Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

To dager før drapene fortalte Anne en venninne at planen var å dra til Risør fredag ettermiddag.

Og 180-mannen hadde, ut fra det han sa til operatøren, tydeligvis kjennskap til andre planer for pinsen. Hvordan kunne han vite?

Anonymkode: d551b...45b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Frida skrev:

De som så bilen hennes stå der sent på dagen kunne vel lett tro at hun skulle overnatte også. Og blir bilen stående til langt utpå kvelden er det enda mer sannsynlig at hun skal overnatte. Per og Veronica ser det fra der de bor. 

Hva med 180-mannen, som tydelig på forhånd visste noe helt annet enn det Anne sa til sin venninne?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Frida skrev:

De som så bilen hennes stå der sent på dagen kunne vel lett tro at hun skulle overnatte også. Og blir bilen stående til langt utpå kvelden er det enda mer sannsynlig at hun skal overnatte. Per og Veronica ser det fra der de bor. 

Hva med 180-mannen, som tydelig på forhånd visste noe helt annet enn det Anne sa til sin venninne?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

To dager før drapene fortalte Anne en venninne at planen var å dra til Risør fredag ettermiddag.

Og 180-mannen hadde, ut fra det han sa til operatøren, tydeligvis kjennskap til andre planer for pinsen. Hvordan kunne han vite?

En mulig forklaring er at Anne tidligere hadde planer om å feire pinse hos foreldrene. Så ombestemte hun seg, men hadde avtale med foreldrene om besøk på mannens grav og ville derfor dra tidlig fra jobb fredag og hente foreldrene og ta dem med til graven. Så kjøre foreldrene hjem og selv tilbake til Risør.  

Forandringer i planene visste ikke 180-mannen. Noe sånt? 

• Liker 3
Skrevet

Anne hadde jo sagt til en venninne noe om å hente foreldrene og reise ned til Risør på fredag. I inngangen til pinsen har Hans Orderud  og hans kone en avtale med Kristian og Marie O. om at de skal dra til Blaker kirke like ved Sørumsand på dagen pinseaften (lørdag)  for å stelle familiens gravsted.

Visste ikke Anne dette da hun sa det hun sa til sin venninne?

Var det eventuelt tradisjon for Hans O. og hans kone og Kristian og Marie O. å stelle familiens gravsted på pinseaften? Hvis dette var en tradisjon, at de hadde gjort det slik på dagtid på pinseaften (lørdag) de siste årene, så var det vel flere som visste om denne tradisjonen, og også Anne? Hvis dette med å stelle familiens gravsted på pinseaften var en tradisjon for de 4 nevnte, og hvis det var slik at Anne visste dette, hvorfor sa hun noe til sin venninne som ikke stemte med foreldrenes tradisjon?

Endring av planene for pinsen står det om her i svar til Tove:
https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/aktorene/kristian-orderud

Jeg leste også et annet sted at Annes plan var å hente foreldrene på fredag og at Anne ikke hadde planlagt å overnatte i det hele tatt hos foreldrene sine i pinsen det året. Det sto også om hvor hun hadde tenkt å være i pinsen, og det var ikke hos foreldrene. Anne skulle bare hente foreldrene. 

Hvem visste på forhånd, i tillegg til 180-mannen, at Anne skulle overnatte hos foreldrene i pinsen?

Dette er så viktig at jeg satt sammen to av innleggene og poster på nytt, med et lite tillegg i siste linje (på forhånd) for å presisere.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste også et annet sted at Annes plan var å hente foreldrene på fredag og at Anne ikke hadde planlagt å overnatte i det hele tatt hos foreldrene sine i pinsen det året. Det sto også om hvor hun hadde tenkt å være i pinsen, og det var ikke hos foreldrene. Anne skulle bare hente foreldrene. 

Hvem visste, i tillegg til 180-mannen, at Anne skulle overnatte hos foreldrene i pinsen?

Min teori er P og V

Anonymkode: 4df74...520

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Frida skrev:

En mulig forklaring er at Anne tidligere hadde planer om å feire pinse hos foreldrene. Så ombestemte hun seg, men hadde avtale med foreldrene om besøk på mannens grav og ville derfor dra tidlig fra jobb fredag og hente foreldrene og ta dem med til graven. Så kjøre foreldrene hjem og selv tilbake til Risør.  

Takk for svar! 😊 Det høres logisk ut. Er det opplyst noe om at Anne eventuelt de siste årene hadde tradisjon for å besøke foreldrene i pinsen og sove over der fra fredag til lørdag?

Skrevet
9 minutter siden, Frida skrev:

Skrev Anne noe om dette og noe om en eventuell grunn til dette i dagboken sin? Altså noe om at hun ikke skulle overnatte hos de og årsaken til det?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 Det høres logisk ut. Er det opplyst noe om at Anne eventuelt de siste årene hadde tradisjon for å besøke foreldrene i pinsen og sove over der fra fredag til lørdag?

Jeg synes ikke det er av viktighet om det var en tradisjon eller ei. Det viktige er hvem kunne vite at hun denne pinsen kom til gården i og med at 180-mannen nevner det i samtalen. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev Anne noe om dette og noe om en eventuell grunn til dette i dagboken sin? Altså noe om at hun ikke skulle overnatte hos de og årsaken til det?

Dette kan vel ha vært mer impulsivt. Det ser ikke ut til at hun en gang har informert sine foreldre om at de skal til Risør. Kanskje hun ville overraske dem med det? Kanskje ventet hun fordi det kanskje ikke ble noe av dersom hun ikke fikk reist tidlig nok fra jobb? Hun har informert noen om at hun skal hjem i pinsen, og de er ikke informert om noe Risørbesøk (fordi det er noe hun spontant bestemmer seg at de muligens kan gjøre kanskje. Dermed vet ingen de involverte i drapsplanleggingen om noe annet enn at hun kommer hjem i pinsen.

• Liker 2
Skrevet

Visste 180-mannen at Anne Orderud Paust kan ha visst at hun skulle overnatte på Sørumsand da han ringte? I så fall må noen ha sagt det til 180-mannen eller 180-mannen må ha fått vite det på en annen måte.

Hvis ikke, tenker jeg på om Anne brukte å være hos foreldrene og sove der i pinsen de siste årene. Om det var en tradisjon for pinsen som 180-mannen antok at ville være den samme den pinsen som den hadde vært årene forut?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Visste 180-mannen at Anne Orderud Paust kan ha visst at hun skulle overnatte på Sørumsand da han ringte? I så fall må noen ha sagt det til 180-mannen eller 180-mannen må ha fått vite det på en annen måte.

Hvis ikke, tenker jeg på om Anne brukte å være hos foreldrene og sove der i pinsen de siste årene. Om det var en tradisjon for pinsen som 180-mannen antok at ville være den samme den pinsen som den hadde vært årene forut?

Min teori er at han visste det fordi noen andre som også var med å planlegge drapene visste.  

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er av viktighet om det var en tradisjon eller ei. Det viktige er hvem kunne vite at hun denne pinsen kom til gården i og med at 180-mannen nevner det i samtalen. 

Hvis Anne ikke har sagt til noen at hun skulle sove hos foreldrene i pinsen dette året, da kunne jo ikke 180-mannen vite dette.

Hvis det var tradisjon at Anne sov hos foreldrene i pinsen i forbindelse med besøk hos foreldrene de siste årene, kan 180-mannen (dersom han hadde kjennskap til en eventuell slik tradisjon) ha gått ut fra at Anne ville følge tradisjonen denne pinsen også. Derfor mener jeg det er viktig å vite om det var en tradisjon eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Hvis Anne ikke har sagt til noen at hun skulle sove hos foreldrene i pinsen dette året, da kunne jo ikke 180-mannen vite dette.

Hvis det var tradisjon at Anne sov hos foreldrene i pinsen i forbindelse med besøk hos foreldrene de siste årene, kan 180-mannen (dersom han hadde kjennskap til en eventuell slik tradisjon) ha gått ut fra at Anne ville følge tradisjonen denne pinsen også. Derfor mener jeg det er viktig å vite om det var en tradisjon eller ikke.

OK. Han kunnne også visst det av en annen grunn, som jeg skrev til deg.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan vel ha vært mer impulsivt. Det ser ikke ut til at hun en gang har informert sine foreldre om at de skal til Risør. Kanskje hun ville overraske dem med det? Kanskje ventet hun fordi det kanskje ikke ble noe av dersom hun ikke fikk reist tidlig nok fra jobb? Hun har informert noen om at hun skal hjem i pinsen, og de er ikke informert om noe Risørbesøk (fordi det er noe hun spontant bestemmer seg at de muligens kan gjøre kanskje. Dermed vet ingen de involverte i drapsplanleggingen om noe annet enn at hun kommer hjem i pinsen.

Hvor lang tid tar det å reise tur retur Sørumssand og Risør med bil? Jeg tenker på om det eventuet ville vært slitsomt for foreldrene med en slik tur på fredag, når de allerede hadde avtale med to i familien på lørdag på dagtid?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Han kunnne også visst det av en annen grunn, som jeg skrev til deg.

Takk for svar! 😊 Da må noen ha sagt det eller skrevet det og 180-mannen har fått informasjonen via det, dersom det ikke var en tradisjon som han gikk ut fra at ville være den samme.

Skrevet

Rundt 6 timer en vei om jeg ikke er helt på bærtur.

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tar det å reise tur retur Sørumssand og Risør med bil? Jeg tenker på om det eventuet ville vært slitsomt for foreldrene med en slik tur på fredag, når de allerede hadde avtale med to i familien på lørdag på dagtid?

3 timer og 30 minutt ca

kjørerute

Endret av Frida
  • Liker 2
Skrevet

Rundt 6 timer en vei om jeg ikke er helt på bærtur.

Takk! 😊 Da hadde ikke en slik Risørtur på fredag ettermiddag og kveld passet så bra med Kristian og Maries avtale på lørdagen på dagtid med to i familien vel?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Frida skrev:

3 timer og 30 minutt ca

kjørerute

Takk! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...