Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, NordicViking skrev:

Har ingen aning om det stemmer, men det ville ikke forundre meg om det faktisk er sant. Dersom dette vitnet med sikkerhet kjenner igjen denne skoen - en sko fra Marc Bohans vinterkolleksjon for kvinner i 1999 - som Veronica angivelig brukte, så er dette enda et eksempel på at Veronica har løyet. Alle de fire dømte i Orderud-saken har som kjent benektet enhver kjennskap til skoen.

Men såleavtrykkene på åstedet stammet fra en slik sko i ca str 39 eller 40? Og Veronica brukte str ca 37 i sko? Ville ikke vitnet syntes at det var rart hvis hun så Veronica med for store sko (hvis det var det samme skoparet)?

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, miss spjåk skrev:

Derfor ble skostr diskutert på møtet de 4 hadde. Legg merke til artikkelen nevnt tidligere i tråden om veronicas liste som politiet fant- der hadde hun b.la notert "skostr" og "pengeuttak". 

Jeg forstår. Men hadde ikke vitnene lagt merke til det, hvis de skoene de så Veronica med var flere nummer for store til henne? Det er kanskje ikke vanlig å legge så godt merke til slikt, men allikevel - det er stor størrelsesforskjell på en sko i str  37 og  i str 39/40.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Men hadde ikke vitnene lagt merke til det, hvis de skoene de så Veronica med var flere nummer for store til henne? Det er kanskje ikke vanlig å legge så godt merke til slikt, men allikevel - det er stor størrelsesforskjell på en sko i str  37 og  i str 39/40.

Spørsmålet er heller: Hvor sannsynlig er det at Veronica går rundt med sko som er 3 nummer for store. Og dessuten bruker skoene ute blant andre i tiden før drapene. Enten er politiets vurdering av skostørrelsen feil, eller - og det mest sannsynlige - så Sverre og Lise feil.

Jeg tenker enkelte skoavtrykk inne i kårboligen ble bevisst plantet. Morderen ville at politiet skulle tro drapene var begått av en dame med skostørrelse 39-41.

Anonymkode: c40bf...32c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er heller: Hvor sannsynlig er det at Veronica går rundt med sko som er 3 nummer for store. Og dessuten bruker skoene ute blant andre i tiden før drapene. Enten er politiets vurdering av skostørrelsen feil, eller - og det mest sannsynlige - så Sverre og Lise feil.

Jeg tenker enkelte skoavtrykk inne i kårboligen ble bevisst plantet. Morderen ville at politiet skulle tro drapene var begått av en dame med skostørrelse 39-41.

Du har rett. Det høres  usannsynlig ut  å gå ute blant folk, venner og kjente med sko som er 3 nummer for store.

Til det siste du skrev: Tenker du at skoavtrykkene fra disse skoene kan være plantet uten at noen fysisk hadde skoene på seg  på åstedet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ikke å bli mistenkt, er det jo lurt å bruke sko som er større en ens egen skostørrelse. Bruker man tjukke sokker under er det ikke nødvendigvis så ubehagelig. Men, at hun skulle gå med skoene før/etter drapene, er jo lite lurt.

Anonymkode: 4c0df...1a2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det blitt laget et bilde/kart med alle skosåleavtrykkene på åstedet, slik at man eventuelt kan se skrittene etter skosålene, og se om det er skritt etter normal gange eller tilfeldig plasserte skosåleavtrykk? (Det var jo også slike avtrykk ved alle de tre drepte).

Det burde jo også vært samme type avtrykk utenfor den knuste verandadøren, eller utenfor hoveddøren, dersom noen som var på åstedet fysisk hadde skoene på seg før vedkommende gikk inn i 2. etasje? Men det ble ikke funnet fotavtrykk der.

I en av artiklene så  jeg bilde av en etterforsker som studerte noe som så  ut som et fotavtrykk i åkeren og at de hadde lagt en målestav ved siden av avtrykket og fotograferte dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Det høres  usannsynlig ut  å gå ute blant folk, venner og kjente med sko som er 3 nummer for store.

Til det siste du skrev: Tenker du at skoavtrykkene fra disse skoene kan være plantet uten at noen fysisk hadde skoene på seg  på åstedet? 

Jeg tenker mordene ble begått i sokkelestene (jeg ville ikke gjennomført trippeldrap med altfor store, klumpete sko på..), men at man etter at drapene var gjennomført har tatt på de store skoene og plantet skoavtrykk. Ser på VGs illustrasjon at det var pepret med skoavtrykk i alle rom i andreetasjen. Bare ett av avtrykkene var helt, resten var delvise skoavtrykk.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker mordene ble begått i sokkelestene (jeg ville ikke gjennomført trippeldrap med altfor store, klumpete sko på..), men at man etter at drapene var gjennomført har tatt på de store skoene og plantet skoavtrykk. Ser på VGs illustrasjon at det var pepret med skoavtrykk i alle rom i andreetasjen. Bare ett av avtrykkene var helt, resten var delvise skoavtrykk.

Jeg ønsker et slikt kart  over såleavtrykkene. Da kunne man sett om det er samsvar mellom skrittene, skuddene (inkl skuddretningene) og drapene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker et slikt kart  over såleavtrykkene. Da kunne man sett om det er samsvar mellom skrittene, skuddene (inkl skuddretningene) og drapene.

Bare prikkekart er tilgjengelig for oss, tror jeg: https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/fotavtrykkene

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de var to, en med ullsokkene inni skoa og en med sokkene utapå?

Anonymkode: ca87b...029

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn litt på siden av temaet, hvorfor fantes det ikke slike bøker da jeg var barn?

Jeg hadde slukt denne boken! Kjempespennende!

Får prøve å se om jeg finner den brukt eller på bibliotek, jeg retenterer ikke så godt auditær informasjon.

Anonymkode: b6cc4...c3b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og sånn litt på siden av temaet, hvorfor fantes det ikke slike bøker da jeg var barn?

Får prøve å se om jeg finner den brukt eller på bibliotek, jeg retenterer ikke så godt auditær informasjon.

Sjekk også på Finn.no.
Vet ikke om det er samme bok, men det ser ut til å være samme forfatter "Selger også boken Kriminalteknikk. Etterforskning i virkeligheten" https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85617210

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=66090528

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt  om forfatteren og om bøker han har skrevet https://www.politiforum.no/artikler/bytter-pistol-med-penn/385590

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Litt  om forfatteren og om bøker han har skrevet https://www.politiforum.no/artikler/bytter-pistol-med-penn/385590

Å, jeg elsker Horst altså, har lest alle bøkene i William Wisting-serien, og har tenkt til å begynne på de diverse barnebøkene også, så kan jeg avlevere de til avkommet når jeg er ferdig med de, he he..

Men som sagt, jeg skulle ønske jeg hadde hatt tilgang på denne type litteratur som barn, jeg saumfarte jo faktisk biblioteket for lignende og fant lite, en teit, tynn bok om "spionasje", med tips om løsbarter og annet tull, men de barne/ungdomsbøkene som Horst skriver, og ikke minst den om kriminalteknikk hadde gått rett hjem hos meg, og kanskje motivert meg til et skikkelig karrierevalg, istedenfor å ha blitt "ingenting".

Men nå har jeg uansett fått blod på tann, boken skal jeg klare å skaffe på ett eller annet vis.... :)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes denne saken er grufull, mystisk og spennende...

Vet ikke hvorfor, men jeg føler ikke at Veronica og Per har gjort det. Jeg har god intuisjon. 

Hvorfor ville han flyttet tilbake dit, med minne om at han tok livet av de...Kan jo ikke akkurat være noen hyggelig tanke å bo der da...

Føler det er mye uoppklart, mye som ikke stemmer i denne saken, og at gårdstvisten er for "obvious"...

Det er noe annet, føler jeg...

Anonymkode: bb132...be4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes V virker som en følsom og interressant person. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Synes denne saken er grufull, mystisk og spennende...

Vet ikke hvorfor, men jeg føler ikke at Veronica og Per har gjort det. Jeg har god intuisjon. 

Hvorfor ville han flyttet tilbake dit, med minne om at han tok livet av de...Kan jo ikke akkurat være noen hyggelig tanke å bo der da...

Føler det er mye uoppklart, mye som ikke stemmer i denne saken, og at gårdstvisten er for "obvious"...

Det er noe annet, føler jeg...

Du gidder ikke å sette deg inn i saksopplysningene, altså?

Per og Veronica ble dømt for drapene. De ble dømt til lang soning i fengsel. Det hadde de ikke blitt, om det ikke var tilstrekkelig bevismateriale. Det VAR tilstrekkelig bevismateriale til å dømme dem.

Anonymkode: ca787...938

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte 2 første episoder på nrk podcast. Første tanke: Veronica er en stor psykopat. Ingen andre har noe motiv en Per og Veronica. Så dessverre - skyldige.

Anonymkode: 996ee...571

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...