Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Når var det vitnet som hadde sett to personer utenfor kårboligen hadde hørt skudd?

Om drapstidspunktet. Av det jeg har lest, så har de forandret dette tidsvinduet. Tidligere har jeg lest at midnatt var begynnelsen av dette tidsvinduet.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om drapstidspunktet. Av det jeg har lest, så har de forandret dette tidsvinduet. Tidligere har jeg lest at midnatt var begynnelsen av dette tidsvinduet.

Det er ikke det jeg spør om. Jeg spør nå vitnet mener å ha hørt skudd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo være registrert når på kvelden vitnet hevdet å ha hørt skudd. Dette må han jo være klar over sånn ca.

Vi vet at drapstidspunktet ikke har vært så sent som 08.00, selv om det er et vindu som strekker seg dit. Det er bare grunnet tekniske spor, der det i teorien kunne ha skjedd 08.00.

Det er interessant å vite, for et tidligere drap, som rundt 02:00 ville passet bedre med hvorfor per og veronika tilsynelatende ikke skal ha vært hjemme den natten

Anonymkode: edd97...510

Jeg mente bare at det ikke har vært opplyst i noen artikler som jeg har lest, om klokkeslett for de vitneobservasjonene av skudd + personer utenfor kårboligen. Sandberg har nok informasjon om klokkeslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podcasten gikk nylig på nrk P2 idag Jeg har lyttet til de før, men lyttet igjen på de to første episodene de sendte. Man kan gå glipp av viktige detaljer av å lytte bare en gang. Nå fikk jeg svar på noe av det jeg lurte på tidligere her, og la jeg merke til følgende:

Både lillesøsteren og V sa at de hadde vokst opp med vold og at V f.eks måtte dra på foreldre møter uten foreldrene.  Da sa også at de kunne være endel redde, de opplevde mange ubehagelige situasjoner og netter. V fant broren en gang i en busk utenfor der han hadde ligget hele natten for han turdte ikke komme hjem. Synes dette forteller mye. De manglet mat i kjøleskapet osv. Det jeg også la spesielt merke til, var at faren hadde sagt at de aldri måtte vise følelser, de måtte være stolte, de fikk ikke lov til å vise følelser. Hvilken far sier sånt til sine barn? Jeg tror på V og lillesøsterens forklaring. Faren blir også intervjuet, men han erkjenner ikke noe av det de sier. Jeg klarer ikke å ta det han sier seriøst. Det vil jo støtte teorien  om det moren sa, at han viste ett ansikt utad, for så å vise en helt annen side f.eks hjemme. Hvorfor skulle f.eks V og lillesøsteren lyvet om dette? Om vold? Jeg er overbevist om at de opplevde det, når jeg nå lyttet til podcasten. Og at de kunne være redde... Var det overgrep der, begynner jeg å lure på...Jeg vet ikke. Vold er uansett uakseptabelt. 

V sa i podcatsen at de gjorde så godt de kunne, under de forutsetningene de hadde. Viser at hun klarer å se "større" på det. 

Verken V eller lillesøsteren har kontakt med faren idag. 

Når det kommer til gårdstvisten, var det jo alvorlig at P forfalsket farens underskrift. Nå hørtes ikke faren så sympatisk ut, spesielt mot P. Han hakket mye på P, også når andre var til stede. Det er jo ikke et bra trekk, men P sa allikevel at selv om han var sta og egenrådig, brysk osv, var han snill innerst inne. Han hadde f.eks aldri lagt hånd på noen. P omtalte seg selv også lik faren, at han er sta og egenrådig, de var to sære stabeist, så da var han iallefall ærlig. Det var jo et steg å ta, å forfalske underskriften, og jeg stusser over om han da kunne gå over andre grenser også? Det er vanskelig å¨si...

Jeg tror K på mange måter kanskje hadde den tøffeste barndommen, siden moren alltid støttet V og når jeg nå hørte hvordan faren kunne være. Selv om han og K skulle hatt et godt forhold, høres han jo ikke helt god ut...Vold, man skulle ikke vise sine følelser, de var redde, de kunne ikke spørre andre om hjelp...V følte på et stort ansvar. Det var V lillesøsteren tok kontakt med når hun ble redd...Hadde faren alkohol/rus problemer? Kom til å tenke på det, at det f.eks kunne forverre situasjonen, eller at han  bare hadde en slags "splittet personlighet". Jeg vet ikke, dette blir bare spekulasjoner. Moren kunne jo også få frem sider i han og omvendt, men vold og det han sa til sine barn , er uansett ikke bra. 

Å planlegge, evt utføre et trippeldrap, handler også mye om psykologien bak til de evt involverte. Hvilke følelse de bar på i forhold til enkelte personer/omverdenen. 

Anonymkode: bb132...be4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Det er ikke det jeg spør om. Jeg spør nå vitnet mener å ha hørt skudd.

Det sto i en artikkel at det vitnet brukte å gå kveldsturer i området. Men det sto ikke, som jeg husker, noe om klokkeslett for observasjonene. Da jeg leste dette, var tidsvinduet for drapene satt til f.o.m. midnatt, og det sto i samme artikkel (tror jeg) at dette vitnes observasjoner var på et tidspunkt nært inntil tidsvinduet for drapene. Men det sto ikke om det var nært inntil tidligste eller seneste antatte mulige dødstidspunkt.

Jeg mente bare at det ikke har vært opplyst i noen artikler som jeg har lest, om klokkeslett for de vitneobservasjonene av skudd + personer utenfor kårboligen. Sandberg har nok informasjon om klokkeslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto i en artikkel at det vitnet brukte å gå kveldsturer i området. Men det sto ikke, som jeg husker, noe om klokkeslett for observasjonene. Da jeg leste dette, var tidsvinduet for drapene satt til f.o.m. midnatt, og det sto i samme artikkel (tror jeg) at dette vitnes observasjoner var på et tidspunkt nært inntil tidsvinduet for drapene. Men det sto ikke om det var nært inntil tidligste eller seneste antatte mulige dødstidspunkt.

Men det er hvertfall grunn til å tro at drapstidspunktet kan ha vært betydelig tidligere enn 05.00 om det er hørt skudd fra et vitne som vanligvis går turer på kvelden/natten der. En typisk kveldstur kan hvertfall ikke være senere enn enn 02.00. Ingen går kveldstur kl 05:00 i allefall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, nordiskfigur skrev:

Men det er hvertfall grunn til å tro at drapstidspunktet kan ha vært betydelig tidligere enn 05.00 om det er hørt skudd fra et vitne som vanligvis går turer på kvelden/natten der. En typisk kveldstur kan hvertfall ikke være senere enn enn 02.00. Ingen går kveldstur kl 05:00 i allefall.

Det har du rett i. Her er om det vitnet https://www.rb.no/lokale-nyheter/skjot-i-karboligen-i-natt/s/1-95-4280351

Jeg skal se om jeg finner mer om det vitnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Her står det kvelden, og det er vel ikke naturlig å beskrive det som kveld om det skjedde sent på natt.  "skal ha hørt to skarpe skudd, før han hørte et mer dempet skudd den skjebnesvangre kvelden på Orderud gård. I tillegg observerte han to personer utenfor kårboligen."https://www.tv2.no/a/2692592/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis drapene skjedde mye tidligere enn kl 5, og kvinnen med den grå bilen er innblandet, kan den grå bilen ha stått lenge ved Ekornstien? Da vitnet som hørte 2 bildører som ble lukket (noe før kl 04:00?) (før kvinnen kom til bilen litt etter kl 6 og kjørte av gårde), kan det da evt hende at 2 personer hadde kommet gående til bilen for å hente noe i den grå bilen som kanskje hadde stått der i flere timer allerede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her står det kvelden, og det er vel ikke naturlig å beskrive det som kveld om det skjedde sent på natt.  "skal ha hørt to skarpe skudd, før han hørte et mer dempet skudd den skjebnesvangre kvelden på Orderud gård. I tillegg observerte han to personer utenfor kårboligen."https://www.tv2.no/a/2692592/

Takk for link.

Dette vitnet var ikke en del av den orginale etterforskningen?

Vi vet at det ble skutt 3 skudd med revolveren, så det kan være derfor vitnet bare hørte 3 skudd, og at grunnet værforhold ol. ikke var mulig å høre skudd med pistolen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nordiskfigur skrev:

Takk for link.

Vi vet at det ble skutt 3 skudd med revolveren, så det kan være derfor vitnet bare hørte 3 skudd, og at grunnet værforhold ol. ikke var mulig å høre skudd med pistolen?

Bare hyggelig 😊 Jeg husker ikke helt detaljene rundt dette vitnet i forbindelse med etterforskningen. 
Jeg forsto det som at årsaken til at vitnet hørte de tre skuddene fra 800 meters avstand, var fordi det var det kraftigste våpenet av de to våpnene som ble brukt på åstedet. Fra vitnet hørte de tre skuddene og til han var ca 400 meter fra kårstua og så to personer, hadde det gått 2-3 minutter. Han hørte også hunder som ulte.

I følge rettsmedisinerne var det to skuddserier med noen få minutters mellomrom. Så om vitneobservasjonen  er korrekt med tanke på skudd og personer utenfor kårstua og rettsmedisinerens utsagn om to skuddserier stemmer, vil det kanskje bety at de to personene sto utenfor kårstua i mens eller rett før eller rett etter skuddserie nr 2?  (Jeg husker ikke hva det sto om rekkefølgen på skuddene, så jeg greier ikke helt å tenke meg til når skuddene fra det andre våpenet kan ha vært i forhold til de tre skuddene fra det kraftigste våpenet. Kristian ble skutt på soverommet med to forskjellige våpen).

"Rettsmedisinerne er usikker på hvor lang tid det har gått mellom de to skuddseriene, men det skal i hvert fall dreie seg om flere minutter." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yvRzq2/skutt-i-sengen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/orderud/aastedet/slikskjedde.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Takk for link.

"På spørsmål om hvorfor vitnet ikke har meldt seg tidligere, svarte Sandberg:- Han har gitt meg en grunn til hvorfor han ikke meldte seg" https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-nytt-kulehull-pa-orderud-gard/65331111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig 😊 Jeg husker ikke helt detaljene rundt dette vitnet i forbindelse med etterforskningen. 
Jeg forsto det som at årsaken til at vitnet hørte de tre skuddene fra 800 meters avstand, var fordi det var det kraftigste våpenet av de to våpnene som ble brukt på åstedet. Fra vitnet hørte de tre skuddene og til han var ca 400 meter fra kårstua og så to personer, hadde det gått 2-3 minutter. Han hørte også hunder som ulte.

I følge rettsmedisinerne var det to skuddserier med noen få minutters mellomrom. Så om vitneobservasjonen  er korrekt med tanke på skudd og personer utenfor kårstua og rettsmedisinerens utsagn om to skuddserier stemmer, vil det kanskje bety at de to personene sto utenfor kårstua i mens eller rett før eller rett etter skuddserie nr 2?  (Jeg husker ikke hva det sto om rekkefølgen på skuddene, så jeg greier ikke helt å tenke meg til når skuddserie nr 2 med det andre våpenet kan ha vært i forhold til de tre skuddene fra det kraftigste våpenet. Kristian ble skutt på soverommet med to forskjellige våpen).

"Rettsmedisinerne er usikker på hvor lang tid det har gått mellom de to skuddseriene, men det skal i hvert fall dreie seg om flere minutter." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yvRzq2/skutt-i-sengen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/orderud/aastedet/slikskjedde.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"På spørsmål om hvorfor vitnet ikke har meldt seg tidligere, svarte Sandberg:- Han har gitt meg en grunn til hvorfor han ikke meldte seg" https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-nytt-kulehull-pa-orderud-gard/65331111

Det sto også i artikkelen du linket at politet nektet å avhøre han fordi de mente det ikke gikk an å høre skudd på 800 meters avstand, så da har han vel meldt seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler folk virkelig på dette? Det er jo soleklart at Veronica er manipulativ og iskald, og tidenes beste skuespiller. Hun bruker sin posisjon nå til å stille opp på joviale tv-program som god morgen Norge for å få folket på sin side, for hva har hun å tape?

Ingenting. Per er bare et offer for hennes tanker og planer, for hun hadde ikke tid til å vente på at de døde av naturlige årsaker. Han på virkelig ha en IQ på 50. Er man menneskelig ser man tydelig på kroppsspråk hvem som lyver og hvem som ikke lyver. Per er tidenes dårligste løgner, usikker i kroppspråket sitt, pipete i stemmen og sier ting som ikke naturlig å si om noen faktisk har drept hans nærmeste familie. Han er mer opptatt av at Grønnerø prøver å frame han selv, enn å være frustrert og bitter om han faktisk mener det er Grønnerø som har drept hans nærmeste familie.

Både Kristin og Grønnerø snakker uten å tenkte seg om, med selvsikkerhet. De er klare i stemmen og endrer ikke forklaringer. Veronica er noe bedre til å lyve, men hun blir stadig dratt ned av Per som er helt udugelig. Hun bortforklarer seg stadig og prøver å fremstå som jovial, uskyldig og usikker. Formilder alt og dropper å si ting hun ikke ville lagt skjul på om hun hadde noe å skjule. Hun ender også opp med å lyve for Per og bruker samme taktik på han som seg selv. At han var usikker og redd og blaablabla.. Veronica er og forblir den største brikken i spillet her, de andre er medvirkende.

Anonymkode: 9d84c...486

Til å med de beste etterforskerne klarer ikke å skille løgn fra  sannhet basert på vitneutsagn. Det er mange flere variabler som teller inn når et menneske forklarer seg. 

Anonymkode: e7c42...83d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, nordiskfigur skrev:

Det sto også i artikkelen du linket at politet nektet å avhøre han fordi de mente det ikke gikk an å høre skudd på 800 meters avstand, så da har han vel meldt seg?

Takk for informasjon! 😊 Jeg er usikker på om han meldte seg.

Noen kritiserte Sandbergs skuddtest, ettersom det var andre værforhold under skuddtesten enn det var på drapstidspunktet. Jeg vet ikke hvor mye værforhold innvirker.

Jeg leste også om at vinden gikk på tvers over jordet foran kårstua på drapsnatten, og at det var årsaken til at skuddene ikke hørtes på Orderud gård. Det hadde vært interessant å vite hvor vitnet var i forhold til vindretningen, ettersom vinden tar/bringer med seg lyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ca 200 meter (noen steder står det 250 meter) mellom kårstua og Orderud gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til å med de beste etterforskerne klarer ikke å skille løgn fra  sannhet basert på vitneutsagn. Det er mange flere variabler som teller inn når et menneske forklarer seg. 

Anonymkode: e7c42...83d

Jeg er helt enig. Å bruke masse tid på hva evt vitner har forklart/opplevd osv, tar bort fokuset ifra hvem som kunne gjort dette. Ja, man kan høre med vitner, men tenk dere selv hvis dere sitter hjemme en fredagskveld. Er dere ooppmerksomme på hva naboer holder på med , lys på/av, lyder, følger dere med på når hun eller han går ut/beveger seg til enhver tid, og ser dere på klokka da?

Anonymkode: bb132...be4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...