Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visst vi ser langt tilbake, når drapsplanene ble lagt, så behøver ikke tankene til noen av de impliserte nødvendigvis ha spunnet  rundt å bli tatt for eller konstruere motiv rundt dersom vi blir tatt. Saken handlet enkelt om å ta livet av Anne og Per. Tilfeldigvis jobbet de med utenrikssaker og dermed begynte den snøballen å rulle. Det var ikke de dømte som satte i gang dette. Men det er klart det ettertid har vært  brukt  for det det er verdt. Man kan jo komme unna om dette får fokus nok. Kanskje var det i tankene deres, med tanke på alt som er sendt i hytt og pine av brev hit og dit for å underbygge at dette kanskje hadde noe med deres jobbsituasjon å gjøre, vi skal ikke utelukke det heller. Planlegging forut er jo svært viktig om du skal komme unna med drap om mistanken rettes mot deg. Lytter vi til Kristin så sier hun at planen var å drepe Anne og Per, alle fire sier hun vel men det er jo langt senere i saken. Vi vet ikke hva hun hadde sagt om de hadde satt henne fast før drapet av de 3 var begått. Altså om de hadde klart nagle henne til kun attentatforsøkene. Det er jo en lang tidslinje her, som starter med attentatforsøkene, ikke sant? Var det da planlagt drap på foreldrene til Per tror du? Svært risikofylt eventuelt. Først drepe 2 og så to til og tro at man skulle komme unna? Særlig med tanke på Annes da tilknytning til Orderud går hvor det nå er drept ytterligere 2. 

Tanken var at de måtte fjerne Anne og Per av to grunner. Den ene var at de ønsket og selge ut tomter. Den andre var at Per ville  ville arve  Anne om de bare tok henne. Kristin har fortalt at planen innebar at både Anne og Per skulle ryddes av veien. Med det sikret de seg gård og arv. Kristin ble med for hun var redd fristedet kunne gå føyken. Også fordi det var pengetrøbbel på Orderud gård. Kanskje Per og V ikke ville klare fortsette drifte stedet dersom det ikke snart kom noe penger til. Og hun er som kjent en løs kanon og som i følge søsterren likte action. 

Kristin står bak attentatene, det er vi vel rimelig sikre på selv om de ikke hadde nok bevis. Dermed er det jo også meget sannsynlig at hun snakker sant om planene, altså at begge skulle tas. De mislyktes og søkelyset var nå rettet mot Anne og Per med tanke på jobbene deres. Da, fordi det var blitt vanskelig å ta Per og Anne, det er mye oppmerksomhet rundt dem nå. Så kommer vi til juleselskapet. Her først legges først planene om å ta alle 4 samtidig, litt utenom allfarvei for å si det sånn med tanke på Anne da som var litt «passet» på inne i Oslo kanskje? 

Og betimelig nok kunne de da også forsikre seg om at gårdstvisten legges død sammen med de døde. For Kristian og Marie hadde tross alt tatt saken videre. Det var full krig i følge Per. Han og V stod nå over en mulig avsløring av dokumentforfalskning. I en jurist side hode tror jeg det setter litt i gang tankene rundt konsekvenser, tror du ikke? Både med tanke på straff, videre eierskap til gården osv. 

5-mann, 180-mannen tror jeg kommer inn på et senere tidspunkt, litt uvisst av hvilken grunn. Kanskje han overhører planer om drap? Kanskje han innlemmes i det fordi de trenger noen, kanskje rett og slett fordi han selv foreslår det? Aner ikke, motivet hans har jeg snakket litt om tidligere i tråden.

Anonymkode: 4df74...520

Ad. 5. mann. K forsøkte i lang tid iht mange vitner å skaffe torpedo, Hun spurte mange om det, og gjenytelse var penger og ekteskap. For å spinne.................kan det være at en eller flere i sønnens gudfar s miljø fikk jobben (gratis) ? Sønnen til K kunne bli den nye bonde på Orderud iht testamente P og V fikk laget hos sin advokat. Ikke underskrevet riktignok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veronicas uttalelse om at det evt var noen K. var mer redd for enn 21 års fengsel. 

L. sa at K. hadde sagt at hun skulle skyte ham bakfra slik hun gjorde med dem der oppe. Hvorfor skulle L. si at K. sa dette, hvis det eventuelt ikke var sant?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l119xG/kristin-kan-ha-vaert-redd-for-noen

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er lite fokus på jobben til A. Hun satt vel på forsvarshemmeligheter? Jobbet hun for etterretningen? 

Hvorfor snakkes det ingenting om mulige motiv i relasjon til dette? 

Anonymkode: e01e1...126

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om "mystisk grå bil": https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6nnlGL/sett-i-bil-ved-attentat-aasted

Er det opplyst om hvilket bilmerke det var?

Bilen som ble observert før attentatforsøket er beskrevet som en grå sedan «hverdagsbil»https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6nnlGL/sett-i-bil-ved-attentat-aasted

Kan denne bilen være den samme som den bilen ved Ekornstien @Delgado?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan de. Min mor og hennes samboer har begge særkullsbarn og alle barna har i testamentet skrevet under på at den gjenlevende parten kan sitte i uskiftet bo. 

Anonymkode: 590c1...599

Det spiller ingen rolle hva de har signert på der. De kan ombestemme seg ved død. Man kan ikke avtale utenfor lovens rammer, så det er tull. Det er KUN et løfte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Frida skrev:

Det avhenger jo da av at sønnene til Paust har skrevet under på at hun skal sitte i uskiftet bo. 

Det kan de kun avgjøre etter hans død dersom de er myndige. Hva man avtaler på forhånd er ikke relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Simpson skrev:

Ad. 5. mann. K forsøkte i lang tid iht mange vitner å skaffe torpedo, Hun spurte mange om det, og gjenytelse var penger og ekteskap. For å spinne.................kan det være at en eller flere i sønnens gudfar s miljø fikk jobben (gratis) ? Sønnen til K kunne bli den nye bonde på Orderud iht testamente P og V fikk laget hos sin advokat. Ikke underskrevet riktignok.

Jeg synes kanskje disse torpedotankene ikke stemmer helt med informasjonen og kunnskapen 180-mannen besitter om vi skal tenke at han faktisk var med på drap eller planlegging. Jeg mener 180-mannen kjenner Anne, har snakket med leietagere, kjenner Sørumsandområdet (han beskriver det litt om jeg ikke tar feil?) Dessuten er det antydet alder rundt 50, som stemmer langt mer overens med uttalelsen ærlig og redelig (som egentlig ikke er en betegnelse jeg tenker hverken en rusmisbruker eller en torpedo ville tatt i sin munn en gang). Mannen kan være i samme alder som Per var den gangen, for å nevne det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..forklart at Kristin Kirkemo Haukeland sa at pistolene hun hadde med til Orderud gård lille julaften 1998, skulle til torpedoer. - Det var noe jeg fant på fordi jeg selv hadde tatt i våpnene, skal familiemedlemmet ha forklart."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEEn0o/ville-forvisse-seg-om-at-vaapnene-var-borte?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=6nnlGL

Kan noen forklare om hvorfor han fant på  det førstnevnte?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er lite fokus på jobben til A. Hun satt vel på forsvarshemmeligheter? Jobbet hun for etterretningen? 

Hvorfor snakkes det ingenting om mulige motiv i relasjon til dette? 

Anonymkode: e01e1...126

Det har vært snakket masse om dette i tråden. Dette og Kristin, torpedoer, mafia, sønnene til Anne og Per osv. Det har også vært side opp og ned i media om dette. Og nå igjen i forbindelse med gjenopptagelse av saken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"..forklart at Kristin Kirkemo Haukeland sa at pistolene hun hadde med til Orderud gård lille julaften 1998, skulle til torpedoer. - Det var noe jeg fant på fordi jeg selv hadde tatt i våpnene, skal familiemedlemmet ha forklart."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEEn0o/ville-forvisse-seg-om-at-vaapnene-var-borte?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=6nnlGL

Kan noen forklare om hvorfor han fant på  det førstnevnte?

Var ikke dette broren til Kristin? Nærliggende å tro at Kristin ikke ville fortelle han om potensielle drapsplaner på Orderud gård vil jeg tro? Derfor sier hun at de skal overleverer torpedoer. Noe han lett kan tro på med tanke på Kristins nettverk tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke dette broren til Kristin? Nærliggende å tro at Kristin ikke ville fortelle han om potensielle drapsplaner på Orderud gård vil jeg tro? Derfor sier hun at de skal overleverer torpedoer. Noe han lett kan tro på med tanke på Kristins nettverk tenker jeg. 

Men han sa at han fant på at hun hadde sagt det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes kanskje disse torpedotankene ikke stemmer helt med informasjonen og kunnskapen 180-mannen besitter om vi skal tenke at han faktisk var med på drap eller planlegging. Jeg mener 180-mannen kjenner Anne, har snakket med leietagere, kjenner Sørumsandområdet (han beskriver det litt om jeg ikke tar feil?) Dessuten er det antydet alder rundt 50, som stemmer langt mer overens med uttalelsen ærlig og redelig (som egentlig ikke er en betegnelse jeg tenker hverken en rusmisbruker eller en torpedo ville tatt i sin munn en gang). Mannen kan være i samme alder som Per var den gangen, for å nevne det. 

180-sporet er basert på mange antakelser. Om jeg henger meg på dine beskrivelser over og hører podcaster og ser fra serien, er dette faren til K. Han er veldig overbevisende i egne øyne, og ble kalt verdensmester av Kristian O. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Rotemor skrev:

Det spiller ingen rolle hva de har signert på der. De kan ombestemme seg ved død. Man kan ikke avtale utenfor lovens rammer, så det er tull. Det er KUN et løfte.

Hvor har du lest dette..? Selvsagt er det ikke kun et løfte så lenge det er skrevet under et samtykke på det. 

Hva lengstlevende ektefelle kan sitte med i uskiftet bo

Felleseie: Lengstlevende ektefelle har rett til å overta felleseiet uskiftet.

Særeie: For at lengstlevende ektefelle skal kunne sitte i uskiftet bo med avdødes særeie, må dette være fastsatt i ektepakt, eventuelt at arvingene samtykker til dette.

Dersom lengstlevende ektefelle benytter seg av retten til å sitte i uskiftet bo med avdødes særeiemidler, vil også lengstlevende ektefelles særeie tilhøre uskifteboet om ikke annet er fastsatt i ektepakt, i avtale med arvingene, eller særeiet har grunnlag i påbud fra giver eller arvelater.

Gjeld: Lengstlevende ektefelle overtar også avdødes gjeld dersom han eller hun velger å sitte i uskiftet bo.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Rotemor skrev:

Det kan de kun avgjøre etter hans død dersom de er myndige. Hva man avtaler på forhånd er ikke relevant.

Jeg vil gjerne se dokumentasjon på din påstand her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du lest dette..? Selvsagt er det ikke kun et løfte så lenge det er skrevet under et samtykke på det. 

Hva lengstlevende ektefelle kan sitte med i uskiftet bo

Felleseie: Lengstlevende ektefelle har rett til å overta felleseiet uskiftet.

Særeie: For at lengstlevende ektefelle skal kunne sitte i uskiftet bo med avdødes særeie, må dette være fastsatt i ektepakt, eventuelt at arvingene samtykker til dette.

Dersom lengstlevende ektefelle benytter seg av retten til å sitte i uskiftet bo med avdødes særeiemidler, vil også lengstlevende ektefelles særeie tilhøre uskifteboet om ikke annet er fastsatt i ektepakt, i avtale med arvingene, eller særeiet har grunnlag i påbud fra giver eller arvelater.

Gjeld: Lengstlevende ektefelle overtar også avdødes gjeld dersom han eller hun velger å sitte i uskiftet bo.

Stemmer på en prikk.

De er arvtagere når personen dør. De står fritt til å ombestemme seg på avtaler før dette. Livet endrer swg npr noen dør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne se dokumentasjon på din påstand her. 

Ja, det er jo linket til her.... 

Andre spm får du ta på Pm.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Rotemor skrev:

Stemmer på en prikk.

De er arvtagere når personen dør. De står fritt til å ombestemme seg på avtaler før dette. Livet endrer swg npr noen dør.

Nå sier du jo mot deg selv. Dette bekreftet det jeg sa; at så lenge et samtykke er underskrevet før ene parten dør, så er dette gjeldende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Per har vel endel nære som er på omtrent samme alder, tror jeg vil begynne å forske litt på dette jeg også. Kjøper absolutt teorien din, er den beste som hittil har kommet frem angående 180-mannen, synes jeg. 👍🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du jo mot deg selv. Dette bekreftet det jeg sa; at så lenge et samtykke er underskrevet før ene parten dør, så er dette gjeldende. 

Nei. Det er du som ikke forstår. Du får spørre på Pm. Det «samtykke» kan arvinger oppheve ved død. Den i uskifte kan også oppheve avtalen. Det er arvtager som skal ivareteas. Men PM fra nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han sa at han fant på at hun hadde sagt det

Ja da skalv han vel i buksene fordi han hadde tatt i våpnene og fant på dette da. Kan ikke det ha skjedd da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...