Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De rotet med dagene og sa at de trodde at drapene hadde skjedd  natt til søndag. Kan det være årsaken til at detstår forskjellige forklaringer i forskjellige artikler?   "I  stedet for å komme med alibier for drapsnatten, fortalte de først politiet om sine bevegelser natten etter trippeldrapet på Orderud gård i Sørum"..https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kvyng7/roter-med-alibiene

Anonymkode: d551b...45b

De må åpenbart ha rotet litt. I den 5. episoden (fra ca. 21:55 til 22:20, og igjen fra ca. 22:45 til 24:00) får vi se telefonlogger fra drapsnatta. Oppringning til vitsetelefonen skjer mellom kl. 00:34 og 00:38 - via basestajon Nydalen. Deretter ringer Kristin til Lars kl. 01:24 (1 min og 44 sek), og til sin søster Synnøve kl. 01:33 (59 sek) - begge samtaler via basestasjon Nydalen. Klokken 02:39 ringer Lars til Kristin (1 min og 6 sek) via basestasjon Haslum. Så er det et opphold fram til kl. 04:23 der Kristin igjen ringer sin søster Synnøve (8 sek) via basestasjon Carl Berner. Til slutt er det en samtale til Lars igjen kl. 05:26 (7 min og 2 sek) via basestasjon Etterstad.

Det store stridsspørsmålet er da: Er dette et godt nok alibi for Kristin? Dersom Kristian ble drept rundt 05:00 som rettsmedisinerne antar, så ville det være vanskelig for Kristin å komme tilbake til Oslo kl. 05:26 hvor hun da ringte til Lars via basestasjon Etterstad. Og burde ikke Kristins søster Synnøve huske om de hadde to samtaler den natta?

Jeg vet at avisbudet først ble siktet for falsk forklaring, men den siktelsen ble senere frafalt. 

(Bildet er hentet fra 'Gåten Orderud', episode 5)

Orderud05-Telefon1.jpg

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, NordicViking skrev:

De må åpenbart ha rotet litt. I den 5. episoden (fra ca. 21:55 til 22:20, og igjen fra ca. 22:45 til 24:00) får vi se telefonlogger fra drapsnatta. Oppringning til vitsetelefonen skjer mellom kl. 00:34 og 00:38 - via basestajon Nydalen. Deretter ringer Kristin til Lars kl. 01:24 (1 min og 44 sek), og til sin søster Synnøve kl. 01:33 (59 sek) - begge samtaler via basestasjon Nydalen. Klokken 02:39 ringer Lars til Kristin (1 min og 6 sek) via basestasjon Haslum. Så er det et opphold fram til kl. 04:23 der Kristin igjen ringer sin søster Synnøve (8 sek) via basestasjon Carl Berner. Til slutt er det en samtale til Lars igjen kl. 05:26 (7 min og 2 sek) via basestasjon Etterstad.

Det store stridsspørsmålet er da: Er dette et godt nok alibi for Kristin? Dersom Kristian ble drept rundt 05:00 som rettsmedisinerne antar, så ville det være vanskelig for Kristin å komme tilbake til Oslo kl. 05:26 hvor hun da ringte til Lars via basestasjon Etterstad. Og burde ikke Kristins søster Synnøve huske om de hadde to samtaler den natta?

Jeg vet at avisbudet først ble siktet for falsk forklaring, men den siktelsen ble senere frafalt. 

(Bildet er hentet fra 'Gåten Orderud', episode 5)

Orderud05-Telefon1.jpg

Takk! 😊 Jo, søsteren burde ha husket samtalene. Kanskje 1 eller flere av disse samtalene var samtaler som ble registrert selv om de ikke snakket sammen (ved at den som ringte kom til telefonsvarer og holdt linja i noen sekunder)?

• Liker 2
Skrevet

Jeg bare lurer på om det er teoretisk mulig for Sverre Kirkemo å ta seg fra sin fritidsbolig i rovenveien, og til orderud gård, og hvor langt/lang tid han evt ville bruke.

Da fant jeg ut at hvis man følger hovedvei, er det 4,6 km. Det er 7 minutter med bil, og da altså under en time å gå. Og hvis han kjenner snarveien i området, er det vel enda raskere.

Se kartet selv ang den teorien: https://kart.gulesider.no/?c=59.968738,11.226912&z=14&l=aerial&mode=route&r=car;F00;-1;59.958131;11.202474;Rovenveien%2C 426%2C FETSUND;59.978363;11.251296;Olerud%2C SØRUMSAND

Anonymkode: 37ae7...b60

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppringning til vitsetelefonen skjer mellom kl. 00:34 og 00:38 - via basestajon Nydalen. Deretter ringer Kristin til Lars kl. 01:24 (1 min og 44 sek), og til sin søster Synnøve kl. 01:33 (59 sek) - begge samtaler via basestasjon Nydalen. Klokken 02:39 ringer Lars til Kristin (1 min og 6 sek) via basestasjon Haslum. Så er det et opphold fram til kl. 04:23 der Kristin igjen ringer sin søster Synnøve (8 sek) via basestasjon Carl Berner. Til slutt er det en samtale til Lars igjen kl. 05:26 (7 min og 2 sek) via basestasjon Etterstad.

Hvis Kristin selv hadde telefonen den natten og hun også var på åstedet den natten, kan hun vel fint ha hatt tid til det mellom kl 02:39 og 04:23? Står det noe om hvor telefonen befant seg i mellomtiden?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! 😊 Jo, søsteren burde ha husket samtalene. Kanskje 1 eller flere av disse samtalene var samtaler som ble registrert selv om de ikke snakket sammen (ved at den som ringte kom til telefonsvarer og holdt linja i noen sekunder)?

Den korte samtalen (8 sek) kan kanskje være av en slik karakter. Er mer usikker på den andre samtalen (1 min). Lars burde kanskje også huske sine samtaler (tre stykker mellom 01:24 og 05:26). Han har et relativt solid alibi basert på telefonloggen.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kl. 04:23 der Kristin igjen ringer sin søster Synnøve (8 sek) via basestasjon Carl Berner. Til slutt er det en samtale til Lars igjen kl. 05:26

Kan  K ha rukket å kommet til og fra åstedet en gang mellom disse tidspunktene? Hvor lang tid er det med bil til og fra? Bilen ved Ekornstien trenger ikke å ha blitt parkert der av K rundt kl 4/4:30, og det trenger ikke å være K som vitnet så der heller litt etter kl 6.

Alt inne på åstedet kan ha foregått på så lite som 3 minutter, leste jeg i en artikkel.

Skrevet
3 minutter siden, NordicViking skrev:

Den korte samtalen (8 sek) kan kanskje være av en slik karakter. Er mer usikker på den andre samtalen (1 min). Lars burde kanskje også huske sine samtaler (tre stykker mellom 01:24 og 05:26). Han har et relativt solid alibi basert på telefonloggen.

Har Lars sagt noe om en slik samtale med Kristin den natten?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis Kristin selv hadde telefonen den natten og hun også var på åstedet den natten, kan hun vel fint ha hatt tid til det mellom kl 02:39 og 04:23? Står det noe om hvor telefonen befant seg i mellomtiden?

Etterforskeren i det klippet med telefonloggene viser til dette tidsrommet, og sier at det er mulig. Men det blir knapp tid (30-40 minutter kjøring hver vei). Og hva skulle Kristin isåfall på åstedet mellom ca. 03:00 og 04:00 dersom Kristian ble drept rundt kl. 05:00 som rettsmedisinerne antyder?

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan  K ha rukket å kommet til og fra åstedet en gang mellom disse tidspunktene? Hvor lang tid er det med bil til og fra? Bilen ved Ekornstien trenger ikke å ha blitt parkert der av K rundt kl 4/4:30, og det trenger ikke å være K som vitnet så der heller litt etter kl 6.

Alt inne på åstedet kan ha foregått på så lite som 3 minutter, leste jeg i en artikkel.

30-40 minutter kjøring hver vei.

• Liker 2
Skrevet

Hva heter den/de basestasjonene som er nær åstedet?

Hvor langt er det fra basestasjon Haslum og til åstedet? (Og ca kjøretid med bil?)

Hvor langt er det fra basestasjon Carl Berner og til åstedet? (Og ca kjøretid med bil?)

Hvor langt er det fra basestasjon Etterstad og til åstedet? (Og ca kjøretid med bil?)

Skrevet (endret)

Det eneste som vi vet sikkert at ikke hadde et "godt" alibi er jo Veronica og Per, og mange vitner har sagt at infoen de kommer med for å underbygge er feil, og ingen har sett på de kritiske tidspunkt. 

Endret av megda
  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, NordicViking skrev:

Etterforskeren i det klippet med telefonloggene viser til dette tidsrommet, og sier at det er mulig. Men det blir knapp tid (30-40 minutter kjøring hver vei). Og hva skulle Kristin isåfall på åstedet mellom ca. 03:00 og 04:00 dersom Kristian ble drept rundt kl. 05:00 som rettsmedisinerne antyder?

Rettsmedisinerne satte jo et tidsvindu fra 01:00 til 08:00 (eller var det 09:00?), så Kristian kan jo ha blitt drept mellom kl 3 og 4.

1 minutt siden, NordicViking skrev:

30-40 minutter kjøring hver vei.

Takk for svar! 😊 

• Liker 2
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter den/de basestasjonene som er nær åstedet?

Hvor langt er det fra basestasjon Haslum og til åstedet? (Og ca kjøretid med bil?)

Hvor langt er det fra basestasjon Carl Berner og til åstedet? (Og ca kjøretid med bil?)

Hvor langt er det fra basestasjon Etterstad og til åstedet? (Og ca kjøretid med bil?)

Da må man ha et kart over basestasjoner i 1999. Finnes noe slikt?

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veronicas hundelufting i 7-tiden lørdag: Hun gikk til hun var bare 50 meter unna kårboligen. Så Annes bil utenfor, men ingen aktivitet i huset. Kort tid etter kjørte ekteparet til Nesbyen.https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-alibiene/65529956

Sto det ikke i en artikkel at hun brukte bilen i forbindelse med hundelufting tidlig på den lørdagen? 

Litt forvirrende, enig i det.

Hun har vært oppe ved kårboligen, hvor visstnok hunden forsvant. 

Deretter gikk hun tur til Heiavannet..

Edit: kjørte til Heiavannet 

Rar historie...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wwj71/kjaervik-veronica-dopet-ned-per

Endret av Tjorva
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Er det ikke av interesse å tenke hvor Kristin skulle hentet en bil i fra om hun satt på med avisbudet på en runde? Tar vel endel tid å finne en bil 

Endret av megda
  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rettsmedisinerne satte jo et tidsvindu fra 01:00 til 08:00 (eller var det 09:00?), så Kristian kan jo ha blitt drept mellom kl 3 og 4.

Takk for svar! 😊 

I teorien kan han det. Men det blir likevel veldig knapt med tid for Kristin til å rekke alt dette. Hvor fikk hun tak i bil til å kjøre fram og tilbake? Er det ikke en bomstasjon på veien (ref. Lars), eller ligger den et annet sted?

Er det noen som vet hvor lang tid avisbudet normalt brukte på denne avisruta?

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, NordicViking skrev:

Da må man ha et kart over basestasjoner i 1999. Finnes noe slikt?

Det må jo finnes. Jeg har prøvd å lete, men foreløpig uten hell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...