Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, Frida skrev:

De var altså smarte nok til å dirke opp hoveddøren + den andre døren nede uten å sette igjen så mye som en liten ripe, men de var samtidig så dumme at de knuser verandadøren oppe innenfra! 

Det var teorien sin det! 

ps. mente altså ikke at du ..520 tror det. :)

Først blir Per Paust slått ned på gata. Så får Anne en bombe under bilen sin. Og de låser fortsatt ikke døra sånn at de blir utsatt for enda et nytt angrep.

Det kan godt være at ingen av dørene nede var låst. Eller at det kanskje var en nøkkel under matta

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver støvler, jeg ville legge til kalosjer om det ikke er det du mener. Så da kan vi inkludere kalosjer og 2 par damestøvler str 40, merket Marc Bohan til lista over brukt utstyr.

Jeg tror kalosjene Per anskaffet, det ble funnet kvittering, ble brukt av de som holdt vakt foran huset. De, Veronica (tror jeg) betimelig nok nevnte at Per hadde gått til anskaffelse av fordi hun ikke ville ha tilgriset huset etter han hadde vært i fjøset.  Jeg tror  alle 4 var utrustet med fullt beskyttelsesutstyr, i form av drakter, hansker, kalosjer, raggsokker, nylonstrømper over hode/ansikt, evnt andre hodeplagg. Derfor kunne ikke vitne, i mørket, se om det var menn eller kvinner som stod vakt. Det er ikke lett å skille kjønn når folk har på seg like beskyttelsesdrakter, hår og ansikt ikke er synlig og det er heller ikke lett å finne spor av noe biologisk heller når folk ikke avsetter det fordi de har forsikret seg i størst mulig grad om at de ikke vil etterlate seg spor, tenker jeg.

Anonymkode: 4df74...520

Og med den fjerde tenker du ikke på Lars, men altså på den femte som ikke ble tatt, og som også kan være 180-mannen?

Skrevet
1 minutt siden, #Sunrise skrev:

Først blir Per Paust slått ned på gata. Så får Anne en bombe under bilen sin. Og de låser fortsatt ikke døra sånn at de blir utsatt for enda et nytt angrep.

Det kan godt være at ingen av dørene nede var låst. Eller at det kanskje var en nøkkel under matta

Jeg har lest at det var noe galt med låsene på ytterdørene i Gabels gate på den tiden.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Delgado skrev:

Og med den fjerde tenker du ikke på Lars, men altså på den femte som ikke ble tatt, og som også kan være 180-mannen?

Ja.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Simpson skrev:

Jeg har vanskelig for å tro noen sto på framsiden (for å skremme Anne til å løpe opp trappa), med risiko for å bli oppdaget. Sandberg kommer riktignok med et vitne som mener han hørte skudd og så personer på framsiden av kårbygningen. Hva om Anne hadde løpt ut ?

Hvem har sagt Anne løp opp trappa? Hun kan ha løpt, men gjorde hun det sånn med en gang? Eller stod hun opp fordi hun ble vekket av noe og gikk for å sjekke? Hun har jo i det jeg har lest til og med tatt på seg morgenkåpe? Hvem gjør det om de hører skudd eller oppfatter knusing av glass i søvne? Så løp hun kanskje etterhvert. Trolig da hun så noen utenfor og forstår at her er det fare på fære. Jeg mener tenk om du ser 2 stk stå utenfor i beskyttelsesdrakter ugjenkjennelige pga nylonstrømper trukket over hodet. Da hadde jeg løpt også og ikke mot dem. Hun har bare en mulig rømningsvei og det er opp trappen. Der blir hun skutt etter fra soverommet, ifølge politiets teori, men de treffer ikke. Hun løper mot verandadøren i følge hendelsesforløpet på åstedet og blir skutt der av en eller flere. Hadde Anne løpt ut eller gått ut foran, hadde hun blitt drept. Men jeg tror hun så de som stod utenfor og løp mot verandadøren. Sånn siden du spørr 😀

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, Simpson skrev:

Jeg har vanskelig for å tro noen sto på framsiden (for å skremme Anne til å løpe opp trappa), med risiko for å bli oppdaget. Sandberg kommer riktignok med et vitne som mener han hørte skudd og så personer på framsiden av kårbygningen. Hva om Anne hadde løpt ut ?

Han hadde hørt tre skudd før han så noen utenfor kårboligen. Antageligvis nakkeskuddene da, som tyder på at de var ferdige. Da må du nødvendigvis ha vært ferdig da vitnet så dem, som må betyd at det var fluktveien. Da skjønner ikke jeg hvordan døren innvendig kan ha vært låst, med mindre, de snudde og gikk gjennom huset igjen, eller kom tilbake senere på kvelden og låste døren. Noe som også høres fryktelig riskofult ut sammenlignet med å bare stå utenfor for vakthold. Kanskje var de flere da, noen dro fra framsiden, andre dro bakdøren, men i begge tilfeller så er det jo ingen mer opplagt grunn til å være foran huset, enten du flykter den veien eller står vakt.

Lurer på om vitnet har fortalt noe om hvilken vei de dro, hvor lenge sto de der, hva skjedde så. Stakk vitnet av? Han ser to folk utenfor kårboligen, og hunder uler, og ja...hva mer? Om hunder var der så tror jeg heller ikke frykten for å bli sett på framsiden er spesielt stor

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, nordiskfigur skrev:

Han hadde hørt tre skudd før han så noen utenfor kårboligen. Antageligvis nakkeskuddene da, som tyder på at de var ferdige. Da må du nødvendigvis ha vært ferdig da vitnet så dem, som må betyd at det var fluktveien. Da skjønner ikke jeg hvordan døren innvendig kan ha vært låst, med mindre, de snudde og gikk gjennom huset igjen, eller kom tilbake senere på kvelden og låste døren. Noe som også høres fryktelig riskofult ut sammenlignet med å bare stå utenfor for vakthold. Kanskje var de flere da, noen dro fra framsiden, andre dro bakdøren, men i begge tilfeller så er det jo ingen mer opplagt grunn til å være foran huset, enten du flykter den veien eller står vakt.

Lurer på om vitnet har fortalt noe om hvilken vei de dro, hvor lenge sto de der, hva skjedde så. Stakk vitnet av? Han ser to folk utenfor kårboligen, og hunder uler, og ja...hva mer? Om hunder var der så tror jeg heller ikke frykten for å bli sett på framsiden er spesielt stor

Som jeg sier, mest trolig 4 på åstedet. Det er spor etter to personer oppe. Ingen nede. De som holdt vakt var aldri inne i huset. Vet du hvor lang tid det tok mellom de to første skuddene og det siste i følge vitnet? 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt Anne løp opp trappa? Hun kan ha løpt, men gjorde hun det sånn med en gang? Eller stod hun opp fordi hun ble vekket av noe og gikk for å sjekke? Hun har jo i det jeg har lest til og med tatt på seg morgenkåpe? Hvem gjør det om de hører skudd eller oppfatter knusing av glass i søvne? Så løp hun kanskje etterhvert. Trolig da hun så noen utenfor og forstår at her er det fare på fære. Jeg mener tenk om du ser 2 stk stå utenfor i beskyttelsesdrakter ugjenkjennelige pga nylonstrømper trukket over hodet. Da hadde jeg løpt også og ikke mot dem. Hun har bare en mulig rømningsvei og det er opp trappen. Der blir hun skutt etter fra soverommet, ifølge politiets teori, men de treffer ikke. Hun løper mot verandadøren i følge hendelsesforløpet på åstedet og blir skutt der av en eller flere. Hadde Anne løpt ut eller gått ut foran, hadde hun blitt drept. Men jeg tror hun så de som stod utenfor og løp mot verandadøren. Sånn siden du spørr 😀

Jeg tror det er naturlig å kaste på seg noe som er så fort å dekke seg til i som en morgenkåpe, selv om du kanskje tror du er i fare.

Det er jo et skudd rett på den motsatte veggen av soveromsdøren, noe som har tydet på at hun har gått helt inn til rommet til foreldrene og sett skytterne der. Mulig at det har gått to raske skudd som hun har voknet av uten å ha registrert dem i søvnen, Virker hvertfall som hun har vært uvitende om hva som har skjedd inn på soverommet til at hun har gått hele veien dit for å sjekke

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver hun hadde blitt drept om hun gikk ut hovedinngangen. Hun løp opp ( i følge politiet ) og ble drept. Hun ville kanskje ikke bli drept om hun hadde gått ut nede, i og med våpnene var i bruk oppe? Tenker også hun hadde mobiltelefon hun kunne brukt?

Anne og Per P. fikk nok tips om hvorledes de burde forholde seg i tilfelle nye angrep/attentat. De ble plassert på en hytte, siden sendt til USA. Anne hadde sikkert i forbindelse med sitt arbeide også fått kurs/instruksjon hvis kriser oppsto. Hun virket ganske kald og rolig i forbindelse med begge attentatene.

Velger å tro at politiet har gjettet rett i sin rekonstruksjon av hendelsene. Risikoen ved å henge utenfor er for stor for gjerningsmennene.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg sier, mest trolig 4 på åstedet. Det er spor etter to personer oppe. Ingen nede. De som holdt vakt var aldri inne i huset. Vet du hvor lang tid det tok mellom de to første skuddene og det siste i følge vitnet? 

Tror ikke det ble opplyst, men tror han beskrev det siste som mer dempet. Han går jo 400 meter lenger ned før han ser dem, og det tar jo noen minutter, så det som har skjedd inne i boligen er nok ferdig på det tidspunktet

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Det tok 2-3 minutter fra vitnet 800 meter unna hørte de tre skuddene (fra det kraftigste våpenet?) og til vitnet var ca 400 meter unna kårboligen og da så to personer på fremsiden av kårboligen. Rettsmedisinerne har slått fast at det var to skuddserier med noen minutters mellomrom. (I teorien kan da de to som sto utenfor ha stått der mens vitnet observerte de, samtidig som eller rett før gjerningspersonen(e) foretok skuddserie nr 2).

Har dere oversikt  over hva som er skrevet om hvilke skudd som ble avfyrt først? Alle de tre ofrene hadde blitt skutt en gang hver med det kraftigste våpenet.

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det sto at de to første skuddene var ganske raskt etter hverandre, før det etter kort tid  kom et mer dempet skudd. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/a/2692592/

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tok 2-3 minutter fra vitnet 800 meter unna hørte de tre skuddene (fra det kraftigste våpenet?) og til vitnet var ca 400 meter unna kårboligen og da så to personer på fremsiden av kårboligen. Rettsmedisinerne har slått fast at det var to skuddserier med noen minutters mellomrom. (I teorien kan da de to som sto utenfor ha stått der mens vitnet observerte de, samtidig som eller rett før gjerningspersonen(e) foretok skuddserie nr 2).

Har dere oversikt  over hva som er skrevet om hvilke skudd som ble avfyrt først? Alle de tre ofrene hadde blitt skutt en gang hver med det kraftigste våpenet.

Vi vet at alle nakkeskuddene ble utført med k22. Siden faren ble skutt to ganger, så må det første skuddet som har falt da vært med 32, siden hver av dem fikk et skudd med 32.

Endret av nordiskfigur
  • Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Nei. Fordi gjerningspersonen(e) kanskje ikke hadde foretatt skuddserie nr 2 ennå, og de to personene som sto vakt på fremsiden kanskje ikke kunne vite om gjerningspersonen(e) hadde kontroll over alle de tre ofrene på det tidspunktet. Vitnet sa også at det så ut som  om de to personene holdt vakt.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Vi vet at alle nakkeskuddene ble utført med k22. Siden faren ble skutt to ganger, så må det første skuddet som har falt da vært med 32, siden hver av dem fikk et skudd med 32.

Ok. Takk! Var det 32-kaliberen det ble skutt med først, og som var noen av skuddene i "den første skuddserien" som er beskrevet fra de som undersøkte ofrene?

Skrevet
3 minutter siden, Simpson skrev:

Du skriver hun hadde blitt drept om hun gikk ut hovedinngangen. Hun løp opp ( i følge politiet ) og ble drept. Hun ville kanskje ikke bli drept om hun hadde gått ut nede, i og med våpnene var i bruk oppe? Tenker også hun hadde mobiltelefon hun kunne brukt?

Anne og Per P. fikk nok tips om hvorledes de burde forholde seg i tilfelle nye angrep/attentat. De ble plassert på en hytte, siden sendt til USA. Anne hadde sikkert i forbindelse med sitt arbeide også fått kurs/instruksjon hvis kriser oppsto. Hun virket ganske kald og rolig i forbindelse med begge attentatene.

Velger å tro at politiet har gjettet rett i sin rekonstruksjon av hendelsene. Risikoen ved å henge utenfor er for stor for gjerningsmennene.

Du skjønner, dette går fort, fryktelig fort. Drapspersonene er allerede i huset. Anne tenker ikke en gang tanken på å ringe. For hun har tatt på seg morgenkåpen for hun hørte noen foran huset tenker jeg. Så ser hun dem og løper opp trappa som du sier. Mens hun løper trekkes det av to skudd. Marie er skutt og Kristian er skutt, Anne er på full fart opp trappa for å løpe mot verandadøren. De som trolig er på soverommet observerer Anne løpe forbi, og den nærmest døra skytern døra skyter etter Anne, men treffer ikke. Men løper selvfølgelig etter henne og plaffer løs. Ble Anne truffet av Lillegutt først eller 22 kaliber? Vet du det? Derfor høres det 2 skudd, ett opphold og et opphold. Om Anne ble skutt truffet av et 22 kaliberskudd først så kan det ha foregått slik. Og det kan ha foregått slik om hun ble skutt av en Lillegutt også. Men skuddet etter henne i trappa er satt av den som hadde 22 kaliberet i hende. Det er vel nevnt at alle var skutt med 38, var det ikke? I løpet av tidsforløpet jeg tegner opp og med det som mulig skjer når tenker du Anne skulle gått tilbake til soverommet, hentet mobiltelefon og ringt etter hjelp. Eller om hun hadde den i hånd eller morgenkåpe, tenker du at hun faktisk hadde tid til å ringe? 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Fordi gjerningspersonen(e) kanskje ikke hadde foretatt skuddserie nr 2 ennå, og de to personene som sto vakt på fremsiden kanskje ikke kunne vite om gjerningspersonen(e) hadde kontroll over alle de tre ofrene på det tidspunktet. Vitnet sa også at det så ut som  om de to personene holdt vakt.

Det vitne må ha hatt svært gode grunner for ikke å komme frem før nå. Leste Sandberg hadde fått en forklaring på det. Hva kan grunnen være?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...