Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke forlate tråden da, vi vil jo ha deg her :) 

Anonymkode: d96ab...ccd

Takk for vennlige ord! :) Og igjen takk for at du gjorde meg obs på det negative med noe av det jeg postet! :) 

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, bullehurk skrev:

Nå vil ikke jeg avspore på noen måte, men jeg trodde at når det forelå en rettskraftig dom så var saken å regne som oppklart.      Da tenker jeg først å fremst på Baneheia-saken, siden den er nevnt her. At Viggo Kristiansen bedyrer sin uskyld, er vel ikke det samme som at saken ikke er oppklart. Han er nå ikke den eneste dømte drapsmann/morder som har gjort det.

Baneheia-saken er oppklart på sett og vis, fordi man har dømt den skyldige. Men det var visst ikke nok, man trengte en syndebukk til. Og Viggo Kristiansen passet jo mye bedre som et «monster» enn Jan Henge Andersen. Det kommer en TV-serie om den saken også, da blir det nok klart for folk hva som skjedde der.

At Per og Veronica er så uskyldige som de påstår er det liten sannsynlighet for. Men at Viggo Kristiansen ikke var involvert i Baneheia-saken er så godt som 100 % sikkert, det vil de aller fleste som setter seg inn i saken skjønne. Bevisene viser det, uansett hva man måtte «føle».

Endret av Hamhamham
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så de var i Osloby med T. Sandberg forleden. 

De smilte fornøyd alle tre. 

Jeg kom gående mot de. P.O så ned, mens V.O møtte blikket mitt og smilte. 

Anonymkode: 69951...e2b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så de var i Osloby med T. Sandberg forleden. 

De smilte fornøyd alle tre. 

Jeg kom gående mot de. P.O så ned, mens V.O møtte blikket mitt og smilte. 

Anonymkode: 69951...e2b

For å si det enkelt: om man er så kald at man tar initiativet til, planlegger og får gjennomført tre drap, med det mål å slippe unna med det, så er man selsvagt kald nok til å lyve om det resten av livet også.

Anonymkode: 72689...701

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble funnet et helt fotavtrykk, resten delvise men med samme mønster. Det ble funnet avtrykk ved alle de tre døde.De fant til slutt ut at sålen hadde samme mønster som en damesko fra Marc Bohans vinterkolleksjon 1999. Avtrykkene stammet mest sannsynlig fra en strl. 40, eventuelt 39 eller 41. Alle butikker som solgte skoen ble undersøkt, og man fant 161 registerte salg av skoen i de tre størrelsene. Alle som hadde betalt med bankkort ble sjekket ut av saken. Man satt igjen med 34 kontantsalg på Østlandet i det aktuelle tidsrommet. To av disse parene (identiske) ble kjøpt på Lille Vinkel sko på Majorstuen, fem minutter etter stengetid lille julaften. https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/fotavtrykkene

Å kjøpe to identiske par sko er jo litt spesielt. Dersom det er blitt gjort i forbindelse med draspplanleggingen, er det jo sannsynlig at gjerningspersonene (hvis man regner med det var to), skulle bruke like sko for å avsette like avtrykk på åstedet. 

I linken jeg la ved over får jeg inntrykk av at fokuset var på dette sko-kjøpet på Majorstuen lille julaften. Hvorfor? Det er samme dag som juleselskapet på Orderud, og man mener at Lars kan ha kjøpt skoene. Han ankom selskapet senere enn de andre gjestene. Men det var jo her planleggingen angivelig fant sted. Ville det ikke i tilfelle vært mer nærliggende å tro at det ble bestemt her at man skulle bruke like sko, og at kjøpet ble gjort i etterkant? De kan vel også ha blitt kjøpt tidligere, og må de ha blitt kjøpt samtidig?

Og hvorfor konsentrerte de seg om salg på Østlandet, når de f.eks. visste at Kristin hadde vært i Molde og kjøpt våpen?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Sansel skrev:

Det ble funnet et helt fotavtrykk, resten delvise men med samme mønster. Det ble funnet avtrykk ved alle de tre døde.De fant til slutt ut at sålen hadde samme mønster som en damesko fra Marc Bohans vinterkolleksjon 1999. Avtrykkene stammet mest sannsynlig fra en strl. 40, eventuelt 39 eller 41. Alle butikker som solgte skoen ble undersøkt, og man fant 161 registerte salg av skoen i de tre størrelsene. Alle som hadde betalt med bankkort ble sjekket ut av saken. Man satt igjen med 34 kontantsalg på Østlandet i det aktuelle tidsrommet. To av disse parene (identiske) ble kjøpt på Lille Vinkel sko på Majorstuen, fem minutter etter stengetid lille julaften. https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/fotavtrykkene

Å kjøpe to identiske par sko er jo litt spesielt. Dersom det er blitt gjort i forbindelse med draspplanleggingen, er det jo sannsynlig at gjerningspersonene (hvis man regner med det var to), skulle bruke like sko for å avsette like avtrykk på åstedet. 

I linken jeg la ved over får jeg inntrykk av at fokuset var på dette sko-kjøpet på Majorstuen lille julaften. Hvorfor? Det er samme dag som juleselskapet på Orderud, og man mener at Lars kan ha kjøpt skoene. Han ankom selskapet senere enn de andre gjestene. Men det var jo her planleggingen angivelig fant sted. Ville det ikke i tilfelle vært mer nærliggende å tro at det ble bestemt her at man skulle bruke like sko, og at kjøpet ble gjort i etterkant? De kan vel også ha blitt kjøpt tidligere, og må de ha blitt kjøpt samtidig?

Og hvorfor konsentrerte de seg om salg på Østlandet, når de f.eks. visste at Kristin hadde vært i Molde og kjøpt våpen?

Juleselskapet var vel mye for å få overlevert våpen og evt annet som sko også. De vil jo ikke bli observert sammen, og selskapet var et alibi. Mulig de skoene ikke selges i Molde? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sansel skrev:

Jeg har flere ganger kjøpt to par av de samme skoene, for når de blir slitt/ødelagt så er jo ikke skoene til salgs lenger. Nå nettopp kastet jeg oppbrukte vintersko og tok i bruk de nye, som har ligget i eska i to år.. Det må jo finnes fler enn meg som gjør sånt..

Anonymkode: ad744...939

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere ganger kjøpt to par av de samme skoene, for når de blir slitt/ødelagt så er jo ikke skoene til salgs lenger. Nå nettopp kastet jeg oppbrukte vintersko og tok i bruk de nye, som har ligget i eska i to år.. Det må jo finnes fler enn meg som gjør sånt..

Anonymkode: ad744...939

J da, men hva er sannsynligheten for at noen gjorde det med akkurat disse skoene og akkurat i det tidsrommet?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig alltid tvilt på om Per og Veronica har gjort dette, men etter å ha sett dagens episode må jeg si jeg fikk frysninger. Det var tidligere ukjent for meg hvordan blant annet Veronica satt i retten og snakket om at svigerforeldrene var så "seige", og om ikke Gud snart kunne ta Kristian til seg. Huff. 

Anonymkode: 025a4...263

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er denne saken alt annet enn et mysterie. Det synes åpenbart hvem som står bak. At man ikke kan bevise hvem som avfyrte skuddene, forandrer ikke på det. Arvestrid får virkelig frem det aller verste i mennesker, men man må kanskje ha observert det på nært hold for å forstå akkurat hvor bittert og bunnløst det kan være; akkurat hvor langt ned såret stolthet kan føre et menneske. Det å føle seg utsatt for grov urett der de emosjonelle bindingene er tette, kan skape et raseri så blottet for perspektiv og proporsjoner at det blir farlig. 

Dette er det eneste motivet som overhode henger på greip. At Per og Veronica kjemper for det eneste de har igjen, sitt ettermæle, beviser ingenting. Det er naturlig. Livsløgn osv.

Anonymkode: 93fbd...700

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er denne saken alt annet enn et mysterie. Det synes åpenbart hvem som står bak. At man ikke kan bevise hvem som avfyrte skuddene, forandrer ikke på det. Arvestrid får virkelig frem det aller verste i mennesker, men man må kanskje ha observert det på nært hold for å forstå akkurat hvor bittert og bunnløst det kan være; akkurat hvor langt ned såret stolthet kan føre et menneske. Det å føle seg utsatt for grov urett der de emosjonelle bindingene er tette, kan skape et raseri så blottet for perspektiv og proporsjoner at det blir farlig. 

Dette er det eneste motivet som overhode henger på greip. At Per og Veronica kjemper for det eneste de har igjen, sitt ettermæle, beviser ingenting. Det er naturlig. Livsløgn osv.

Anonymkode: 93fbd...700

Hadde likevel vært interessant å vite hvem som har avfyrt skuddene. Om det var én eller to personer (rettsmedisineren tror det var to, men såvidt jeg har skjønt er det ingen andre grunner til det enn at det har blitt brukt to våpen?). Saken er kanskje ikke et mysterium, men hvem som har avfyrt skuddene er et mysterium det hadde vært interessant å komme til bunns i.

Anonymkode: 4c0df...1a2

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde likevel vært interessant å vite hvem som har avfyrt skuddene. Om det var én eller to personer (rettsmedisineren tror det var to, men såvidt jeg har skjønt er det ingen andre grunner til det enn at det har blitt brukt to våpen?). Saken er kanskje ikke et mysterium, men hvem som har avfyrt skuddene er et mysterium det hadde vært interessant å komme til bunns i.

Per og Veronika? Lars hadde alibi, Kristin kjøptevåpnene, men overrekte dem i "juleselskapet" skuddene som ble avfyrt i stuen er jo et slags bevis. Hun hadde ellers ikke dratt våpnene frem og tilbake. 

Da er det jo per og Veronika som sitter igjen med disse, og dere alibi er avkreftet av vitne. 

Pluss Veronikas dagbok, økonomiske fokusering osv.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronica er den det er størst grunn til å mistenke, som gjerningsperson. Angående to våpen, så kan årsaken fint ha vært at man ønsket å sikre seg i tilfelle det ene våpenet skulle svikte. 

Med to gjerningspersoner ville man også risikere å skyte hverandre i kaoset som oppstod da Anne kom opp trappa. Så er litt usikker på denne teorien om to personer. Er selsvagt helt i det blå, vi kan umulig vite. Men det er vel ingenting som utelukker at det var kun en person. I så fall sannsynligvis en kvinne pga. fotavtrykket.

Endret av Hamhamham
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Per og Veronika? Lars hadde alibi, Kristin kjøptevåpnene, men overrekte dem i "juleselskapet" skuddene som ble avfyrt i stuen er jo et slags bevis. Hun hadde ellers ikke dratt våpnene frem og tilbake. 

Da er det jo per og Veronika som sitter igjen med disse, og dere alibi er avkreftet av vitne. 

Legger til at Kristin også avslørte det ene våpenet som ble brukt ettersom hun ikke viste det når hun sa at Lars hadde et tilsvarende våpen. 

Per og Veronika var også de eneste som kunne se at bilen til Anne var det drapsnatten, dette ville vel ha satt andre ut av spill om de ikke var forberedt og kun skulle ta foreldrene. Skulle de ta alle; så kunne jo ikke de vite at Anne var der akkurat den dagen. Kun Per og Veronika som kan nærmest se over til der de bodde.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr likevel ikke at både Per og Veronica, eller i det hele tatt noen av dem, har avfyrt skuddene. Hvis en av dem har gjort det, kan den andre f.eks. ha ventet utenfor. Veronicas dagbok er interessant og består av enkelte oppsiktsvekkende utsagn, men er heller ikke bevis på at hun har avfyrt skuddene (selv om det er hun jeg personlig tror har avfyrt skuddene). 

22 minutter siden, Hamhamham skrev:

Veronica er den det er størst grunn til å mistenke, som gjerningsperson. Angående to våpen, så kan årsaken fint ha vært at man ønsket å sikre seg i tilfelle det ene våpenet skulle svikte. 

Med to gjerningspersoner ville man også risikere å skyte hverandre i kaoset som oppstod da Anne kom opp trappa. Så er litt usikker på denne teorien om to personer. Er selsvagt helt i det blå, vi kan umulig vite. Men det er vel ingenting som utelukker at det var kun en person. I så fall sannsynligvis en kvinne pga. fotavtrykket.

Rettsmedisineren tror ("i all beskjedenhet") at det har vært to gjerningspersoner, men jeg kan som tidligere nevnt ikke se andre holdepunkter for dette enn at det ble brukt to våpen. Og som du sier er det jo fullt mulig at én person kan ha brukt to våpen. 

Som du sier ville man kunne risikert å skyte hverandre, så sånn sett kunne det vært "tryggest" å være én. Men så er det jo ikke gitt at denne problemstillingen ble tenkt over før den oppsto. Samtidig vil det jo også være risikabelt å dra til huset helt alene uten at en annen person i det minste venter utenfor, i tilfelle en uventet situasjon skulle oppstå. 

Hvis én person avfyrte skuddene og det kun var denne personen som gikk inn i huset, tviler jeg likevel på at personen var helt alene. Kanskje sto en annen person utenfor inngangen til hoveddøra, i tilfelle Anne skulle klare å komme seg ut av huset. Men da ville man kanskje funnet spor etter enda en person? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
Kanskje sto en annen person utenfor inngangen til hoveddøra, i tilfelle Anne skulle klare å komme seg ut av huset. Men da ville man kanskje funnet spor etter enda en person? 

Man har visstnok ikke funnet spor etter en slik person. Det kan kanskje ikke utelukkes at noen sto der med sokker eller noe annet trukket over skoene, men burde man ikke da ha funnet avtrykklignende merker?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, NordicViking skrev:

Man har visstnok ikke funnet spor etter en slik person. Det kan kanskje ikke utelukkes at noen sto der med sokker eller noe annet trukket over skoene, men burde man ikke da ha funnet avtrykklignende merker?

Med tanke på at rettsmedisineren tror det var to gjerningspersoner, er det vel fullt mulig at det kan ha vært en til gjerningsperson involvert, selv om de ikke fant avtrykklignende merker. Men det skal nok godt gjøres å ikke etterlate seg noen spor.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronika stilte ingen spørsmål til hva som hadde skjedd da hun fikk vite at de var døde. Det er jo i seg selv også merkelig.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...