raggsokk som er tredd rett på foten. Kanskje beboerne dessuten ikke gikk i sokker rett på gulvene, men brukte tøfler/innesko?
Uansett ligger vel spor lagvis, og folien har sikkert greid å fange opp best, det som var de øverste fotsporene?

Hvis det er relativt enkelt å finne usynlige fotspor på denne måten, hvorfor tror Sandberg og andre at drapspersonene har kommet inn nede i underetasjen - og brutt seg ut verandadøren da de forlot åstedet. Vet ikke Sanberg at politiet kan finne usynlige fottspor?

• Liker 1
Skrevet

Noen som har noen gode argumenter for at SK IKKE er 180-mannen?

Anonymkode: 33997...ead

• Liker 4
Skrevet

Hvis det var kun 2 gjerningspersoner inne i kårboligen, og en gjerningsperson skjøt mot Anne inne fra soverommet med 22kaliberen, rett etter eller samtidig med at den andre gjerningspersonen skjøt foreldrene med det grovkalibrete våpenet, da må gjerningspersonen som skjøt mot Anne ha hatt utsikt mot trappen fra foreldrenes soverom  (en bruker i tråden nevnte at det ser ut som, etter tegningene, at det er en slik utsikt). Er det en slik utsikt fra soverommet og til trappa? Hvis ikke, må kanskje en av gjerningspersonene ha holdt vakt med utsikt mot trappa der Anne kom opp, mens den andre gjerningspersonen var på soverommet eller beveget seg mot soverommet og deretter skjøt mot Anne inne fra sengeenden.

Skrevet
4 minutter siden, Simpson skrev:

Hvis det er relativt enkelt å finne usynlige fotspor på denne måten, hvorfor tror Sandberg og andre at drapspersonene har kommet inn nede i underetasjen - og brutt seg ut verandadøren da de forlot åstedet. Vet ikke Sanberg at politiet kan finne usynlige fottspor?

Kristin fortalte at Per hadde sagt at han kunne gå via skogen og bryte seg inn verandadøren på baksiden. Derfor er det vel viktig for Sandberg å lansere en teori om at gjerningsmenn har dirket opp hoveddøren på fremsiden, han mener vel at det ville iallfall ikke Per ha gjort. Så dermed er Per uskyldig. Men ingen spor nede, hverken på dører, i dørlåser, eller på gulv/trapp gjør dette til en mer usannsynlig teori, tror jeg. 

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hund ble aldri brukt på jakt, men den var aldri skuddredd. Mens enkelte jakthunder er ubrukelige fordi de er skuddredde. 

Anonymkode: 2b947...670

Jeg mente ikke at de behøvde å være skuddredde, men at de ville reagert med å bjeffe på en såpass uvant lyd? 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Simpson skrev:

Jeg vet ikke. Sandberg fortalte at det ikke finnes fotografier av at etterforskerene la folie i hele trappen. Det ble heller ikke funnet fotspor på terrassen ved den knuste døra. Jeg vet ikke om det ble lagt folie på den terrassen.
Om underetasjen og trappen: Kanskje man kan gå over gulv uten å legge igjen spor dersom sko + sokker er dekket med helt rene plasttrekk? Jeg vet ikke.

Skrevet
45 minutter siden, Simpson skrev:

Kriminalteknikerne brukte såkalt folie for å finne spor. Vi ser klart og tydelig i episode 5 at dette er lagt utover gulvet. I dag er man kommet enda lenger på dette området, og man har flere hjelpemidler enn man hadde i 1999.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Sandberg fortalte at det ikke finnes fotografier av at etterforskerene la folie i hele trappen. Det ble heller ikke funnet fotspor på terrassen ved den knuste døra. Jeg vet ikke om det ble lagt folie på den terrassen.
Om underetasjen og trappen: Kanskje man kan gå over gulv uten å legge igjen spor dersom sko + sokker er dekket med helt rene plasttrekk? Jeg vet ikke.

Jeg trodde politiet fant et fottøyavtrykk - på glasskåret fra døra. Har politiet funnet mange flere av samme ? Det virker sånn i episode 5.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, Frida skrev:

Jeg mente ikke at de behøvde å være skuddredde, men at de ville reagert med å bjeffe på en såpass uvant lyd? 

Det er en skytebane ikke langt fra åstedet. 

Anonymkode: 7cc8e...666

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, Frida skrev:

Jeg synes teorien din er god. Leieboerne har nemlig uttalt at Orderud-hundene var veldig vare på lyd og bjeffet for et godt ord. Det var derfor den ene leieboeren sa at det skulle bli godt med en uforstyrret natts søvn da han ikke kunne se hundene i hundegården fredag kveld.

Hundenes varhet for lyd må være grunnen til at Per og Veroinca tok hundenen med seg den kvelden. For at hundene ikke skulle stå hjemme og bjeffe mens det ble skutt på natta.

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, Frida said:

Men du kjenner jo overhode ikke disse hundene. Kunne vært døv for alt du vet?

Anonymkode: e01e1...126

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...